55 miljarder i elstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »

Elstöd till södra Sverige

Ett högkostnadsskydd för höga elpriser ska införas i elprisområde 3 och 4, i södra Sverige. Inget stöd ska ges till elanvändare i norra Sverige, i elprisområde 1 och 2.

Fem miljoner kunder kommer att vara berättigade någon form av ersättning och stödet omfattar 55 miljarder kronor. Stödet kommer att ges till både hushåll, företag och organisationer.

Beskedet presenteras på en pressträff där statsminister Ulf Kristersson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och Lotta Medelius-Bredhe, generaldirektör vid Svenska kraftnät, deltar.

- Det vi nu ser framför oss är ett elprisstöd som kan avlasta alla elanvändare och som samtidigt inte stimulerar till ökad elanvändning, säger Ebba Busch på pressträffen.

För de med förbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För de med förbrukning i elområde 4 uppgår stödet till 79 öre per förbrukad kWh.

Stödet skulle kunna uppgå till 16 000 kronor för en villa som drar 20 000 kilowattimmar per år, enligt Medelius-Bredhe.

Nu väntar en oberoende prövning av energimarknadsinspektionen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »

SE4 får 79öre per kWh i stöd. Med ett elpris på 80 öre per kWh blir elpriset 1 öre per kWh.
Screenshot_20221026-160023_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av NEO »

Inte hela sanningen. Det kostar att får fram energin hem också. För oss är snittet runt 1.05kr/kWh.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av juristen »

De är galna. Ett fast avdrag blir inte bra när priset fluktuerar så mycket.

De borde istället ge stöd med en procentsats av den rörliga delen med ett maxtak. T.ex. 25% i stöd och maxtak 50 öre för SE3 och 79 öre för SE4.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Anderzzon »

Zalman3 skrev:
SE4 får 79öre per kWh i stöd. Med ett elpris på 80 öre per kWh blir elpriset 1 öre per kWh.
Screenshot_20221026-160023_Chrome.jpg
Nej tanken är väl att du ska få stöd på beloppet över referenspriset? Så om elpriset är 80 öre så får du 1 öre i stöd.
Edit: Nej du har rätt, står fel i artikeln från DN som jag läste
Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av jonasl »

På vilket sätt stimulerar det INTE till en ökad elanvändning menar de?

Intressant om det blir retroaktivt eller hur det är tänkt att fungera. Det låter ju som att även en BRF kommer få ta del.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av B99 »

Stödet gäller redan förbrukad el under det senaste året. Betalas ut i en klumpsumma.

Säger inget om stöd för kommande förbrukning.
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Alex-H »

Grattis till alla dem med fastpris!
Och de som har timpris och laddar elbil vid rätt tillfällen. Snittar 0,36 öre (på nästan 500kwh) i SE4 på elbilsladdningen än så länge denna månad. (ja, jag vet att den inte är med i stödet)
Hur har medelpriset räknats fram? Är det bara ett genomsnittspris per timme under det gånga året?

Ger 11500kr tillbaka för en annan.

Edit; Men jag tror inte detta är rätt väg att gå..
Senast redigerad av Alex-H, redigerad totalt 1 gånger.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Arctic Drifter »

Även om det var mitt team som vann valet så tycker jag detta är helgalet, inte för att jag bor i SE1 utan för att det såklart borde ha varit ett stöd utformat så att det kickar in över ett visst tröskelvärde, t.ex. 79 öre/kWh.

Om det blåser hårt och elpriset nattetid är nere på 20-30 öre så får man alltså betalt av staten för att förbruka el.

Jag tyckte även det tidigare stödet var helgalet då vi i SE1 fick det. Har bekanta som stängde av vedpannan och slog på elpatronen för att komma upp i högre förbrukning så kick-backen slog in.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av RagWal »

Nu har de tappat det helt. Detta var dummare än jag kunnat ana.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att satsa 55 miljarder i en kortsiktig engångs peng.
Vore ju lämpligt att koppla åtminstone en del av pengen till energibesparande åtgärder, och långsiktiga lösningar.

Ett batteri på ca 1.500MW och 3.000MWh hade ju i praktiken frigjort ytterligare 1.500MW vattenkraft från Norrland.
Hade dramatiskt sänkt elpriset långsiktigt i södra Sverige.
Screenshot_20221019-085925_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heikkisj
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 jun 2022 10:30

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av heikkisj »

Man får samma stöd om man har fastpris med låga kostnaderna? Låter helt tokigt.

Spontant tänker man att stödet borde vara för kostnaderna som överstiga vill summa, det skulle hjälpa dom som har problem att betala.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »


Modellen innebär att elanvändare, vare sig de har ett privat hushåll eller är ett företag, får en engångssumma utifrån ett nationellt referenspris, som i sin tur är baserat på medelpriset från oktober 2021 till september 2022. Stödet är alltså retroaktivt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av jonasl »

Det låter ju helt hejdlöst uruselt faktiskt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av NEO »

Hörde på presskonferensen att det de kokat ihop skulle inte bidra till mer elanvändning, hur menar de?

Nu vet jag ju att jag får 50öre per kWh i SE3, klart man inte kommer minska användningen?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Anderzzon »

När jag räknar ihop det tidigare stödet och det här + såld solel, innebär det att jag har fått betalt 6 öre per förbrukad kWh. Alltså inklusive den rörliga nätavgiften också.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Rasmussen »

Hade varit bättre att enbart subventionera de första 10.000 förbrukade kwh per år. Så kan de med spabad få pröjsa för sin okynnesförbrukning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

Ytterligare ett vallöfte som inte infriades. Alltså ytterligare en lögn. ett riktigt hån mot SE4.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2279
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det blir ju inget stöd för egenanvänd solel.

Har du kostat på en dyr solelanläggning är det ju rätt högt pris per kWh i praktiken, för den egenanvända solenergin.

Bara elnäts inköpt el är stödberättigande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Vilken idioti. På vilket sätt uppmuntrar detta inte till ökad elkonsumtion?
Kommer jag nu alltså få betalt retroaktivt för elen jag har förbrukat, dvs köpt, men som jag aldrig har fått nån faktura för eftersom jag fick så otroligt mycket bättre betalt för solelen jag sålt? Får jag nu alltså betalt en gång till? Ähm, okej...
Jag trodde att de skulle införa nån form av pristak, inte ett stöd för alla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av jonasl »

Känns rentav vårdslöst att hantera skattepengar på det viset.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av NEO »

jonasl skrev:
Känns rentav vårdslöst att hantera skattepengar på det viset.
Detta är bara början, gräset är sällan grönare på andra sidan. Gäller tyvärr politiker också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8625
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Pontus »

Arctic Drifter skrev:
Även om det var mitt team som vann valet så tycker jag detta är helgalet, inte för att jag bor i SE1 utan för att det såklart borde ha varit ett stöd utformat så att det kickar in över ett visst tröskelvärde, t.ex. 79 öre/kWh.

Om det blåser hårt och elpriset nattetid är nere på 20-30 öre så får man alltså betalt av staten för att förbruka el.

Jag tyckte även det tidigare stödet var helgalet då vi i SE1 fick det. Har bekanta som stängde av vedpannan och slog på elpatronen för att komma upp i högre förbrukning så kick-backen slog in.
Även om du betalar lågt elpris kostar ju nätdelen en hel del som gör att du aldrig kommer under 50 öre/kWh totalt sett. Tror i varje fall att alla våra kostnader är per kWh så för oss skulle det vara omöjligt att komma under 50 öre per kWh. Elöverföring 17 öre per kWh och energiskatt 45 öre per kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av RagWal »

NEO skrev:
Hörde på presskonferensen att det de kokat ihop skulle inte bidra till mer elanvändning, hur menar de?

Nu vet jag ju att jag får 50öre per kWh i SE3, klart man inte kommer minska användningen?
Snarast så befäster man ju principen att skicka bidrag om det blir dyrt.
Å andra sidan så hade det nog inte blivit någon skillnad jmf med om röda laget suttit vid makten. S är bara kritiska till att man lovat utbetalning till 1 nov men att det inte kommer hållas.

Själv är jag oerhört frågande till hur folk ska se på besparing. Nu viftar man ju bort alla initiativ till att spara på resurserna som blaha. Man får ju iaf pengar snart igen.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Arctic Drifter »

Pontus skrev:
Arctic Drifter skrev:
Även om det var mitt team som vann valet så tycker jag detta är helgalet, inte för att jag bor i SE1 utan för att det såklart borde ha varit ett stöd utformat så att det kickar in över ett visst tröskelvärde, t.ex. 79 öre/kWh.

Om det blåser hårt och elpriset nattetid är nere på 20-30 öre så får man alltså betalt av staten för att förbruka el.

Jag tyckte även det tidigare stödet var helgalet då vi i SE1 fick det. Har bekanta som stängde av vedpannan och slog på elpatronen för att komma upp i högre förbrukning så kick-backen slog in.
Även om du betalar lågt elpris kostar ju nätdelen en hel del som gör att du aldrig kommer under 50 öre/kWh totalt sett. Tror i varje fall att alla våra kostnader är per kWh så för oss skulle det vara omöjligt att komma under 50 öre per kWh. Elöverföring 17 öre per kWh och energiskatt 45 öre per kWh.
Ok, vet inte hur det funkar i SE4 men finns i alla fall bolag i norr som inte tar ut något per kWh för elöverföringen, t.ex. Luleå Energi: https://www.luleaenergi.se/media/foijae ... 2_webb.pdf
Tesla Model Y Performance
Skriv svar