Allt om spabad och pooler!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Teslaspolen »

Det verkar finnas ett behov av att diskutera pooler och spabad av alla möjliga former och sorter. Då kan det passa bra med en egen tråd om det! :)

--------

Jag kan börja med att ställa en fråga angående just spabad.

Ett par släktingar till mig äger en fastighet i Norge med ett spabad utomhus sedan 2009 som används flitigt av hyresgäster. I år har dock elpriserna stuckit iväg rejält, och dessutom har norska elnätsbolaget precis här om månaden infört tidstariffer, då elnätsavgiften blir billigare på natten och dyrare på dagen.

Jag har hört en del folk prata om att smartstyra sitt spabad så att värmen går primärt nattetid, men frågan är då: Vad ska man använda för pryl till det? Jag har sett mycket gott om t.ex Shellys smarta system, men utan att veta exakt hur allt är kopplat är det svårt att veta ifall det är lämpligt eller inte? Man vill ju kunna styra emot både elpris/tid men också ifall behovet uppstår så att inte temperaturen sjunker allt för mycket. Dessutom så vill man ju kanske att "jetmotorerna" och belysning fungerar även ifall värmen är avslagen för stunden.

T.ex bloggen Cornucopia diskuterarsom hastigast och pratar just om spabad tillsammans med Shelly 3EM och kontaktor. https://cornucopia.se/2022/08/timmatnin ... sladdning/

Någon kunnig i systemet som kan ge råd hade uppskattats mycket :!:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6398
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av spacecoin »

Jag fick med en modul för styrning via Gecko InTouch2 med mitt spabad (en american whirlpool 881) som funkar bra oftast att fjärrstyra med telefonen, men att finlira med tidstyrning per timme känner jag inte till något som gör. Att hålla på att bryta strömmen verkar som en dålig idé spontant... Är man lite fiffig kanske man kan hacka ihop något som använder Geckos API:er för att sänka temperaturen under dagen, fast dom verkar inte vara publika tyvärr.

Det är ju skönt att kunna ha ett varmt bad när man kommer fram till stugan i alla fall :)
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av mindfeeder »

För er som har balboa styrenhet med wifi och apple ekosystem kan man sätta upp en homebridge, installera balboa plugin och sedan automatisering i homekit och shorcuts.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1563
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Klintan »

Vad drar ett spabad per månad under vintern?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Teslaspolen »

Klintan skrev:
Vad drar ett spabad per månad under vintern?
Det finns spabad, och så finns det spabad.

Dvs, i mitt fall rör det sig om en gigant för typ 8-10 pers. :shock: Och definitivt inget smart med den från 2008 heller, haha. Fanns knappt WiFi då...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6398
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av spacecoin »

Klintan skrev:
Vad drar ett spabad per månad under vintern?
Det är väldigt olika. Storlek, vad den står på, hur isolerat det är, hur mycket man badar osv. osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Vad drar ett spabad per månad under vintern?
När jag köpte vårt spabad häpnade jag när jag insåg att de inte ens var isolerade runtom. Locket är utav frigolit, men väggarna var helt oisolerade. Jag var tvungen att lägga ytterligare ett större antal tusenlappar på ett spabad som hade skumisolering i väggarna. Jag vet inte hur vanligt det är, men säljaren menade att man sparar ca 200kr/månad på att ha ett isolerat bad. Och det var då, när elen var billig.
Jag har inga förbrukningssiffror, men ett isolerat spabad som mitt som inte används drar inte så hemskt mycket ström. Mitt gick sönder en gång mitt under vintern och jag har för mig att det tappade 2-3 grader per dygn. På 1200 liter är det alltså 4 kWh/dygn eller nåt sånt som krävs för att hålla värmen runt 38 grader. En helt annan femma är när spabadet används regelbundet. Vid användning går värmaren igång nästan omgående och så går den kanske ytterligare en timme efter att man slutat bada. Den drar 3kW i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1563
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
Vad drar ett spabad per månad under vintern?
När jag köpte vårt spabad häpnade jag när jag insåg att de inte ens var isolerade runtom. Locket är utav frigolit, men väggarna var helt oisolerade. Jag var tvungen att lägga ytterligare ett större antal tusenlappar på ett spabad som hade skumisolering i väggarna. Jag vet inte hur vanligt det är, men säljaren menade att man sparar ca 200kr/månad på att ha ett isolerat bad. Och det var då, när elen var billig.
Jag har inga förbrukningssiffror, men ett isolerat spabad som mitt som inte används drar inte så hemskt mycket ström. Mitt gick sönder en gång mitt under vintern och jag har för mig att det tappade 2-3 grader per dygn. På 1200 liter är det alltså 4 kWh/dygn eller nåt sånt som krävs för att hålla värmen runt 38 grader. En helt annan femma är när spabadet används regelbundet. Vid användning går värmaren igång nästan omgående och så går den kanske ytterligare en timme efter att man slutat bada. Den drar 3kW i mitt fall.
Tack, finns någon här hemma som gärna vill ha ett spabad, jag ser väl inte att det är något vidare läge just nu. Kanske går att köpa billigt framöver...
Elbilist sedan 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Smutt »

Jag styr bara fasen som går till värmen, funkar perfekt att värma 00.00 till 05.00
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Nect »

Skaffade ett Nordpool spabad i somras. Isolerat (lite) i botten sedan är ”badbaljan” skummisolerad dock inte slangarna. Insida hölje isolerat där ytan är beklädd med alufolie som ska stråla tillbaka värmen så att kabinetten ska bli uppvärmd. Isoleringen ligger i höljet runt om med andra ord. Lite tunn kan jag tycka dock.
Den kommer säkert dra rejält med ström i vinter…

Ställde badet direkt på markplattor utan isolering då jag inbillar mig att markisoleringen gör ringa nytta när botten på badet redan var isolerat med en tunn skiva.

Har inte fått min första elräkning sen jag skaffade badet men gissar på allt mellan 250-500kr extra i månaden (SE2). Har rörligt prisavtal så jag styr inte badet/reningen nått extra. Den tuggar på med två cykler á 6h per dygn (dag/natt).

Mycket pengar för lite bad, men värt varenda krona när man väl sitter i efter en tung arbetsdag! :D

Edit: Hade visst fått elräkningen. Ca 250 kWh extra mot månaden innan badet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Ställde badet direkt på markplattor utan isolering då jag inbillar mig att markisoleringen gör ringa nytta när botten på badet redan var isolerat med en tunn skiva.
Värmen går ju iofs upp, men jag ville inte chansa eftersom det är svårt att göra om i efterhand. Jag ställde mitt bad på två eller tre lager markfrigolit. Kommer inte ihåg exakt hur mycket. Men det var ingen större kostnad och väldigt enkelt när jag väl hade fått en plan grund med hjälp av en traktorskopa med stenmjöl.

Fattar jag fel eller menar du att ditt bad går och pumpar 12h/dygn? Det låter ju galet mycket. Då försvinner ju såklart en massa värme genom slangarna. Mitt går inte på långa vägar så ofta. Jag har aldrig klockat tiden, men nån timme per dygn kanske. Om ens det.
250kWh extra är en del. Det är ju sommar och vattnet håller värmen nästan av sig självt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Nect skrev:
Ställde badet direkt på markplattor utan isolering då jag inbillar mig att markisoleringen gör ringa nytta när botten på badet redan var isolerat med en tunn skiva.
Värmen går ju iofs upp, men jag ville inte chansa eftersom det är svårt att göra om i efterhand. Jag ställde mitt bad på två eller tre lager markfrigolit. Kommer inte ihåg exakt hur mycket. Men det var ingen större kostnad och väldigt enkelt när jag väl hade fått en plan grund med hjälp av en traktorskopa med stenmjöl.

Fattar jag fel eller menar du att ditt bad går och pumpar 12h/dygn? Det låter ju galet mycket. Då försvinner ju såklart en massa värme genom slangarna. Mitt går inte på långa vägar så ofta. Jag har aldrig klockat tiden, men nån timme per dygn kanske. Om ens det.
250kWh extra är en del. Det är ju sommar och vattnet håller värmen nästan av sig självt.
Var bökigt att få det snyggt med plattorna runt om med ett släpp/kant runt badet om det skulle ställas på markisolering. Badet kommer hålla marktemperaturen på några plusgrader så det går nog bra.

Standard inställningen på reningen är 6h om två cykler så totalt 12h. Har dubbla pumpar så det är bara den mindre cirkulationspumpen som snurrar.
Värmaren är bara i drift vid behov så den går nog inte så ofta. 250 kWh är iofs osäkert om det bara är badet då jag även laddar bilen och har åkt lite mer än vanligt förra månaden :)

Edit: Ursäkta totalt hjärnsläpp! Det är 6h totalt per dygn reningen är i drift :lol:
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Fredrik j »

Vi har en vedeldad badtunna. Inte alls samma som ett elektriskt spa-bad eftersom det krävs 5-6 timmar av eldning innan det är redo för bad. Inget man gör efter jobbet en vardag.
Men jag saknar kombinationen av el och ved. Ett bad som har bägge möjligheterna.
På vintern adderar det en dimension med vedeldat.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av jonasl »

Det finns ingen större intelligens i Shellyprylarna, det är ganska enkla fjärrstyrda dimmers/reläer. Intelligensen får du när du kopplar det mot t.ex. Home Assistant, då går det att programmera så att de styr mot billiga timmar varje natt eller liknande, det är bara fantasin som sätter gränser.

Som du är inne på ska du inte dra någon större last genom ett shellyrelä utan låt det styra en kontaktor. Just 3EM är en trefas energimätare. Du borde klara dig med enklaste strömbrytaren för ett par hundra. Gemensamt för allt som Shelly gör är att det går via wifi.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7206
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Vi har en vedeldad badtunna. Inte alls samma som ett elektriskt spa-bad eftersom det krävs 5-6 timmar av eldning innan det är redo för bad. Inget man gör efter jobbet en vardag.
Men jag saknar kombinationen av el och ved. Ett bad som har bägge möjligheterna.
På vintern adderar det en dimension med vedeldat.
Det finns många tillverkare av den kombinationen, sök på ”hybrid badtunna” så hittar du massor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Var bökigt att få det snyggt med plattorna runt om med ett släpp/kant runt badet om det skulle ställas på markisolering. Badet kommer hålla marktemperaturen på några plusgrader så det går nog bra.

Standard inställningen på reningen är 6h om två cykler så totalt 12h. Har dubbla pumpar så det är bara den mindre cirkulationspumpen som snurrar.
Värmaren är bara i drift vid behov så den går nog inte så ofta. 250 kWh är iofs osäkert om det bara är badet då jag även laddar bilen och har åkt lite mer än vanligt förra månaden :)
Jag var tyvärr tvungen att bygga en hel altan runt spabadet efter att jag hade ställt upp det. Det såg liksom inget vidare ut annars. Det brukar ju bli så att det ena leder till det andra. Men det blev jättebra till sist.
Jag tror inte att alla 250kWh har gått åt för badet ärligt talat. Det låter galet mycket. På vintern skulle det kunna vara realistiskt, men inte nu på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av widell »

Har separat loggning på förbrukningen till spabadet så kan redovisa några månadsförbrukningar från i år

Det är ett fullisolerat bad från DimensionOne, 1300 liter, 38 grader, Område SE3

Jan=270 kWh
Feb=293
Mar=262
Apr=252
Maj=213
Jun=167
Jul=164
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av mati »

widell skrev:
Har separat loggning på förbrukningen till spabadet så kan redovisa några månadsförbrukningar från i år

Det är ett fullisolerat bad från DimensionOne, 1300 liter, 38 grader, Område SE3

Jan=270 kWh
Feb=293
Mar=262
Apr=252
Maj=213
Jun=167
Jul=164
Hur mycket använder du badet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vi har en vedeldad badtunna. Inte alls samma som ett elektriskt spa-bad eftersom det krävs 5-6 timmar av eldning innan det är redo för bad. Inget man gör efter jobbet en vardag.
Men jag saknar kombinationen av el och ved. Ett bad som har bägge möjligheterna.
På vintern adderar det en dimension med vedeldat.
Det finns många tillverkare av den kombinationen, sök på ”hybrid badtunna” så hittar du massor.

/fth
Ja se där. Det finns ju numera. När jag byggde min var det vedeldad tunna eller elektriskt bubbelbad.

Den här såg ju riktigt nice ut:

https://www.topolis.se/produkt/badtunna ... pa-system/
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av Nect »

Intressant test om olika typer av isoleringar!

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6398
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Allt om spabad och pooler!

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker att pooltak ser så jäkla tråkiga ut bara. Jag kör med lameller.
Förresten, är det någon som har en Niveko-pool är på forumet förutom jag?
Skriv svar