MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av TiborBlomhall »

20220620_213132.jpg
Miljöpartiet går till val på att införa en elbilszon i centrala Stockholm där bara rena elbilar ska få köra från år 2026.

– Stockholm ska vara en stad för människan, där de som går, cyklar och åker kollektivt prioriteras, säger Lars Strömgren (MP).

– Ett vanvettigt förslag, säger Sverigedemokraternas Gabriel Kroon om den föreslagna elbilszonen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholm
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Remuz »

Lär skapa än mer polarisering.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av MWall »

Vilka stollar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av jonasl »

Ren symbolpolitik som bara förstör för alla inblandade, skulle jag säga. Kommer säkert vara undantag för boende i området och flera andra dessutom.

I Gamla Stan får du ju knappt köra bil ens idag förutom på Munkbroleden och Skeppsbron.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av MWall »

Tack vare Mp finns det nu dock cykelbanesymboler med stiliserad damcykel i Stockholm. Snacka om symbolpolitik i bokstavlig mening. :lol:

Till och med en Fi-politiker var irriterad över den tramsiga nivån.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av taliz »

Den där zonen borde vara helt förbjuden för biltrafik.
Sedan endast elbil i resten av staden.
Lär bli så också tids nog. Men det dröjer förstås något decennium.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av jonasl »

Sen måste det ju följas upp också. Precis som med dubbdäcksfria gatorna lär det bli en papperstiger som man kan välja att ignorera om man vill.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av iAkita »

Är EU's parlamentets beslut att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 också bara stollig symbolpolitik? Eller är det bara för att det råkade vara MP som la fram det här förslaget som det är dåligt?

Jag kan iallafall konstatera att många verkar gilla elbussar i stadsmiljö i en annan tråd, och skrattar åt de som motsätter sig det. Här låter det tvärt om, av någon anledning. Varför bra med elbussar i städerna, men symbolpolitik när man vill gynna elbilar på bekostnad av fossilbilar?

Bensin- och dieselbilar i högtrafikerad stadsmiljö är ett otyg som är extremt dåligt för både miljö och hälsa. Kan man inte få med sig ens medlemmarna på TCS när man försöker göra något åt det känns det verkligen inte lovande för omställningen till eldrift i samhället i stort.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Är EU's parlamentets beslut att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 också bara stollig symbolpolitik? Eller är det bara för att det råkade vara MP som la fram det här förslaget som det är dåligt?

Jag kan iallafall konstatera att många verkar gilla elbussar i stadsmiljö i en annan tråd, och skrattar åt de som motsätter sig det. Här låter det tvärt om, av någon anledning. Varför bra med elbussar i städerna, men symbolpolitik när man vill gynna elbilar på bekostnad av fossilbilar?

Bensin- och dieselbilar i högtrafikerad stadsmiljö är ett otyg som är extremt dåligt för både miljö och hälsa. Kan man inte få med sig ens medlemmarna på TCS när man försöker göra något åt det känns det verkligen inte lovande för omställningen till eldrift i samhället i stort.
Ja i princip är det också symbolpolitik. Ett slag i luften.

Bussar är något annat än att stänga av stan för alla utan elbil. Staden är till för alla, inte bara de som bor där.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev:
.../ Kan man inte få med sig ens medlemmarna på TCS när man försöker göra något åt det känns det verkligen inte lovande för omställningen till eldrift i samhället i stort.
Jag tycker det är rätt tydligt att det här forumet inte är särskilt representativt för alla röstberättigade i det här landet...

¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Jerker »

Stadsmiljön är en som kommer att vinna något fantastiskt på att fossilfordon försvinner därifrån. Både luften och ljudbilden kommer att påverkas positivt. Särskilt vad gäller den tunga trafiken. En diesellastbil som ger gas på en gata med höga hus runt omkring låter förfärligt. I höga hastigheter är det däckljud och vindmotstånd som avger det mesta av ljudet kring ett fordon, men i stan körs bilar så sakta att det är motorernas ljud som är det dominerande och med endast elfordon blir det behagligt tyst.

För ett par år sedan satt jag på en inglasad balkong i Trollhättans innerstad. En kort gata utanför med lite lutning. I ena stunden var det nästan tyst men så svängde en liten lastbil in på gatan och körde uppför backen. Det blev ett fruktansvärt oväsen!

Tänk er en stad helt utan förbränningsmotorer! Det vore ljuvligt!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Stadsmiljön är en som kommer att vinna något fantastiskt på att fossilfordon försvinner därifrån. Både luften och ljudbilden kommer att påverkas positivt. Särskilt vad gäller den tunga trafiken. En diesellastbil som ger gas på en gata med höga hus runt omkring låter förfärligt. I höga hastigheter är det däckljud och vindmotstånd som avger det mesta av ljudet kring ett fordon, men i stan körs bilar så sakta att det är motorernas ljud som är det dominerande och med endast elfordon blir det behagligt tyst.

För ett par år sedan satt jag på en inglasad balkong i Trollhättans innerstad. En kort gata utanför med lite lutning. I ena stunden var det nästan tyst men så svängde en liten lastbil in på gatan och körde uppför backen. Det blev ett fruktansvärt oväsen!

Tänk er en stad helt utan förbränningsmotorer! Det vore ljuvligt!
Helt enig. Det är självklart att det bör förbjudas när det sedan länge finns bra (bättre) alternativ. Det största problemet med Mps förslag är att man begränsat det till ett så litet område. Tycker det självklart borde gälla hela innerstaden. Dock bör sånt här flaggas för flera år innan det genomförs imo, och det kommer ju aldrig kunna ske eftersom så stor del av svenska politiker fortfarande totalt ignorerar det akuta miljöproblemet.

Elbilar och elbussar blir en väldigt stor förbättring. Tyvärr lär det dock dröja innan vi blir av med fossil-lastbilarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Mickep »

Varför inte, speciellt i gamla stan med många kulturskatter som vittrar bort. (Fast gränderna är så smala ändå att endast cykel och gångtrafik borde tillåtas.
Slottet eroderar och avgaserna påskyndar förloppet. Så jag ser definitivt anledning att begränsa trafik i vissa känsliga områden.
Sedan behövs transporter och alla har inte råd byta bil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Tyvärr lär det dock dröja innan vi blir av med fossil-lastbilarna.
Jag är inte så säker på det. Just de mindre budbilarna, som är de som mest kör i innerstan, är ju det som åkerierna har mycket att tjäna på att ersätta med eldrivna och dessutom finns det redan ett bra utbud av dem.

Jag tror att det mest realistiska förbudet att införa i innerstan är just mot lastbilar med fossildrift. Det skulle gå att genomföra relativt snabbt. Det finns naturligtvis en del leveranser som inte kommer att kunna göras med eldrivna lastbilar men de får väl söka dispens. Kranbilar finns väl knappast som eldrivna, men borde gå att köra på el via sladd när de väl är på plats. Så, med några få undantag så skulle vi nog kunna rensa stadskärnorna från diesellastbilar inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av jonasl »

Mickep skrev:
Varför inte, speciellt i gamla stan med många kulturskatter som vittrar bort. (Fast gränderna är så smala ändå att endast cykel och gångtrafik borde tillåtas.
Slottet eroderar och avgaserna påskyndar förloppet. Så jag ser definitivt anledning att begränsa trafik i vissa känsliga områden.
Sedan behövs transporter och alla har inte råd byta bil.
Redan när jag bodde i Gamla Stan för 15 år sen var biltrafik i princip förbjuden så det är liksom inget nytt. Jag fick egentligen inte ens köra in till min port. Du får köra på Munkbroleden och Skeppsbron och på nygatorna men där är det knappt nån mening att köra om det inte är just dit man ska. Jag tycker också att det är ett för litet område och för tid till det föreslagna införandet. Det behöver jobbas med lite längre tidsperspektiv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Legato skrev:
Tyvärr lär det dock dröja innan vi blir av med fossil-lastbilarna.
Jag är inte så säker på det. Just de mindre budbilarna, som är de som mest kör i innerstan, är ju det som åkerierna har mycket att tjäna på att ersätta med eldrivna och dessutom finns det redan ett bra utbud av dem.

Jag tror att det mest realistiska förbudet att införa i innerstan är just mot lastbilar med fossildrift. Det skulle gå att genomföra relativt snabbt. Det finns naturligtvis en del leveranser som inte kommer att kunna göras med eldrivna lastbilar men de får väl söka dispens. Kranbilar finns väl knappast som eldrivna, men borde gå att köra på el via sladd när de väl är på plats. Så, med några få undantag så skulle vi nog kunna rensa stadskärnorna från diesellastbilar inom en snar framtid.
Ja, det borde ju gå att genomföra med kort varsel. Eventuella ökade kostnader är ju bara att föra över på den som väljer att bo eller driva verksamhet i gamla stan. Kan ju inte vara någon priskänslighet där.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Gargamel »

Jerker skrev:
Stadsmiljön är en som kommer att vinna något fantastiskt på att fossilfordon försvinner därifrån. Både luften och ljudbilden kommer att påverkas positivt. Särskilt vad gäller den tunga trafiken. En diesellastbil som ger gas på en gata med höga hus runt omkring låter förfärligt. I höga hastigheter är det däckljud och vindmotstånd som avger det mesta av ljudet kring ett fordon, men i stan körs bilar så sakta att det är motorernas ljud som är det dominerande och med endast elfordon blir det behagligt tyst.

För ett par år sedan satt jag på en inglasad balkong i Trollhättans innerstad. En kort gata utanför med lite lutning. I ena stunden var det nästan tyst men så svängde en liten lastbil in på gatan och körde uppför backen. Det blev ett fruktansvärt oväsen!

Tänk er en stad helt utan förbränningsmotorer! Det vore ljuvligt!
Fast istället får du en massa elbilar med artificiellt ljud alla ska åka omkring och skräna med högtalare enligt eu-lagen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
Fast istället får du en massa elbilar med artificiellt ljud alla ska åka omkring och skräna med högtalare enligt eu-lagen.
Ja, det där är ju ett problem för sig. Ett ljudande exempel på EU-administrationsidioti.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Fast istället får du en massa elbilar med artificiellt ljud alla ska åka omkring och skräna med högtalare enligt eu-lagen.
Ja, det där är ju ett problem för sig. Ett ljudande exempel på EU-administrationsidioti.
Det artificiella ljudet är väl inget problem? Låter bara i riktigt låga hastigheter.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Fast istället får du en massa elbilar med artificiellt ljud alla ska åka omkring och skräna med högtalare enligt eu-lagen.
Ja, det där är ju ett problem för sig. Ett ljudande exempel på EU-administrationsidioti.
Det artificiella ljudet är väl inget problem? Låter bara i riktigt låga hastigheter.
Det ska väl skränas i upp till 50km/h…
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag är helt klart för det, hade förbättrat luftkvaliteten inne i städerna och dragit ned ljudnivån, däremot bör det gälla hela stan. Det är också ett rimligt förslag jämfört med att inte tillåta bilar alls som det pratats om tidigare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Dafro »

Gargamel skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Fast istället får du en massa elbilar med artificiellt ljud alla ska åka omkring och skräna med högtalare enligt eu-lagen.
Ja, det där är ju ett problem för sig. Ett ljudande exempel på EU-administrationsidioti.
Det artificiella ljudet är väl inget problem? Låter bara i riktigt låga hastigheter.
Det ska väl skränas i upp till 50km/h…
Nä upp till 20km/h säger kravet.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det pågår ju projekt för att låta de boende få tillgång till gatumarken i flera stadsdelar.

Dessa bilder är från Södermalm, alla -P-platser har tagits bort på vissa gator, de har gjorts enkelriktade och fått Boulebanor, växter och uteserveringar.

Helt klart trevligare för de boende, men transporter krävs förstås. Och i stadsmiljö funkar ju ellastbilar bra.
Boule-bana.jpg
Elbil.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Gargamel skrev:
Det ska väl skränas i upp till 50km/h…
Nä upp till 20km/h säger kravet.
Och det ska också gå att stänga av, temporärt. Den enda bil jag har haft som hade ljudet var Zoen och där fanns en knapp som man tryckte på efter start som stängde av ljudet. Nästa gång man startade bilen var det där igen. Renault ville väl vara bäst i klassen. På den tiden var ljudet inte nödvändigt och det lät det upp till 30 km/h.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Gargamel skrev:
Det ska väl skränas i upp till 50km/h…
Nä upp till 20km/h säger kravet.
Och det ska också gå att stänga av, temporärt. Den enda bil jag har haft som hade ljudet var Zoen och där fanns en knapp som man tryckte på efter start som stängde av ljudet. Nästa gång man startade bilen var det där igen. Renault ville väl vara bäst i klassen. På den tiden var ljudet inte nödvändigt och det lät det upp till 30 km/h.
Samma på min liknande gamla Ioniq, finns en knapp att stänga av otyget med men varje start var det tillbaka igen. Har kört in en bit papper under den så den alltid är på. :roll: Skulle det inte gå så skulle jag nog försöka få tyst på högtalaren i sig.
Skriv svar