Beg. Tesla bästa köpet?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

AL55
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 mar 2022 21:53

Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av AL55 »

Hej.

Jag har under detta året gått i tankarna om att skaffa elbil. Var nära innan sommaren, bra priser på leasing då. Men under sommaren stack priserna iväg och nu med bonusen borta så blir det en bra bit över 8000 i månaden för leasing.

Min drömbil (utseendemässigt) är Polestar, tycker den är riktigt vacker, även Mustangen har funnits på min lista.

Men iom att bonusen är borta så börjar jag snegla på begagnat. Där har Tesla (som jag tidigare inte varit något fan av)! dykt upp som en favorit. Finns mycket på marknaden och står sig kanske skapligt i värde.

Model 3 är väl den som är aktuell då skulle jag tro, ligger mellan 500-600k.
Nu till mig mina funderingar. Vilken modell är det bästa köpet, årsmodell o.s.v. Eller är det ett dumt köpa?

Tacksam för lite inputs och vägledning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av slugger75 »

Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av borgward »

Jag skulle titta på tillverkningsår 2021 med elektrisk baklucka, rattvärme mm. Saknar det på min 2020 LR AWD.

Min LR har verkligen long range.... förmodligen räcker mindre batteriet till i 95% av fallen även på lång resa. Kaffepauserna är fler än laddpauserna....

Känns tryggt med AWD på vintervägar. Men även RWD går bra på vintern sägs det.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tror följande konstruktion kan ha ändrats (vet dock ej när), men från början hade Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.

Ytterligare en grej är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också... Det här med karosspassning kanske mest var en grej på de första bilarna från Freemontfabriken. Oavsett så vet jag inte hur långt in i produktionen det kan ha sträckt sig.

Mer info ang. första stycket ovan t.ex. här:

viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

slugger75 skrev:
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Apropå det kostar en ny bakhjulsdriven (vit) Model 3 med drag ca. 653K SEK...

Har själv aldrig räknat på det här – men eftersom nypriset 'bara' är ca 50K högre än de siffror som anges i trådens första inlägg...

Har dock inte koll på vad det kan vara för lev.tider på en sån...

Å andra sidan har en beg. LR tydligen en bättre stereo än de bakhjulsdrivna Model 3 (oavsett variant)...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är en Tesla Model 3 bästa köpet?

Så här skulle jag resonera kring det:

Av ideologiska skäl skulle jag inte kunna köpa en Mustang. I mina ögon är det en SUV/Crossover, och det tycker jag är ’för problematiskt’ pga onödigt högt luftmotstånd och onödigt hög materialåtgång vid produktion. Hög vikt och högt luftmotstånd kommer ge högre energiåtgång vid färd oavsett hastighet under bilens hela livscykel. Särskilt i högre hastigheter som 100-120 km/h.

Polestar 2 tycker jag är sån där skogsmullevariant som V60 CC & V90 CC. Är inte förtjust i det heller eftersom det också försämrar luftmotståndet. Mitt andra stora problem med PS2 är ägarbilden i företaget. Mer info om det i det här inlägget (punkterna 2 & 3):

viewtopic.php?f=27&t=14814&start=5130#p632724

Så då återstår Model 3. De enda konkurrenter jag kan se är BMW i4 och Merca EQE. Dessa är båda tyngre. Och det verkar inte finnas så många beg.ex. av dem vilket således ser ut att ge lite andra priser…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av granlundii »

Det verkar finnas ett visst överutbud på Model 3, vilket gör att det kan vara ett bra köp (prutmån osv). Exempelvis i Tyskland verkar man få en SR+ årsm. 2020 för ca 36000e och en LR 2020 för ca 40000e. Prisintervallet du angav torde vara för en relativt ny bil.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

Model 3 är en fantastisk bil, men har du möjlighet att vänta några månader så tror jag du kommer ha god chans att få ett mycket bättre pris.

Aldrig har handlarna haft så mycket treor i lager samtidigt som räntorna skjuter i höjden och folk oroar sig både för elpriser och priset på mat osv.

Tror man kommer kunna göra klipp... Själv funderar jag på en begagnad 3P till våren. Blir inte förvånad om priset då är nära 100k lägre än idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Vad ska du använda bilen till?
Hur mycket och långt kör du?
Har haft 2 elbilar med 2 olika användningsområden. Tesla för helgresor, utlandsresor, helger, frakta prylar, dra kärror, frun ska åka säkert till jobbet osv.
Seat Mii Electric världens bästa innerstadsbil, för att jag ska slippa åka buss till jobbet = 5 mil tor, korta vardagsresor, när vi ska in å parkera i centrala Gbg, ”lånebil” inom närmsta familjen och släktingar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av taliz »

Kolla AutoScout24, åk ner till Tyskland och hämta en.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Kolla AutoScout24, åk ner till Tyskland och hämta en.
Är det samma sökträffar i den som i mobile.de?

https://www.mobile.de/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Kolla AutoScout24, åk ner till Tyskland och hämta en.
Är det samma sökträffar i den som i mobile.de?

https://www.mobile.de/
Tror det är två olika, brukade kolla mobile också tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsL »

slugger75 skrev:
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
niklas12
Inlägg: 2572
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av niklas12 »

LarsL skrev:
slugger75 skrev:
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Tellus »

niklas12 skrev:
LarsL skrev:
slugger75 skrev:
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Så har det varit för fossilbilar, aldrig varit så på elbilar än så länge.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev:
niklas12 skrev:
LarsL skrev:
slugger75 skrev:
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Så har det varit för fossilbilar, aldrig varit så på elbilar än så länge.
Det har inte varit så för fossilbilar heller sista åren. Men nu är det sakta på väg tillbaka till normal där också.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2572
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av niklas12 »

Tellus skrev:
niklas12 skrev:
LarsL skrev:
slugger75 skrev:
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.

Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.

Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Så har det varit för fossilbilar, aldrig varit så på elbilar än så länge.
Det har varit samma för elbilar tidigare.
Jag köpte en Model s 3år gammal 2020 för ganska precis 50% av nybilspriset.
Jag köpte även en Nissan leaf 2019 3år gammal för ca 45% av nybilspriset så marknaden har ändrats.

Och sett ur ett historiskt perspektiv så är 50% värde efter 3år en ganska bra riktlinje.
De priserna på beg. Bilar vi har sett senaste 1-2åren är tydliga tecken på en icke fungerande marknad och gäller både el och fossilbilar där elbilar varit mest extremt.

Med höjda räntor och kortare lev. tider så kommer marknaden stabiliseras igen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Lurkern »

Räknat relativt nypris gäller nog 50% efter 3 år rätt bra, men man får räkna med att det blir ett svettigt mellanpris till en ny bil om inflationen biter sig kvar.
AL55
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 mar 2022 21:53

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av AL55 »

Lerumsexpressen skrev:
Vad ska du använda bilen till?
Hur mycket och långt kör du?
Har haft 2 elbilar med 2 olika användningsområden. Tesla för helgresor, utlandsresor, helger, frakta prylar, dra kärror, frun ska åka säkert till jobbet osv.
Seat Mii Electric världens bästa innerstadsbil, för att jag ska slippa åka buss till jobbet = 5 mil tor, korta vardagsresor, när vi ska in å parkera i centrala Gbg, ”lånebil” inom närmsta familjen och släktingar.
Kommer bli mest pendling, 5-6 mil om dagen.

Bra svar i tråden. Kan absolut vänta in våren för att se vad som händer med marknaden.
Men i vi ser till denna prisklass är det ett bra köp,? Eller ska man köpa en billigare bil fast då ny men då räkna med lång leveranstid.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AL55 skrev:
.../ Eller ska man köpa en billigare bil fast då ny men då räkna med lång leveranstid.
Vilka bilmodeller tänker du på då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av granlundii »

Angående begagnatpriserna så tycker jag att de för 5-10 år sedan snarare var orimligt låga. Att bilar tidigare tappade 50% på 3-4 år känns konstigt då många bra bilmodeller håller i 20 år. Därför har jag nästan alltid sett begagnatbilar som mycket mer prisvärda än nybilar, så länge man har koll på vilka modeller som kan bli dyra att reparera. Elbilar har ju däremot tidvis varit vettigare att köpa som nybil, pga. stöd och fluktuationerna på begagnatpriser. Som tumregel gällande begagnatpriser skulle jag räkna på 50% efter 5 år, oberoende drivmedel.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

Lurkern skrev:
Räknat relativt nypris gäller nog 50% efter 3 år rätt bra, men man får räkna med att det blir ett svettigt mellanpris till en ny bil om inflationen biter sig kvar.
Ska vi slå vad? :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar