Solceller och timpris. Slurp!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

Det är verkligen härligt nu med solpaneler när man får så otroligt bra betalt dagtid.

Så här såg juli ut för mig i SE3:

Köpt el
Snittpris ink moms: 71 öre
Nätöverföring ink moms: 63 öre
Totalt: 134 öre / kWh

Såld el
Snittpris ink moms: 113 öre
Påslag Greenely: 15 öre
Skattereduktion: 60 öre
Energiersättning: 11 öre
Totalt: 199 öre / kWh

Då var detta ändå en månad när vi var bortresta och därför fick jämnare förbrukning över dygnet och därmed dyrare el än normalt :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Köpt el (inkl moms) :

36 öre spotpris
2,5 öre elcertifikat
5,56 öre påslag
18,40 öre överföring
45 öre energiskatt
----
Summa: 107,5 öre

Såld el:
122 öre spot exkl moms
5 öre påslag
2,40 öre nätnytta
60 öre skattereduktion
----
Summa: 189,40 öre
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av wheels »

Ungefär samma här köpt för en femtiöring och sålt för 1,50 cirkus
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av slugger75 »

Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Xeik »

SE4 Juli:

Köpt för 1,44 kr
Sålt för 2,02 kr
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av zyax »

slugger75 skrev:
Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?
2022 ja, över de 4 tidigare åren skulle jag nog säga nej för min anläggning.

Men sjukt mycket roligare att följa, det är något visst med att skapa sin egen el och följa produktionen. Att följa aktierna är skoj också, men inte samma fantastiska känsla.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

slugger75 skrev:
Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?
Runt 12% har min anläggning avkastat sedan 2017. Är väl ungefär samma nivå som man kan förvänta sig från en bred aktiefond över tid. För aktiefonden får man dock såklart "ränta på ränta"-effekt om man inte plockar ut vinsten.

Skulle dock tro du får ännu bättre avkastning kommande år, dels pga elpriserna, dels pga att effektiviteten på panelerna ökat dramatiskt. Priserna har stigit också, men inte lika mkt som effektiviteten.

En global indexfond är rimligen så låg risk man kan få när det gäller (indirekt) aktieplacering, men risken med solceller är ju ändå avsevärt lägre.

Sen är det såklart i mina ögon mycket roligare samt ett positivt bidrag till miljön.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av MWall »

slugger75 skrev:
Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?

Lägre risk på solceller och bara indirekt koppling till konjunkturen. (vid lågkonjunktur minskar behovet av el och priserna sjunker)

Jag ser mina kommande solceller som ett komplement. Går ju inte att investera särskilt mycket i sådana om man inte har ett väldigt stort tak och hög egen förbrukning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

MWall skrev:
slugger75 skrev:
Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?

Lägre risk på solceller och bara indirekt koppling till konjunkturen. (vid lågkonjunktur minskar behovet av el och priserna sjunker)

Jag ser mina kommande solceller som ett komplement. Går ju inte att investera särskilt mycket i sådana om man inte har ett väldigt stort tak och hög egen förbrukning.
Man blir ju inte rik på det, men det är å andra sidan i princip noll ekonomisk risk med solceller så som jag ser det. De tappar inte i värde, avkastningen kan ju inte lätt bli negativ, man kan inte förlora pengar. Men det kan man på börsen. För ekonomiska analfabeter som mig, som inte kan/vill/förmår att investera i aktier och sånt, är solceller perfekt. Jag behöver inte bry mig, jag behöver inte göra nånting, jag kan inte göra fel, enda förutsättning för att de ska generera el är att solen inte slocknar.
Jag skaffade solceller egentligen mest för känslan att man genererar sin egen el, och för att det är nördigt. Och den känslan är värd en hel del. Elen var billig när jag skaffade solcellerna. Pay-off tiden skulle vara minst 12 år vid den tiden. Vad vet jag vad som är om 12 år liksom? Jag funderade egentligen aldrig på att man ska se det som en investering. Alternativet för mig hade varit att köpa nåt annat roligt för pengarna, eller att ha dem kvar på kontot, inte att lägga dem på börsen. Den tanken slog mig aldrig. Att man nu plötsligt tjänar pengar på det är naturligtvis ingen nackdel direkt, och det är först nu, efter 5 år, att jag har börjat optimera min elförbrukning utifrån spotpriset och inte utifrån att jag vill använda min egen el i största möjliga mån.
Det går säkert att tjäna mer pengar på annat sätt, t.ex. på börsen. Om man kan det. Jag kan inte det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
MWall skrev:
slugger75 skrev:
Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?

Lägre risk på solceller och bara indirekt koppling till konjunkturen. (vid lågkonjunktur minskar behovet av el och priserna sjunker)

Jag ser mina kommande solceller som ett komplement. Går ju inte att investera särskilt mycket i sådana om man inte har ett väldigt stort tak och hög egen förbrukning.
Man blir ju inte rik på det, men det är å andra sidan i princip noll ekonomisk risk med solceller så som jag ser det. De tappar inte i värde, avkastningen kan ju inte lätt bli negativ, man kan inte förlora pengar. Men det kan man på börsen. För ekonomiska analfabeter som mig, som inte kan/vill/förmår att investera i aktier och sånt, är solceller perfekt. Jag behöver inte bry mig, jag behöver inte göra nånting, jag kan inte göra fel, enda förutsättning för att de ska generera el är att solen inte slocknar.
Jag skaffade solceller egentligen mest för känslan att man genererar sin egen el, och för att det är nördigt. Och den känslan är värd en hel del. Elen var billig när jag skaffade solcellerna. Pay-off tiden skulle vara minst 12 år vid den tiden. Vad vet jag vad som är om 12 år liksom? Jag funderade egentligen aldrig på att man ska se det som en investering. Alternativet för mig hade varit att köpa nåt annat roligt för pengarna, eller att ha dem kvar på kontot, inte att lägga dem på börsen. Den tanken slog mig aldrig. Att man nu plötsligt tjänar pengar på det är naturligtvis ingen nackdel direkt, och det är först nu, efter 5 år, att jag har börjat optimera min elförbrukning utifrån spotpriset och inte utifrån att jag vill använda min egen el i största möjliga mån.
Det går säkert att tjäna mer pengar på annat sätt, t.ex. på börsen. Om man kan det. Jag kan inte det.
Det är ju mycket roligare med saker man kan fysiskt se och ta i, än siffror på en skärm. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Det är ju mycket roligare med saker man kan fysiskt se och ta i, än siffror på en skärm. :)
Naturligtvis. I vanliga fall är roliga saker, som man kan se och ta i, väldigt dyra och tappar snabbt i värde och man blir fattigare av att köpa dem. Solceller är lite unika på det viset eftersom man faktiskt kan spara pengar på dem.
Och solceller har ju också någon form av allmännytta. De bidrar ju, om än väldigt lite, till att vi kan elda mindre kol. Det glöms lätt bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av JockeX »

Roligt nu, inte riktigt lika roligt i vinter.
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av wheels »

JockeX skrev:
Roligt nu, inte riktigt lika roligt i vinter.
Ja har man inte solceller kan man ju trösta sig med det
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Teslaspolen »

JockeX skrev:
Roligt nu, inte riktigt lika roligt i vinter.
En båt är inte heller speciellt rolig på vintern. Vad är din poäng?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

JockeX skrev:
Roligt nu, inte riktigt lika roligt i vinter.
Au contraire. Det är ju på vintern man lever på pengarna som solcellerna har dragit in från överskottet nu på sommarn. Det är då det blir roligt, när elräkningen fortfarande är noll i några månader, trots minskad produktion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av JockeX »

Ni missförstår. Dessa elpriser ni ser nu är inget att slurpa över. Det kommer bli riktigt riktigt illa i vinter. Det här är bara en försmak om vad som kommer. Lite deppad över det faktiskt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

JockeX skrev:
Ni missförstår. Dessa elpriser ni ser nu är inget att slurpa över. Det kommer bli riktigt riktigt illa i vinter. Det här är bara en försmak om vad som kommer. Lite deppad över det faktiskt.
Jag håller med, det kommer bli riktigt tufft. Skulle inte förvåna mig om elpriset gick upp mot 20-30kr/kWh under vintern. Det är därför jag har skaffat en hög med ved så jag kan stänga av värmen. Men oavsett vad elpriset blir så är jag glad att jag har en buffert som mina solceller har producerat under sommarn. Förra året räckte den bara till november/december, eftersom elen var mycket billigare förra sommarn. Men ändå. En jättehög elräkning mindre är bättre än ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av MWall »

Ja det är next level nu. Men redan 2021 hände det något efter sommaren. Jag räknade på min egen förbrukning och vad jag betalat ut att jag under första halvåret 2021 betalade 61 öre per kWh. Andra halvåret 2021 betalade jag i snitt 138 öre per kWh. Över hela 2021 betalade jag i snitt 98 öre per kWh.

Procentuellt var det ju en ganska stor höjning från H1 till H2 och när jag kunde binda för 78 öre per kWh så kändes det som en väldigt bra deal. Lite att förlora, mycket att vinna. Nu ser jag att ni med Tibber faktiskt håller ett lägre pris än 78 öre. Men å andra sidan är det ju sommar än.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av JockeX »

mati skrev:
JockeX skrev:
Ni missförstår. Dessa elpriser ni ser nu är inget att slurpa över. Det kommer bli riktigt riktigt illa i vinter. Det här är bara en försmak om vad som kommer. Lite deppad över det faktiskt.
Jag håller med, det kommer bli riktigt tufft. Skulle inte förvåna mig om elpriset gick upp mot 20-30kr/kWh under vintern. Det är därför jag har skaffat en hög med ved så jag kan stänga av värmen. Men oavsett vad elpriset blir så är jag glad att jag har en buffert som mina solceller har producerat under sommarn. Förra året räckte den bara till november/december, eftersom elen var mycket billigare förra sommarn. Men ändå. En jättehög elräkning mindre är bättre än ingenting.
Ja jag säger inte att solceller nu är bingo. Betalar sig hur snabbt som helst.

Men kolla den här grafiken så ser ni vad som snart väntar oss:

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Jag det är nya tider. Jag har inte svårt för att anpassa mig. Svårare med sambon som brassar på som vanligt. Igår ville hon att vi skulle ta varsin bil in till stan 6 mil t o r för att käka lunch ute, samtidigt, eftersom hon inte ville "stressa" så att hon kunde lalla runt medan jag kan åka hem när jag vill. "Det kostar ju inget" liksom. Äh jo, det gör det visst. Jag stannade hemma istället. Idag blir det nog samma visa.
Samma sak med ACn. Hon sätter på den - luftvärmepumpen alltså - helt slentrianmässigt fast det är 22 grader i huset, när elpriset är uppe i 8 kronor plus moms. Och så blir det svinkallt i rummet. Och hon är inte ens hemma. Svårt att tänka om. Hon bryr sig inte eftersom det är jag som betalar. Jag avundas inte er som har tonårsbarn kan jag säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Anderzzon »

Även om elpriset var högt i vinter är det lätt att glömma bort att vi fick tillbaka 7000 kr så småningom. Om man räknar på de 5000 kr jag fick tillbaka jan-mars så innebär det ett pris på 35 öre/kWh hittills i år. Inklusive skatter och överföring så landar jag på 97 öre. Då har jag dessutom typ 5000 kr innestående hos Tibber för min solelsförsäljning i år.
Sedan är det såklart ingen bra eller hållbar lösning att betala ut bidrag så här men det är så verkligheten ser ut för tillfället.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av bjelkeman »

Teslaspolen skrev:
JockeX skrev:
Roligt nu, inte riktigt lika roligt i vinter.
En båt är inte heller speciellt rolig på vintern. Vad är din poäng?
Men så blir konversationen nästan alltid enligt min erfarenhet.

”Jag köpte solceller” — ”Jaha, lönar det sig verkligen?”

”Jag köpte en ny motorcykel” — ”Va kul! ”

Konsumtion uppmuntras, en vettig energiinvesteringar som förbättrar mitt hem, den skall alltid löna sig, verkar det som. Ingen frågar om den nya soffan jag köpte verkligen lönar sig. I dagens kultur är det kanske fult att ifrågasätta någon annans konsumtion?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Anderzzon skrev:
Även om elpriset var högt i vinter är det lätt att glömma bort att vi fick tillbaka 7000 kr så småningom. Om man räknar på de 5000 kr jag fick tillbaka jan-mars så innebär det ett pris på 35 öre/kWh hittills i år. Inklusive skatter och överföring så landar jag på 97 öre. Då har jag dessutom typ 5000 kr innestående hos Tibber för min solelsförsäljning i år.
Sedan är det såklart ingen bra eller hållbar lösning att betala ut bidrag så här men det är så verkligheten ser ut för tillfället.
Räkna inte med detta nästa vinter. Valåret är över om ett par veckor. Då delas det inte lägre ut mutor till befolkningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Jag det är nya tider. Jag har inte svårt för att anpassa mig. Svårare med sambon som brassar på som vanligt. Igår ville hon att vi skulle ta varsin bil in till stan 6 mil t o r för att käka lunch ute, samtidigt, eftersom hon inte ville "stressa" så att hon kunde lalla runt medan jag kan åka hem när jag vill. "Det kostar ju inget" liksom. Äh jo, det gör det visst. Jag stannade hemma istället. Idag blir det nog samma visa.
Samma sak med ACn. Hon sätter på den - luftvärmepumpen alltså - helt slentrianmässigt fast det är 22 grader i huset, när elpriset är uppe i 8 kronor plus moms. Och så blir det svinkallt i rummet. Och hon är inte ens hemma. Svårt att tänka om. Hon bryr sig inte eftersom det är jag som betalar. Jag avundas inte er som har tonårsbarn kan jag säga.
Brukar skicka en skärmdump över priserna till min snart 16 åriga son så han åtminstone får se vad det kostar.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Anderzzon skrev:
Även om elpriset var högt i vinter är det lätt att glömma bort att vi fick tillbaka 7000 kr så småningom. Om man räknar på de 5000 kr jag fick tillbaka jan-mars så innebär det ett pris på 35 öre/kWh hittills i år. Inklusive skatter och överföring så landar jag på 97 öre. Då har jag dessutom typ 5000 kr innestående hos Tibber för min solelsförsäljning i år.
Sedan är det såklart ingen bra eller hållbar lösning att betala ut bidrag så här men det är så verkligheten ser ut för tillfället.
Räkna inte med detta nästa vinter. Valåret är över om ett par veckor. Då delas det inte lägre ut mutor till befolkningen.
Helt säker på att det kommer bli bidrag även i vinter, hoppas bara att det inte blir så korkat som det senaste så man tjänar på att förbruka, hellre ett helikopter bidrag eller vad man ska kalla det där alla får typ lika mycket men en viss faktor för vilken zon man bor i. Så man kan välja att ha pengarna till energibesparande åtgärder. Men en vinter med rejäla priset är nog egentligen nyttigt så man börjar tänka till.
27,8 kWp solceller
Skriv svar