7.40 /kWh är det rimligt?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Markus
elbilist
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Markus »

Lerumsexpressen skrev: 29 dec 2022 18:46
Priset är rimligt.
Jag jobbar med energi och elbilsladdning
Break even ligger på 8:50 och då pratar vi ”normala” elpriser under 1kr kW.
Men detta måste ju helt bero på hur stor och hur hög beläggning själva siten har.
Jag antar att du med 8:50 ska svälja alla de fasta kostnader som en site medför. Då tänker jag att det skiljer inte ören utan kronor mellan station och station om var gränsen till lönsamt ligger?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Arn »

Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare

Laddnätverket har alltid varit ett starkt argument för att välja just Tesla som elbil och genom att erbjuda kunderna hyggligt pris på laddningen där man inte gör förlust men undvika att försöka göra vinst på denna post tror jag onekligen det kommer betala igen sig med nöjda kunder som åter väljer en Tesla nästa gång de ska köpa bil. Supercharging är ingen stor intäktspost men man riskerar med nuvarande prissättning och det faktum att man öppnar upp nätverket för samtliga elbilar att reta upp kunder i onödan med risken att de väljer annat märke nästa gång.

Laddnätverket bör vara en lojalitet mot kunderna där man erbjududs bra service till pris som inte överstiger resten av marknaden. Att med små medel behålla en nöjd kundkrets är viktigare än att försöka tjäna pengar på elen.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Markus skrev: 29 dec 2022 19:30
[quote=Lerumsexpressen post_id=690318 time=<a href="tel:1672335969">1672335969</a> user_id=14806]
Priset är rimligt.
Jag jobbar med energi och elbilsladdning
Break even ligger på 8:50 och då pratar vi ”normala” elpriser under 1kr kW.
Men detta måste ju helt bero på hur stor och hur hög beläggning själva siten har.
Jag antar att du med 8:50 ska svälja alla de fasta kostnader som en site medför. Då tänker jag att det skiljer inte ören utan kronor mellan station och station om var gränsen till lönsamt ligger?
[/quote]
Folk snabbladdar som mest under dygnet när elpriset är som högst…..hos oss iallafall.
En laddstation kostar ca 5kkr/kW per kabinett/pylon. Sedan tillkommer initiala kostnader för nätanslutning och markarbeten.
Löpande kostnader där har vi IT/kommunikation, app/betallösningar, drift och underhåll hårdvara, omvandlingsförluster, elpris, nätavgifter, energiskatter arrenden osv.
Hur länge håller elektronik som står ute och som omväxlande går varmt till kallt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Göteborg Energi chockhöjer priset för elbilsladdning

Ska verkligen AC laddning behöva kosta så här mycket?

Eller har de fått order från Volvo att jaga bort alla elbilar från Göteborg?
Screenshot_20221229-233206_Chrome.jpg
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Bengt-re »

Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 23:35
Göteborg Energi chockhöjer priset för elbilsladdning

Ska verkligen AC laddning behöva kosta så här mycket?

Eller har de fått order från Volvo att jaga bort alla elbilar från Göteborg?

Screenshot_20221229-233206_Chrome.jpg
Nä, självklart inte - men räkmackor är dyra....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 23:35
Göteborg Energi chockhöjer priset för elbilsladdning

Ska verkligen AC laddning behöva kosta så här mycket?
Vad i h***e?! Med dessa priser förstår jag varför folk köper bensinbilar. Jag är osäker vad det har kostat hittills i Gbg, men jag har för mig att det var 2:50 för AC-laddning. En ökning med över 100% oavsett. Och så skriker folk när dieselpriset höjs med några ören ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av slugger75 »

Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Dafro »

slugger75 skrev: 30 dec 2022 08:53
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
”Gillar”
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Lerumsexpressen »

slugger75 skrev: 30 dec 2022 08:53
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
Jag håller med, hellre lite dyrare men ingen kö än billigare med köande och strulande laddare och appar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Arctic Drifter »

Lerumsexpressen skrev: 30 dec 2022 10:32
slugger75 skrev: 30 dec 2022 08:53
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
Jag håller med, hellre lite dyrare men ingen kö än billigare med köande och strulande laddare och appar.
Då vill jag tillföra att ska det vara dyrare och ingen kö så ska det även gå snabbt!

Stod igår på SuC Örnsköldsvik, vi var 4 st bilar inledningsvis och fick då drygt 50 kW, efter ett tag droppade de andra av och då stod jag själv(!) med 83 kW. Förvärmd bil och SOC < 40 %. Detta var såklart under dyrpedioden också (16.00-20.00), så 8,5 kr/kW eller vad det kostade.

Så summeringsvis, mer ok att betala dyrt för hög laddhastighet!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Niklas Z »

Arctic Drifter skrev: 30 dec 2022 10:38
Stod igår på SuC Örnsköldsvik, vi var 4 st bilar inledningsvis och fick då drygt 50 kW, efter ett tag droppade de andra av och då stod jag själv(!) med 83 kW. Förvärmd bil och SOC < 40 %. Detta var såklart under dyrpedioden också (16.00-20.00), så 8,5 kr/kW eller vad det kostade.

Så summeringsvis, mer ok att betala dyrt för hög laddhastighet!
När jag körde SECC i somras gav Örnsköldsvik dålig effekt, trots minimal beläggning, mitt i natten. Jojje, som vann tävlingen, hade precis samma erfarenhet.
Det blir nog bättre när V3-stationen bredvid är i drift. Över huvud taget tycker V3 SuC är stabilare än V2. Det är inte bara den högre maxeffekten som talar för V3, det är också mycket troligt att stationen ger vad den lovar. V2 ger oftare lägre effekt än utlovat, även när jag inte delar par med en annan bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av martinot »

Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare

Laddnätverket har alltid varit ett starkt argument för att välja just Tesla som elbil och genom att erbjuda kunderna hyggligt pris på laddningen där man inte gör förlust men undvika att försöka göra vinst på denna post tror jag onekligen det kommer betala igen sig med nöjda kunder som åter väljer en Tesla nästa gång de ska köpa bil. Supercharging är ingen stor intäktspost men man riskerar med nuvarande prissättning och det faktum att man öppnar upp nätverket för samtliga elbilar att reta upp kunder i onödan med risken att de väljer annat märke nästa gång.

Laddnätverket bör vara en lojalitet mot kunderna där man erbjududs bra service till pris som inte överstiger resten av marknaden. Att med små medel behålla en nöjd kundkrets är viktigare än att försöka tjäna pengar på elen.
Funderar även på att skippa Tesla nästa gång om det kommer vettigare alternativ till M3LR/P. Sedan de öppnade upp SuC så har det blivit dyrare, mer köer (som tex. just nämnda Linköping), bilar som laddar på fel laddpunkt, och dessutom har antalet trasiga laddpunkter skjutit i höjden.

Dvs. USP:en med SuC är nästan helt borta för Teslaägare, samt att det blivit dyrare, sämre kvalitet och lägre tillgänglighet.

Uselt dåligt hanterat av Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av LarsL »

Nej, det är inte rimligt! Det måste bara vara billigare med el per kWh än att köra en dieselgenerator annars är det något galet. Ja, vi är krig och fienden vet hur dåligt vissa delar av vårat system är och de angriper det. Men det gör det inte rimligt att det är så. Sättet priset bestäms är felaktigt och snedvridet.

Jag tycker nog att elpriset vid laddning borde vara rörligt, precis som jag har det hemma. Det svåra blir då att få den här informationen, för det är ju först då den ger effekt. Men det är ju orimligt att lägga sig på en ny hög nivå hela tiden. Det kommer leda till inflation eftersom jag tillslut måste få högre lön.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Dafro »

Arctic Drifter skrev: 30 dec 2022 10:38
Lerumsexpressen skrev: 30 dec 2022 10:32
slugger75 skrev: 30 dec 2022 08:53
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
Jag håller med, hellre lite dyrare men ingen kö än billigare med köande och strulande laddare och appar.
Då vill jag tillföra att ska det vara dyrare och ingen kö så ska det även gå snabbt!

Stod igår på SuC Örnsköldsvik, vi var 4 st bilar inledningsvis och fick då drygt 50 kW, efter ett tag droppade de andra av och då stod jag själv(!) med 83 kW. Förvärmd bil och SOC < 40 %. Detta var såklart under dyrpedioden också (16.00-20.00), så 8,5 kr/kW eller vad det kostade.

Så summeringsvis, mer ok att betala dyrt för hög laddhastighet!
Håller med, minst 150 måste man få.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av martinot »

mati skrev: 30 dec 2022 08:35
Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 23:35
Göteborg Energi chockhöjer priset för elbilsladdning

Ska verkligen AC laddning behöva kosta så här mycket?
Vad i h***e?! Med dessa priser förstår jag varför folk köper bensinbilar. Jag är osäker vad det har kostat hittills i Gbg, men jag har för mig att det var 2:50 för AC-laddning. En ökning med över 100% oavsett. Och så skriker folk när dieselpriset höjs med några ören ibland.
Med extremt höga snabbladdningspriser, och Teslas enormt försämrade SuC (se separat post), så lutar det allt mer åt att vi fortsätter med en ny diselbil nästa år istället för att byta till elbil (vi har redan två andra elbilar i familjen som vi kör mest med i vardagen). Avsaknad av vettiga kombibilar på el spelar också in (tyvärr så har ju Taycan Sport Turismo inga dragkrokar) skall tilläggas. Totalen med extremt höga snabbladdningspriser, Teslas SuC-försämring och brist på bra elkombis med dragkrok på marknaden gör nog att det blir en ny dieselkärra för oss.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av slugger75 »

LarsL skrev: 30 dec 2022 10:52
Nej, det är inte rimligt! Det måste bara vara billigare med el per kWh än att köra en dieselgenerator annars är det något galet. Ja, vi är krig och fienden vet hur dåligt vissa delar av vårat system är och de angriper det. Men det gör det inte rimligt att det är så. Sättet priset bestäms är felaktigt och snedvridet.

Jag tycker nog att elpriset vid laddning borde vara rörligt, precis som jag har det hemma. Det svåra blir då att få den här informationen, för det är ju först då den ger effekt. Men det är ju orimligt att lägga sig på en ny hög nivå hela tiden. Det kommer leda till inflation eftersom jag tillslut måste få högre lön.
Fel. Det är fullt rimligt för det är marknadsekonomi. 100 kr per kWh är också rimligt, om någon betalar. Men om man som du tycker att det är orimligt så finns ju en väldigt enkel lösning, nämligen: ladda inte där, gör något annat för pengarna istället.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av kaffekoko »

slugger75 skrev: 30 dec 2022 14:04
LarsL skrev: 30 dec 2022 10:52
Nej, det är inte rimligt! Det måste bara vara billigare med el per kWh än att köra en dieselgenerator annars är det något galet. Ja, vi är krig och fienden vet hur dåligt vissa delar av vårat system är och de angriper det. Men det gör det inte rimligt att det är så. Sättet priset bestäms är felaktigt och snedvridet.

Jag tycker nog att elpriset vid laddning borde vara rörligt, precis som jag har det hemma. Det svåra blir då att få den här informationen, för det är ju först då den ger effekt. Men det är ju orimligt att lägga sig på en ny hög nivå hela tiden. Det kommer leda till inflation eftersom jag tillslut måste få högre lön.
Fel. Det är fullt rimligt för det är marknadsekonomi. 100 kr per kWh är också rimligt, om någon betalar. Men om man som du tycker att det är orimligt så finns ju en väldigt enkel lösning, nämligen: ladda inte där, gör något annat för pengarna istället.
Fast el och marknadsekonomi är rätt långt ifrån varandra. Massa statliga aktörer och styrs av mellanstatliga avtal. Dessutom oligopol delux. Finns dessutom inga incitament för att hålla låga priser etc.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av slugger75 »

kaffekoko skrev: 30 dec 2022 14:52
slugger75 skrev: 30 dec 2022 14:04
LarsL skrev: 30 dec 2022 10:52
Nej, det är inte rimligt! Det måste bara vara billigare med el per kWh än att köra en dieselgenerator annars är det något galet. Ja, vi är krig och fienden vet hur dåligt vissa delar av vårat system är och de angriper det. Men det gör det inte rimligt att det är så. Sättet priset bestäms är felaktigt och snedvridet.

Jag tycker nog att elpriset vid laddning borde vara rörligt, precis som jag har det hemma. Det svåra blir då att få den här informationen, för det är ju först då den ger effekt. Men det är ju orimligt att lägga sig på en ny hög nivå hela tiden. Det kommer leda till inflation eftersom jag tillslut måste få högre lön.
Fel. Det är fullt rimligt för det är marknadsekonomi. 100 kr per kWh är också rimligt, om någon betalar. Men om man som du tycker att det är orimligt så finns ju en väldigt enkel lösning, nämligen: ladda inte där, gör något annat för pengarna istället.
Fast el och marknadsekonomi är rätt långt ifrån varandra. Massa statliga aktörer och styrs av mellanstatliga avtal. Dessutom oligopol delux. Finns dessutom inga incitament för att hålla låga priser etc.
Min poäng var att om man tycker det är dyrt så behöver man ju inte ladda där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.
Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Bengt-re »

Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 15:18
Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.

Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
Att höja nu känns lite tondövt.....
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av kaffekoko »

Verkligen tondövt. Självklart borde priset variera efter hur mycket elen faktiskt kostar. Inte att man tar "worst-case scenario" som kan inträffa i förväg och sätter priset därefter.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av LarsOJ »

kaffekoko skrev: 30 dec 2022 16:20
Verkligen tondövt. Självklart borde priset variera efter hur mycket elen faktiskt kostar. Inte att man tar "worst-case scenario" som kan inträffa i förväg och sätter priset därefter.
Varfördå? Det är ju fri prissättning på varor och tjänster i Sverige och alla som säljer Laddtjänster är vinstdrivande bolag.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Bengt-re »

LarsOJ skrev: 30 dec 2022 16:58
kaffekoko skrev: 30 dec 2022 16:20
Verkligen tondövt. Självklart borde priset variera efter hur mycket elen faktiskt kostar. Inte att man tar "worst-case scenario" som kan inträffa i förväg och sätter priset därefter.
Varfördå? Det är ju fri prissättning på varor och tjänster i Sverige och alla som säljer Laddtjänster är vinstdrivande bolag.
Finns väl en orsak att det är rätt tomt vid deras laddare....

Jag menar DYRARE än SuC och helt utan deras fördelar. Nja - marknadsekonomi kan ju driva företag i konkurs också...

Trots allt då är ju SuC en premiumprodukt och att som halvdan uppstickare placera sig ÖVER msrknadsledaren förefaller som en rätt udda ide...
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av LarsOJ »

Bengt-re skrev: 30 dec 2022 17:06
LarsOJ skrev: 30 dec 2022 16:58
kaffekoko skrev: 30 dec 2022 16:20
Verkligen tondövt. Självklart borde priset variera efter hur mycket elen faktiskt kostar. Inte att man tar "worst-case scenario" som kan inträffa i förväg och sätter priset därefter.
Varfördå? Det är ju fri prissättning på varor och tjänster i Sverige och alla som säljer Laddtjänster är vinstdrivande bolag.
Finns väl en orsak att det är rätt tomt vid deras laddare....

Jag menar DYRARE än SuC och helt utan deras fördelar. Nja - marknadsekonomi kan ju driva företag i konkurs också...

Trots allt då är ju SuC en premiumprodukt och att som halvdan uppstickare placera sig ÖVER msrknadsledaren förefaller som en rätt udda ide...
Som sagt då sänker de priset. Men inlägget jag svarade på menade att ” Självklart borde priset variera efter hur mycket elen faktiskt kostar.” och så är det naturligtvis inte i en marknadsekonomi med fri prissättning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Inlägg av Dafro »

Jag tycker nog att pris kring 7-8 kr för snabbladdning är ganska korrekt, se på ionity där är det ju tydligen för billigt. Tänker att det istället borde finnas billigare ac laddning så folk inte behöver ockupera snabbladdare, fast det är möjligt att dom inte gör.

Och ör det inga som laddar hos dom så får dom väl välja mellan att sänka priset eller stänga, är ju som någon skrev ingen välgörenhet.
27,8 kWp solceller
Skriv svar