Ändringar i ellagen 1 juli

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

Ändringar i ellagen 1 juli.


Följande krav gäller från den 1 juli 2022 för att slippa betala avgift för att mata in el till elnätet:

Elabonnemanget ska vara max 63 A
Inmatad effekt till elnätet ska vara max 43,5 kW
https://svensksolenergi.se/andringar-i- ... e=linkedin
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av flipmac »

Ja det är en mycket välkommen förändring!

Här är lagen i sin helhet: https://data.riksdagen.se/fil/A702285A- ... A8637A06DD
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Gustafsson »

Då borde man kanske ha satsat på lite större anläggning. Hittills har det ju varit optimalt om produktionen från de egna cellerna motsvarat den egna förbrukningen, men nu straffas man inte vid överproduktion, är det rätt uppfattat?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Politikerna är livrädda för att tappa framtida skatteintäkter, så det finns en massa ekonomiska spärrar när du säljer el.

Här finns lite mer fakta:

https://bengtsvillablogg.info/varde-solel/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Politikerna är livrädda för att tappa framtida skatteintäkter, så det finns en massa ekonomiska spärrar när du säljer el.

Här finns lite mer fakta:

https://bengtsvillablogg.info/varde-solel/
Anden är ju släppt ur flaskan.
Folk producerar och lagrar elen själva. Man är trött på att 70-80% går till elbolag och staten, av en konsuments elutgifter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10951
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Politikerna är livrädda för att tappa framtida skatteintäkter, så det finns en massa ekonomiska spärrar när du säljer el.

Här finns lite mer fakta:

https://bengtsvillablogg.info/varde-solel/
Anden är ju släppt ur flaskan.
Folk producerar och lagrar elen själva. Man är trött på att 70-80% går till elbolag och staten, av en konsuments elutgifter.
Ju fler som producerar och lagrar själva, ju dyrare kommer dom få gånger man inte fixar det bli. Alla kostnaderna måste in via nätavgifterna. Rimligt är ju att man betalar efter vilken peakeffekt man vill ha. Det är ju den man dimensionerar nätet efter. Det går ju att lösa med att dra en liten konstant ström hela tiden. Kunde man sprida ut en villas elförbrukning jämt över året skulle det ju räcka med 6A.
Men det är ju bara när det gäller vindkraft som man tydligen kan räkna så.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »


Ju fler som producerar och lagrar själva, ju dyrare kommer dom få gånger man inte fixar det bli. Alla kostnaderna måste in via nätavgifterna. Rimligt är ju att man betalar efter vilken peakeffekt man vill ha. Det är ju den man dimensionerar nätet efter. Det går ju att lösa med att dra en liten konstant ström hela tiden. Kunde man sprida ut en villas elförbrukning jämt över året skulle det ju räcka med 6A.
Men det är ju bara när det gäller vindkraft som man tydligen kan räkna så.
Varför måste man vara ansluten till nätet?
Om man har en elbil med 100kWh batteri, villa med solceller, laddar bilen på sommaren och laddar ur på jobbet och gör så i 6 månader på sommarhalvåret.
Man "lånar" ut kWh till arbetsgivaren. Som man tar igen på vintern.
Arbetsgivaren i sin tur har ett fast pris för elen, så oavsett om det blir en prisspik på vintern, spelar ingen roll.
Eller så har arbetsgivaren 2 abonnemang, ett med fast pris och ett med rörligt, och i varje givet ögonblick så väljer man det mest förmånliga.
Så man laddar på vintern på jobbet och får på så sett hem sin el som man lånat ut.

Och det fina i kråksången, ju fler som producerar egen el, desto dyrare blir pristopparna, desto lönsammare blir det att producera och lagra egen el.
WIN-WIN-WIN!
Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.

– Elbilar kommer att spela en central roll i balanseringen av nätet. En elbil är ju eldistribution på hjul. Ta en privatpersons villa i Stockholmsområdet. En modern elbil som har 100 kWh stort batteripack och som åker fram och tillbaka till arbetsplatsen 200 dagar om året transporterar 20 000 kWh per år. Det är mer än vad en villa förbrukar. Tänk om du då kan ladda på jobbet och tanka ur hemma? Det är ett sätt att transportera el, fritt från energiskatt, elöverföringsavgifter och effekttariffer, säger Björn Jernström.
https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Det låter som en bra idé men Vilka biltillverkare stödjer V2G ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Bjelke »

niklas12 skrev:
Det låter som en bra idé men Vilka biltillverkare stödjer V2G ?
Ja den listan blir inte lång, jag klistrar in den här nedan… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Det låter som en bra idé men Vilka biltillverkare stödjer V2G ?
VW pratade först om att alla MEB bilar ska få V2G 1 januari 2022.
Sen försköts det till sommaren 2022.

Utgår dock ifrån att det är nära nu.
3.1 mjukvaran har stöd för V2G.
Screenshot_20220717-100123_YouTube.jpg
Screenshot_20220717-100307_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Det låter som en bra idé men Vilka biltillverkare stödjer V2G ?
VW pratade först om att alla MEB bilar ska få V2G 1 januari 2022.
Sen försköts det till sommaren 2022.

Utgår dock ifrån att det är nära nu.
3.1 mjukvaran har stöd för V2G.
Screenshot_20220717-100123_YouTube.jpg
Screenshot_20220717-100307_YouTube.jpg
Kommer det samtidigt som teslas FSD kanske
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Det låter som en bra idé men Vilka biltillverkare stödjer V2G ?
VW pratade först om att alla MEB bilar ska få V2G 1 januari 2022.
Sen försköts det till sommaren 2022.

Utgår dock ifrån att det är nära nu.
3.1 mjukvaran har stöd för V2G.
Screenshot_20220717-100123_YouTube.jpg
Screenshot_20220717-100307_YouTube.jpg
Kommer det samtidigt som teslas FSD kanske
Kan ju vara så att elbolagen till varje pris motarbetar denna utveckling.
Men anden är släppt ut flaskan.
Det finns ingen återvändo nu.

Honda
Kia
Hyundai
Nissan
MG
Har ju redan någon form av eluttag redan idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Bjelke »

Eluttag är ganska enkelt men betydligt mer komplicerat med V2G, jag hoppas och tror
dock att det kommer inom en snar framtid, för det kommer att behövas…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Eluttag är ganska enkelt men betydligt mer komplicerat med V2G, jag hoppas och tror
dock att det kommer inom en snar framtid, för det kommer att behövas…
Ford säljer ju en burk i USA till sin F150 Lightning så man kan driva sitt hus med el från bilen.
De tar 1.310 dollar för den burken.

At $1,310, it is way more expensive than your average home charging solution, but it is rated 80-amp and it offers bi-directional capacity – two very valuable features.
Massor av mina vänner är nu sugna på att skaffa hemma batteri. Nu när Gruppsol pratar om att man kan tjäna ca 1.000kr per år och kW batteri på frekvensreglering.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10951
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Eluttag är ganska enkelt men betydligt mer komplicerat med V2G, jag hoppas och tror
dock att det kommer inom en snar framtid, för det kommer att behövas…
Ford säljer ju en burk i USA till sin F150 Lightning så man kan driva sitt hus med el från bilen.
De tar 1.310 dollar för den burken.

At $1,310, it is way more expensive than your average home charging solution, but it is rated 80-amp and it offers bi-directional capacity – two very valuable features.
Massor av mina vänner är nu sugna på att skaffa hemma batteri. Nu när Gruppsol pratar om att man kan tjäna ca 1.000kr per år och kW batteri på frekvensreglering.
Du ifrågasätter varför man ska vara inkopplad på nätet och sen föreslår du att sälja frekvensreglering.
Det kommer bara driva andra faktureringsprinciper.
Det bästa för elbolagen är en låg, konstant och förutsägbar elförbrukning. Inte en massa trixande.
Det enda sättet att slippa är att gå 100% off-grid.

Jag tror vi framtiden kommer sträva efter en konstant förbrukning som möjligt. Det är det man kommer använda lagringsmöjligheter till. Dock tror jag dessa lagringsmöjligheter kommer finnas mer centraliserat t.ex. per kvarter eller stadsdel, inte i varje enskilt hus.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror vi framtiden kommer sträva efter en konstant förbrukning som möjligt. Det är det man kommer använda lagringsmöjligheter till. Dock tror jag dessa lagringsmöjligheter kommer finnas mer centraliserat t.ex. per kvarter eller stadsdel, inte i varje enskilt hus.
Varför inte införa ett billigt abonnemang med 8A huvudsäkring?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Jag tror vi framtiden kommer sträva efter en konstant förbrukning som möjligt. Det är det man kommer använda lagringsmöjligheter till. Dock tror jag dessa lagringsmöjligheter kommer finnas mer centraliserat t.ex. per kvarter eller stadsdel, inte i varje enskilt hus.
Varför inte införa ett billigt abonnemang med 8A huvudsäkring?
Ska du inte ha någon värme i vinter? Eller tänkte du strunta luftkvalitén för alla andra och bara elda på med ved hela vintern? Ska fler göra så så har vi nog inte mycket skog kvar för varken turism, landskap, kolsänka eller flytande biobränslen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror vi framtiden kommer sträva efter en konstant förbrukning som möjligt. Det är det man kommer använda lagringsmöjligheter till. Dock tror jag dessa lagringsmöjligheter kommer finnas mer centraliserat t.ex. per kvarter eller stadsdel, inte i varje enskilt hus.
Varför inte införa ett billigt abonnemang med 8A huvudsäkring?
Ska du inte ha någon värme i vinter? Eller tänkte du strunta luftkvalitén för alla andra och bara elda på med ved hela vintern? Ska fler göra så så har vi nog inte mycket skog kvar för varken turism, landskap, kolsänka eller flytande biobränslen.
Jag värms med fjärrvärme.
Och med den Gröna omställningen till fossilfri industri.
Blir det ofta en eldriven lösning istället.
Problemet är bara att all denna industri, väldigt ofta får spillvärme som man inte kan ta tillvara.
Passar perfekt som energikälla i ett fjärrvärmenät.

Ta bara all grön vätgas som ska produceras med låg verkningsgrad, det mesta av den elen blir ju värme.

En spännande tanke med min Tesla med gratis laddning och 6kW kupévärmare.
Enkelt att gratis värma garaget i alla fall!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror vi framtiden kommer sträva efter en konstant förbrukning som möjligt. Det är det man kommer använda lagringsmöjligheter till. Dock tror jag dessa lagringsmöjligheter kommer finnas mer centraliserat t.ex. per kvarter eller stadsdel, inte i varje enskilt hus.
Varför inte införa ett billigt abonnemang med 8A huvudsäkring?
Ska du inte ha någon värme i vinter? Eller tänkte du strunta luftkvalitén för alla andra och bara elda på med ved hela vintern? Ska fler göra så så har vi nog inte mycket skog kvar för varken turism, landskap, kolsänka eller flytande biobränslen.
Jag värms med fjärrvärme.
Och med den Gröna omställningen till fossilfri industri.
Blir det ofta en eldriven lösning istället.
Problemet är bara att all denna industri, väldigt ofta får spillvärme som man inte kan ta tillvara.
Passar perfekt som energikälla i ett fjärrvärmenät.

Ta bara all grön vätgas som ska produceras med låg verkningsgrad, det mesta av den elen blir ju värme.

En spännande tanke med min Tesla med gratis laddning och 6kW kupévärmare.
Enkelt att gratis värma garaget i alla fall!
Tesla ska alltså subventionera uppvärmningen av ditt garage... Tur det inte säljs nya bilar som kan missbrukas på så vis.

Så fjärrvärme är bra men elnätet är dåligt? Jag menar raka motsatsen. Fjärrvärme går idag mångt och mycket på förbränning. Ofta på skogsindustrin (= ingen kolsänka) eller än värre på importerat fossilt. Eller hushållssopor (ofta felsorterade plastsoport = fossilt).

Mycket vettigare med rejält elnät och värmepump i så fall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Eluttag är ganska enkelt men betydligt mer komplicerat med V2G, jag hoppas och tror
dock att det kommer inom en snar framtid, för det kommer att behövas…
Ford säljer ju en burk i USA till sin F150 Lightning så man kan driva sitt hus med el från bilen.
De tar 1.310 dollar för den burken.

At $1,310, it is way more expensive than your average home charging solution, but it is rated 80-amp and it offers bi-directional capacity – two very valuable features.
Massor av mina vänner är nu sugna på att skaffa hemma batteri. Nu när Gruppsol pratar om att man kan tjäna ca 1.000kr per år och kW batteri på frekvensreglering.
Fords burk är väl inte V2G den heller, utan ”bara” mot huset frånkopplat från nätet? Men skaplig
effekt iaf, blir väl typ 10kW eller nåt (enfas och halva spänningen jämfört med oss ungefär) ?
Äkta V2G dröjer nog lite till, men visst, många pratar om det så det kommer nog, sen får man såklart
se hur det blir ekonomiskt (sliter på batteri och förutsätter ju att man är kopplad mot nätet dvs bilen
är inte användbar under tiden osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
Har du läst artikeln om att V2G kanske nöter MINDRE på batteriet, än om bilen bara står på parkeringen och inte används?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Nej den har jag inte läst.
Spontant låter det väldigt osannolikt att det skulle stämma.
Historiskt så har ofta garantier och livslängd för batterier baserats på antal cykler
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Nej den har jag inte läst.
Spontant låter det väldigt osannolikt att det skulle stämma.
Historiskt så har ofta garantier och livslängd för batterier baserats på antal cykler
Ett batteri nöts om den ligger på 0 eller 100%.
Eller temperaturvariationer och med tiden.

Så tricket är att kanske ligga mellan 30 till 70% och få en väldigt jämn temperatur, då nöts det väldigt lite.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Nej den har jag inte läst.
Spontant låter det väldigt osannolikt att det skulle stämma.
Historiskt så har ofta garantier och livslängd för batterier baserats på antal cykler
Ett batteri nöts om den ligger på 0 eller 100%.
Eller temperaturvariationer och med tiden.

Så tricket är att kanske ligga mellan 30 till 70% och få en väldigt jämn temperatur, då nöts det väldigt lite.
Nöts väldigt lite är ju relativt ,tidigare brukade man räkna med att ett lithium batteri skulle klara 3000cycler utan att gå under 80% I kapacitet vilket motsvarar ca 15000mil

Temperaturstegringar i batteriet sker främst under i eller urladdning vilket är precis det man kommer göra.

Om det någon gång blir aktuellt med v2g kan man vara rätt säker på att biltillverkarna kommer ta höjd för detta och att det kommer bekostas av oss elbilskunder
I form av minskad garantier eller liknande.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar