Premium connectivity efter 1 år

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Premium connectivity efter 1 år

Inlägg av Arn »

Ni som har en model 3 som tjänstebil, har ni själva stått för kostnaden för premium connectivity eller har arbetsgivaren stått för kostnaden? Dras pengarna från samma kreditkort man har på Tesla kontot med vilket man även betalar Supercharger kostnader? Ni som har fått detta via arbetsgivaren hur har ni löst det rent praktiskt?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Re: Premium connectivity efter 1 år

Inlägg av Holve »

Funkar forfarande för mig. Betalar inget.

Jag har dock inte ringt till leasingbolaget och påmint dom om detta..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Vad jag minns har tesla inte löst betalningen om man har företagsleasing. De verkar bjuda på det tillsvidare.
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Referralkod: ts.la//tomas68743

Inlägg av Coolio »

Arn skrev:
Ni som har en model 3 som tjänstebil, har ni själva stått för kostnaden för premium connectivity eller har arbetsgivaren stått för kostnaden? Dras pengarna från samma kreditkort man har på Tesla kontot med vilket man även betalar Supercharger kostnader? Ni som har fått detta via arbetsgivaren hur har ni löst det rent praktiskt?
Jag har företagsleasing och pengarna dras enligt din beskrivning.
” Dras pengarna från samma kreditkort man har på Tesla kontot med vilket man även betalar Supercharger kostnader?”
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Model 3 LR Quicksilver 2025
Användarvisningsbild
Poppen
Teslaägare

Inlägg av Poppen »

Tidigare bjöd Tesla på detta för leasingbilar. Men nu efter tre år är det nya regler och det dras via det kort jag angivit i Tesla kontot. Fick meddelandet nedan från NF Fleet som jag använder.

PREMIUM CONNECTIVITY BLIR MÅNADSPRENUMERATION FÖR DIG SOM LEASINGFÖRARE AV EN TESLA
Hej,

vi har med kort varsel blivit informerade från Tesla att från och med den 1 maj 2022 behöver samtliga förare betala 99 kr/månad för att behålla funktionen Premium Connectivity.

Tidigare har Premium Connectivity varit kostnadsfritt för leasingförare men alltid kostat 99 kr/månad för privatägda bilar, något som Tesla nu ändrat på.

Vad ingår i Premium Connectivity?
Premium Connectivity är en uppgradering som ger dig som förare fler verktyg och ökad funktionalitet i bilens infotainmentsystem, utöver det som ingår som standard.

Skillnaderna med Premium Connectivity är åtkomsten till satellitkarta, live-vy av bilens kamerasystem i appen, trafikvisualisering i realtid (visa köer) och sömlös streaming genom bilens uppkoppling. Navigationen är alltid trafikbaserad oavsett Connectivity-paket, men med Premiumpaketet så syns köerna direkt på skärmen. Samma sak gäller streaming, då det alltid går att internetdela från mobil eller wifi-puck för att exempelvis lyssna på Spotify eller titta på Netflix vid laddning. Se bild nedan för att jämföra Connectivitypaketen.

För att behålla din Premium Connectivity-prenumeration behöver du:
1. Logga in i ditt Tesla-konto
2. Välj "Hantera" vid din bil
3. Välj "Köp uppgraderingar"
4. Växla till "Abonnera" längst upp tilll höger på skärmen
5. Välj "Lägg till" under Premium Connectivity

Vi ber om ursäkt för den sena informationen av denna ändring. Har du frågor är du välkommen att höra av dig till oss.

Med vänlig hälsning,
NF Fleet
MYP 2024
Såld: M3LR 2019
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Jag gissar på att de flesta här som har tjänstebil själva behöver stå för notan 1200 kr per år efter att provperiod gått ut?

Blir det svårt att motivera för arbetsgivare att de ska betala för Spotify i bilen... Möjligen kan man försöka motivera att navigation fungerar bättre med premium och att man kan undvika att bli försenad
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Premium dog prick på 1 årsdagen
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Fick en "uppdatering" dagen före den löpte ut. Kanske var det en "nedgradering" som jag inte borde ha laddat ner?

Har de flesta av er fortsatt prenumerera på premium eller använder ni standard uppkoppling?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Fick en "uppdatering" dagen före den löpte ut. Kanske var det en "nedgradering" som jag inte borde ha laddat ner?

Har de flesta av er fortsatt prenumerera på premium eller använder ni standard uppkoppling?
Fick min nedgraderad till standard i går, men kommer att välja premium igen strax. Även om det inte är någon brådska så är det rätt trevligt att ha både sattelitkartor ibland, och även köbildningar/trafikstockningar live i skärmen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kör alltid med satellitkartor, så jag skulle ha svårt att vara utan premium. Det är lätt att vänja sig vid lyxen. När jag sitter i sambons e-Golf så känns det som att man har förflyttats till 1800-talet. Ett fruktansvärt rudimentärt användarinterface.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Jag kör alltid med satellitkartor, så jag skulle ha svårt att vara utan premium. Det är lätt att vänja sig vid lyxen. När jag sitter i sambons e-Golf så känns det som att man har förflyttats till 1800-talet. Ett fruktansvärt rudimentärt användarinterface.
Fast i eGolfen kör man CarPlay eller android auto, då får man ändå bättre kartor :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Fast i eGolfen kör man CarPlay eller android auto, då får man ändå bättre kartor :)
Jovisst, det stämmer, men det är ju en B-lösning eftersom det inbyggda är så dåligt.

Jag inser mer och mer att det jag verkligen kommer att sakna när jag byter från Tesla är deras överlägsna användarinterface och genomgående väl integrerade funktioner. Detta saknar motsvarighet hos andra bilmärken.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Jovisst, det stämmer, men det är ju en B-lösning eftersom det inbyggda är så dåligt.

Jag inser mer och mer att det jag verkligen kommer att sakna när jag byter från Tesla är deras överlägsna användarinterface och genomgående väl integrerade funktioner. Detta saknar motsvarighet hos andra bilmärken.
Jag har ju bytt fram och tillbaks mellan Tesla och andra och kan säga att det finns en del saker som är bättre hos Tesla, men definitivt inte allt. Polestar hade många mycket fina lösningar och generellt gillade jag det starkt, helt klart på nivå med Tesla. Hyundai kändes jobbigt och inte alls genomtänkt. BMW är bra, men inte helt på nivå med Polestar/Tesla. Dock får man en mycket trevlig upplevelse med AndroidAuto, som jag kör med hela tiden. Dessutom är det riktigt nice med iDrive-hjulet hos BMW. Jag trodde att den skulle kännas överflödig, men jag använder den faktiskt mer än touchskärmen, det är enklare när man kör, mer behagligt för armen att slippa sträcka ut/hålla i luften.
Appen hos Tesla är självklart snabb och bra, men man får fler inställningsmöjligheter hos många andra. Hyundai’s app var riktigt bra om än aningen plottrig eftersom den hade så extremt många inställningsmöjligheter. BMWs app är snabb och bra, men saknar att kunna stänga takluckan och fönster när det står i appen att de är öppna. Polestars app var helt värdelös när jag hade bilen. Har blivit lite bättre vad jag hört, men långt från färdig. VW app var en katastrof, fick sällan kontakt och fick nästan aldrig gjort det jag skulle.

Tillägg: Jaguars infotainment var ingen höjdare och även appen var ganska kass.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag fick för övrigt 1år premium connectivity på MYPen, antagligen för att det ingick när jag beställde 2020 :) någon som vet om det följer bilen till nästa ägare?
Model 3-24/Polestar 3-24
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:

Jag har ju bytt fram och tillbaks mellan Tesla och andra och kan säga att det finns en del saker som är bättre hos Tesla, men definitivt inte allt. Polestar hade många mycket fina lösningar och generellt gillade jag det starkt, helt klart på nivå med Tesla. Hyundai kändes jobbigt och inte alls genomtänkt. BMW är bra, men inte helt på nivå med Polestar/Tesla. Dock får man en mycket trevlig upplevelse med AndroidAuto, som jag kör med hela tiden. Dessutom är det riktigt nice med iDrive-hjulet hos BMW. Jag trodde att den skulle kännas överflödig, men jag använder den faktiskt mer än touchskärmen, det är enklare när man kör, mer behagligt för armen att slippa sträcka ut/hålla i luften.
Appen hos Tesla är självklart snabb och bra, men man får fler inställningsmöjligheter hos många andra. Hyundai’s app var riktigt bra om än aningen plottrig eftersom den hade så extremt många inställningsmöjligheter. BMWs app är snabb och bra, men saknar att kunna stänga takluckan och fönster när det står i appen att de är öppna. Polestars app var helt värdelös när jag hade bilen. Har blivit lite bättre vad jag hört, men långt från färdig. VW app var en katastrof, fick sällan kontakt och fick nästan aldrig gjort det jag skulle.

Tillägg: Jaguars infotainment var ingen höjdare och även appen var ganska kass.
Håller med helt om IDrive-hjulet så man kan styra med handen stödd neråt, insåg detta när jag provkörde IX, hade glömt hur bra det var i X5. Fast jag måste säga att att audis lösning att skriva på nedre skärmen nästan är lika bra, och man behöver inte vänta utan kan skriva på utan att en bokstav måste komma fram först.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar