Precis så hur vet jag att det är grön vätgas jag får och inte brun ?Skottlund skrev:Det vet man tyvärr inte och mycket det som stör mig. Du trycker på knappen och betalar för biogas men inte säkert att det finns där du fyller på med det. Du kan med ett leende säga att du kör på biogas när du inte gör det. Det här med massbalans måste bort. Att dom på ett år säljer x antal procent biogas är inte i min mening samma sak som att köra på det.niklas12 skrev:Ok kan de ju således precis som vätgasen konkurrera om samma kunder.mikebike skrev:Båda är metangas, men har olika klimatavtryck. Precis som vätgas med olika ursprung.niklas12 skrev:Nu är ju vätgas samma gas oavsett det är bara hur den produceras som skiljer.
Biogas som används till fordon är väl redan idag uppblandad med naturgas ?
Oavsett så är väl båda metangas och torde ha samma svårigheter att särskilja och skapa lika mycket co2 utsläpp vid förbränning
Om jag skulle köra gasbil Hur vet jag som kund om det är naturgas eller biogas jag tankar ?
Vätgas framtiden eller inte
Moderator: Redaktion
Re: Vätgas framtiden eller inte
Re: Vätgas framtiden eller inte
Från den andra vätgastråden.Jerka skrev:Jag tror inte alls på vätgas, varken för personbilstrafik eller transporter. Möjligen kan det vara ett alternativ för flyget.
Däremot pratas det ju om att ha det som energilagring för att utnyttja vindkraften maximalt och tillverka vätgas när det blåser och bränna vätgas när det inte gör det. Där har jag inte sett någon ordentlig beskrivning av systemet, men visst skulle det kunna fungera. Stora frågan är väl om det inte finns bättre alternativ. Att genom elektrolys tillverka vätgas som man sen omvandlar tillbaka till el genom bränsleceller låter ju inte som någon jätteeffektiv process, men visst, med stor tillgång till superbillig vindkraft kanske det lönar sig.
Vätgasen behövs primärt för fossilfri ståltillverkning, genom att vätgasen på kemisk väg driver ut syret ur järnmalmen. INTE energilagring för elproduktion.
Det pratas mkt om att vi kommer dubbla elbehovet.
Nästan HÄLFTEN av denna fördubbling är kopplad till produktion av vätgas.
Om vi inte själva producerar denna vätgas kommer någon annan göra det och vi får importera den…
Väljer vi att importera vätgasen innebär det att vårt elbehov ”enbart” kommer öka med 50% och inte 100%. Vilket innebär att vi kan halvera våra ambitioner med ny elproduktion…
Nu vet jag iofs inte varför vi skulle göra det eftersom Sverige, enligt Bloombergs, bedöms kunna vara bland de mest konkurrenskraftiga länderna i världen för produktion av grön vätgas.
För fossilfritt stål finns inget alternativ till vätgas.
Att lagra vätgas för att användas som energilager för elproduktion när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Vätgas framtiden eller inte
Vem vet kanske det kommer bli import av vätgas som blir dominerande för fossilfritt stål det hänger på prislappen för grön vätgaspefreli skrev:Från den andra vätgastråden.Jerka skrev:Jag tror inte alls på vätgas, varken för personbilstrafik eller transporter. Möjligen kan det vara ett alternativ för flyget.
Däremot pratas det ju om att ha det som energilagring för att utnyttja vindkraften maximalt och tillverka vätgas när det blåser och bränna vätgas när det inte gör det. Där har jag inte sett någon ordentlig beskrivning av systemet, men visst skulle det kunna fungera. Stora frågan är väl om det inte finns bättre alternativ. Att genom elektrolys tillverka vätgas som man sen omvandlar tillbaka till el genom bränsleceller låter ju inte som någon jätteeffektiv process, men visst, med stor tillgång till superbillig vindkraft kanske det lönar sig.
Vätgasen behövs primärt för fossilfri ståltillverkning, genom att vätgasen på kemisk väg driver ut syret ur järnmalmen. INTE energilagring för elproduktion.
Det pratas mkt om att vi kommer dubbla elbehovet.
Nästan HÄLFTEN av denna fördubbling är kopplad till produktion av vätgas.
Om vi inte själva producerar denna vätgas kommer någon annan göra det och vi får importera den…
Väljer vi att importera vätgasen innebär det att vårt elbehov ”enbart” kommer öka med 50% och inte 100%. Vilket innebär att vi kan halvera våra ambitioner med ny elproduktion…
Nu vet jag iofs inte varför vi skulle göra det eftersom Sverige, enligt Bloombergs, bedöms kunna vara bland de mest konkurrenskraftiga länderna i världen för produktion av grön vätgas.
För fossilfritt stål finns inget alternativ till vätgas.
Att lagra vätgas för att användas som energilager för elproduktion när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
Norrmännen har stora planer på att producera vätgas från naturgas såkallad blå vätgas
https://www.hydrogen-mem-tech.com/technology
Re: Vätgas framtiden eller inte
Nja, det arbetas en hel del på att även producera el med vätgas för att mata in på nätet. Man kan då producera vätgas med sol och vind när förutsättningarna för dessa är gynnsamma och sedan använda vätgasen för att producera el igen när efterfrågan är stor. Dock inte med bränsleceller som blir för ineffektivt utan med gasturbiner. Just nu klarar man ca 75% vätgasinblandning i driften av gasturbinerna men målet är 100% till 2030.pefreli skrev:Från den andra vätgastråden.Jerka skrev:Jag tror inte alls på vätgas, varken för personbilstrafik eller transporter. Möjligen kan det vara ett alternativ för flyget.
Däremot pratas det ju om att ha det som energilagring för att utnyttja vindkraften maximalt och tillverka vätgas när det blåser och bränna vätgas när det inte gör det. Där har jag inte sett någon ordentlig beskrivning av systemet, men visst skulle det kunna fungera. Stora frågan är väl om det inte finns bättre alternativ. Att genom elektrolys tillverka vätgas som man sen omvandlar tillbaka till el genom bränsleceller låter ju inte som någon jätteeffektiv process, men visst, med stor tillgång till superbillig vindkraft kanske det lönar sig.
Vätgasen behövs primärt för fossilfri ståltillverkning, genom att vätgasen på kemisk väg driver ut syret ur järnmalmen. INTE energilagring för elproduktion.
Det pratas mkt om att vi kommer dubbla elbehovet.
Nästan HÄLFTEN av denna fördubbling är kopplad till produktion av vätgas.
Om vi inte själva producerar denna vätgas kommer någon annan göra det och vi får importera den…
Väljer vi att importera vätgasen innebär det att vårt elbehov ”enbart” kommer öka med 50% och inte 100%. Vilket innebär att vi kan halvera våra ambitioner med ny elproduktion…
Nu vet jag iofs inte varför vi skulle göra det eftersom Sverige, enligt Bloombergs, bedöms kunna vara bland de mest konkurrenskraftiga länderna i världen för produktion av grön vätgas.
För fossilfritt stål finns inget alternativ till vätgas.
Att lagra vätgas för att användas som energilager för elproduktion när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
Se t ex här https://www.siemens-energy.com/global/e ... zehtc.html
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Vätgas framtiden eller inte
Ett annat användningsområde för grön vätgas är för att göra ammoniak (NH3) som sedan kan användas för framställning av konstgödsel men även som bränsle till marinsektorn eller bränsle till gasturbiner för balansering av elnät.
I Norrbotten kollar man på konstgödsel spåret pga den stora tillgången på el med lågt CO2 avtryck.
https://www.ammoniaenergy.org/articles/ ... in-sweden/
Fun fact som svensk från inlägget ovan av ReNewAble är att gasturbinerna från Siemens Energy konstrueras, testas och byggs i Finspång.
I Norrbotten kollar man på konstgödsel spåret pga den stora tillgången på el med lågt CO2 avtryck.
https://www.ammoniaenergy.org/articles/ ... in-sweden/
Fun fact som svensk från inlägget ovan av ReNewAble är att gasturbinerna från Siemens Energy konstrueras, testas och byggs i Finspång.
Re: Vätgas framtiden eller inte
Vätgas är redan här. Framför allt som ersättningsmaterial inom industrin.
Siemens som redan nämnts har kört gasturbiner med vätgasinblandning.
YARA har väl redan startat upp sina elektrolysrör och erbjuder fossilfri konstgödsel.
Hybrit förstås. Pilotproduktion rullar redan.
Preem och St1 tittar på att installera elektrolysrör för att ersätta fossil vätgas i deras raffinaderier. Oklart hur långt man kommit.
Inom transportsektorn ser jag ingen som jobbar på riktigt med vätgas-bränslecell. Alla satsar på batteri.
Vätgas-bränslecell inom flyget kan ni fetglömma. Flyget hoppas snarare på att få behålla gamla infrastrukturen genom direktbyte till e-fuels, dvs ersätta fossilt A-1 jetfuel med syntetiskt, baserat på infångad CO2 och vätgas. Kolla vad Vattenfaln, LanzaTec och Shell(eller va det BP?) planerar att bygga vid Forsmark.
Det är lönsamt redan idag med dagens naturgaspriser att göra fossilfri vätgas snarare än att göra vätgas ur naturgas.
Siemens som redan nämnts har kört gasturbiner med vätgasinblandning.
YARA har väl redan startat upp sina elektrolysrör och erbjuder fossilfri konstgödsel.
Hybrit förstås. Pilotproduktion rullar redan.
Preem och St1 tittar på att installera elektrolysrör för att ersätta fossil vätgas i deras raffinaderier. Oklart hur långt man kommit.
Inom transportsektorn ser jag ingen som jobbar på riktigt med vätgas-bränslecell. Alla satsar på batteri.
Vätgas-bränslecell inom flyget kan ni fetglömma. Flyget hoppas snarare på att få behålla gamla infrastrukturen genom direktbyte till e-fuels, dvs ersätta fossilt A-1 jetfuel med syntetiskt, baserat på infångad CO2 och vätgas. Kolla vad Vattenfaln, LanzaTec och Shell(eller va det BP?) planerar att bygga vid Forsmark.
Det är lönsamt redan idag med dagens naturgaspriser att göra fossilfri vätgas snarare än att göra vätgas ur naturgas.
Re: Vätgas framtiden eller inte
Jag menar inte att det inte kommer finnas elproduktion baserad på vätgas. Men i jämförelse med mängden vätgas som krävs för järnmalmsreduktion så kommer det vara på marginalen.ReNewAble skrev:Nja, det arbetas en hel del på att även producera el med vätgas för att mata in på nätet. Man kan då producera vätgas med sol och vind när förutsättningarna för dessa är gynnsamma och sedan använda vätgasen för att producera el igen när efterfrågan är stor. Dock inte med bränsleceller som blir för ineffektivt utan med gasturbiner. Just nu klarar man ca 75% vätgasinblandning i driften av gasturbinerna men målet är 100% till 2030.pefreli skrev:Från den andra vätgastråden.Jerka skrev:Jag tror inte alls på vätgas, varken för personbilstrafik eller transporter. Möjligen kan det vara ett alternativ för flyget.
Däremot pratas det ju om att ha det som energilagring för att utnyttja vindkraften maximalt och tillverka vätgas när det blåser och bränna vätgas när det inte gör det. Där har jag inte sett någon ordentlig beskrivning av systemet, men visst skulle det kunna fungera. Stora frågan är väl om det inte finns bättre alternativ. Att genom elektrolys tillverka vätgas som man sen omvandlar tillbaka till el genom bränsleceller låter ju inte som någon jätteeffektiv process, men visst, med stor tillgång till superbillig vindkraft kanske det lönar sig.
Vätgasen behövs primärt för fossilfri ståltillverkning, genom att vätgasen på kemisk väg driver ut syret ur järnmalmen. INTE energilagring för elproduktion.
Det pratas mkt om att vi kommer dubbla elbehovet.
Nästan HÄLFTEN av denna fördubbling är kopplad till produktion av vätgas.
Om vi inte själva producerar denna vätgas kommer någon annan göra det och vi får importera den…
Väljer vi att importera vätgasen innebär det att vårt elbehov ”enbart” kommer öka med 50% och inte 100%. Vilket innebär att vi kan halvera våra ambitioner med ny elproduktion…
Nu vet jag iofs inte varför vi skulle göra det eftersom Sverige, enligt Bloombergs, bedöms kunna vara bland de mest konkurrenskraftiga länderna i världen för produktion av grön vätgas.
För fossilfritt stål finns inget alternativ till vätgas.
Att lagra vätgas för att användas som energilager för elproduktion när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
Se t ex här https://www.siemens-energy.com/global/e ... zehtc.html
En intressant rapport från Energiforsk.
https://www.energi.se/globalassets/doku ... apport.pdf
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk