Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Moderator: Redaktion
Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
http://www.aftonbladet.se/bil/article21918402.ab
Egentligen är det en kommentar på undersökningen som publicerats för ett tag sedan
Egentligen är det en kommentar på undersökningen som publicerats för ett tag sedan
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Bra iaf att dom påpekar att det blivit bättre sen dess. Bara det är mer än jag hade väntat mig från Aftonblaskan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Skulle det bli problem så har man ju garantin ändå, så det känns tryggt.
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Den gamla garantin var väl dock bara 8k mil?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Det finns tre gränser:Remuz skrev:Den gamla garantin var väl dock bara 8k mil?
Nybilsgaranti 4 år/8000 mil
Säkerhetsbälten och krockkuddar 5 år/10 000 mil
Batteri och drivlina: 8 år/Obegränsad (Model S 60: 20 000 mil)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Det är ett märkigt påstående. En elmotor håller mycket längre än så. Om de första motorerna inte gjorde det så är det en felkonstruktion helt enkelt.
100 000 km i en snittfart av 50 km/h är 2000 timmars körning.
Jämför exempelvis med min vattenpump som går 30 min och står still 30 min. Alltså 12 h per dygn. Efter 166 dygn har den gått lika länge som en bil som gått 100 000 km. Men den har fungerat underhållsfritt i 10 år. Det skulle motsvara 2 000 000 km+
100 000 km i en snittfart av 50 km/h är 2000 timmars körning.
Jämför exempelvis med min vattenpump som går 30 min och står still 30 min. Alltså 12 h per dygn. Efter 166 dygn har den gått lika länge som en bil som gått 100 000 km. Men den har fungerat underhållsfritt i 10 år. Det skulle motsvara 2 000 000 km+
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Drivlina = drive Unit ?
Fick min bytt efter ca 3000 mil. Illa, men på en Tesla är det inte så dramatiskt som det låter. Det finns inte så många rörliga delar. Och grundproblemet är väl löst i de bilar som tillverkas nu.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fick min bytt efter ca 3000 mil. Illa, men på en Tesla är det inte så dramatiskt som det låter. Det finns inte så många rörliga delar. Och grundproblemet är väl löst i de bilar som tillverkas nu.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5408
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Glöm inte att det är lagstiftat med garanti på 5 år/8 000 mil för avgasreningen.bylund skrev:Det finns tre gränser:
Nybilsgaranti 4 år/8000 mil
Säkerhetsbälten och krockkuddar 5 år/10 000 mil
Batteri och drivlina: 8 år/Obegränsad (Model S 60: 20 000 mil)
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Är någon lagring i DU:ns utväxling/kugghjul/växellåda/utväxling som strulat inte själva elmotorn som jag förstår det.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Fick min drivlina bytte efter ca 3000 mil och som jag (kan ha missuppfattat det) förstod det är felet någon kontakt som vibrerar när man "gasar" som då skapar oljudet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Min fick bytas efter ca 3 månader vid under 1500mil, och dom missljuden tyckte teknikern lät som lagringar men jag tyckte det mest lät som det kom
från drivsidan (invertern), spelar inte så stor roll då dom byter hela enheten. Den DU dom satte in fick dom byta direkt eftersom den var paj
redan från början så det blev min tredje DU före 1500 mil skulle man kunna säga.
Nu så här lite i efterhand börjar jag få en obehaglig känsla, det är ju inte en NY enhet dom stoppar in utan en begagnad (tänkte skriva trasig/upplagad),
så egentligen vet man inte alls vad man får. Hypotetiskt (inte alls så långsökt heller) så kan man få värsta uppfixade vraket till DU i sin bil, den kanske
kommer från en krockad bil som efter en polisjakt hamnat på botten av ett träsk efter att ha bytts ut tidigare hos en ägare som hann köra den 35000 mil osv...
Visst, garantin gäller utan milbegränsning, men jättekul princip egentligen på en bil för en mille och man har 25 mil (eller mer) till SC och förlorad en dags inkomst varje gång.
Måste dock säga att ingen kommer i närheten av TESLA:s princip som i grunden är fantastisk, skulle vilja se en traditionell tillverkare som plockar ur hela motorn om tex
en vattenpump låter illa osv Och detta för att det vore enklaste sättet... (Lycka till fossilbrännare lixom)
från drivsidan (invertern), spelar inte så stor roll då dom byter hela enheten. Den DU dom satte in fick dom byta direkt eftersom den var paj
redan från början så det blev min tredje DU före 1500 mil skulle man kunna säga.
Nu så här lite i efterhand börjar jag få en obehaglig känsla, det är ju inte en NY enhet dom stoppar in utan en begagnad (tänkte skriva trasig/upplagad),
så egentligen vet man inte alls vad man får. Hypotetiskt (inte alls så långsökt heller) så kan man få värsta uppfixade vraket till DU i sin bil, den kanske
kommer från en krockad bil som efter en polisjakt hamnat på botten av ett träsk efter att ha bytts ut tidigare hos en ägare som hann köra den 35000 mil osv...
Visst, garantin gäller utan milbegränsning, men jättekul princip egentligen på en bil för en mille och man har 25 mil (eller mer) till SC och förlorad en dags inkomst varje gång.
Måste dock säga att ingen kommer i närheten av TESLA:s princip som i grunden är fantastisk, skulle vilja se en traditionell tillverkare som plockar ur hela motorn om tex
en vattenpump låter illa osv Och detta för att det vore enklaste sättet... (Lycka till fossilbrännare lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Haltande jämförelse, ungefär som att säga att en bil håller i x km. Det beror ju på vilken bil och vilken drift.AGCF skrev:Det är ett märkigt påstående. En elmotor håller mycket längre än så. Om de första motorerna inte gjorde det så är det en felkonstruktion helt enkelt.
100 000 km i en snittfart av 50 km/h är 2000 timmars körning.
Jämför exempelvis med min vattenpump som går 30 min och står still 30 min. Alltså 12 h per dygn. Efter 166 dygn har den gått lika länge som en bil som gått 100 000 km. Men den har fungerat underhållsfritt i 10 år. Det skulle motsvara 2 000 000 km+
Sent from my iPhone using Tapatalk
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7402
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aftonbladet skriver att MS bara håller 10k mil
Japp, oljuden berodde på ett antal olika fel (därav det tog lång tid att fixa för Tesla Motors), varav anliggande kontakt eller sladd var en av orsakerna.leiflodde skrev:Fick min drivlina bytte efter ca 3000 mil och som jag (kan ha missuppfattat det) förstod det är felet någon kontakt som vibrerar när man "gasar" som då skapar oljudet.