TCS slår tillbaka

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

TCS slår tillbaka

Inlägg av Teslaspolen »

Ja! Efter att alla dessa helt okunniga människor yrar hit och dit om konstigheter relaterat till elbilar, grön energi och så vidare börjar jag bli smått irriterad att det aldrig tar slut. Vi kan argumentera tillbaka varje enskild person, men jag tycker att det hade varit på tiden att vi fick en riktigt bra källa att länka till, eller som folk kan snubbla över när de bara surfar nätet. Elbilsmyter på TCS är en jättebra källa, men flera gånger har jag fått tillbaka skepsis från personer som tycker att "Det är så klart att en klubb framhäver allt bra med sin bil" etc.


Jag tänkte föreslå att vi börjar polera den Wikipedia Sveriges sidor som kan vara lite väl kortfattade i dagsläget om man jämfört med engelska/norska sidorna. Skulle vi inte kunna ta och fixa det?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Martinen »

Ja Wikipedia är väl bara att ändra :lol:

Vi kan väl fylla ut på ice-bilarnas sidor också att det var den typen av bilar man använde på 1900-talet, men att vettiga människor slutade använda dom eftersom man va tvungen att tanka dom med gift, och att dom sprutade ut giftiga avgaser.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
Ja Wikipedia är väl bara att ändra :lol:

Vi kan väl fylla ut på ice-bilarnas sidor också att det var den typen av bilar man använde på 1900-talet, men att vettiga människor slutade använda dom eftersom man va tvungen att tanka dom med gift, och att dom sprutade ut giftiga avgaser.
hahaha

förresten, knäcker du Hybris innan helgen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Foluke »

Teslaspolen skrev:
Ja! Efter att alla dessa helt okunniga människor yrar hit och dit om konstigheter relaterat till elbilar, grön energi och så vidare börjar jag bli smått irriterad att det aldrig tar slut. Vi kan argumentera tillbaka varje enskild person, men jag tycker att det hade varit på tiden att vi fick en riktigt bra källa att länka till, eller som folk kan snubbla över när de bara surfar nätet. Elbilsmyter på TCS är en jättebra källa, men flera gånger har jag fått tillbaka skepsis från personer som tycker att "Det är så klart att en klubb framhäver allt bra med sin bil" etc.


Jag tänkte föreslå att vi börjar polera den Wikipedia Sveriges sidor som kan vara lite väl kortfattade i dagsläget om man jämfört med engelska/norska sidorna. Skulle vi inte kunna ta och fixa det?
Kollade Wikipedia. Mycket magert om elbilar i Sverige. Tesla Roadster har en länk men Model S verkar inte ens finnas med som egen rubrik/länk! Här finns mycket att göra!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:

hahaha

förresten, knäcker du Hybris innan helgen?

Hehe, ja det blir nog 3k innan helgen. Blir det kalas då? Har inte haft så bra koll på antalet inlägg, men nu närmar det ju sig.
Har blivit mindre på sistone. Men nu laddar jag så då har man lite tid.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Bod »

Det börjar bli lite bättre i en artikel om en I3 som brann berättade man att det inte var bilen som startade brande.
Avslutningen visar också på förändring.
"Elbilar och bränder är relativt ovanligt, sannolikheten att en konventionell bil börjar brinna är mycket större. Förutom några Fisker Karma som brann för flera år sedan har det inte förekommit speciellt många bränder bland elbilar. Några Tesla Model S brann upp under uppmärksammade former men det visade sig vara efter kraftig penetration av batteripaketet. Något som Tesla sedan åtgärdade med speciella skyddsplåtar under bilen."

Det var auto motor som hade notisen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8695
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:

hahaha

förresten, knäcker du Hybris innan helgen?

Hehe, ja det blir nog 3k innan helgen. Blir det kalas då? Har inte haft så bra koll på antalet inlägg, men nu närmar det ju sig.
Har blivit mindre på sistone. Men nu laddar jag så då har man lite tid.
Är det inte så att man måste bjuda på tårta när man kommer till 3000?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
Martinen skrev:
HelectriC skrev:

hahaha

förresten, knäcker du Hybris innan helgen?

Hehe, ja det blir nog 3k innan helgen. Blir det kalas då? Har inte haft så bra koll på antalet inlägg, men nu närmar det ju sig.
Har blivit mindre på sistone. Men nu laddar jag så då har man lite tid.
Är det inte så att man måste bjuda på tårta när man kommer till 3000?
Aah det förklarar ju varför hybris försvann.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Daoops »

Teslaspolen skrev:

Jag tänkte föreslå att vi börjar polera den Wikipedia Sveriges sidor som kan vara lite väl kortfattade i dagsläget om man jämfört med engelska/norska sidorna. Skulle vi inte kunna ta och fixa det?
Bra ide, jag är med
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av _TonyV »

Kollade Elbils sidan på Wikipedia.

Det jag reagaerar på är främst listan på elbilar där och i många andra sammanhang ochså.
Det är dax att sluta referera till udda gamla bilar och varianter på bilar när man listar upp dessa.

Think, Kewet, Zbee, Buddy, EV1 !!, Citroen berlingo & clio electric etc...

Detta är orsaken till att uppfattningen är att en elbil är nåt udda och annorlunda.
Dessa varianter har säkert banat väg för dagens elbilar men bör förpassas till historien numer.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Bjelke »

Kanske tom borde finnas en "elbilens historia" med, för den är ju faktiskt över 100 år nu om jag minns rätt, och då platsar ju dom där lite äldre/udda/tidiga modellerna just under den
historiska avdelningen. Då blir det ju även betydligt mer uppenbart hur en del av myterna uppkommit och ff lever vidare, kanske Tibor m fl skulle gilla :)
Riktigt intressant att se dom olika bilteknikernas utveckling bredvid varandra i en tidslinje (där fossilbilen passeras av elbilen och försvinner osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: TCS slår tillbaka

Inlägg av Teslaspolen »

Fortsätt med förslag på vad som ska ändras! Jag är rätt upptagen nu över jul och nyår, men ska försöka komma igång med lite redigeringar så fort jag kan. :)
Skriv svar