350:- för 20 kWh...
Moderator: Redaktion
350:- för 20 kWh...
Ibland går inte destinationsladdningen som man tänkt sig...
Kom till Orleans och ingen laddning vid hotellet. Hade kollat upp att det fanns gott om 22 kW laddare ett par kilometer bort. Åkte till stan för middag och tänkte passa på att ladda. Laddaren som skulle kunna startas med Audi-appen ville inte starta. Reggade konto på deras hemsida och enda alternativet var att betala €30 upfront. Hade ingen lust med det för 2 timmar på 11 kW...
Lämnade familjen på hotellet och åkte till laddar-"parken". Visade sig vara inhägnat och stängt... Enda alternativet i närheten var en 24 kW CCS (visste inte ens att det fanns så långsam DC...) vid en Burger King. Skulle också kunna startas med Audi-appen. Funkade ej. Fick gå in via hemsida, regga kort och starta laddning. Kostade €0,59 per minut. Billigt o bra...
Ibland är det inte det smidigaste med laddare Nån som betalat ännu mer nån gång
Totalt sett har det dock funkat riktigt bra på resan. Nästan inga köer och nu äntligen passerat Paris på väg hemåt!
Kom till Orleans och ingen laddning vid hotellet. Hade kollat upp att det fanns gott om 22 kW laddare ett par kilometer bort. Åkte till stan för middag och tänkte passa på att ladda. Laddaren som skulle kunna startas med Audi-appen ville inte starta. Reggade konto på deras hemsida och enda alternativet var att betala €30 upfront. Hade ingen lust med det för 2 timmar på 11 kW...
Lämnade familjen på hotellet och åkte till laddar-"parken". Visade sig vara inhägnat och stängt... Enda alternativet i närheten var en 24 kW CCS (visste inte ens att det fanns så långsam DC...) vid en Burger King. Skulle också kunna startas med Audi-appen. Funkade ej. Fick gå in via hemsida, regga kort och starta laddning. Kostade €0,59 per minut. Billigt o bra...
Ibland är det inte det smidigaste med laddare Nån som betalat ännu mer nån gång
Totalt sett har det dock funkat riktigt bra på resan. Nästan inga köer och nu äntligen passerat Paris på väg hemåt!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 350:- för 20 kWh...
Vad gör det för skillnad? Går ju att ladda andrs märken där lika bra.holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 350:- för 20 kWh...
Lika bra är väl en definitionsfråga, senast jag laddade på SuC bevittnade jag en Merca EQB som försökte parkera på olika sätt i säkert tio minuter innan han lyckades.Teslaspolen skrev:Vad gör det för skillnad? Går ju att ladda andrs märken där lika bra.holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: 350:- för 20 kWh...
holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Aldrig låter väl lite drastiskt, om det visar sig att det fungerar mycket bättre och är billigare med t.ex. en Audi om 5 år så ska du ändå åka Tesla för att det är (för dig) ett bättre alternativ idag?
Re: 350:- för 20 kWh...
Aldrig utifrån rådande förutsättningar, men visst om någon kan vända skutan med ett vettigt alternativ kan jag omvärdera, jag ser det dock inte hända inom överskådlig tid.backe skrev:holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Aldrig låter väl lite drastiskt, om det visar sig att det fungerar mycket bättre och är billigare med t.ex. en Audi om 5 år så ska du ändå åka Tesla för att det är (för dig) ett bättre alternativ idag?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: 350:- för 20 kWh...
Näj man kan inte ladda tela på annat än suc (mmm.. Tänker, nu gäller du lura alla tesla ägare så vi andra får ha alla andra laddare för oss själva )holden skrev:Aldrig utifrån rådande förutsättningar, men visst om någon kan vända skutan med ett vettigt alternativ kan jag omvärdera, jag ser det dock inte hända inom överskådlig tid.backe skrev:holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Aldrig låter väl lite drastiskt, om det visar sig att det fungerar mycket bättre och är billigare med t.ex. en Audi om 5 år så ska du ändå åka Tesla för att det är (för dig) ett bättre alternativ idag?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: 350:- för 20 kWh...
€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Re: 350:- för 20 kWh...
Du måste ha missförstått.holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Det hade varit exakt samma situation med en Tesla. Detta var alltså destinationsladdare...
Ionity har funkat perfekt längs hela resan. Använt ett par Tesla SUC i Spanien för att kunna köra snabbare, men hade funkat med enbart Ionity där också om SUC ej var öppet.
Så här fint med destinationsladdare fick vi ikväll på hotellets egen parkering i Holland. Laddare som gick fint att starta med Audis app men som ej hade kunnat startas med Teslas...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 3 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Brrr, hoppas du fick lite fler kWh iaf...FinaFisken skrev:€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Använder aldrig destinationsladdare, just för att undvika strul.Legato skrev:Du måste ha missförstått.holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Det hade varit exakt samma situation med en Tesla. Detta var alltså destinationsladdare...
Ionity har funkat perfekt längs hela resan. Använt ett par Tesla SUC i Spanien för att kunna köra snabbare, men hade funkat med enbart Ionity där också om SUC ej var öppet.
Så här fint med destinationsladdare fick vi ikväll på hotellets egen parkering i Holland. Laddare som gick fint att starta med Audis app men som ej hade kunnat startas med Teslas...
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: 350:- för 20 kWh...
Ja, 43kWh för ytterligare €21 så totalt €77.Legato skrev:Brrr, hoppas du fick lite fler kWh iaf...FinaFisken skrev:€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Re: 350:- för 20 kWh...
Du får köpa en Audi så blir det lättareholden skrev:Använder aldrig destinationsladdare, just för att undvika strul.Legato skrev:Du måste ha missförstått.holden skrev:Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Det hade varit exakt samma situation med en Tesla. Detta var alltså destinationsladdare...
Ionity har funkat perfekt längs hela resan. Använt ett par Tesla SUC i Spanien för att kunna köra snabbare, men hade funkat med enbart Ionity där också om SUC ej var öppet.
Så här fint med destinationsladdare fick vi ikväll på hotellets egen parkering i Holland. Laddare som gick fint att starta med Audis app men som ej hade kunnat startas med Teslas...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Som hittat!FinaFisken skrev:Ja, 43kWh för ytterligare €21 så totalt €77.Legato skrev:Brrr, hoppas du fick lite fler kWh iaf...FinaFisken skrev:€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Behöver inte, har råd att ladda på SuCLegato skrev:
Du får köpa en Audi så blir det lättare
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: 350:- för 20 kWh...
Blir faktiskt lite avundsjuk. Jag värdesätter både tid och pengar, måste vara skönt att ha för mycket av båda delarna.holden skrev:Behöver inte, har råd att ladda på SuCLegato skrev:
Du får köpa en Audi så blir det lättare
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Nja. Reste tre semesterveckor i Europa med teslan, laddade enbart på SuC, laddkostnaden utgjorde ungefär 5% av den totala kostnaden för resan och jag behövde varken krångla med femton appar, olika laddkablar, abonnemang eller betalmetoder. Din egen upplevelse visar ju vad den typen av suboptimering kan leda till.Legato skrev:Blir faktiskt lite avundsjuk. Jag värdesätter både tid och pengar, måste vara skönt att ha för mycket av båda delarna.holden skrev:Behöver inte, har råd att ladda på SuCLegato skrev:
Du får köpa en Audi så blir det lättare
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- magpet
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/magnus1408
Re: 350:- för 20 kWh...
Håller med holden till fullo, på långresa är Tesla fortfarande oslagbart. Titta på laddkartan för SuC och testa med resp utan laddstationer som är öppna för andra än Tesla, en ganska dramatisk skillnad. Men visst kan saker förändras över tid, men för mig som kör en hel del är vi långt ifrån där idag. Nu i veckan ska vi åka med en annan familj till Tyskland, de har en annan elbil och jag kan utan tvekan säga att han är klart mer stressad över hur det ska gå med laddningen än vad jag är.
Re: 350:- för 20 kWh...
Det behöver han verkligen inte vara. Inte i just Tyskland iaf. Allego och andra finns lite överallt.magpet skrev:Håller med holden till fullo, på långresa är Tesla fortfarande oslagbart. Titta på laddkartan för SuC och testa med resp utan laddstationer som är öppna för andra än Tesla, en ganska dramatisk skillnad. Men visst kan saker förändras över tid, men för mig som kör en hel del är vi långt ifrån där idag. Nu i veckan ska vi åka med en annan familj till Tyskland, de har en annan elbil och jag kan utan tvekan säga att han är klart mer stressad över hur det ska gå med laddningen än vad jag är.
Btw så läste jag nånstans att Allego ska etablera sig i Sverige också framöver.
Jag gillar dock Teslas nät själv. Har uteslutande laddat där i sommar. Över 1500 kWh.
Re: 350:- för 20 kWh...
Allego finns redan här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 350:- för 20 kWh...
Jag befinner mig nu nere i sydligare delen av kontinentens obygder med min ID.3… Hittills har jag laddat två gånger på laddare som inte täcks av VW WeCharge-abonnemanget, varav en var destinationsladdning som jag egentligen inte hade behövt i Köpenhamn…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: 350:- för 20 kWh...
Det är ju just det jag skrev... Med en Audi har man destinationsladdning i appen och slipper alltså en massa andra appar som krävdes med Teslan. Det är inte suboptimering när man sparar både tid och pengar. Min egen upplevelse var som jag redan skrivit alldeles utmärkt, med berättelsen som enda undantag.holden skrev:Nja. Reste tre semesterveckor i Europa med teslan, laddade enbart på SuC, laddkostnaden utgjorde ungefär 5% av den totala kostnaden för resan och jag behövde varken krångla med femton appar, olika laddkablar, abonnemang eller betalmetoder. Din egen upplevelse visar ju vad den typen av suboptimering kan leda till.Legato skrev:Blir faktiskt lite avundsjuk. Jag värdesätter både tid och pengar, måste vara skönt att ha för mycket av båda delarna.holden skrev:Behöver inte, har råd att ladda på SuCLegato skrev:
Du får köpa en Audi så blir det lättare
Jag hade kunnat ta Teslan på resan, men det hade blivit avsevärt dyrare och gått betydligt långsammare...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Det är i så fall ren okunskap hos din vän.magpet skrev:Håller med holden till fullo, på långresa är Tesla fortfarande oslagbart. Titta på laddkartan för SuC och testa med resp utan laddstationer som är öppna för andra än Tesla, en ganska dramatisk skillnad. Men visst kan saker förändras över tid, men för mig som kör en hel del är vi långt ifrån där idag. Nu i veckan ska vi åka med en annan familj till Tyskland, de har en annan elbil och jag kan utan tvekan säga att han är klart mer stressad över hur det ska gå med laddningen än vad jag är.
Täckningen i Tyskland är klart bättre än i Sverige. Verkligen noll problem med en "icke-Tesla". I tex Spanien däremot är det värre, men det funkade finemang att köra igenom hela landet med vår e-tron. Tesla SUC var en bra backup att ha, men helst laddar man ju inte där då det är så dyrt...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 350:- för 20 kWh...
Jag tror att det bara handlar om vilken inställning man har till det hela - min inställning är att det ska vara så smidigt som möjligt, jag har varken ont om tid eller pengar om jag är på långresa med familjen en gång om året så varför ska jag riska och krångla för att spara nån hundring.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 350:- för 20 kWh...
Jag brukar alltid kolla upp vad det finns för destinationsladdning men inte krångla för mycket för att få till det, joxa med nya operatörer för enstaka laddningar eller åka/gå massa omvägar.
Men det har hänt att det funnits gratis laddning på min destination och det är ju inte dumt att sätta sig och åka hem med fullt batteri och i bästa fall slippa laddstopp helt och hållet.
Och om man bor så att hemmaladdning inte går att få till på resmål så måste man ju lösa laddning om man är på samma plats länge.
På sommarens lite längre resa till Jämtland stannade vi och hälsade på en kompis i några timmar, de bor granne med en arena där det fanns rätt många 11kW-stolpar, tack vare att jag pluggade in kabeln där klarade vi resan med ett enda SuC-stopp, annars hade det varit ett till. Har bara kort hos Incharge, Mer och OKQ8 (som även funkar på Virta och Eon) och det täcker rätt bra tillsammans med Easypark-appen som många lokala kraftbolag verkar använda.
Men det har hänt att det funnits gratis laddning på min destination och det är ju inte dumt att sätta sig och åka hem med fullt batteri och i bästa fall slippa laddstopp helt och hållet.
Och om man bor så att hemmaladdning inte går att få till på resmål så måste man ju lösa laddning om man är på samma plats länge.
På sommarens lite längre resa till Jämtland stannade vi och hälsade på en kompis i några timmar, de bor granne med en arena där det fanns rätt många 11kW-stolpar, tack vare att jag pluggade in kabeln där klarade vi resan med ett enda SuC-stopp, annars hade det varit ett till. Har bara kort hos Incharge, Mer och OKQ8 (som även funkar på Virta och Eon) och det täcker rätt bra tillsammans med Easypark-appen som många lokala kraftbolag verkar använda.
Model Y LR AWD 2022