Låsa upp utan nyckel

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

Inför bilsemestern ville jag testa att det funkar att öppna bilen via telefonen om vi av någon anledning skulle bli av med nyckeln.

Det verkar dock inte funka, i appen indikeras att bilen är olåst, men det går inte att öppna dörrarna, samma sak med trunk/frunk, det indikeras i appen att dom öppnas, men inget händer i bilen.

Efter en liten stund visar appen åter bilen som låst, frunk/trunk som stängda.

"Låser" jag däremot bilen under den stund som appen påstår att den är olåst så blinkar bilen som att jag faktiskt låst bilen.

Jag tror jag har ställt in alla reglage korrekt (keyless driving, remote access, etc), är det någon som vet vad detta kan bero på, och om det finns någon enkel fix?

Jag är rätt säker på att detta har funkat förut, men det var nog mycket länge sedan jag testade sist.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av spacecoin »

Knepigt. Jag testade precis min MX 2019 med 2022.16.3 + iOS-appen och den funkar som det ska med upplåsning och Key-less driving. Starta om appen telefonen?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Knepigt. Jag testade precis my MX 2019 med 2022.16.3 och den funkar som det ska. Starta om appen telefonen?
Hm, måste vara något fel på min bil då, jag får ringa Tesla och se om dom kan göra något.

Firmware 2021.24.28 fortfarande, inte många uppdateringar för AP1-bilar nuförtiden, jag hade hoppats på att en uppdatering kanske skulle lösa problemet, men senaste version verkar inte rullas ut till AP1 utanför USA ännu. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av spacecoin »

Hoppas det löser sig. Om du har teslafi eller annan API-access kan du ju testa därifrån?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Hoppas det löser sig. Om du har teslafi eller annan API-access kan du ju testa därifrån?
Hm, bra förslag, jag har Tesla Remote, jag testar direkt. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

Ingen framgång tyvärr, samma resultat med Tesla Remote som med "native" appen :(

Blinka med lampor, tuta, och öppna laddlucka funkar, men att låsa upp dörrar och öppna trunk/frunk funkar inte.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av Generalbogge »

Jag hade testat att stänga av allt i bilen igen, och sedan starta om. Och sedan aktivera allt på nytt.

Har samma version som dig i min MS från 2017, och det funkar för mig.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
Jag hade testat att stänga av allt i bilen igen, och sedan starta om. Och sedan aktivera allt på nytt.

Har samma version som dig i min MS från 2017, och det funkar för mig.
Jag testar, jag har iofs startat om bilen senast igår efter däcksensorbyte, men det är värt att testa en "deep reset" också, ctrl-alt-delete har ju löst många problem förut. :)

Jag kollade också att samtliga profiler hade remote access/keyless driving påslaget, och det hade dom (det kanske inte ens är per profil när jag tänker efter :? ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

Ingen framgång, samma resultat efter "deep reset" av/på remote access etc :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
Inför bilsemestern ville jag testa att det funkar att öppna bilen via telefonen om vi av någon anledning skulle bli av med nyckeln.

Det verkar dock inte funka, i appen indikeras att bilen är olåst, men det går inte att öppna dörrarna, samma sak med trunk/frunk, det indikeras i appen att dom öppnas, men inget händer i bilen.

Efter en liten stund visar appen åter bilen som låst, frunk/trunk som stängda.

"Låser" jag däremot bilen under den stund som appen påstår att den är olåst så blinkar bilen som att jag faktiskt låst bilen.

Jag tror jag har ställt in alla reglage korrekt (keyless driving, remote access, etc), är det någon som vet vad detta kan bero på, och om det finns någon enkel fix?

Jag är rätt säker på att detta har funkat förut, men det var nog mycket länge sedan jag testade sist.

/fth
Och om du väntar tills appen visar bilen som låst och då försöker låsa upp?

Familjens X gör på det viset, ser alltid olåst ut först när man öppnar appen för att kort därefter rätta sig till korrekt status och då kan man låsa upp på förväntat vis.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Och om du väntar tills appen visar bilen som låst och då försöker låsa upp?

Familjens X gör på det viset, ser alltid olåst ut först när man öppnar appen för att kort därefter rätta sig till korrekt status och då kan man låsa upp på förväntat vis.
Nja, det är liksom "tvärtom", i appen visas bilen först (korrekt) som låst, när jag "låser upp" visas den som upplåst (inkorrekt) en liten stund innan den går tillbaka till att visa bilen som låst igen.

Samma händer med frunk/trunk, i appen visas dom (korrekt) som stängda, när jag trycker på öppna så visas dom (inkorrekt) som öppna en liten stund innan dom "stängs" igen i appen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av d3marcus »

spacecoin skrev:
Hoppas det löser sig. Om du har teslafi eller annan API-access kan du ju testa därifrån?
Det är MCU-version som avgör hur fort du får uppdateringar. Har AP1/MCU2 och ligger nästan alltid på senaste uppdateringen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

d3marcus skrev:
spacecoin skrev:
Hoppas det löser sig. Om du har teslafi eller annan API-access kan du ju testa därifrån?
Det är MCU-version som avgör hur fort du får uppdateringar. Har AP1/MCU2 och ligger nästan alltid på senaste uppdateringen.
Jag har inte uppdaterat MCU, har inte känt något direkt behov, men om jag får färskare mjukvara så kanske det kan vara värt det. :?

Tappar man fortfarande FM-radio om man uppgraderar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tek
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 dec 2017 14:19

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av tek »

Jag har en X100 AP2 tillverkad 2017 med uppgraderad AP samt MCU, den bilen har exakt det beteendet som beskrivs. Jag kan tuta och blinka men inte låsa upp eller öppna någon dörr, status ändras under några sekunder till olåst för att sedan bli låst igen. Aktuell programvara är 2022.12.3.16. Det var flera år sedan jag använde mobilen för att låsa upp - när detta även drabbade min bil vet jag inte.

Var lite försiktiga om ni har mobilen som "backup" innan ni verifierat funktionen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

tek skrev:
Jag har en X100 AP2 tillverkad 2017 med uppgraderad AP samt MCU, den bilen har exakt det beteendet som beskrivs. Jag kan tuta och blinka men inte låsa upp eller öppna någon dörr, status ändras under några sekunder till olåst för att sedan bli låst igen. Aktuell programvara är 2022.12.3.16. Det var flera år sedan jag använde mobilen för att låsa upp - när detta även drabbade min bil vet jag inte.

Var lite försiktiga om ni har mobilen som "backup" innan ni verifierat funktionen.
Ok, då verkar det inte vara kopplat till gamla MCU iaf.

Ja, jag testade mest för säkerhets skull som sagt, men vi får försöka hålla koll på nycklarna istället.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av gasgaraget »

Jag har AP1 och MCU1 på min X och där fungerar att öppna samt köra med endast appen senast för en timma sedan. 2021.24.28 använder strömsparläge men alltid uppkopplad är på.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av macksie »

Ett förslag skulle kunna vara att lägga ett serviceärende för att få uppdaterad firmware till bilen för att se om det löser problemet. (Om det finns senare till din bil)
Kanske prova Tesla's app från en android
MYP
X90d
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av dstr »

Kan du öppna bagageluckan med appen?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

dstr skrev:
Kan du öppna bagageluckan med appen?
Nope, baklucka, frunk, och dörrar funkar inte, appen ljuger för mig och visar att det öppnas, men inget händer i bilen, och efter en stund visar appen allt som låst och stängt igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av Nima »

Hade exakt samma problem som beskrivits här. Detta löstes trådlöst av Teslas support efter att jag berättat om felet för dem. Detta i samband med beställning av en ny fob till vår gamla MS.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av Zalman3 »

Tesla fasar ut fob nyckeln.

Tesla’s Cute Little Key Fob No Longer Comes With Select Vehicles
https://www.reviewgeek.com/122610/tesla ... -vehicles/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av spacecoin »

Fth, detta kanska kan vara lösningen om du har tur:

"MCU1 is getting some love again. 2022.8.10.1 is pushing relatively wide."

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Fth, detta kanska kan vara lösningen om du har tur:

"MCU1 is getting some love again. 2022.8.10.1 is pushing relatively wide."

Ja, jag såg den tweeten, ingen signal om att bilen vill uppdatera ännu dock, jag ska nog ringa Tesla support och se om dom kan trycka ut en uppdatering åt mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Vendelakl
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 maj 2020 15:25

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av Vendelakl »

Vi har exakt samma problem (men med mcu2)! Sjukt irriterande. Telefonsupporten misstänkte det var något fel på sensorerna och rådde mig att boka service. Har nu inbokad tid för Mobile service på onsdag, håller tummarna för att de kan lösa det då
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låsa upp utan nyckel

Inlägg av fth »

Vendelakl skrev:
Vi har exakt samma problem (men med mcu2)! Sjukt irriterande. Telefonsupporten misstänkte det var något fel på sensorerna och rådde mig att boka service. Har nu inbokad tid för Mobile service på onsdag, håller tummarna för att de kan lösa det då
Låter som samma problem, Tesla skickade ut en uppdatering, men inget hjälpte, dom kunde inte göra något på distans. Mobile Service bokat om någon vecka, skriv gärna hur det går för dig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar