Ny ägare med frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

Hej Medlemmar,

köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?

2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?

3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?

4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?

Mvh
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av d3marcus »

cvnnn skrev:
Hej Medlemmar,

köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?

2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?

3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?

4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?

Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av malmer »

1. Efter en kortare tids ägande hittar du ett bra sätt att hålla ratten avslappnat medan autopilot kör. Det handlar inte så mycket om att röra på ratten utan mer om att skapa motstånd i den. Jag brukar hålla den med högerhanden i nedre hörnet och generella vikten av avslappnad hand är nog för att den ska registrera det. Så försök inte svänga på ratten. Håll bara lagom mycket emot när den svänger.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Frippanecci »

Gällande kylningen - har du kollat så att luftutblåsen står rätt?
Min fru tycker alltid att det blåser för mycket så hon trycker alla nedåt, och då tvärdör kylan.
Bättre att försöka rikta dom så långt åt sidorna som möjligt.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av SwedishAdvocate »

cvnnn skrev:
.../

2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar? /...
Det beror rätt mycket på vad det är för en fälg...

Det lär t.ex. vara en himla skillnad på om fälgen ser ut så här:

Bild

...jämfört med t.ex. den här:

Bild

Fälgarna ovan heter The New Aero och finns i 22'' till Model X... Om jag förstått det rätt kan de här ge mer räckvidd lite beroende på vad du har för fälgar idag. Men jag skulle dubbelkolla det här ifall jag vore dig...

Funderar även på om t.ex. Merca eller BMW kanske kan ha några snygga 22''-fälgar med lågt luftmotstånd som skulle funka på Model X...

Lite mer info här:

https://www.thenewaero.com/

viewtopic.php?f=10&t=15026
viewtopic.php?f=10&t=6592
viewtopic.php?f=63&t=21383

Finns säkert en hel del info även på det amerikanska forumet Tesla Motors Club – TMC...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Teslaspolen »

d3marcus skrev:
cvnnn skrev:
Hej Medlemmar,

köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?

2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?

3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?

4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?

Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
4. Jag tolkar det som att det rör sig om att ombordsladdaren är på 16,5 kW men mjukvarulåst till 11 kW. Vår X har sådan också, men det är totalt meningslöst att låsa upp den då det är otroligt sällan man hittar (och har användning för) snabbare växelströmsladdning.

Så till TS, rör sig denna uppgradering ombordladdaren? Skippa den. Rör det sig om CCS adapter? Skaffa den!
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

Hej alla, oerhört tacksam för svar.

Det var CCS adaptern jag menade.

Ska åka inom en service verkstad och kolla upp AC, det funkar dom kallare sommardagarna men dom varma kommer annars att bli svettiga.

Mvh
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
d3marcus skrev:
cvnnn skrev:
Hej Medlemmar,

köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?

2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?

3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?

4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?

Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
4. Jag tolkar det som att det rör sig om att ombordsladdaren är på 16,5 kW men mjukvarulåst till 11 kW. Vår X har sådan också, men det är totalt meningslöst att låsa upp den då det är otroligt sällan man hittar (och har användning för) snabbare växelströmsladdning.

Så till TS, rör sig denna uppgradering ombordladdaren? Skippa den. Rör det sig om CCS adapter? Skaffa den!
Har du en X med enbart 11 kW-laddning? Tror de är extremt ovanliga, var väl bara några månader de tillverkades.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Legato »

cvnnn skrev:
Hej alla, oerhört tacksam för svar.

Det var CCS adaptern jag menade.

Ska åka inom en service verkstad och kolla upp AC, det funkar dom kallare sommardagarna men dom varma kommer annars att bli svettiga.

Mvh
Gällande 22" så räkna med 10-15% högre förbrukning givet Tesla original (och oftast ännu mer med andra 22" bortsett från TNA).

Gällande AC så tycker jag effekten varit bra i alla mina tre X. Tänk också på att du kan kyla bilen i god tid före avfärd via appen, det drar också ner din förbrukning för resan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Tänk också på att du kan kyla bilen i god tid före avfärd via appen, det drar också ner din förbrukning för resan.
*om bilen är ansluten till laddare

Jag brukade kyla bilen i förväg tidigare, men numera öppnar jag bara alla fönster när jag kör iväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
d3marcus skrev:
cvnnn skrev:
Hej Medlemmar,

köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?

2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?

3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?

4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?

Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
4. Jag tolkar det som att det rör sig om att ombordsladdaren är på 16,5 kW men mjukvarulåst till 11 kW. Vår X har sådan också, men det är totalt meningslöst att låsa upp den då det är otroligt sällan man hittar (och har användning för) snabbare växelströmsladdning.

Så till TS, rör sig denna uppgradering ombordladdaren? Skippa den. Rör det sig om CCS adapter? Skaffa den!
Och den adaptern är allt annat än klumpig tycker jag (den för CHAdeMO är klumpig däremot) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

Grattis till bilen!

90D antar jag, fem-, sex-, eller sjusitsig?

22” Turbine drar ned räckvidden rejält, 20-25% jämfört med 20” Slipstream är min erfarenhet. Undvik dessa om du ska köra långt, mina Turbine har legat på hyllan i fem år av den anledningen, stötigare gång också, bara nackdelar i min bok.

CCS-uppgradering ger inte snabbare laddning, men ger dig möjlighet att ladda på andra ställen än SuC, en no-brainer anser jag, bara att boka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

fth skrev:
Grattis till bilen!

90D antar jag, fem-, sex-, eller sjusitsig?

22” Turbine drar ned räckvidden rejält, 20-25% jämfört med 20” Slipstream är min erfarenhet. Undvik dessa om du ska köra långt, mina Turbine har legat på hyllan i fem år av den anledningen, stötigare gång också, bara nackdelar i min bok.

CCS-uppgradering ger inte snabbare laddning, men ger dig möjlighet att ladda på andra ställen än SuC, en no-brainer anser jag, bara att boka.

/fth

Tackar! Yes en 90D sexsitsig.

Tror det är Turbine som sitter på, kom väll cirka 30 mil på en 84% laddning mellan SuC.

Förstår gällande CCS, ska försöka boka in snarast.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

cvnnn skrev:
Tror det är Turbine som sitter på, kom väll cirka 30 mil på en 84% laddning mellan SuC.
Det låter väldigt bra, det skulle motsvara 35 mil 100-0%, vilket ungefär är vad jag får ut med mina 20” Slipstream i (dryg) motorvägsfart.

Vilken hastighet var detta? Om det var i ”riktig” motorvägsfart så är det extremt bra för en X90 med 22”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

fth skrev:
cvnnn skrev:
Tror det är Turbine som sitter på, kom väll cirka 30 mil på en 84% laddning mellan SuC.
Det låter väldigt bra, det skulle motsvara 35 mil 100-0%, vilket ungefär är vad jag får ut med mina 20” Slipstream i (dryg) motorvägsfart.

Vilken hastighet var detta? Om det var i ”riktig” motorvägsfart så är det extremt bra för en X90 med 22”.

/fth
Kan ha varit lite mindre, kanske runt 25 mil, var alltför upptagen med alla olika "lekinställningar" i menyn för att fokusera på miltalen. Men det var SuC mellan Ödeshög -> Markaryd.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

cvnnn skrev:
Kan ha varit lite mindre, kanske runt 25 mil, var alltför upptagen med alla olika "lekinställningar" i menyn för att fokusera på miltalen. Men det var SuC mellan Ödeshög -> Markaryd.
Ödeshög->Markaryd är bara 222 km, 84% på den sträckan motsvarar en räckvidd på 264 km, det låter mycket mer rimligt.

Jämfört med min bil med 20" Slipstream så har du i så fall 80% av räckvidden, vilket stämmer mycket bra med min erfarenhet.

För mig "kostar" den sträckan c:a 66% SoC jämfört med dina 84%.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

fth skrev:
cvnnn skrev:
Kan ha varit lite mindre, kanske runt 25 mil, var alltför upptagen med alla olika "lekinställningar" i menyn för att fokusera på miltalen. Men det var SuC mellan Ödeshög -> Markaryd.
Ödeshög->Markaryd är bara 222 km, 84% på den sträckan motsvarar en räckvidd på 264 km, det låter mycket mer rimligt.

Jämfört med min bil med 20" Slipstream så har du i så fall 80% av räckvidden, vilket stämmer mycket bra med min erfarenhet.

För mig "kostar" den sträckan c:a 66% SoC jämfört med dina 84%.

/fth

Ja fast var inte nere på 0% heller, var på runt 8% när jag var framme.

En annan fråga, vågar ni alltid lita på navigationen om man ställer in mellan flera SuC? Vet att när jag navigerade från Stockholm ville den att jag skulle köra till en SuC och då skulle det vara 4-5% kvar när framme.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

cvnnn skrev:
En annan fråga, vågar ni alltid lita på navigationen om man ställer in mellan flera SuC? Vet att när jag navigerade från Stockholm ville den att jag skulle köra till en SuC och då skulle det vara 4-5% kvar när framme.
Navigatorn är hyfsat bra på att förutsäga förbrukning, men väderlek, väglag, temperatur, etc påverkar såpass mycket att den aldrig kan bli exakt. Det är dock väldigt enkelt att reglera förbrukningen, det är bara att använda högerfoten, hastighet är kanske den enskilt största faktorn som avgör förbrukning. ;)

Jag har själv alltid batterigrafen uppe när jag kör "på gränsen", genom att jämföra uppskattad räckvidd mot km kvar till målet så kan jag reglera förbrukningen hyfsat optimalt. Har jag bra marginal, som ligger fast eller ökar, så kan jag öka hastigheten lite, har jag dålig och/eller minskande marginal så sänker jag hastigheten.

Det kan också vara bra att veta att dom flesta 90-batterier laddar väldigt långsamt med låg SoC, min bil når t.ex. rimlig effekt först vid c:a 13-14%, så jag försöker alltid rulla in med minst det i batteriet.

Man tjänar alltså egentligen inget på att rulla in på SuC med nästan tom "tank", snarare tvärtom med detta batteri.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Man tjänar alltså egentligen inget på att rulla in på SuC med nästan tom "tank", snarare tvärtom med detta batteri.
Är det några MX-batterier som laddar bra under 10% SoC? Det är väl mest blås mellan 15-50%?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
fth skrev:
Man tjänar alltså egentligen inget på att rulla in på SuC med nästan tom "tank", snarare tvärtom med detta batteri.
Är det några MX-batterier som laddar bra under 10% SoC? Det är väl mest blås mellan 15-50%?
Hm, jo, så kan det förstås vara, tittar man på laddkurvorna på ABRP:s blogg så ser det ju ut som att egentligen alla 90- och 100-batterier beter sig ungefär likadant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

Förlåt en till fråga, har hört olika rekommendationer om vad man ska ladda upp batteriet till? Ska det vara 80% eller 90% eller något däremellan?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

spacecoin skrev:
Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Tack.

En sista fråga (för stunden), laddar ni alltid bilen över natten eller bara när det måste? Kör inte jättemycket så för mig hade det räckt att ladda upp den till 60% och sen igen efter kanske 4-5 dagar men kanske bättre att alltid ladda varje natt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.

Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket :D).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Legato »

cvnnn skrev:
spacecoin skrev:
Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Tack.

En sista fråga (för stunden), laddar ni alltid bilen över natten eller bara när det måste? Kör inte jättemycket så för mig hade det räckt att ladda upp den till 60% och sen igen efter kanske 4-5 dagar men kanske bättre att alltid ladda varje natt?
Jag laddar när det är billigt generellt, men med olika mål-soc (se inlägg ovan). Det är inget problem att lämna bilen urpluggad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar