Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-gränsen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-gränsen?

Inlägg av Bernard »

Tänkte vi kunde hjälpas åt att göra en kvalificerad gissning om Tesla kommer göra några ändringar för att bilarna ska kvalificera sig för klimatbonus, och i så fall när.

Frågor/funderingar:

1. Skulle Tesla kunna göra en ny prislista i stil med denna?
Model Y LR 699 990kr
Autopilot 50 000kr
Dragkrok 19 000kr
Performance-tillägg 40 000kr

2. OM Tesla gör en sådan förändring, när behöver man då ta leverans för att vara berättigad till bonus? Är det efter att Skatteverkets lista över nybilspriser för aktuellt tillverkningsår är uppdaterad?
3. Skatteverket prislista verkar normalt uppdateras ”i efterskott”, alltså i slutet på tillverkningsåret. Senaste åren har det varit kring november, men för 2022 gjordes det ”i förskott”, både 2021-12-20 och 2022-05-30. Undrar varför. Så kommer det att göras en uppdatering för tillverkningsår 2022 i november också?
4. Och om den innehåller en sänkning kommer den då gälla för alla med tillverkningsår 2022, oavsett när den togs i trafik?
5. Och i så fall, kommer Skatteverket ta in det nya lägre priset i sin prislista, trots att de flesta bilar faktiskt har sålts till ett högre pris under året?


6. NÄR kommer i så fall Tesla att göra en anpassning av priset?
7. Är det så att man skulle undvika att kommunicera en sådan ändring tills ganska nära inpå en uppdatering av Skatteverkets prislista, för att undvika att ingen vill ta leverans fram till dess?
8. Eller kommer Tesla gå ut med priset i god tid och sedan buffra upp sin allokering av bilar för Sverige och leverera massor vid ett senare tillfälle?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Zalman3 »

Bernard skrev:
Tänkte vi kunde hjälpas åt att göra en kvalificerad gissning om Tesla kommer göra några ändringar för att bilarna ska kvalificera sig för klimatbonus, och i så fall när.

Frågor/funderingar:

1. Skulle Tesla kunna göra en ny prislista i stil med denna?
Model Y LR 699 990kr
Autopilot 50 000kr
Dragkrok 19 000kr
Performance-tillägg 40 000kr

2. OM Tesla gör en sådan förändring, när behöver man då ta leverans för att vara berättigad till bonus? Är det efter att Skatteverkets lista över nybilspriser för aktuellt tillverkningsår är uppdaterad?
3. Skatteverket prislista verkar normalt uppdateras ”i efterskott”, alltså i slutet på tillverkningsåret. Senaste åren har det varit kring november, men för 2022 gjordes det ”i förskott”, både 2021-12-20 och 2022-05-30. Undrar varför. Så kommer det att göras en uppdatering för tillverkningsår 2022 i november också?
4. Och om den innehåller en sänkning kommer den då gälla för alla med tillverkningsår 2022, oavsett när den togs i trafik?
5. Och i så fall, kommer Skatteverket ta in det nya lägre priset i sin prislista, trots att de flesta bilar faktiskt har sålts till ett högre pris under året?


6. NÄR kommer i så fall Tesla att göra en anpassning av priset?
7. Är det så att man skulle undvika att kommunicera en sådan ändring tills ganska nära inpå en uppdatering av Skatteverkets prislista, för att undvika att ingen vill ta leverans fram till dess?
8. Eller kommer Tesla gå ut med priset i god tid och sedan buffra upp sin allokering av bilar för Sverige och leverera massor vid ett senare tillfälle?

Jag tror att för MY kommer man med en SR som kvalar in under 700.000kr.
Någon gång under 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Lurkern »

Jag tror att Tesla tror, att de inte kommer att hinna med i svängarna när Sveriges regering rattar miljöbonusar. Dessutom är den på väg ned, den blir 50' redan till årsskiftet. Nästa halvårsskifte?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju val om två månader. Vinner oppositionen kan ju elbilsbonus fasas bort relativt snabbt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av BrooklynS »

Varför skulle Tesla bry sig om vad Sverige gör och inte gör?
Tesla Y LR -22 EAP
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Mickep »

Tror de flesta som säljer kommer anpassa sitt utbud.
Men det beror helt vilka som vinner valet.
Om de kommer sänka 20 eller 70 k är jag inte säker på) men de var extrem snabba på att höja med samma summa vid senaste förändringen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av jonasl »

De visade ju rätt tydligt hur mycket de bryr sig genom att höja priset precis i samband med införandet av gränserna. Chansen är minimal att de ska anpassa sig genom att göra om paket osv, vi är en för liten marknad. Dessutom är bonusen som sagt på väg bort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Dafro »

Och det finns andra länder att sälja till, tex australien mfl. Så sötebrödsdagarna är nog över för oss i svedala.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3984
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av AAKEE »

Tesla behöver inte annonsera. De säljer alla bilar de kan bygga ändå.
Tesla tog bort referalprogrammet. Inte så svårt att lista ut varför, de säljer alla bilar de kan bygga ändå.

Sveriges elbilsstöd spelar ingen roll, Tesla säljer alla bilar de kan bygga ändå. Varför sänka priset om de kan sälja den bilen till bättre pris i ett annat land?

Jag tror att man tror Sverige är mer betydelsefullt än det är om man tror att det blir prisjusteringar pga 700K-gränsen.

Min gissning är att vi får hoppas på en regering med en bättre miljöpolitik än nuvarande efter valet.
Varje SUV som säljs som ICE släpper ut CO2 som tre småbilar. Det är av vikt för miljön att så många bilar som möjligt blir bilar som inte släpper ut CO2.
Idiotin att blanda in Svensk avundsjuka vid exakt 700.000 kronor är bara ett tecken på att man bryr sig mer om sånt än om miljön.
Riktigt värdekass av ett parti som kallar sig miljöparti. Skäms!

(Nej, jag är inte själv drabbad, alls. Tänker på miljön och inte plånboken i det fallet)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av backe »

AAKEE skrev:
Tesla behöver inte annonsera. De säljer alla bilar de kan bygga ändå.
Tesla tog bort referalprogrammet. Inte så svårt att lista ut varför, de säljer alla bilar de kan bygga ändå.

Sveriges elbilsstöd spelar ingen roll, Tesla säljer alla bilar de kan bygga ändå. Varför sänka priset om de kan sälja den bilen till bättre pris i ett annat land?

Jag tror att man tror Sverige är mer betydelsefullt än det är om man tror att det blir prisjusteringar pga 700K-gränsen.

Min gissning är att vi får hoppas på en regering med en bättre miljöpolitik än nuvarande efter valet.
Varje SUV som säljs som ICE släpper ut CO2 som tre småbilar. Det är av vikt för miljön att så många bilar som möjligt blir bilar som inte släpper ut CO2.
Idiotin att blanda in Svensk avundsjuka vid exakt 700.000 kronor är bara ett tecken på att man bryr sig mer om sånt än om miljön.
Riktigt värdekass av ett parti som kallar sig miljöparti. Skäms!

(Nej, jag är inte själv drabbad, alls. Tänker på miljön och inte plånboken i det fallet)
Vad kallas avundsjukan när man är avundsjuk på den som får bidrag för bilar under 700 k då?
Vill man bry sig om miljön och absolut måste ha en dyrare bil än 700 k så borde väl inte miljöbilsbonusen vara avgörande tänker jag? Jag har själv en beställning på en MYP där jag missar bonusen men jag tycker ändå att det är bra att man fasar ut bonusen, eller åtminstone ger ett incitament för biltillverkarna att göra bra bilar under en viss prisnivå.

Även om Tesla säljer allt man kan tillverka nu så kommer man troligen inte göra det när man får igång sina fabriker som idag står mer eller mindre utan produktion(Austin/Berlin), sen kommer konkurrensen också att skärpas så det är inte öppet mål för evigt. När den tiden kommer kan det nog vara bra att man behåller sin marknadsandel även i Sverige.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev:
Tesla behöver inte annonsera. De säljer alla bilar de kan bygga ändå.
Tesla tog bort referalprogrammet. Inte så svårt att lista ut varför, de säljer alla bilar de kan bygga ändå.

Sveriges elbilsstöd spelar ingen roll, Tesla säljer alla bilar de kan bygga ändå. Varför sänka priset om de kan sälja den bilen till bättre pris i ett annat land?

Jag tror att man tror Sverige är mer betydelsefullt än det är om man tror att det blir prisjusteringar pga 700K-gränsen.

Min gissning är att vi får hoppas på en regering med en bättre miljöpolitik än nuvarande efter valet.
Varje SUV som säljs som ICE släpper ut CO2 som tre småbilar. Det är av vikt för miljön att så många bilar som möjligt blir bilar som inte släpper ut CO2.
Idiotin att blanda in Svensk avundsjuka vid exakt 700.000 kronor är bara ett tecken på att man bryr sig mer om sånt än om miljön.
Riktigt värdekass av ett parti som kallar sig miljöparti. Skäms!

(Nej, jag är inte själv drabbad, alls. Tänker på miljön och inte plånboken i det fallet)
Det handlar mer om att pengarna ska räcka till fler bonusbilar.
Hur ser en trolig politik från oppositionen ut när det gäller elbilsbonus? Inte jättetydligt i deras program men dom är ju inte positiva till dagens setup direkt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det handlar mer om att pengarna ska räcka till fler bonusbilar.
Hur ser en trolig politik från oppositionen ut när det gäller elbilsbonus? Inte jättetydligt i deras program men dom är ju inte positiva till dagens setup direkt.
Kan du förklara hur pengarna räcker till fler bilar om man betalar ut 70k per bil till de som kostar 699k jämfört med ifall man betalar ut 70k till de som kostar 899k? Ser gärna hur den matematiska formeln ser ut.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:
Vad kallas avundsjukan när man är avundsjuk på den som får bidrag för bilar under 700 k då?
Det kallas att bli upprörd över att man i det här landet bara skall betala sjukt hög skatt för allting samtidigt som man inte får speciellt mycket tillbaka och de försöker hela tiden göra så man får ännu mindre tillbaka. Vänstern är jäkligt snabba med att sätta tak på allting men man skall ändå betala den öronmärkta skattesatsen på hela lönen trots att man inte får någonting för större delen av det man betalar, så då får man betala för det själv ytterligare en gång istället.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det handlar mer om att pengarna ska räcka till fler bonusbilar.
Hur ser en trolig politik från oppositionen ut när det gäller elbilsbonus? Inte jättetydligt i deras program men dom är ju inte positiva till dagens setup direkt.
Kan du förklara hur pengarna räcker till fler bilar om man betalar ut 70k per bil till de som kostar 699k jämfört med ifall man betalar ut 70k till de som kostar 899k? Ser gärna hur den matematiska formeln ser ut.
Färre bilar kvalificerar sig för bonus vilket är det akuta, finansiella problemet. Sen är det ju en vänsterregering med stöd från Vänsterpartiet. Dom får för stort inflytande tycker jag. Det här är ett exempel.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Färre bilar kvalificerar sig för bonus vilket är det akuta, finansiella problemet. Sen är det ju en vänsterregering med stöd från Vänsterpartiet. Dom får för stort inflytande tycker jag. Det här är ett exempel.
Pengarna räcker inte till fler bonusbilar för att färre bilar kvalificerar sig, det blir samma mängd bilar i slutändan ifall du betalar ut samma summa.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Färre bilar kvalificerar sig för bonus vilket är det akuta, finansiella problemet. Sen är det ju en vänsterregering med stöd från Vänsterpartiet. Dom får för stort inflytande tycker jag. Det här är ett exempel.
Pengarna räcker inte till fler bonusbilar för att färre bilar kvalificerar sig, det blir samma mängd bilar i slutändan ifall du betalar ut samma summa.
Nej så blir det ju. Man försöker väl vinna tid för att malus ska ge mer pengar så bonusprogrammet kan du finnas kvar längre.
Man tänker kortsiktigt. Den situationen som varit, att pengarna tar slut, är ju inte heller bra. Bilköparna kan inte riktigt lita på bonusen vilket hämmar lite.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Färre bilar kvalificerar sig för bonus vilket är det akuta, finansiella problemet. Sen är det ju en vänsterregering med stöd från Vänsterpartiet. Dom får för stort inflytande tycker jag. Det här är ett exempel.
Pengarna räcker inte till fler bonusbilar för att färre bilar kvalificerar sig, det blir samma mängd bilar i slutändan ifall du betalar ut samma summa.
Tror du tolkar orden för hårt, ja du har rätt att de räcker till samma mängd bilar men tolkar man de istället som att de räcker till en större andel av de sålda miljöbilarna så kanske du förstår.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av malmer »

Finns väl egentligen ingen anledning att ha någon bonus alls. Det som finns på marknaden säljs ändå. Även omde skulle höja priserna hos de flesta. Bästa vore, tycker jag, att ha kvar bonusen för de som beställt idag men inte levererats, men ta bort den helt för alla beställningar från och med nu.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker man skulle kunna betala ut bonus på samma sätt som man tar in malus. Per månad med utbetalning per kvartal.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Nej så blir det ju. Man försöker väl vinna tid för att malus ska ge mer pengar så bonusprogrammet kan du finnas kvar längre.
Man tänker kortsiktigt. Den situationen som varit, att pengarna tar slut, är ju inte heller bra. Bilköparna kan inte riktigt lita på bonusen vilket hämmar lite.
Tycker hela matchning av malus mot bonus är rätt korkat utformad där malusen sprids ut över tid och bonusen betalas ut direkt, blir svårt att matcha vilket visat sig. Om man nu skall ha en bonus är det bättre att den finansieras direkt av staten istället och så kan de justera malusen för att matcha den så gott de kan över tid.

Ett system liknande Norges hade inte varit dumt där man justerar momsen på elbilarna, behöver inte vara till 0% utan kan vara en nedsättning, det är lätt att administrera också.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Nej så blir det ju. Man försöker väl vinna tid för att malus ska ge mer pengar så bonusprogrammet kan du finnas kvar längre.
Man tänker kortsiktigt. Den situationen som varit, att pengarna tar slut, är ju inte heller bra. Bilköparna kan inte riktigt lita på bonusen vilket hämmar lite.
Tycker hela matchning av malus mot bonus är rätt korkat utformad där malusen sprids ut över tid och bonusen betalas ut direkt, blir svårt att matcha vilket visat sig. Om man nu skall ha en bonus är det bättre att den finansieras direkt av staten istället och så kan de justera malusen för att matcha den så gott de kan över tid.

Ett system liknande Norges hade inte varit dumt där man justerar momsen på elbilarna, behöver inte vara till 0% utan kan vara en nedsättning, det är lätt att administrera också.
Norge har ju lite andra förutsättningar eftersom man säljer olja.
Det norska systemet innebär ett intäktsbortfall som inte kompenseras av intäktsökningar.
Vad har det kostat Norge? Man har ju egentligen punktskatt på nya bilar. Tillsammans med momsfrihet handlar det om kanske 375’ per elbil?
Det finns ca 560’ elbilar i Norge.
Det blir 200 miljarder. Det svenska systemet är ju tänkt att omfördela från bensin/diesel till laddbart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Norge har ju lite andra förutsättningar eftersom man säljer olja.
Det norska systemet innebär ett intäktsbortfall som inte kompenseras av intäktsökningar.
Vad har det kostat Norge? Man har ju egentligen punktskatt på nya bilar. Tillsammans med momsfrihet handlar det om kanske 375’ per elbil?
Det finns ca 560’ elbilar i Norge.
Det blir 200 miljarder. Det svenska systemet är ju tänkt att omfördela från bensin/diesel till laddbart.
Man skulle t.ex. kunna öka momsen på fossilbilarna och minska den på elbilarna. Man behöver inte heller nolla momssatsen utan det kan handla om halverad moms för elbilarna medan man får 50% högre moms på fossilbilarna och lite högre bränsleskatter. Över tid när elbilen får än större genomslag kan man justera systemet så att man går till normal moms för elbilen och ändå behåller kostnadsskillnaden där.

Man kan såklart också ta bort incitamentet för elbilarna helt och bara öka kostnaden för fossilbilarna lite extra, det är differensen som är det viktiga för att styra beteenden.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Norge har ju lite andra förutsättningar eftersom man säljer olja.
Det norska systemet innebär ett intäktsbortfall som inte kompenseras av intäktsökningar.
Vad har det kostat Norge? Man har ju egentligen punktskatt på nya bilar. Tillsammans med momsfrihet handlar det om kanske 375’ per elbil?
Det finns ca 560’ elbilar i Norge.
Det blir 200 miljarder. Det svenska systemet är ju tänkt att omfördela från bensin/diesel till laddbart.
Man skulle t.ex. kunna öka momsen på fossilbilarna och minska den på elbilarna. Man behöver inte heller nolla momssatsen utan det kan handla om halverad moms för elbilarna medan man får 50% högre moms på fossilbilarna och lite högre bränsleskatter. Över tid när elbilen får än större genomslag kan man justera systemet så att man går till normal moms för elbilen och ändå behåller kostnadsskillnaden där.

Man kan såklart också ta bort incitamentet för elbilarna helt och bara öka kostnaden för fossilbilarna lite extra, det är differensen som är det viktiga för att styra beteenden.
Det är en balansgång. Man behöver malusförsäljningen. Sen är inte marknaden riktigt mogen för att slå undan benen på fossilbilar.
Men du tänker som miljöpartiet där. Färre bilar är centralt även om det betyder en äldre bilpark.

Sen har vi problemet med att elbilarna skulle röra sig ut i Europa.
Mitt förslag med utspridd utbetalning per månad eliminerar ju det problemet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det är en balansgång. Man behöver malusförsäljningen. Sen är inte marknaden riktigt mogen för att slå undan benen på fossilbilar.
Men du tänker som miljöpartiet där. Färre bilar är centralt även om det betyder en äldre bilpark.

Sen har vi problemet med att elbilarna skulle röra sig ut i Europa.
Mitt förslag med utspridd utbetalning per månad eliminerar ju det problemet.
Nej, Miljöpartiet har gett upphov till det dumma systemet vi har nu där vi skall använda bonuspengarna som någon slags inkomstutjämning.

Ja problemet med export existerar, kanske är det bättre att inte ha några incitament för elbilar och öka bensinskatt och malusskatt istället så att i jämförelse finns det ett incitament finns för att välja elbilar fortfarande.
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Inlägg av backe »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det är en balansgång. Man behöver malusförsäljningen. Sen är inte marknaden riktigt mogen för att slå undan benen på fossilbilar.
Men du tänker som miljöpartiet där. Färre bilar är centralt även om det betyder en äldre bilpark.

Sen har vi problemet med att elbilarna skulle röra sig ut i Europa.
Mitt förslag med utspridd utbetalning per månad eliminerar ju det problemet.
Nej, Miljöpartiet har gett upphov till det dumma systemet vi har nu där vi skall använda bonuspengarna som någon slags inkomstutjämning.

Ja problemet med export existerar, kanske är det bättre att inte ha några incitament för elbilar och öka bensinskatt och malusskatt istället så att i jämförelse finns det ett incitament finns för att välja elbilar fortfarande.
Jag tror också på att ta bort bonus, normalt sett så höjer bara biltillverkarna motsvarande bonusen så dom tjänar mer pengar. Har ingen råd att köpa bilen i det segmentet som man tänker sig att sälja den så kommer den försvinna eller priset justeras ned.
Skriv svar