CTB (cell-to-body) structural battery system.
The battery capacity is reportedly 61.44 kWh (Standard Range version) and 82.56 kWh (Long Range version)
BYD Seal specs:
Standard Range, RWD Elite:
Price (post-subsidy): 212,800 CNY ($31,795)
CLTC range: 550 km (342 miles)
battery capacity: *61.44 kWh
real-wheel drive
system output: 150 kW (peak); 70 kW continuous according to MIIT
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 110 kW
Standard Range RWD Premium:
Price (post-subsidy): 225,800 CNY ($33,738)
CLTC range: 550 km (342 miles)
battery capacity: *61.44 kWh
real-wheel drive
system output: 150 kW (peak); 70 kW continuous according to MIIT
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 110 kW
Long Range RWD:
Price (post-subsidy): 262,800 CNY ($39,266)
CLTC range: 700 km (435 miles)
battery capacity: *82.56 kWh
real-wheel drive
system output: 230 kW (peak); 70 kW continuous according to MIIT
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 150 kW
Long Range AWD Performance:
Price (post-subsidy): 289,800 CNY ($43,300)
CLTC range: 650 km (404 miles)
battery capacity: *82.56 kWh
0-100 km/h (62 mph) acceleration in 3.8 seconds
real-wheel drive
system output: 390 kW (peak)
according to MIIT: 75/160 kW front asynchronous motor and permanent magnet synchronous rear motor 70/150 kW
DC fast charging: 30-80% SOC in 30 minutes at up to 150 kW
Common specs
Length: 4800 mm
Width: 1875 mm
Height: 1460 mm
Wheelbase: 2920 mm
Cx: 0.219
* unofficial battery pack capacity numbers
Rätt imponerande med 82kwh LFP i en bil i Model 3-size.
Både BYD Seal och Dolphin verkar komma till Sverige.
BYD quickly expands presence in Europe by adding Seal EV.
Per Automotive News Europe, BYD unveiled the Seal at this year’s Paris Auto Show, announcing that its newest electric sedan would enter markets in Europe sometime in 2023. Exactly when, remains a bit up in the air at this point.
BYD launched the Seal in China this past spring, beginning pre-orders at a starting price below $32,000 – taking a blatant shot at stealing some would-be consumers away from the Tesla Model 3 overseas. The EV itself is BYD’s first to include its new cell-to-body (CTB) technology, which allows the battery to be integrated throughout the entire vehicle body. It is also one of the first EVs to sit atop BYD’s e-platform 3.0, joining the aforementioned Atto 3.
During the auto show, BYD’s head of sales for Europe Pere Brugal shared that the automaker is also considering bringing its Dolphin hatchback EV across the pond(s), due to the popularity of compact vehicles in Europe. It too sits on BYD’s 3.0 platform.
Nio ET5 75 kWh kostar 689.000:- respektive 328.000 yuan, där känns det svenska priset klart rimligt imo (dock inte deras månadspriser).
Rimligt? Det är ju mer än tex BMW i4, och inte långt ifrån Model 3 LR.
Hade den kostat <400k totalt fullutrustad med garantier ala Kia så kanske man övervägt den, men med dessa fantasipriser finns den överhuvudtaget inte på kartan.
Nio ET5 75 kWh kostar 689.000:- respektive 328.000 yuan, där känns det svenska priset klart rimligt imo (dock inte deras månadspriser).
Rimligt? Det är ju mer än tex BMW i4, och inte långt ifrån Model 3 LR.
Hade den kostat <400k totalt fullutrustad med garantier ala Kia så kanske man övervägt den, men med dessa fantasipriser finns den överhuvudtaget inte på kartan.
Jag pratar om svenska priser i relation till kinesiska, inget annat. BYD lägger på en extrem premie som det verkar, det verkar NIO inte göra (på kontantpriset, däremot är prenumerationspriset absurt).
Personligen tycker jag ET5 är intressantare än 3LR, en stor faktor här är såklart att man får bonusen.
Jämför man istället med 3SR så tycker jag ET5 verkar vara en bättre bil på det stora hela. Avsevärt snyggare både in- och utvändigt. Känns modernare med mer kul teknik och avsevärt lyxigare känsla. För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna, samt givetvis det faktum att det är en kinesisk bil...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
För mig är det som främst talar emot den dels mjukvaran där kineserna fortfarande verkar underlägsna
VW verkar inte få någon ordning på sin mjukvara, satsar 2,4B euro på JV i kina.
VW's $1B China software joint venture is an act of desperation
Volkswagen to plough €2.4B into vehicle automation in China and form JV with Horizon Robotics.
VWs mjukvara är absolut ingen höjdare den heller. Allmänt segt... Men hellre segt än kinesernas fascination för ljudeffekter i alla lägen. Borde iofs vara lätt att stänga av eller ge användaren valet, men hittills verkar alla köra på med påtvingade ljudeffekter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dags att öppna upp den här tråden igen nu när det drar ihop sig till lansering. Kollar man på Australien och Danmark så verkar AWD/Excellence hamna på ett startpris under 600' (599 000kr?) och 2WD-varianten ca 40.000 lägre. Jämför man dock svenska priserna på Dolphin mot danska så vart det en premie på 35-40' till...
För den som bor nära bron till grannlandet så är det premiär där i helgen. 50% rabatt via kod på bydauto.dk
Dags att öppna upp den här tråden igen nu när det drar ihop sig till lansering. Kollar man på Australien och Danmark så verkar AWD/Excellence hamna på ett startpris under 600' (599 000kr?) och 2WD-varianten ca 40.000 lägre. Jämför man dock svenska priserna på Dolphin mot danska så vart det en premie på 35-40' till...
För den som bor nära bron till grannlandet så är det premiär där i helgen. 50% rabatt via kod på bydauto.dk
Dolphin verkar börja på 235K DKK vilket blir omrking 367K SEK och i Sverige börjar bilen på 359 så det verkar ju rätt lika. I sådant fall, om man kollar på Seal, som kostar 350K DKK, så borde det bli runt 550K SEK. Det är ju också 50% rabatt på biljetter till Ecarexpo, som är i helgen, inte på bilen vilket jag tycker du får det att låta
Dags att öppna upp den här tråden igen nu när det drar ihop sig till lansering. Kollar man på Australien och Danmark så verkar AWD/Excellence hamna på ett startpris under 600' (599 000kr?) och 2WD-varianten ca 40.000 lägre. Jämför man dock svenska priserna på Dolphin mot danska så vart det en premie på 35-40' till...
För den som bor nära bron till grannlandet så är det premiär där i helgen. 50% rabatt via kod på bydauto.dk
Dolphin verkar börja på 235K DKK vilket blir omrking 367K SEK och i Sverige börjar bilen på 359 så det verkar ju rätt lika. I sådant fall, om man kollar på Seal, som kostar 350K DKK, så borde det bli runt 550K SEK. Det är ju också 50% rabatt på biljetter till Ecarexpo, som är i helgen, inte på bilen vilket jag tycker du får det att låta
Om du läser lite noggrannare så är det en enklare modell som har det låga priset i Sverige. Comfort som kostar 235k DKK kostar 399k i Sverige...
100k lägre pris än ex30 samt tillsynes rymligare, tidigare leverans med typ ett halvår.
Letar man småbil är den nog attraktiv. Blir leasingen billig kommer den att pumpas ut.
Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.
Perimetrigt? Jajjamen
Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar
Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.
Perimetrigt? Jajjamen
Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar
Parkerar man i sitt eget garage finns det ju massor av tricks man kan ta till, värre när man skall fickparkera.
Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.
Perimetrigt? Jajjamen
Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar
Mmm, S växte nog några centimeter med faceliften. Märkligt med trean dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.
Perimetrigt? Jajjamen
Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar
Mmm, S växte nog några centimeter med faceliften. Märkligt med trean dock.
Kan det vara att främre skylten inte är med i dina uppgifter medan den är det enligt svensk data? Jänksen kör ju ofta utan fram.
På S är det en gedigen grej som håller skylten fram.
Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.
Perimetrigt? Jajjamen
Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar
Parkerar man i sitt eget garage finns det ju massor av tricks man kan ta till, värre när man skall fickparkera.
Det är klart det finns workarounds.
Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?
Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit.
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.
Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget.
Här är det 67-68cm fritt framför bilen.
Model S och Model 3 är ju verkligen helt olika storlekar med sina 497 cm vs 469 cm.
Min S är 502 cm. Min 3 var 472 cm.
Perimetrigt? Jajjamen
Hur jag vet? Mitt garage är knappt 6 m invändigt sen jag bytte garageport så det är grymt tight med lagringshyllor/garderob på 60cm.
Tack Tesla för att ni tog bort parkeringssensorerna och ersatte med vision som inte fungerar
Parkerar man i sitt eget garage finns det ju massor av tricks man kan ta till, värre när man skall fickparkera.
Det är klart det finns workarounds.
Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?
Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit.
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.
Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget.
Här är det 67-68cm fritt framför bilen.
IMG_5610.jpeg
Det kanske är thread drift nog om BYD-bilar…
Kan man utgå från att BYD Seal har radar, uss och regnsensor som (nästan) alla moderna bilar?
Min Volvo från 2009 hade det i alla fall....