Brf och timpris

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Brf och timpris

Inlägg av Oddbjorn »

Vi är en brf med easy charge laddare. Vårt elabonemang är timdebiterat vilket gör det väldigt förmånligt att försöka få medlemmar att ladda på nätterna.

Just nu är tanken att medlemmarna ska debiteras efter sin förbrukning kvartalvis i efterhand och efter Nordpools månadspris. Precis som de flesta vanliga elabonemang.

Styrelsen ska än så länge sköta debiteringen manuellt själv.

Jag hade gärna vilja ge de som laddar på nätter lägre elpris men vet inte hur man ska göra för att det ska bli både lättskött och rättvist.
Hade varit fint med nån morot att få de flesta att ladda på nätter.

Har ni några tips?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Hur kommer det sig att ni har timpris på föreningens abonnemang? Känns potentiellt som att det kan bli en dålig affär, iaf om man har tvättstuga, hissar, fläktar som går mer dagtid (vår frånluft går hårdare på dagen t.ex.) och andra saker som primärt används dagtid.

Vi har funderat på att dela upp så att laddningen sitter på ett separat abonnemang med timspotpris men loggningen i Easee Cloud är inte så bra, det syns hur länge sladden suttit i men inte när man egentligen laddade. T.ex. så laddade jag i fyra timmar innan midnatt vid månadsskiftet precis, men tog ur sladden på morgonen 1 oktober. Hela den laddsessionen loggades som att den skedde 1 Oktober.

Vi (jag..) sköter utdebiteringen kvartalsvis och har satt ett fast pris som motsvarar något slags snitt under tidigare år, men flaggad för att det kan komma att justeras. Vi får se om det blir aktuellt nu när september-fakturan droppar in vilken dag som helst. Förvaltat abonnemang hos Tälje Energi, det har varit rimliga priser senaste halvåret energikrisen till trots.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Brf och timpris

Inlägg av riro »

Vi har CTEK Chargestorm (25 platser) i föreningen och den lastbalanserare (eller vad den nu kan tänkas heta) går att ställa max uttag på totalen.

En tanke som vi har haft är att ställa ner max-uttaget på de dyra timmarna och släppa på fullt på billiga för att på så sätt styra förbrukningen. Dock vet jag inte om det går out-of-the-box eller om man måste ha någonting externt som pratar med deras API...


Hela BRF'en debiteras beroende på när vi förbrukar så elbilar vill man gärna ladda nattetid...
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Brf och timpris

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hörde om en hyresvärd som endast har nattladdning påslagen i laddboxarna.

Sedan gick det att köpa till en premiumtjänst med möjlighet för dygnet runt laddning till högre pris.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Brf och timpris

Inlägg av CrazyGang »

Finns ingen smartladdningsmöjlighet med boxarna eller via elhandelsföretaget?

En enkel lösning är väl annars att köra två eller flera olika taxor under dygnet som approximation för prisskillnaderna. Typ högtaxa 06-22 och lågtaxa 22-06.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Brf och timpris

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vi har en ChargeAmps installation i föreningen. I den portalen går det att se när och hur länge en laddsession pågått.

En kille i föreningen har hamrat ihop en snurra i Mathlab som läser ut laddsessionerna, matchar de mot Nordpool och spottar ur en IMD-fil.

Tanken var att sedan skicka IMD-filer till vår förvaltare, SBC. De har en tjänst för IMD-debitering, men de verkar inte ha en aning om hur den fungerar och ger goddag yxskaft svar på frågor.

Nåväl, vi tänkte att vi kan fortsätta att hantera faktureringen själva tills de svarar, men då fick vi strul med Telge Energi om ett bundet avtal (vilket de har bundit av misstag) som de inte vill ändra.

Så - vi har inte kunnat gå över till den nya lösningen och testa fullt ut.

Hur som - märkligt att det inte finns någon kommersiell lösning för detta.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

Eller så väljer ni laddare ifrån Waybler till föreningen :)
Dessa går redan idag att ha med tex ett dyrare pris på dagen och ett billigare på natten. Killen som sitter 3 meter ifrån mig nu jobbar på att införa helt dynamisk prissättning vilket ska göra det enklare att få till detta på ett än mer flexibelt sätt än idag. Exakt vad det kommer innebära vet jag inte nu men lansering är i varje fall planerad till innan årsskiftet.
Kanske läge att fråga er här om det är någon speciell funktion angående detta som ni skulle önska?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Brf och timpris

Inlägg av pejvic »

Vi har 26 laddplatser i vårt garage som administreras via Eways. De tar betalt, tar en liten procent för det och sen ger de föreningen pengarna som kommit in.
Har kollat med dem om de kan ta mer betalt fram till 22 eftersom överföringsavgiften är 5ggr så dyr innan det.

Vi har månadsrörligt så timpriset är det samma för elen.
Det verkar inte funka, jag satte också upp skyltar att folk skall sätta timer eller ladda efter 22 men de skiter totalt i det.
Frågar man så säger de att de inte vet hur man sätter tidsstyrd laddning. Finns inte det i Id4 och Passat tex?

Själv sätter jag alltid laddningen på att starta typ 00:30.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Brf och timpris

Inlägg av riro »

Pontus skrev:
Eller så väljer ni laddare ifrån Waybler till föreningen :)
Går den mjukvaran att använda till andra stolpar eller är den proprietär?
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

riro skrev:
Pontus skrev:
Eller så väljer ni laddare ifrån Waybler till föreningen :)
Går den mjukvaran att använda till andra stolpar eller är den proprietär?
Den går att köra med andra stolpar också. Tänkte du på någon speciell?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Brf och timpris

Inlägg av riro »

Pontus skrev:
Den går att köra med andra stolpar också. Tänkte du på någon speciell?
Vi har ett system med chargestorm inkl balanserare... just nu är det ganska få el/hybrider så det duger fint att läsa av manuellt, men bra att veta inför framtiden :)
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Brf och timpris

Inlägg av jeppe_sthlm »

Pontus skrev:
riro skrev:
Pontus skrev:
Eller så väljer ni laddare ifrån Waybler till föreningen :)
Går den mjukvaran att använda till andra stolpar eller är den proprietär?
Den går att köra med andra stolpar också. Tänkte du på någon speciell?
Mycket intressant! Har ni testat med ChargeAmps?
Hojta till annars om ni vill ha rapporter eller nåt ur ChargeAmps att testa med
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

jeppe_sthlm skrev:
Vi har en ChargeAmps installation i föreningen. I den portalen går det att se när och hur länge en laddsession pågått.
Loggar den hur länge det laddats eller hur länge sladden varit instoppad? Easee Cloud loggar bara när sladden var i, så när jag försökte ladda före månadsskiftet en gång, var färdig före midnatt, så hamnade laddningen på nästa månad eftersom jag inte tog ur sladden på morgonen. Men Easee-appen plingade till när laddningen var klar så de vet ju egentligen..

Sen funderar jag på om ni bara räknar med medeleffekt? Det kan ju tänkas bli lägre effekt under vissa tider, och högre andra, pga många som laddar eller annan förbrukning?

Intressant hur som helst. Borde sätta mig in i vad det finns för kommersiella lösningar.

Edit: Om någon som läser håller på med sådant så skicka ett PM. Vi har en Easee Charge-lösning med 24 boxar och övriga 12 platser har Easee Ready. 4-5 bilar som laddar just nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

jeppe_sthlm skrev:
Pontus skrev:
riro skrev:
Pontus skrev:
Eller så väljer ni laddare ifrån Waybler till föreningen :)
Går den mjukvaran att använda till andra stolpar eller är den proprietär?
Den går att köra med andra stolpar också. Tänkte du på någon speciell?
Mycket intressant! Har ni testat med ChargeAmps?
Hojta till annars om ni vill ha rapporter eller nåt ur ChargeAmps att testa med
Vi har provat med ChargeAmps Aura men den boxen går inte att styra direkt med OCPP utan man måste koppla upp sig mot deras backend som i sin tur simulerar OCPP vilket den inte gjorde riktigt enligt standard. Detta gav problem med väntläget tror jag det var. Så just jobbet med deras boxar tror jag ligger på hyllan nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Brf och timpris

Inlägg av jeppe_sthlm »

jonasl skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Vi har en ChargeAmps installation i föreningen. I den portalen går det att se när och hur länge en laddsession pågått.
Loggar den hur länge det laddats eller hur länge sladden varit instoppad? Easee Cloud loggar bara när sladden var i, så när jag försökte ladda före månadsskiftet en gång, var färdig före midnatt, så hamnade laddningen på nästa månad eftersom jag inte tog ur sladden på morgonen. Men Easee-appen plingade till när laddningen var klar så de vet ju egentligen..

Sen funderar jag på om ni bara räknar med medeleffekt? Det kan ju tänkas bli lägre effekt under vissa tider, och högre andra, pga många som laddar eller annan förbrukning?

Intressant hur som helst. Borde sätta mig in i vad det finns för kommersiella lösningar.

Edit: Om någon som läser håller på med sådant så skicka ett PM. Vi har en Easee Charge-lösning med 24 boxar och övriga 12 platser har Easee Ready. 4-5 bilar som laddar just nu.
Från Chargeamps kan man dra ut en rapport som visar följande:
chargeamps.PNG
Då går det hyggligt att beräkna kostnaden baserat på timpris. Vet dock faktiskt inte riktigt hur han gör när lastbalanseringen går in, det är ju helt klart så att det inte går att veta exakt hur mycket respektive bil laddat under en viss period. Möjligt att han drar ett snittpris över de timmar då laddningen har skett. Blir inte 100%, men close enough.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

jeppe_sthlm skrev:
Från Chargeamps kan man dra ut en rapport som visar följande:
chargeamps.PNG
Då går det hyggligt att beräkna kostnaden baserat på timpris. Vet dock faktiskt inte riktigt hur han gör när lastbalanseringen går in, det är ju helt klart så att det inte går att veta exakt hur mycket respektive bil laddat under en viss period. Möjligt att han drar ett snittpris över de timmar då laddningen har skett. Blir inte 100%, men close enough.
Ska kolla i fler rapporter och om jag inte hittar något ska jag kolla med deras support. Det är ju inte så intressant att veta hur länge kabeln varit inkopplad..

Håller med om att det är rimligt att lösa med medelpriset!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Brf och timpris

Inlägg av Dinsdale »

Zaptecs portal visar vid en första anblick bara en klumpsumma när sessionen avslutades, men det går att klicka sig vidare och se hur laddningen sett ut under sessionen. Dvs underlaget finns för timdebitering. Kanske går att göra för chargeamps också?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Brf och timpris

Inlägg av Dinsdale »

jeppe_sthlm skrev:
Vi har en ChargeAmps installation i föreningen. I den portalen går det att se när och hur länge en laddsession pågått.

En kille i föreningen har hamrat ihop en snurra i Mathlab som läser ut laddsessionerna, matchar de mot Nordpool och spottar ur en IMD-fil.

Tanken var att sedan skicka IMD-filer till vår förvaltare, SBC. De har en tjänst för IMD-debitering, men de verkar inte ha en aning om hur den fungerar och ger goddag yxskaft svar på frågor.

Nåväl, vi tänkte att vi kan fortsätta att hantera faktureringen själva tills de svarar, men då fick vi strul med Telge Energi om ett bundet avtal (vilket de har bundit av misstag) som de inte vill ändra.

Så - vi har inte kunnat gå över till den nya lösningen och testa fullt ut.

Hur som - märkligt att det inte finns någon kommersiell lösning för detta.
SBC är goddag yxskaft ibland (oftare på senare tid). De svarar inte på förfrågningar trots att vi betalar för imd-tjänsten. De har dock lyckats sy ihop en lösning med imd-leverantören i föreningen, så jag misstänker att det gäller att få fatt på rätt person eller att gå omvägen via imd-företaget.
Model 3 SR+ 18" 2021
Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Re: Brf och timpris

Inlägg av Oddbjorn »

Problemet med just easee charge är att användare kan inte senarelägga laddning i appen. Det fungerar i home men inte i charge.
Tydligen hade det något problem med kösystemet om alla skulle starta ladda samtidigt på natten men Minns inte helt.
Det fungerar iallafall inte på easee charge.


Så nu kan bara rena elbilar som kan programmera bilen att starta laddningen själv senarelägga laddningen.

Vi med administration i easee kan ställa in schemaläggning åt varje användare. Inte helt praktiskt.




En nackdel om alla ska.ladda på nätterna är att strömmen kanske inte räcker om nu alla ska ladda nattetid.
Nu har inte vår förening det problemet men föreningar med tex 63A och 25bilar kommer gå väldigt sakta om alla ska ladda från 00.00 till 07.00. Det blir 8A per bil i värsta fall scenario.
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Brf och timpris

Inlägg av chry252 »

Oddbjorn skrev:
Vi är en brf med easy charge laddare. Vårt elabonemang är timdebiterat vilket gör det väldigt förmånligt att försöka få medlemmar att ladda på nätterna.
Men, är inte detta naturligt självreglerande? Att man laddar bilen, liksom mobilen, när man har sin dygnsvila?
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Brf och timpris

Inlägg av pejvic »

chry252 skrev:
Oddbjorn skrev:
Vi är en brf med easy charge laddare. Vårt elabonemang är timdebiterat vilket gör det väldigt förmånligt att försöka få medlemmar att ladda på nätterna.
Men, är inte detta naturligt självreglerande? Att man laddar bilen, liksom mobilen, när man har sin dygnsvila?
Nä har märkt problemet hos oss att folk kommer hem vid 16-17, pluggar in och sen är bilen klar vid 20-22.
Skulle jag bestämma så börjar man ladda efter 22.
alla gör samma fel. kör typ 20% per dag och laddar från 60-80 eller 70-90. Det går fort.
i vårt garage allafall. Vi har enfas 7,2. Och många bilar tar emot 3,7, hybriderna osv.
De fylls snabbt ändå pga små batterier.
De laddar exakt just då på effekttopparna runt 16-17.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Brf och timpris

Inlägg av jeppe_sthlm »

Oddbjorn skrev:
En nackdel om alla ska.ladda på nätterna är att strömmen kanske inte räcker om nu alla ska ladda nattetid.
Nu har inte vår förening det problemet men föreningar med tex 63A och 25bilar kommer gå väldigt sakta om alla ska ladda från 00.00 till 07.00. Det blir 8A per bil i värsta fall scenario.
Det är helt klart något att tänka på. Om alla börjar optimera laddningen och fönstret vissa nätter bara blir en 4-5 timmar, så kommer säkringen att gå varm. Risken finns att några bilar hamnar i kö och inte får något alls laddat under natten. Då blir det till att uppgradera säkringen och då har man ytterligare en kostnad (uppgradering + höjt abonnemangspris) som skall tas ut på användarna.

Vid höga elpriser är det inte hela världen - det kommer ändå att bli så pass mycket billigare att ladda på natten. Vid normala elpriser tror jag dock att det är mer ekonomiskt att ha en mindre säkring, köra fast elpris per månad och låta bilarna ladda fritt över dygnet.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Brf och timpris

Inlägg av Xyborg »

Oddbjorn skrev:
Problemet med just easee charge är att användare kan inte senarelägga laddning i appen. Det fungerar i home men inte i charge.
Tydligen hade det något problem med kösystemet om alla skulle starta ladda samtidigt på natten men Minns inte helt.
Det fungerar iallafall inte på easee charge.


Så nu kan bara rena elbilar som kan programmera bilen att starta laddningen själv senarelägga laddningen.

Vi med administration i easee kan ställa in schemaläggning åt varje användare. Inte helt praktiskt.
Hur gör ni för att ställa in laddnings-tider som administratör? Vår förening har denna lösning och har avtal med timpris. Det skulle spara väldigt mycket pengar om vi kunde ha det styrt direkt från boxarna så boende med laddhybrider inte kan schemalägga i bilarna.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Perfekt skulle vara att kunna lägga ett generellt schema och sedan kan man forcera start med knappen på laddaren.

Är också nyfiken på hur man kan ställa schema som admin. Vi har Enegic effektmätare, tror det stökar till det?

Vi har hög säkring men har valt att ställa ner till en fiktiv säkring på 32A och höjer när det behövs, just nu 4-5 som laddar bara. Och de flesta pluggar in runt 17-18 även här..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Re: Brf och timpris

Inlägg av Oddbjorn »

Vi har inte testat än. Vet faktiskt inte om det går men ska göra ett test framöver.

Som admin kan du ställa in det genom tex easee appen.
Logga in som admin, välj laddaren och schema. Och välj fördröjd start.

Som sagt har inte testat än men vad jag förstår kan admin ändra denna inställning men inte användare i easee charge.
Skriv svar