Bättre försäkring än Trygghansa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Tellus »

Dinsdale skrev: 09 feb 2024 18:19
westerlu77 skrev: 09 feb 2024 16:31
Priserna för en Tesla när det är dags för helförsäkringar är ju helt sjukt. Kollade på 21:a, billigaste kostar 1600:- i månaden. Har haft körkort i snart 30 år. Jag undrar vad teslaägare säger om priserna när det är dags för helförsäkringar?
Är i samma sits, 21:a där vagnskadegarantin går ut om några månader.

Jag tyckte det var svindyrt också, men sen kom jag att tänka på att volvon jag hade tidigare (som kostade hälften så mycket i vagnskada som Model 3) även hade årlig service som gick på lika mycket som vagnskadeförsäkringen. Så det blir samma pengar för mig, under förutsättning att Teslan inte börjar kräva en massa oplanerad service.

Se för övrigt till att felanmäla allt du kan komma på i appen innan treårsdagen passerat. Felkoder i bilen dyker upp där automatiskt. Jag fick precis strålkastarna fram bytta för andra gången pga vatten, det hade kostat 3000 eller något om nån månad. Och jag felanmälde även en felkod på laddporten som jag inte ens märkt själv i samma veva.
4 år va?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Tellus »

Ni som får så höga premier, kanske kan skippa vsg helt? Är väl bara om man själv orsakat olyckan som den gäller?
Jag kunde isåfall kört utan det i 30 år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av SIR N »

Tellus skrev: 10 feb 2024 10:57
Ni som får så höga premier, kanske kan skippa vsg helt? Är väl bara om man själv orsakat olyckan som den gäller?
Jag kunde isåfall kört utan det i 30 år.
vsg? Du menar helförsäkring. Det är inte bara när man orsakat själv. För att få ersättning för vandalism, djur, smitningar m.m. är det helförsäkring som gäller.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Liqwid78 »

westerlu77 skrev: 09 feb 2024 23:41
Jag hittade en MY long range ifrån 2021 på Blocket. Jag var nyfiken och ringde och kikade med Compricer vilka priser dom kunde erbjuda. Det billigaste var som sagt 1600:- i månaden för helförsäkring vilket jag tycker är helt absurt. Jag förstår att dom första åren med en ny bil är helt ok i pris med halvförsäkring, men sen då? Man kan ju inte köpa ny bil så fort det är dags för helförsäkring? Man får hoppas att Tesla själva släpper en egen försäkring någon gång så att priserna kommer ner på lite vettigare nivåer.
Jag tror att det gäller dig och vart du bor.
Själv tog jag en slumpmässig 21a och fick den för typ 700kr/mån inkl hyrbil hos LF helförsäkring
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 10 feb 2024 10:57
Ni som får så höga premier, kanske kan skippa vsg helt? Är väl bara om man själv orsakat olyckan som den gäller?
Jag kunde isåfall kört utan det i 30 år.
Även när du blir påkörd förenklar det otroligt att ha en helförsäkring. Speciellt om det är ett okänt fordon som skadat din bil.
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av westerlu77 »

Liqwid78 skrev: 10 feb 2024 16:30
westerlu77 skrev: 09 feb 2024 23:41
Jag hittade en MY long range ifrån 2021 på Blocket. Jag var nyfiken och ringde och kikade med Compricer vilka priser dom kunde erbjuda. Det billigaste var som sagt 1600:- i månaden för helförsäkring vilket jag tycker är helt absurt. Jag förstår att dom första åren med en ny bil är helt ok i pris med halvförsäkring, men sen då? Man kan ju inte köpa ny bil så fort det är dags för helförsäkring? Man får hoppas att Tesla själva släpper en egen försäkring någon gång så att priserna kommer ner på lite vettigare nivåer.
Jag tror att det gäller dig och vart du bor.
Själv tog jag en slumpmässig 21a och fick den för typ 700kr/mån inkl hyrbil hos LF helförsäkring
I en förort utanför Sthlm, egen parkering vid huset. Jag har en försäkring på en Mondeo ifrån -18 för 390:- idag.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av SwedishAdvocate »

westerlu77 skrev: 09 feb 2024 23:41
Jag hittade en MY long range ifrån 2021 på Blocket. Jag var nyfiken och ringde och kikade med Compricer vilka priser dom kunde erbjuda. Det billigaste var som sagt 1600:- i månaden för helförsäkring vilket jag tycker är helt absurt. Jag förstår att dom första åren med en ny bil är helt ok i pris med halvförsäkring, men sen då? Man kan ju inte köpa ny bil så fort det är dags för helförsäkring? Man får hoppas att Tesla själva släpper en egen försäkring någon gång så att priserna kommer ner på lite vettigare nivåer.
Kan vi verkligen vara 100% säkra på att det inte finns ngt fel hos Compricer här?...

Om min ekonomi tillät skulle jag byta bil till en BMW i4 eller möjligtvis en Tesla 3 (är inte så 'förtjust' i Teslas inställning till facket...).

Om jag ändå av ngn anledning kom fram till att byta till en en Tesla 3 och fick ngra motsvarande uppgifter från Compricer skulle jag iallafall dubbelkolla direkt med TH, LF, Gjensidige och Sensor för att utesluta att det fanns någon slags felkälla hos Compricer.

Som jag förstår det så erbjuder TH fortfarande märkesförsäkring för Teslas bilar, och de andra tre bolagen förekommer som valda bolag i inlägg från andra medlemmar på forumet (det gör så klart även TH). Men det här är som sagt med reservation för att jag inte har ngn koll på eventuella skillnader när det gäller villkor som t.ex. åldersavdrag för stora batteriet, och inte heller har ingen egen erfarenhet av dessa bolag. Har själv IF som bolag för bil av annat märke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
fnils
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av fnils »

IF hade ca 1250 för helförsäkring och ca 500 utan vagnskada på en M3 från 2023. Jag vet att man inte behöver vagnskada på bilar från 2023 men bara som jämförelse.
Skriv svar