Imponerande räckvidd på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av jonasl »

Körde första lite längre långresan igår, från Nynäshamn till Kall i närheten av Järpen, med ett depåstopp i Sandviken.

Totalt 761 km. Startade med 99% i batteriet, stannade hos en kompis i Sandviken för att fika och passade på att plugga i en destinationsladdare och hann med 18kWh medans barnen fick springa av sig och vi fick lite gofika. Nästa stopp blev till middag vid Sundsvall West där vi stoppade laddningen efter 32 minuter och 56kWh. Då hade vi precis börjat äta. Ymnigt regnande under stora delar av vägen mot Östersund men vi landade ändå på destinationen med 11% kvar i batteriet.

En annan bil laddade i Sundsvall men stationen verkade ha samma problem som många andra då den visades som otillgänglig i bilens navi och även i Chargefinder, i verkligheten fungerade den utmärkt men bara en annan bil där när vi kom och två när vi åkte.

Otroligt stor skillnad i räckvidd jämfört med Model 3 SR+ från 2020 som vi körde tidigare.

Två vuxna och tre barn, klart rymligare i baksätet än i trean och en aning större bagageutrymme, bilen var långt från fullpackad.

Enda som inte är perfekt är verkligen komforten på dåliga vägar då det framför allt i baksätet blir lite studsigt. Det går att leva med men jag blir sugen på att testa med 18" på vinterhjulen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Körde första lite längre långresan igår, från Nynäshamn till Kall i närheten av Järpen, med ett depåstopp i Sandviken.

Totalt 761 km. Startade med 99% i batteriet, stannade hos en kompis i Sandviken för att fika och passade på att plugga i en destinationsladdare och hann med 18kWh medans barnen fick springa av sig och vi fick lite gofika. Nästa stopp blev till middag vid Sundsvall West där vi stoppade laddningen efter 32 minuter och 56kWh. Då hade vi precis börjat äta. Ymnigt regnande under stora delar av vägen mot Östersund men vi landade ändå på destinationen med 11% kvar i batteriet.

En annan bil laddade i Sundsvall men stationen verkade ha samma problem som många andra då den visades som otillgänglig i bilens navi och även i Chargefinder, i verkligheten fungerade den utmärkt men bara en annan bil där när vi kom och två när vi åkte.

Otroligt stor skillnad i räckvidd jämfört med Model 3 SR+ från 2020 som vi körde tidigare.

Två vuxna och tre barn, klart rymligare i baksätet än i trean och en aning större bagageutrymme, bilen var långt från fullpackad.

Enda som inte är perfekt är verkligen komforten på dåliga vägar då det framför allt i baksätet blir lite studsigt. Det går att leva med men jag blir sugen på att testa med 18" på vinterhjulen.
Jag tillbringade en vecka i Sundsvall och kom hem igår.
På vägen till mina föräldrar är det grusväg med "tvättbräda". Jag skulle vilja tvinga Teslas chassiutvecklare att åka de avsnitten några dagar i sträck....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av jonasl »

2022-07-19__10.46.53.jpeg
På landet finns det trefasuttag!

Ja, en del av sträckan efter Bräcke hade skarvar på tvären över vägen, det hanterar bilen inte bra. Känns ännu mer i baksätet.

Men bortsett från det är bilen fantastisk.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av termosen »

jonasl skrev:
2022-07-19__10.46.53.jpeg
På landet finns det trefasuttag!

Ja, en del av sträckan efter Bräcke hade skarvar på tvären över vägen, det hanterar bilen inte bra. Känns ännu mer i baksätet.

Men bortsett från det är bilen fantastisk.
Har åkt ner till södra Frankrike via Italien, längs bra vägar är bilen grym! Men i Italien och Frankrike är det mycket smålagningar och skarvar, då är det inte roligt, jag har blivit 5cm kortare under resans gång.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av taliz »

Vad kör ni med för däcktryck?
Många Tesla rullar ju med extremt högt däcktryck, inte sällan över 3 bar(Tesla har troligen valt det som standard för att få så låg förbrukning som möjligt vid tester).
Min ID4(med 20") har tex 2,5 bar som rekommendation.

På min M3P blev skarvar och liknande MYCKET mindre påtagliga vid 2,6 bar i däcken vs 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av tslaqqq »

Har sänkt till 2.8 var 3.1-3.2 innan = på tok för hårt!
Men ja fjädringen är väl den enskilt största komponenten som Tesla borde se över, andra premiumbilar har ju betydligt bättre fjädringskomfort oavsett vikt på bilen.
Tesla's säljare har ju framhävt att man har hårdfjädring mest pga bilens högre vikt jmf med M3, skulle tippa att det är samma fjädring på de olika modellerna, då även M3 var väldigt stötig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av jonasl »

Y är ju inte extemt tung jämfört med avgas-suvar i samma storlek. Tror det har sparats in på chassikomponenter.

Model 3 var avgjort bekvämare. Den körde jag med 2.9-3.0 bar i däcken, ska dubbelkolla men jag tror inte det är så mycket mer i Y.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Grodan »

2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av acorn »

Nu kommer vi från en F-pace till MYLR och givet att jaguaren var ganska styv i fjädringen så upplever jag det inte alls som ett problem. Enda gången jag märker en skillnad är när ena hjulet kör med i en grop i låg hastighet, då kränger bilen relativt mycket
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Olof Tenghoff »

mikebike skrev:

Jag tillbringade en vecka i Sundsvall och kom hem igår.
På vägen till mina föräldrar är det grusväg med "tvättbräda". Jag skulle vilja tvinga Teslas chassiutvecklare att åka de avsnitten några dagar i sträck....
Hamnade också för första gången på tvättbräda i vår Y för ett par veckor sen. Outhärdligt, vände efter några hundra meter och tog en flera mil lång omväg på asfalt. Inga bilar är väl speciellt sköna på tvättbräda men Y är i en klass för sig, och inte på ett bra sätt. Har även råkat åka tvättbräda med mina S ar och det gick rätt bra faktiskt, så det är ju inte så att Tesla inte vet hur man bygger ett chassi som funkar.
Hoppas chassiutvecklarna följer ditt råd och tar sig en runda tvättbräda :lol:

Annars instämmer jag med övriga att bilen är kanon överlag.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Olof Tenghoff »

jonasl skrev:
Körde första lite längre långresan igår, från Nynäshamn till Kall i närheten av Järpen, med ett depåstopp i Sandviken.

Totalt 761 km. Startade med 99% i batteriet, stannade hos en kompis i Sandviken för att fika och passade på att plugga i en destinationsladdare och hann med 18kWh medans barnen fick springa av sig och vi fick lite gofika. Nästa stopp blev till middag vid Sundsvall West där vi stoppade laddningen efter 32 minuter och 56kWh. Då hade vi precis börjat äta. Ymnigt regnande under stora delar av vägen mot Östersund men vi landade ändå på destinationen med 11% kvar i batteriet.

En annan bil laddade i Sundsvall men stationen verkade ha samma problem som många andra då den visades som otillgänglig i bilens navi och även i Chargefinder, i verkligheten fungerade den utmärkt men bara en annan bil där när vi kom och två när vi åkte.

Otroligt stor skillnad i räckvidd jämfört med Model 3 SR+ från 2020 som vi körde tidigare.

Två vuxna och tre barn, klart rymligare i baksätet än i trean och en aning större bagageutrymme, bilen var långt från fullpackad.

Enda som inte är perfekt är verkligen komforten på dåliga vägar då det framför allt i baksätet blir lite studsigt. Det går att leva med men jag blir sugen på att testa med 18" på vinterhjulen.
Kom tillbaka från en 350 mil rundresa genom USA i Y. Instämmer, räckvidden är kanon, speciellt för en Crossover, så länge men inte kör för fort på motorväg. Att den dessutom laddar med 250 kW gör stor skillnad jämfört med äldre Teslor. Vi behövde nästan aldrig vänta på bilen så det var nog första gången vår familj åkte långresa med elbil lika snabbt som man skulle kört bensin.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Tillsynsmannen »

tslaqqq skrev:
Har sänkt till 2.8 var 3.1-3.2 innan = på tok för hårt!
Men ja fjädringen är väl den enskilt största komponenten som Tesla borde se över, andra premiumbilar har ju betydligt bättre fjädringskomfort oavsett vikt på bilen.
Tesla's säljare har ju framhävt att man har hårdfjädring mest pga bilens högre vikt jmf med M3, skulle tippa att det är samma fjädring på de olika modellerna, då även M3 var väldigt stötig.
Det där är bara säljarsnack och svepskäl. Jag hade en XC90 en gång i tiden, den hade högre tjänstevikt, högre däckprofil och väsentligt bättre komfort. Rekommenderat ringtryck varierar förstås med däckprofil, knappast med bilens tjänstevikt. Pys ut 0,3 bar eller köp 18- eller 19-tumshjul (ifall ni har 20-tummare), så kanske det blir lite bättre. Återstår fjädringen då, men det kan bli lite knepigare att fixa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av jonasl »

Tycker räckvidden och laddhastigheten är intressant. Definitivt värt att betala en slant för den skillnaden som det är jämfört med den usa-byggda SR+ jag hade innan. Men jag vet inte om jag skulle betala så mycket mer för att få ytterligare räckvidd eller snabbare laddning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av taliz »

Grodan skrev:
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Grodan skrev:
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

Eftersom jag kommer från en Model 3 LR 2019, så hade jag ju lite andra förutsättningar. Sommarförbrukningen ligger på 174 Wh/km.
Min MYP som nu har rullat 120 mil har ett snitt på 178 Wh. Så det ska bli spännande att se hur den funkar till vinterhalvåret. Men 178 Wh är ju 42 mil ivf.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Grodan skrev:
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då blir det svampigt. Det är tydligt skillnad redan på en Model 3 mellan 2,5 och 2,8.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Grodan skrev:
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
När triggar den då?
Visst är det så, men man kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Grodan skrev:
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
När triggar den då?
Visst är det så, men man kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar.
Jag kan ha fel här, men under 2,7 har jag för mig. Återigen, bilen blir svampig i kurvor.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Grodan skrev:
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
När triggar den då?
Visst är det så, men man kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar.
Jag kan ha fel här, men under 2,7 har jag för mig. Återigen, bilen blir svampig i kurvor.
Ok. Ja man får som alltid välja mellan sport eller komfort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Imponerande räckvidd på Model Y

Inlägg av BrooklynS »

"Svampig i kurvor"?

Menas Nokia dubbfria vinterdäck eller, låt säga, Michelin Pilot Sport? Styrrespons eller fjädring?

Beskriv vad ni menar lite närmare är ni snälla.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar