Teslas kundbemötande

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Teslas kundbemötande

Inlägg av Kriper »

Någon kanske har läst i en annan tråd hur SC Segeltorp krånglade till det när deras ranger bytte laddport som inte blev bra, trots två servicetillfällen, och vid det andra lyckades teknikern knäcka bakrutan när han stressad och stoppade in hundburen åt fel håll. Bilen var inne för några veckor sedan där laddporten justerades men rutan kunde inte bytas då den var restad. Jag undrade hövligt om de kunde erbjuda sig att bjuda på ett bromsvätskebyte som goodwill men det var kalla handen. Jag betalade för bromsvätskebytet.

Ny tid för att byta rutan var idag den 25 augusti. Tidigare hade Tesla meddelat att arbetet skulle ta fyra timmar men igår kom ett meddelande i appen som sade att SC inte kunde erbjuda lånebil. Jag svarade att om arbetet tar längre än fyra timmar måste jag ha lånebil. Sedan blev det slut med svar från deras sida. Tills jag frågade om de kunde svara då ringde en kundmottagare upp. Hon kände inte till bakgrundshistorien så jag fick berätta att det var Tesla som orsakat skadan och att det minsta man kan begära är att dom ska erbjuda lånebil. Hon ringde tillbaka och meddelade att hon fixat fram en lånebil. Nåväl.

Kom till SC i morse och frågade om de kunde kolla om det fanns luft i bromsvätskan då jag upplevde att pedalen sjönk djupt efter bromsvätskebytet för några veckor sedan. Jodå, det kan vi titta på, men då måste du godkänna en felsökningskostnad. Nu blev jag irriterad och försökte förklara att det var deras ansvar men nej då. Jag tackade nej till att godkänna nån märklig felsökningskostnad. Jag blir så trött. Dom kunde lika gärna ha en förprogrammerad AI-Halo som kundmottagare. Ett förinspelat tal som slumpvis svarar på frågor och argumenterar utifrån tonfall och ansiktsuttryck. Papegoja skulle också kunna funka.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kriper »

Nu när bakrutan är bytt har det uppstått ett ljud som låter uououo mellan 40-70 km/t. Ranger bokad till den 2 sept. Varför anlitar de inte en bilglasmästare?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Fredrik j »

Felsökningskostnad har jag behövt godkänna hos alla verkstäder jag har haft att göra med oavsett märke. Faller felet inom garanti kostar det naturligtvis ingenting. Man behöver hitta en verkstad man litar på.
Användarvisningsbild
Fotring
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2021 02:12
Ort: Gävle

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Fotring »

Igår var jag till Tesla uppsala och bytte en kabel, hann nästan hela vägen tillbaka till Gävle innan en försynt kille ringde och sa att han glömt stoppa tillbaka varningstriangeln. Jag kunde inte vända så de skulle försöka lösa det.
Kl. 18 dök tjejen från disken upp hemma hos mig med varningstriangeln och en kaffemugg som ursäkt för trasslet. Det verkar vara högt och lågt med kundbemötande men det jag upplevt har varit 100% positivt.
Tesla MX 2016 90D, AP1
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

Ja det varierar. När jag hade min bil inne i Segeltorp så glömde dom lämna tillbaka fobben. Jag satte mig i bilen som kördes fram och åkte iväg. På Essingeleden kom jag på att jag aldrig fick fobben och gissade att den borde ligga i bilen eftersom jag kunde köra iväg.

Väl hemma parkerade jag och letade igenom bilen. Hittade ingen och slog till slut igen dörren för att testa. Den gick inte att öppna, så jag fick ta till telefonen - så den kunde omöjligt vara i bilen. Ringde Tesla som hävdade bestämt att jag fått fobben. Efter en veckas tjafsande erbjöd de att ge mig en ny fob om jag kom och hämtade den i Segeltorp. Ingen kaffemugg, utan fler antydningar att jag visst fått fobben.

När det funkar bra tycker jag är oftast är med Ranger (4x) på tre år - alltid trevliga och med bra resultat. Allt som allt har jag nog haft 10 servicetillfällen på tre år på min MX. På min förra bil av ett annat fabrikat hade jag 3 årliga servicear.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av OfarligTesla »

Jag hade varit mer okej med deras dåliga attityd ifall de kunde hålla sig från att förstöra något annat än det de skall fixa varje gång jag lämnar in bilen, men att de har sönder något utan att be om ursäkt eller försöka lösa det smidigt? De säger bara "boka en ny servicetid" som om det var tillräckligt från deras sida.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ När jag hade min bil inne i Segeltorp så glömde dom lämna tillbaka fobben. Jag satte mig i bilen som kördes fram och åkte iväg. På Essingeleden kom jag på att jag aldrig fick fobben och gissade att den borde ligga i bilen eftersom jag kunde köra iväg.

Väl hemma parkerade jag och letade igenom bilen. Hittade ingen och slog till slut igen dörren för att testa. Den gick inte att öppna, så jag fick ta till telefonen - så den kunde omöjligt vara i bilen. Ringde Tesla som hävdade bestämt att jag fått fobben. Efter en veckas tjafsande erbjöd de att ge mig en ny fob om jag kom och hämtade den i Segeltorp. Ingen kaffemugg, utan fler antydningar att jag visst fått fobben. /...
Varför gör dem inte bara som alla andra och har en checklista för att hålla koll på var foben är, samt ett 'fob-kvitto' som man får av dem när lämnar in foben till dem? Sen lämnar man tillbaka kvittot för att få tillbaka foben igen.

Så gör de hos den VW-firma där jag servat mina gasdrivna Golf kombi/Passat kombi. Har fungerat every time...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Varför gör dem inte bara som alla andra
Hybris? Alla andra kan ju inte tillverka bilar och har gjort fel i 100 år. Tesla gör allting rätt oavsett vad folk tycker. Dom har bara inte sett ljuset ännu.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Jag hade varit mer okej med deras dåliga attityd ifall de kunde hålla sig från att förstöra något annat än det de skall fixa varje gång jag lämnar in bilen, men att de har sönder något utan att be om ursäkt eller försöka lösa det smidigt? De säger bara "boka en ny servicetid" som om det var tillräckligt från deras sida.
Har tyvärr samma erfarenhet.
Man lämnar in bilen för att fixa ett fel, men behöver boka både en och två nya servicetiden för att de ska rätta till felen de orsakat medan de hade bilen där första gången. Och lånebil får man argumentera för att få (och framskjuten servicetid naturligtivs)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Jojo »

Teslas kundbemötande är under all kritik vanligtvis och är den största anledningen att jag sannolikt inte kommer köpa en till. Inte haft några klagomål de första fyra åren, sedan dess bara strul. Observera att enstaka medarbetare oftast går mycket långa vägar och anstränger sig att rätta till, dock är deras attityd som organisationen kasst och ställer till.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Trevlig »

Fick till mig när jag lämnade in bilen att jag kunde hämta den igår efter jobbet. Inte hört ett ljud....

Så säljer bilen nästa vecka...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Varför gör dem inte bara som alla andra
Hybris? Alla andra kan ju inte tillverka bilar och har gjort fel i 100 år. Tesla gör allting rätt oavsett vad folk tycker. Dom har bara inte sett ljuset ännu.
Tesla har iaf haft järnkoll på detta alla gånger jag varit på SC, ett kvitto fästes på FOB:en med buntband, kvittot matchades sen mot order etc vid utlämning, men dom kanske har ändrat/övergett rutiner nu?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av fth »

Jojo skrev:
Teslas kundbemötande är under all kritik vanligtvis och är den största anledningen att jag sannolikt inte kommer köpa en till. Inte haft några klagomål de första fyra åren, sedan dess bara strul. Observera att enstaka medarbetare oftast går mycket långa vägar och anstränger sig att rätta till, dock är deras attityd som organisationen kasst och ställer till.
Som motvikt kan jag berätta att jag alltid haft ett exemplariskt bemötande och bra service.

Det enda klagomålet jag har är att det periodvis varit svårare att få hjälp inom rimlig tid (särskilt perioden efter att Model 3 började levereras och innan Segeltorp öppnade).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Varför gör dem inte bara som alla andra
Hybris? Alla andra kan ju inte tillverka bilar och har gjort fel i 100 år. Tesla gör allting rätt oavsett vad folk tycker. Dom har bara inte sett ljuset ännu.
Tesla har iaf haft järnkoll på detta alla gånger jag varit på SC, ett kvitto fästes på FOB:en med buntband, kvittot matchades sen mot order etc vid utlämning, men dom kanske har ändrat/övergett rutiner nu?

/fth
En baksida av att man kan ha mobilen som nyckel på en Tesla..
Men ja de får man helt enkelt leva med.. Tycker de verkar vara en riktigt trevlig feature för att se de positiva.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
Jojo skrev:
Teslas kundbemötande är under all kritik vanligtvis och är den största anledningen att jag sannolikt inte kommer köpa en till. Inte haft några klagomål de första fyra åren, sedan dess bara strul. Observera att enstaka medarbetare oftast går mycket långa vägar och anstränger sig att rätta till, dock är deras attityd som organisationen kasst och ställer till.
Som motvikt kan jag berätta att jag alltid haft ett exemplariskt bemötande och bra service.

Det enda klagomålet jag har är att det periodvis varit svårare att få hjälp inom rimlig tid (särskilt perioden efter att Model 3 började levereras och innan Segeltorp öppnade).

/fth
Samma här. Har bytt lite grejer på garanti (främst av kosmetiska skäl) innan garantin löpte ut, och har vid tre tillfällen fungerat perfekt och inget gnäll på att något skulle betalas eller inte skulle täckas eller annat strul. Jag väljer att tro att servicen speglar ens personlighet :D
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av FStaake »

Teslas säljorganisation, på det organisatoriska planet, lämnar en _hel_ del att önska. Finns en anledning till att stödgrupperna i form av väntrummen på forumet är väldigt aktiva… ;)

Men bemötandet av alla jag har haft med att göra hittills på 2,5 år ägande har varit utmärkt. Har främst varit i Norrköping.
Och visst, när vi hämtade 3:an i Trosta var dom kanske lite stressade men fick ändå bra bemötande och genomgång av bilen innan vi rullade iväg. Helt grön på Tesla den gången.

För denna uthämtning valde jag Norrköping, mycket trevligt och tillmötesgående bemötande där.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Fredrik j »

FStaake skrev:
Teslas säljorganisation, på det organisatoriska planet, lämnar en _hel_ del att önska. Finns en anledning till att stödgrupperna i form av väntrummen på forumet är väldigt aktiva… ;)

Men bemötandet av alla jag har haft med att göra hittills på 2,5 år ägande har varit utmärkt. Har främst varit i Norrköping.
Och visst, när vi hämtade 3:an i Trosta var dom kanske lite stressade men fick ändå bra bemötande och genomgång av bilen innan vi rullade iväg. Helt grön på Tesla den gången.

För denna uthämtning valde jag Norrköping, mycket trevligt och tillmötesgående bemötande där.
Har det någonsin, någonstans hos någon bilhandlare hänt att man råkat ut för dåligt bemötande när man ska hämta ut en ny bil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
FStaake skrev:
Teslas säljorganisation, på det organisatoriska planet, lämnar en _hel_ del att önska. Finns en anledning till att stödgrupperna i form av väntrummen på forumet är väldigt aktiva… ;)

Men bemötandet av alla jag har haft med att göra hittills på 2,5 år ägande har varit utmärkt. Har främst varit i Norrköping.
Och visst, när vi hämtade 3:an i Trosta var dom kanske lite stressade men fick ändå bra bemötande och genomgång av bilen innan vi rullade iväg. Helt grön på Tesla den gången.

För denna uthämtning valde jag Norrköping, mycket trevligt och tillmötesgående bemötande där.
Har det någonsin, någonstans hos någon bilhandlare hänt att man råkat ut för dåligt bemötande när man ska hämta ut en ny bil?
Det har hänt. När syrran hämtade ut sin nya Seat, så fick hon ingen hjälp att få igång appen i mobilen.
Så hon fick åka en extra gång till Umeå. 55+55=110 km helt i onödan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
FStaake skrev:
Teslas säljorganisation, på det organisatoriska planet, lämnar en _hel_ del att önska. Finns en anledning till att stödgrupperna i form av väntrummen på forumet är väldigt aktiva… ;)

Men bemötandet av alla jag har haft med att göra hittills på 2,5 år ägande har varit utmärkt. Har främst varit i Norrköping.
Och visst, när vi hämtade 3:an i Trosta var dom kanske lite stressade men fick ändå bra bemötande och genomgång av bilen innan vi rullade iväg. Helt grön på Tesla den gången.

För denna uthämtning valde jag Norrköping, mycket trevligt och tillmötesgående bemötande där.
Har det någonsin, någonstans hos någon bilhandlare hänt att man råkat ut för dåligt bemötande när man ska hämta ut en ny bil?
Det har hänt. När syrran hämtade ut sin nya Seat, så fick hon ingen hjälp att få igång appen i mobilen.
Så hon fick åka en extra gång till Umeå. 55+55=110 km helt i onödan.
Naturligtvis är din syrra undantaget.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av FStaake »

Fredrik j skrev:
FStaake skrev:
Teslas säljorganisation, på det organisatoriska planet, lämnar en _hel_ del att önska. Finns en anledning till att stödgrupperna i form av väntrummen på forumet är väldigt aktiva… ;)

Men bemötandet av alla jag har haft med att göra hittills på 2,5 år ägande har varit utmärkt. Har främst varit i Norrköping.
Och visst, när vi hämtade 3:an i Trosta var dom kanske lite stressade men fick ändå bra bemötande och genomgång av bilen innan vi rullade iväg. Helt grön på Tesla den gången.

För denna uthämtning valde jag Norrköping, mycket trevligt och tillmötesgående bemötande där.
Har det någonsin, någonstans hos någon bilhandlare hänt att man råkat ut för dåligt bemötande när man ska hämta ut en ny bil?
Jag menar allt bemötande, inte enbart vid uthämtning utan även inför. Visst har de större incitament till det när någon ska komma och lämna en stor hög med pengar än när samma människa kommer tillbaka och det bara kostar pengar.
Men även vid de få garantiåtgärder jag sökt upp tesla för har jag alltid blivit bra bemött. Senast i våras i Norge när väntetiden på svenska SC var över 6 veckor medan en tid i Norge gick att få inom 2 veckor.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kriper »

Lite kul bonus. Jag hade solfilm på bakrutan som skydd för vår hund. Tesla nämnde inte överhuvudtaget inte om de skulle ersätta den när de satte i den nya rutan. Ingen ursäkt för att de knäckte rutan och ingen reflektion över att jag misste solskyddet. Det jag saknar är vanlig hövlighet.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av rockard »

Teslakund: Tesla knäckte min ruta!
Fanboys: Det måste vara pga din personlighet.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av fth »

rockard skrev:
Teslakund: Tesla knäckte min ruta!
Fanboys: Det måste vara pga din personlighet.
Fast… ingenting ens i närheten av det där har väl ändå sagts, iaf inte i den här tråden, och ingen annanstans på TCS heller vad jag kan påminna mig? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av rockard »

fth skrev:
rockard skrev:
Teslakund: Tesla knäckte min ruta!
Fanboys: Det måste vara pga din personlighet.
Fast… ingenting ens i närheten av det där har väl ändå sagts, iaf inte i den här tråden, och ingen annanstans på TCS heller vad jag kan påminna mig? :roll:

/fth
Inte?
Dagfinn skrev:
Jag väljer att tro att servicen speglar ens personlighet :D
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av fth »

rockard skrev:
Inte?
Dagfinn skrev:
Jag väljer att tro att servicen speglar ens personlighet :D
Ja dj-r, det hade jag missat :oops:

Det var väl iofs inte allvarligt menat (hoppas jag)…?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar