Löddeköpinge alltid fullt?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av CLi »

Tycker aldrig jag ser lediga platser på SUC Löddeköpinge. Är det en bugg eller är det alltid kö där? Ska man kanske planera för att stanna tidigare om man kommer norrifrån?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av leiflodde »

Som boende i Lödde är det en markant ökning senaste året men beror också också på när på dagen man kommer.

När man kör till jobbet på morgonen 2-4 bilar men på kvällen endast enstaka platser eller fullt.

På långturer brukar vi planera så man kan komma till nästa station om man ej orkar stå i kö och vill chansa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
Som boende i Lödde är det en markant ökning senaste året men beror också också på när på dagen man kommer.

När man kör till jobbet på morgonen 2-4 bilar men på kvällen endast enstaka platser eller fullt.

På långturer brukar vi planera så man kan komma till nästa station om man ej orkar stå i kö och vill chansa.
Jo även här boende i Lödde och kör förbi här när man åker och kommer hem från jobbet. Och jo nu sedan någon månad tillbaka så har jag också observerat samma sak.. Även ganska fullt på de 6 andra stolpar som finns där, speciellt mer stolpen (1 mer 50, 1eon 50 och 4 eon 175 kW.)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av themax »

När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av larjon »

themax skrev:
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:
Svart Model Y Performance
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Dafro »

larjon skrev:
themax skrev:
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:

Tesla har buffert under 0% dock oklart hur mycket så en % är nog lugnt. Men Audi varnar dock som en tok från 10% så det dåre jag inte ut med.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Remuz »

Förr siktade jag alltid på 0% vid ankomst, men nu finns det så mycket laddare att det sällan behövs. Mellan Arboga och Ljung kunde man inte köra snabbt förr i tiden. Nu finns det väl minst två SuC till på den sträckan.

Hade man mer än 0% när man nådde SuC kunde man kört fortare :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av themax »

larjon skrev:

Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:
I början av mitt elbilsliv betraktade jag nog allt under 10 % som vågat. Nu har jag tagit bort nollan. Bilen är duktig på att förutspå vilken SOC du kommer fram med och du kan balansera +/- 2 % med gaspedalen om du är orolig …

Så nej, ner till 1 % ger ingen oro alls längre. Tesla har ju runt 3 % kvar ”efter nollan” (vis av erfarenheterna från flera här på forumet) så jag är helt lugn.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Niklas Z »

larjon skrev:
themax skrev:
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:
Jag körde från Uppsala till Sveg non-stop i helgen. Det drog mer än vanligt pga motvind, visst regn och lite halvkallt för att vara juli, så jag kom fram med bara 2 %, men det kändes lugnt. Däremot tycker jag bilen laddar lite slött under 10 %. Det brukar vara först över det som den drar upp till 250 kW. Det sistnämnda var dock inget stort problem, Medan vi åt lunch (tog 35 min) hann bilen fylla på till 90 %, vilket med god marginal räckte till Trondheim som vi skulle till. Det var enda laddstoppet under färden på totalt 75 mil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av jonasl »

Jag har ändå kört en del längre resor nu men ser gärna att bilen tror det ska vara 7-8% kvar när jag kommer fram för att det ska kännas safe. I julas är det var svinkallt och snömoddigt gjorde jag en mindre felkörning toppat med en trafikomledning pga olycka, borde kommit hem med runt 10% men det var bara 1% kvar när jag körde in i garaget. Men procenten tickade ju lite fortare på en SR+ av gamla modellen å andra sidan.

På nuvarande resa till Jämtland så skulle vi enligt navigationen i bilen kommit fram med 14%, sen blev det hällregn och periodvis var vi nere på 8%, sänkte farten en aning och sen slutade det dessutom regna, tror vi kom fram med 12% i slutänden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Lazzo »

Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
2892E887-BF18-4710-944D-6C1E883298C3.jpeg
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av J_Pettersson »

Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Fler laddstolpar med lastbalansering, så man slipper kö åtminstone skulle ju kunna vara en tanke.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Fler laddstolpar med lastbalansering, så man slipper kö åtminstone skulle ju kunna vara en tanke.
Gör man de ännu mer avancerat så skulle man ju kunna se samarbeten med elleverantörerna där man skulle kunna tyra effekten baserat på hur lastat de är i flaskhalsen. Tex är där säkert mer effekt tillgängligt nu på sommaren utan uppvärmning än kallaste vinterdagen i januari.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Batterier för att jämna ut belastningen över dygnet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Batterier för att jämna ut belastningen över dygnet.
Tror de blir för dyrt även om de såklart tekniskt troligen fungerar.
Sen är de ju fakriskt helt sjukt om de ska behövas, måste vara billigare bygga mer ledningar men tar dock säkert mer tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Batterier för att jämna ut belastningen över dygnet.
Tror de blir för dyrt även om de såklart tekniskt troligen fungerar.
Sen är de ju fakriskt helt sjukt om de ska behövas, måste vara billigare bygga mer ledningar men tar dock säkert mer tid.
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Min poäng är egentligen ekonomin, hur ska du få ekonomi i denna lösning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Min poäng är egentligen ekonomin, hur ska du få ekonomi i denna lösning.
Det blir ju avsevärt billigare att dra fram 200 kW jämfört med 2 MW.
Eftersom hela anläggningen står uppe på marken behövs inga grävarbeten.
Kan man dessutom köpa el billigt på natten och sälja den dyrt på dan så finns ytterligare incitament.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Min poäng är egentligen ekonomin, hur ska du få ekonomi i denna lösning.
Det blir ju avsevärt billigare att dra fram 200 kW jämfört med 2 MW.
Eftersom hela anläggningen står uppe på marken behövs inga grävarbeten.
Kan man dessutom köpa el billigt på natten och sälja den dyrt på dan så finns ytterligare incitament.
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?
"Så billigt"
Ingen har nämnt några kostnader.
"Ingen"
Audi gör ju det nu, och hittills har det kanske inte varit något problem att dra fram tillräckligt effekt?
Med tanke på höga och varierande elpriser samt större behov av snabbladdare, även på platser med lägre effekttillgång, så kanske det finns ett behov?

Tråden handlar om Löddeköpinge och någon hävdade att det inte finns mer effekt tillgänglig, så det skulle kunna vara en situation där det är möjligt att dubblera antalet laddare med samma maxeffekt från nätet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?
"Så billigt"
Ingen har nämnt några kostnader.
"Ingen"
Audi gör ju det nu, och hittills har det kanske inte varit något problem att dra fram tillräckligt effekt?
Med tanke på höga och varierande elpriser samt större behov av snabbladdare, även på platser med lägre effekttillgång, så kanske det finns ett behov?

Tråden handlar om Löddeköpinge och någon hävdade att det inte finns mer effekt tillgänglig, så det skulle kunna vara en situation där det är möjligt att dubblera antalet laddare med samma maxeffekt från nätet.
Som jag läst det använder Audi batterimoduler från skrotade bilar, allt från testmulor till kunders bilar utom räddning.


Där borde tesla ha en minst lika stor batch med batterier som inte kan leta sig tillbaka in i bilar utan som borde vara perfekt till just laddstationer, även om man bara använder vissa modeller av ett skrotat batteri.

Även som Powerwall borde dessa kunna användas flitigt.
Skriv svar