BYD Seal

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

BYD Seal

Inlägg av taliz »

CTB (cell-to-body) structural battery system.
The battery capacity is reportedly 61.44 kWh (Standard Range version) and 82.56 kWh (Long Range version)

BYD Seal specs:

Standard Range, RWD Elite:
Price (post-subsidy): 212,800 CNY ($31,795)
CLTC range: 550 km (342 miles)
battery capacity: *61.44 kWh
real-wheel drive
system output: 150 kW (peak); 70 kW continuous according to MIIT
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 110 kW
Standard Range RWD Premium:
Price (post-subsidy): 225,800 CNY ($33,738)
CLTC range: 550 km (342 miles)
battery capacity: *61.44 kWh
real-wheel drive
system output: 150 kW (peak); 70 kW continuous according to MIIT
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 110 kW
Long Range RWD:
Price (post-subsidy): 262,800 CNY ($39,266)
CLTC range: 700 km (435 miles)
battery capacity: *82.56 kWh
real-wheel drive
system output: 230 kW (peak); 70 kW continuous according to MIIT
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 150 kW
Long Range AWD Performance:
Price (post-subsidy): 289,800 CNY ($43,300)
CLTC range: 650 km (404 miles)
battery capacity: *82.56 kWh
0-100 km/h (62 mph) acceleration in 3.8 seconds
real-wheel drive
system output: 390 kW (peak)
according to MIIT: 75/160 kW front asynchronous motor and permanent magnet synchronous rear motor 70/150 kW
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 150 kW
Common specs
Length: 4800 mm
Width: 1875 mm
Height: 1460 mm
Wheelbase: 2920 mm
Cx: 0.219
* unofficial battery pack capacity numbers
Rätt imponerande med 82kwh LFP i en bil i Model 3-size.

https://insideevs.com/news/588088/byd-s ... l-battery/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BYD Seal

Inlägg av TiborBlomhall »

Som jämförelse kostar Tesla Model 3 (Standard Range) RWD 279,900 CNY i Kina och har 556 km CLTC räckvidd.

Du får en BYD Seal Long Range RWD för 17,000 CNY mindre som har 700 km CLTC räckvidd.

Då samma Model 3 har 491 km WLTP räckvidd hos oss torde 700 km CLTC motsvara ca 618 km WLTP räckvidd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BYD Seal

Inlägg av Zalman3 »

Både BYD Seal och Dolphin verkar komma till Sverige.
BYD quickly expands presence in Europe by adding Seal EV.

Per Automotive News Europe, BYD unveiled the Seal at this year’s Paris Auto Show, announcing that its newest electric sedan would enter markets in Europe sometime in 2023. Exactly when, remains a bit up in the air at this point.

BYD launched the Seal in China this past spring, beginning pre-orders at a starting price below $32,000 – taking a blatant shot at stealing some would-be consumers away from the Tesla Model 3 overseas. The EV itself is BYD’s first to include its new cell-to-body (CTB) technology, which allows the battery to be integrated throughout the entire vehicle body. It is also one of the first EVs to sit atop BYD’s e-platform 3.0, joining the aforementioned Atto 3.

During the auto show, BYD’s head of sales for Europe Pere Brugal shared that the automaker is also considering bringing its Dolphin hatchback EV across the pond(s), due to the popularity of compact vehicles in Europe. It too sits on BYD’s 3.0 platform.

https://electrek.co/2022/10/18/byd-seal ... hatchback/
Skärmavbild 2022-10-18 kl. 21.38.24.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

Märkligt att de har två modeller som är så lika i storlek. Han är bara 8 centimeter längre än Seal.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: BYD Seal

Inlägg av Trevlig »

Legato skrev:
Märkligt att de har två modeller som är så lika i storlek. Han är bara 8 centimeter längre än Seal.
Han är väl lite mer modell s än modell 3 typ?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BYD Seal

Inlägg av taliz »

Blir inte förvånad om de sätter priset till över 600k.
Fattar inte vad kineserna tänker med sin prissättning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

Trevlig skrev:
Legato skrev:
Märkligt att de har två modeller som är så lika i storlek. Han är bara 8 centimeter längre än Seal.
Han är väl lite mer modell s än modell 3 typ?
Nja...

Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.

Han vs Seal är 488 cm vs 480 cm. Dvs väldigt liten skillnad.

Han därmed avsevärt mindre än Model S och Seal avsevärt större än Model 3 (utvändigt, invändigt har jag inte kollat alls).

Blir ju ungefär lika stora hopp nedåt mellan:
Model S -> Han
Han -> Seal
Seal -> Model 3
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Blir inte förvånad om de sätter priset till över 600k.
Fattar inte vad kineserna tänker med sin prissättning.
Tycker det verkar olika från "kines till kines".

Nio ET5 75 kWh kostar 689.000:- respektive 328.000 yuan, där känns det svenska priset klart rimligt imo (dock inte deras månadspriser).

BYD Atto 3 kostar däremot 539.000:- respektive typ 150.000 yuan? Så BYD känns som de lagt sig extremt högt.

Seal startar på 222.000 yuan, så relativt Atto 3 borde den tom kunna bli dyrare än 600.000:-. Samtidigt vore det galet relativt ET5 :roll:


Samtidigt har kanske Nio fattat att de inte kan ta samma "lyxpremie" i Sverige som i Kina.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BYD Seal

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Nio ET5 75 kWh kostar 689.000:- respektive 328.000 yuan, där känns det svenska priset klart rimligt imo (dock inte deras månadspriser).
Rimligt? Det är ju mer än tex BMW i4, och inte långt ifrån Model 3 LR.
Hade den kostat <400k totalt fullutrustad med garantier ala Kia så kanske man övervägt den, men med dessa fantasipriser finns den överhuvudtaget inte på kartan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Nio ET5 75 kWh kostar 689.000:- respektive 328.000 yuan, där känns det svenska priset klart rimligt imo (dock inte deras månadspriser).
Rimligt? Det är ju mer än tex BMW i4, och inte långt ifrån Model 3 LR.
Hade den kostat <400k totalt fullutrustad med garantier ala Kia så kanske man övervägt den, men med dessa fantasipriser finns den överhuvudtaget inte på kartan.
Jag pratar om svenska priser i relation till kinesiska, inget annat. BYD lägger på en extrem premie som det verkar, det verkar NIO inte göra (på kontantpriset, däremot är prenumerationspriset absurt).

Personligen tycker jag ET5 är intressantare än 3LR, en stor faktor här är såklart att man får bonusen.

Jämför man istället med 3SR så tycker jag ET5 verkar vara en bättre bil på det stora hela. Avsevärt snyggare både in- och utvändigt. Känns modernare med mer kul teknik och avsevärt lyxigare känsla. För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna, samt givetvis det faktum att det är en kinesisk bil...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BYD Seal

Inlägg av Zalman3 »

För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna
VW verkar inte få någon ordning på sin mjukvara, satsar 2,4B euro på JV i kina.
VW's $1B China software joint venture is an act of desperation



Volkswagen to plough €2.4B into vehicle automation in China and form JV with Horizon Robotics.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BYD Seal

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna
VW verkar inte få någon ordning på sin mjukvara, satsar 2,4B euro på JV i kina.
VW's $1B China software joint venture is an act of desperation



Volkswagen to plough €2.4B into vehicle automation in China and form JV with Horizon Robotics.
Såna här inlägg som kritiserar VW i en tråd om BYD tyder på desperation.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna
VW verkar inte få någon ordning på sin mjukvara, satsar 2,4B euro på JV i kina.
VW's $1B China software joint venture is an act of desperation



Volkswagen to plough €2.4B into vehicle automation in China and form JV with Horizon Robotics.
VWs mjukvara är absolut ingen höjdare den heller. Allmänt segt... Men hellre segt än kinesernas fascination för ljudeffekter i alla lägen. Borde iofs vara lätt att stänga av eller ge användaren valet, men hittills verkar alla köra på med påtvingade ljudeffekter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BYD Seal

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna
VW verkar inte få någon ordning på sin mjukvara, satsar 2,4B euro på JV i kina.
VW's $1B China software joint venture is an act of desperation



Volkswagen to plough €2.4B into vehicle automation in China and form JV with Horizon Robotics.
Såna här inlägg som kritiserar VW i en tråd om BYD tyder på desperation.
Undrar vem som är mer desperat?
BYD har redan gått om VW i börsvärde.
Market cap.jpg


EDIT:
Till och med VW fanboys klagar på VWs mjukvara.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BYD Seal

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna
VW verkar inte få någon ordning på sin mjukvara, satsar 2,4B euro på JV i kina.
VW's $1B China software joint venture is an act of desperation



Volkswagen to plough €2.4B into vehicle automation in China and form JV with Horizon Robotics.
Såna här inlägg som kritiserar VW i en tråd om BYD tyder på desperation.
Undrar vem som är mer desperat?
BYD har redan gått om VW i börsvärde.
Market cap.jpg
Vad har VW med en tråd om BYD Seal att göra?
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

Dags att öppna upp den här tråden igen nu när det drar ihop sig till lansering. Kollar man på Australien och Danmark så verkar AWD/Excellence hamna på ett startpris under 600' (599 000kr?) och 2WD-varianten ca 40.000 lägre. Jämför man dock svenska priserna på Dolphin mot danska så vart det en premie på 35-40' till... :shock:

För den som bor nära bron till grannlandet så är det premiär där i helgen. 50% rabatt via kod på bydauto.dk
cgullin
elbilist
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: BYD Seal

Inlägg av cgullin »

Eldsig skrev: 23 okt 2023 23:43
Dags att öppna upp den här tråden igen nu när det drar ihop sig till lansering. Kollar man på Australien och Danmark så verkar AWD/Excellence hamna på ett startpris under 600' (599 000kr?) och 2WD-varianten ca 40.000 lägre. Jämför man dock svenska priserna på Dolphin mot danska så vart det en premie på 35-40' till... :shock:

För den som bor nära bron till grannlandet så är det premiär där i helgen. 50% rabatt via kod på bydauto.dk
Dolphin verkar börja på 235K DKK vilket blir omrking 367K SEK och i Sverige börjar bilen på 359 så det verkar ju rätt lika. I sådant fall, om man kollar på Seal, som kostar 350K DKK, så borde det bli runt 550K SEK. Det är ju också 50% rabatt på biljetter till Ecarexpo, som är i helgen, inte på bilen vilket jag tycker du får det att låta :)
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

cgullin skrev: 24 okt 2023 09:17
Eldsig skrev: 23 okt 2023 23:43
Dags att öppna upp den här tråden igen nu när det drar ihop sig till lansering. Kollar man på Australien och Danmark så verkar AWD/Excellence hamna på ett startpris under 600' (599 000kr?) och 2WD-varianten ca 40.000 lägre. Jämför man dock svenska priserna på Dolphin mot danska så vart det en premie på 35-40' till... :shock:

För den som bor nära bron till grannlandet så är det premiär där i helgen. 50% rabatt via kod på bydauto.dk
Dolphin verkar börja på 235K DKK vilket blir omrking 367K SEK och i Sverige börjar bilen på 359 så det verkar ju rätt lika. I sådant fall, om man kollar på Seal, som kostar 350K DKK, så borde det bli runt 550K SEK. Det är ju också 50% rabatt på biljetter till Ecarexpo, som är i helgen, inte på bilen vilket jag tycker du får det att låta :)
Om du läser lite noggrannare så är det en enklare modell som har det låga priset i Sverige. Comfort som kostar 235k DKK kostar 399k i Sverige... :cry:

Helt rätt med mässrabatt och inte bilrabatt dock! :D
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: BYD Seal

Inlägg av Blipblop »

100k lägre pris än ex30 samt tillsynes rymligare, tidigare leverans med typ ett halvår.
Letar man småbil är den nog attraktiv. Blir leasingen billig kommer den att pumpas ut.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BYD Seal

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 19 okt 2022 09:23


Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
:shock:

Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.

Perimetrigt? Jajjamen 😂

Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar :shock:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BYD Seal

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 25 okt 2023 07:47
Legato skrev: 19 okt 2022 09:23


Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
:shock:

Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.

Perimetrigt? Jajjamen 😂

Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar :shock:
Parkerar man i sitt eget garage finns det ju massor av tricks man kan ta till, värre när man skall fickparkera.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 25 okt 2023 07:47
Legato skrev: 19 okt 2022 09:23


Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
:shock:

Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.

Perimetrigt? Jajjamen 😂

Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar :shock:
Mmm, S växte nog några centimeter med faceliften. Märkligt med trean dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BYD Seal

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 25 okt 2023 11:08
AAKEE skrev: 25 okt 2023 07:47
Legato skrev: 19 okt 2022 09:23


Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
:shock:

Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.

Perimetrigt? Jajjamen 😂

Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar :shock:
Mmm, S växte nog några centimeter med faceliften. Märkligt med trean dock.
Kan det vara att främre skylten inte är med i dina uppgifter medan den är det enligt svensk data? Jänksen kör ju ofta utan fram.

På S är det en gedigen grej som håller skylten fram.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BYD Seal

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 25 okt 2023 07:57
AAKEE skrev: 25 okt 2023 07:47
Legato skrev: 19 okt 2022 09:23


Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
:shock:

Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.

Perimetrigt? Jajjamen 😂

Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar :shock:
Parkerar man i sitt eget garage finns det ju massor av tricks man kan ta till, värre när man skall fickparkera.
Det är klart det finns workarounds.

Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?

Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit.
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.

Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget.
Här är det 67-68cm fritt framför bilen.
IMG_5610.jpeg
Det kanske är thread drift nog om BYD-bilar… :(
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BYD Seal

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 25 okt 2023 11:25
mikebike skrev: 25 okt 2023 07:57
AAKEE skrev: 25 okt 2023 07:47
Legato skrev: 19 okt 2022 09:23


Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
:shock:

Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.

Perimetrigt? Jajjamen 😂

Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar :shock:
Parkerar man i sitt eget garage finns det ju massor av tricks man kan ta till, värre när man skall fickparkera.
Det är klart det finns workarounds.

Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?

Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit.
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.

Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget.
Här är det 67-68cm fritt framför bilen.
IMG_5610.jpeg

Det kanske är thread drift nog om BYD-bilar… :(
Kan man utgå från att BYD Seal har radar, uss och regnsensor som (nästan) alla moderna bilar?
Min Volvo från 2009 hade det i alla fall....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar