fläktar och annat ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

fläktar och annat ?

Inlägg av Flajjan »

Börjar få huvudbry kring min Tesla 3.
Jag har stängt av allt som går att stänga av.

Larmet går när man öppnar dörrar, larmet är avstängt låter endå ibland när jag öppnar bilen. (inget fel enligt Tesla)
Sentrymode är avstängt sedan länge. (drog bara ström och visade att folk hade gått förbi 5 meter framför bilen?)
Kupé överhettningsskydd är avstängt sedan länge (slippa fläktar som går)
Klimatanläggningen måste jag stänga av efter varje gång jag kört bilen annars står den och går ganska länge efteråt.

Nu senast idag hade min fru kört en kortare sträcka max 5 km totalt. 20 min senare gick jag ut, då stod fläkten och gick. Ute temperaturen är 15 grader och mulet.
Öppnade dörren, stängde av klimatorn, bilen tystnade. Efter 10 min går fläkten igen, ingen laddning eller annat.

Jag förstår varför batteriet inte räcker speciellt länge när bilen lever ett helt eget liv och drar slut på energin.

Frågar panelen - lever era bilar på samma sätt eller är det något vajkalle på mitt exemplar? Börjar faktiskt komma till vägs ände med denna bil..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av SkipperO »

Att fläkten går när du har parkerat, tror jag är funktionen att den torkar ur AC:n för att undvika mögel och dålig lukt från fläktsystemet, som alla bilar kan drabbas av. Prova att stänga av AC:n så slipper du det i så fall. Huruvida det drar mycket ström eller ej, vet jag inte.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av wannabee »

Vad är det vettigaste att göra? Ha AC på auto och låta den sköts sig själv när man ställt den i garaget?

Jag verkar hamna på att ha den på manuellt och då startar den inte ens när jag ska åka iväg med den.

Det går, tror jag, att kolla om den är igång via appen?
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Flajjan »

Jag har Ac på auto eller manuellt när vi kör, så fort jag stannar stänger jag av den. Att det skulle mögla i ventilationssystemet känns tveksamt, ingen annan bil jag ägt under 26 år har gått igång efter att man stängt av dom..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av foolip »

Flajjan skrev:
Jag har Ac på auto eller manuellt när vi kör, så fort jag stannar stänger jag av den. Att det skulle mögla i ventilationssystemet känns tveksamt, ingen annan bil jag ägt under 26 år har gått igång efter att man stängt av dom..
Det är tyvärr ett vanligt fel på Model 3. Har mobile service på besök imorgon för att åtgärda dålig lukt i bilen som nästan säkert är från kondensorspolen som sitter nånstans innanför kupéfiltrena.

Oklart om problemet också finns på nyare bilar med värmepump, min är lite äldre.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av wannabee »

Flajjan skrev:
Jag har Ac på auto eller manuellt när vi kör, så fort jag stannar stänger jag av den. Att det skulle mögla i ventilationssystemet känns tveksamt, ingen annan bil jag ägt under 26 år har gått igång efter att man stängt av dom..
När jag hade en luft-luft värmepump så stod det i manualen att efter man använt den som ac, så skulle man ändra den till värme så att den fick torka ut och förhindra lukt, innan man stängde av den, så någonting lär det ligga i det.
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Flajjan »

Min bil luktar död blöt hund i bilen emellanåt.. Det började den med innan jag började stänga av kliman, kanske blir ännu värre nu.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Elix747 »

Flajjan skrev:
Min bil luktar död blöt hund i bilen emellanåt.. Det började den med innan jag började stänga av kliman, kanske blir ännu värre nu.
Att byta kupefiler brukar hjälpa mot luktproblem.
Byter mina en gång per år. Lukt kommer gärna på sommaren när det börjar bli fuktigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av matjo690 »

Flajjan skrev:
Börjar få huvudbry kring min Tesla 3.
Jag har stängt av allt som går att stänga av.

Larmet går när man öppnar dörrar, larmet är avstängt låter endå ibland när jag öppnar bilen. (inget fel enligt Tesla)
Sentrymode är avstängt sedan länge. (drog bara ström och visade att folk hade gått förbi 5 meter framför bilen?)
Kupé överhettningsskydd är avstängt sedan länge (slippa fläktar som går)
Klimatanläggningen måste jag stänga av efter varje gång jag kört bilen annars står den och går ganska länge efteråt.

Nu senast idag hade min fru kört en kortare sträcka max 5 km totalt. 20 min senare gick jag ut, då stod fläkten och gick. Ute temperaturen är 15 grader och mulet.
Öppnade dörren, stängde av klimatorn, bilen tystnade. Efter 10 min går fläkten igen, ingen laddning eller annat.

Jag förstår varför batteriet inte räcker speciellt länge när bilen lever ett helt eget liv och drar slut på energin.

Frågar panelen - lever era bilar på samma sätt eller är det något vajkalle på mitt exemplar? Börjar faktiskt komma till vägs ände med denna bil..
Är det kupefläkten eller fläkt du hör utanför bilen du menar?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Flajjan skrev:
Jag har Ac på auto eller manuellt när vi kör, så fort jag stannar stänger jag av den. Att det skulle mögla i ventilationssystemet känns tveksamt, ingen annan bil jag ägt under 26 år har gått igång efter att man stängt av dom..
Du har inte haft tillräckligt med bilar :D Min Volvo S80 t.ex. hade möglande klimatsystem. Tog in den till Volvoverkstan för sanering och de berättade att det var ett vanligt problem som Volvo hade en mjukvaruppdatering för.
Uppdateringen innebar att kupéfläkten var igång en stund efter att man lämnat bilen om ACn varit igång.

De installerade förstås mjukvaran på gammelbilsvis ;) , tog några timmar.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Flajjan skrev:
Börjar få huvudbry kring min Tesla 3.
Jag har stängt av allt som går att stänga av.

Larmet går när man öppnar dörrar, larmet är avstängt låter endå ibland när jag öppnar bilen. (inget fel enligt Tesla)
.
Vad du skriver om fläktarna kanske är normalt, de går rätt ofta för batteritemperering, men det där med larmet verkar inte bra. Har själv kört Tesla i tio år utan att larmet gått så kan med hyfsad säkerhet säga att larmet inte går vid normal användning.
Det får du nog kolla upp eller skapa ett nytt serviceärende för.
Om du filmar med din smartphone när det händer och visar på verkstan så kanske det blir lättare att få det fixat.

Edit: minns nu att larmet gick en gång då frunken var öppen men bilen låst. Utan nyckel på mig stängde jag frunken men tryckte för löst så att den studsade upp igen. Då gick larmet.
Edit2: såg i en annan tråd att larmet nu går vid normal öppning efter en ny uppdatering. hoppas det fixar sig
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av SkipperO »

Flajjan skrev:
Jag har Ac på auto eller manuellt när vi kör, så fort jag stannar stänger jag av den. Att det skulle mögla i ventilationssystemet känns tveksamt, ingen annan bil jag ägt under 26 år har gått igång efter att man stängt av dom..
Det har ju varit lite av grejen med Tesla att de (försöker och ofta lyckas) lösa problem med mjukvara när allt är ihopkopplat och enkelt kan styras på nytt sätt med mjuvaruuppgradering och bilen kan slå på och av sig själv på olika nivåer. Mögel och dålig lukt i bilventilation kan du googla fram hur mycket som helst om på Model 3 och massa andra bilar. Samma med att en orsak till att fläkten går på Model 3 på parkering är just detta. Men enklast, kör utan AC några dagar så ser du om det blir skillnad för just din bil.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Flajjan »

Olof Tenghoff skrev:
Flajjan skrev:
Börjar få huvudbry kring min Tesla 3.
Jag har stängt av allt som går att stänga av.

Larmet går när man öppnar dörrar, larmet är avstängt låter endå ibland när jag öppnar bilen. (inget fel enligt Tesla)
.
Vad du skriver om fläktarna kanske är normalt, de går rätt ofta för batteritemperering, men det där med larmet verkar inte bra. Har själv kört Tesla i tio år utan att larmet gått så kan med hyfsad säkerhet säga att larmet inte går vid normal användning.
Det får du nog kolla upp eller skapa ett nytt serviceärende för.
Om du filmar med din smartphone när det händer och visar på verkstan så kanske det blir lättare att få det fixat.

Edit: minns nu att larmet gick en gång då frunken var öppen men bilen låst. Utan nyckel på mig stängde jag frunken men tryckte för löst så att den studsade upp igen. Då gick larmet.
Edit2: såg i en annan tråd att larmet nu går vid normal öppning efter en ny uppdatering. hoppas det fixar sig
Bilen har varit inne på SC för bla larmet, dom hittade inget onormalt.. Börjar lite likna min senaste Volvo där det fanns ett gäng uppenbara fel man inte hittade, tills jag ruttnade och man kom på att man kunde lösa felen eller låta mig lämna tillbaka bilen (troligen dyrt fel att åtgärda).
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Elix747 »

Flajjan skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Flajjan skrev:
Börjar få huvudbry kring min Tesla 3.
Jag har stängt av allt som går att stänga av.

Larmet går när man öppnar dörrar, larmet är avstängt låter endå ibland när jag öppnar bilen. (inget fel enligt Tesla)
.
Vad du skriver om fläktarna kanske är normalt, de går rätt ofta för batteritemperering, men det där med larmet verkar inte bra. Har själv kört Tesla i tio år utan att larmet gått så kan med hyfsad säkerhet säga att larmet inte går vid normal användning.
Det får du nog kolla upp eller skapa ett nytt serviceärende för.
Om du filmar med din smartphone när det händer och visar på verkstan så kanske det blir lättare att få det fixat.

Edit: minns nu att larmet gick en gång då frunken var öppen men bilen låst. Utan nyckel på mig stängde jag frunken men tryckte för löst så att den studsade upp igen. Då gick larmet.
Edit2: såg i en annan tråd att larmet nu går vid normal öppning efter en ny uppdatering. hoppas det fixar sig
Bilen har varit inne på SC för bla larmet, dom hittade inget onormalt.. Börjar lite likna min senaste Volvo där det fanns ett gäng uppenbara fel man inte hittade, tills jag ruttnade och man kom på att man kunde lösa felen eller låta mig lämna tillbaka bilen (troligen dyrt fel att åtgärda).
Min gamla 2019 M3 har senaste tiden haft sporadiska problem med Larmpip. 1-3 pip vid öppning. Det har existerst en gång tidigare under 2020, men då endast med ett kort pip. Jag räknar med att det går bort igen i kommande uppdateringar. Just nu uppdatera jag inte pga Tesla-vision, så jag vet inte om det löser sig där ännu.

Faktiskt/tyvärr så har Tesla rätt att många problem löser sig i en OTA. Det följer uppenbarligen med buggar ibland. Sen skyller ju Tesla även riktiga problem på mjukvaran, så man vet ju inte.

I detta fallet med larmpip så tror jag det är en bug och att det löser sig. Dock är det tråkigt att leva med just nu.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av wannabee »

Det verkar vara lite invecklat det här, ska gå över till att ha AC på auto framöver och inte stänga av det manuellt i garaget, får väl titta till bilen efter en stund och se om den tystnat eller ej, så får jag lite statistik på det.

Vore bra om man kan kolla på det via appen men fått för mig att klimatanläggning en går igång om man försöker kolla om den är på eller av?
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av Tellus »

I en model 3 som är frisk funkar det såhär.
När man parkerar och lämnar bilen så stängs klimatanläggningen av automatiskt och bilen blir tyst.

Efter ca 5-10 minuter så startar fläkten för att torka kondensorn, det surrar lite och man kan tro att klimatanläggningen är på. Det tar minimalt med el, gissningsvis 10 watt, men bilen går inte ner i sovläge, drar därför 200-300watt.
Fläkten är igång ca 20 minuter.
Spelar ingen roll om man tittar i appen eller ej, utöver att det kan ta en stund till innan den sover helt.
Så ca 30 minuter tar hela kalaset.

Ibland går den dock ner i sovläge direkt, beror väl på hur länge sedan den kört avtorkning eller fuktighet eller något annat.
Så det kanske finns något trick med att stänga av klimatanläggningen innan om man vill undvika proceduren.
Jag föredrar dock att bilen bestämmer själv, för att undvika dålig lukt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av wannabee »

Glömde nämna att jag pluggar in elen i bilen direkt när jag kört in bilen i garaget, varje gång, så förhoppningsvis tas elen därifrån och inte från batterierna.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: fläktar och annat ?

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev:
I en model 3 som är frisk funkar det såhär.
När man parkerar och lämnar bilen så stängs klimatanläggningen av automatiskt och bilen blir tyst.

Efter ca 5-10 minuter så startar fläkten för att torka kondensorn, det surrar lite och man kan tro att klimatanläggningen är på. Det tar minimalt med el, gissningsvis 10 watt, men bilen går inte ner i sovläge, drar därför 200-300watt.
Fläkten är igång ca 20 minuter.
Spelar ingen roll om man tittar i appen eller ej, utöver att det kan ta en stund till innan den sover helt.
Så ca 30 minuter tar hela kalaset.

Ibland går den dock ner i sovläge direkt, beror väl på hur länge sedan den kört avtorkning eller fuktighet eller något annat.
Så det kanske finns något trick med att stänga av klimatanläggningen innan om man vill undvika proceduren.
Jag föredrar dock att bilen bestämmer själv, för att undvika dålig lukt.
Precis. Fullt normalt. Njut av bilen och ladda när elen är billig så har du ferrariprestanda och hightec till mopedkostnad per mil.

MVH
Skriv svar