När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: När är det kö?

Inlägg av CrazyGang »

Electron skrev: 11 jan 2024 18:29
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Elof skrev: 11 jan 2024 22:35
Jodå. Man sitter ju på vänster sida och slipper således runda bilen för att stoppa i laddsladden. Om nu laddboxen/laddaren är placerad på rätt ställe, vilket man i många fall kan bestämma själv hemmavid där de flesta laddningar ju sker, vill säga.
Ja, det är ju en liten fördel, som jag dock inte tycker uppväger nackdelarna med att ha sladden över/under bilen och laddkontakten stickande ut i gatan.

Här i Paris är alla laddstolpar i närheten placerade längs gatan, vilket betyder att man måste parkera mot körriktningen om man vill ladda från "rätt" sida.

Det är visserligen tillåtet här, men jag är inte alls bekväm med att parkera åt fel håll.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: När är det kö?

Inlägg av Elof »

fth skrev: 12 jan 2024 09:51
Elof skrev: 11 jan 2024 22:35
Jodå. Man sitter ju på vänster sida och slipper således runda bilen för att stoppa i laddsladden. Om nu laddboxen/laddaren är placerad på rätt ställe, vilket man i många fall kan bestämma själv hemmavid där de flesta laddningar ju sker, vill säga.
Ja, det är ju en liten fördel, som jag dock inte tycker uppväger nackdelarna med att ha sladden över/under bilen och laddkontakten stickande ut i gatan.

Här i Paris är alla laddstolpar i närheten placerade längs gatan, vilket betyder att man måste parkera mot körriktningen om man vill ladda från "rätt" sida.

Det är visserligen tillåtet här, men jag är inte alls bekväm med att parkera åt fel håll.

/fth
Möjligt, men det kanske kan vara anledningen till att laddhålet sitter på vänster sida?
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: När är det kö?

Inlägg av Kelvin »

ingen av laddarna i Åsarna fungerade, skulle bara vara två st som var paj enligt Tesla. Blev en del felsökning med support, gick att ladda i angränsande CCSuttag samt Supercharger i Ljusdal, hudiksvall & Gävle så rätt säker på att Åsarna var kaputt. FYI så återställer man laddkontakten om man drar i snöret, den släpper inte bara kontakten utan bootar även om. Löste inte min situation men kan vara värt att känna till.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

När är det kö?

Inlägg av themax »

fth skrev:
Ja, det är ju en liten fördel, som jag dock inte tycker uppväger nackdelarna med att ha sladden över/under bilen och laddkontakten stickande ut i gatan.
Bjørn Nyland har (naturligtvis) en film där han utvecklar varför Teslas placering är bäst och i kommentarerna finns (naturligtvis) de som hävdar att han har fel. Men också att det beror på ditt behov. Om du uteslutande laddar längs gatan där det är förbjudet att parkera mot färdriktningen kan det vara bäst med laddluckan på höger bak. Annars är vänster bak bäst.

Jag håller med Bjørn här. Av alla dåliga kompromisser för att passa alla scenarier är vänster bak minst dålig.

--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

themax skrev: 12 jan 2024 15:02
Bjørn Nyland har (naturligtvis) en film där han utvecklar varför Teslas placering är bäst och i kommentarerna finns (naturligtvis) de som hävdar att han har fel. Men också att det beror på ditt behov. Om du uteslutande laddar längs gatan där det är förbjudet att parkera mot färdriktningen kan det vara bäst med laddluckan på höger bak. Annars är vänster bak bäst.

Jag håller med Bjørn här. Av alla dåliga kompromisser för att passa alla scenarier är vänster bak minst dålig.
Nja, han motiverar ju inte direkt varför det är på vänster sida, han bara dissar alla argument för att höger sida är bättre med att nästan ingen laddar längs gatan, att man i många länder faktiskt får parkera åt fel håll, att man ändå måste kliva ut på den sidan, att det tar så kort tid att plugga in etc., men inga egentliga argument för att ha den på vänster sida, eller?

Jag har aldrig tidigare haft något egentligt problem med placeringen, eftersom jag inte behövt ladda längs gatan, men här i Paris är som sagt många laddare vanliga parkeringsfickor, och dessutom CCS, så jag får ha kabel + adapter som sticker ut i trafiken, vilket inte är särskilt trevligt eftersom gatorna här ofta är extremt smala.

Återigen, ingen stor sak, men jag har svårt att se att argumentet "kortare promenad till laddluckan" skulle uppväga nackdelarna med placeringen vänster bak, totalt sett känns det som att höger bak hade varit en betydligt bättre kompromiss (iaf i länder med högertrafik).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: När är det kö?

Inlägg av Love_O »

fth skrev: 12 jan 2024 15:40
themax skrev: 12 jan 2024 15:02
Bjørn Nyland har (naturligtvis) en film där han utvecklar varför Teslas placering är bäst och i kommentarerna finns (naturligtvis) de som hävdar att han har fel. Men också att det beror på ditt behov. Om du uteslutande laddar längs gatan där det är förbjudet att parkera mot färdriktningen kan det vara bäst med laddluckan på höger bak. Annars är vänster bak bäst.

Jag håller med Bjørn här. Av alla dåliga kompromisser för att passa alla scenarier är vänster bak minst dålig.
Nja, han motiverar ju inte direkt varför det är på vänster sida, han bara dissar alla argument för att höger sida är bättre med att nästan ingen laddar längs gatan, att man i många länder faktiskt får parkera åt fel håll, att man ändå måste kliva ut på den sidan, att det tar så kort tid att plugga in etc., men inga egentliga argument för att ha den på vänster sida, eller?

Jag har aldrig tidigare haft något egentligt problem med placeringen, eftersom jag inte behövt ladda längs gatan, men här i Paris är som sagt många laddare vanliga parkeringsfickor, och dessutom CCS, så jag får ha kabel + adapter som sticker ut i trafiken, vilket inte är särskilt trevligt eftersom gatorna här ofta är extremt smala.

Återigen, ingen stor sak, men jag har svårt att se att argumentet "kortare promenad till laddluckan" skulle uppväga nackdelarna med placeringen vänster bak, totalt sett känns det som att höger bak hade varit en betydligt bättre kompromiss (iaf i länder med högertrafik).

/fth
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Love_O skrev: 12 jan 2024 16:32
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
Ja, och med bänglig kabel + CCS-kontakt + adapter så sticker det ut ganska långt i trafiken har jag upptäckt.

Det spelar ju ingen roll på SuC, men när man står längs en smal fransk gata känns det rätt obehagligt, bilen blir ju i praktiken obrukbar om någon skulle råka komma för nära :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev: 12 jan 2024 16:42
Det spelar ju ingen roll på SuC, men när man står längs en smal fransk gata känns det rätt obehagligt, bilen blir ju i praktiken obrukbar om någon skulle råka komma för nära :shock:
Jag har funderat på att köpa en extra typ 2 kabel med mer vinklat kontaktdon just för den sortens situationer. Den kabel Tesla skickade med är inte så vinklad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev: 12 jan 2024 16:51
fth skrev: 12 jan 2024 16:42
Det spelar ju ingen roll på SuC, men när man står längs en smal fransk gata känns det rätt obehagligt, bilen blir ju i praktiken obrukbar om någon skulle råka komma för nära :shock:
Jag har funderat på att köpa en extra typ 2 kabel med mer vinklat kontaktdon just för den sortens situationer. Den kabel Tesla skickade med är inte så vinklad.
Funkar dock inte på CCS, många laddplatser här i Paris är 25kW DC, med fast kabel då förstås.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

CrazyGang skrev: 12 jan 2024 09:09
Electron skrev: 11 jan 2024 18:29
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Tack, bra tips.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: När är det kö?

Inlägg av CrazyGang »

Electron skrev: 12 jan 2024 18:00
CrazyGang skrev: 12 jan 2024 09:09
Electron skrev: 11 jan 2024 18:29
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Tack, bra tips.
Restaurangen i Ånge är riktigt trevlig så värd ett besök. Söderhamn är öken vad gället matställen så där är medhavt att föredra.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När är det kö?

Inlägg av Bjelke »

Electron skrev: 12 jan 2024 18:00
CrazyGang skrev: 12 jan 2024 09:09
Electron skrev: 11 jan 2024 18:29
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Tack, bra tips.
Gävle bör man nog undvika alla dagar från typ kl 15 till lite senare på kvällen (minst kl 20
känns det som), rejält packat där oftast tyvärr :(
Inte sällan trångt på förmiddagen också, det börjar redan vid 7-snåret.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: När är det kö?

Inlägg av expat »

[/quote]

Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
[/quote]

Precis, hade Tesla placerat ladduttaget på rätt sida från början så hade vi inte ens haft den här diskutionen
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Holve »

Kö i Ödeshög…
:roll:
IMG_2031.jpeg
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Holve skrev: 26 apr 2024 17:34
Kö i Ödeshög…
:roll:
Säg åt honom att ställa sig vid en bensinpump istället och se vad han tycker om den idén.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När är det kö?

Inlägg av Bjelke »

Han får väl om inte annat stå där max 45 minuter, även om det är
imponerande korkat att ställa sig där från början.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 754
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: När är det kö?

Inlägg av Lerumsexpressen »

expat skrev: 14 jan 2024 06:39
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
[/quote]

Precis, hade Tesla placerat ladduttaget på rätt sida från början så hade vi inte ens haft den här diskutionen
[/quote]
Trånga parkeringsplatser och garage är anledningen till att det är kanon att ha ladduttaget på vänster sida.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar