Långsam laddning malung
Moderator: Redaktion
Långsam laddning malung
Står helt själv vid superchargers i malung. V3 borde det vara, ett uttag. 2022 model y.
Den laddar 75 kw på 40% batteri…
Borde det inte gå snabbare?
Den laddar 75 kw på 40% batteri…
Borde det inte gå snabbare?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5319
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Långsam laddning malung
Är ditt batteri varmt?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Långsam laddning malung
Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Långsam laddning malung
Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.Swede1 skrev:Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5319
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Långsam laddning malung
9,40 kr/kWh känns ju helt okej när dagens spotpris är 0,02 kr/kWh. Ser inget absurt i det. Lite marginal ska de ju ha.slugger75 skrev:Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.Swede1 skrev:Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Långsam laddning malung
Vadå det är ju bara ett påslag på 47000%. GnällspikNicke Nyfiken skrev:9,40 kr/kWh känns ju helt okej när dagens spotpris är 0,02 kr/kWh. Ser inget absurt i det. Lite marginal ska de ju ha.slugger75 skrev:Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.Swede1 skrev:Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Långsam laddning malung
Haha, ja. Nä men jag tycker det är många som klagar på höga laddpriser. Visst, priserna har gått upp väldigt mycket, men det är ju fri prissättning på varor och tjänster i det här landet.Nicke Nyfiken skrev:9,40 kr/kWh känns ju helt okej när dagens spotpris är 0,02 kr/kWh. Ser inget absurt i det. Lite marginal ska de ju ha.slugger75 skrev:Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.Swede1 skrev:Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Om man tycker nåt är för dyrt så behöver man ju inte nyttja tjänsten. Man kan ladda nån annanstans. Om alla ställen är lika dyra, tja då är det nog ”rätt” prissättning. Om man ändå tror att det går att göra billigare, tja då är det väl bara att starta ett laddföretag och börja tjäna massa pengar?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Långsam laddning malung
Ett vanligt fast elavtal för privatkund (Fortum 1års bindningstid) är som referens nu uppe i nästan 4kr/kWh i Malung. Misstänkt samband med SuC-priserna.
Man får åka upp i elområde två och ladda istället Bara 20 mil till Sveg!
Man får åka upp i elområde två och ladda istället Bara 20 mil till Sveg!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Långsam laddning malung
Borde väl få mer än 75 kw hursomhelst?Nicke Nyfiken skrev:Är ditt batteri varmt?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5319
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Långsam laddning malung
Det tror jag inte.SomTam skrev:Borde väl få mer än 75 kw hursomhelst?Nicke Nyfiken skrev:Är ditt batteri varmt?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?
Batteritemperaturen är helt avgörande för laddeffekten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Långsam laddning malung
Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Re: Långsam laddning malung
Laddpriserna bygger väl delvis på terminspriserna där elbolagen var snabba på att justera uppåt i somras men nu inte är lika kvicka att justera ned trots att förra månaden var det lägsta på länge.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Långsam laddning malung
Bensinbilen måste du alltid tanka på macken, och måste därför betala mackens pris jämt. Eller så får du gå. Elbilen kan du ladda hemma på tider då det är billigt, du kan dessutom se till att ladda fullt inför långresa. Den första delen av resan görs på prisvärd/billig "hemma-el", det är bara efterföljande laddstopp som du betalar fullpris för. Kan du ladda på resmålet behöver du inte snabbladda fullt heller, utan bara så mycket du behöver för att komma fram.Swede1 skrev:Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Jämförelsen med bensinpriset blir därför bara applicerbar för de bilister som laddar väldigt ofta på supercharger eller andra publika snabbladdare.
Däremot den borttagna bonusen är en annan sak, alla är inte gjorda av pengar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Långsam laddning malung
Jodå, om du inte behöver snabbladda så ofta så är det ok med elbil. Men kan man välja el eller bensin på långresa så är det fördel bensin igen trots höga bensinpriser. Dessutom är det ännu viktigare att du kan ladda bilen hemma billigt, vilket minskar marknaden. Är det bara de med solceller som kan räkna hem en dyr elbil nu?Dinsdale skrev:Bensinbilen måste du alltid tanka på macken, och måste därför betala mackens pris jämt. Eller så får du gå. Elbilen kan du ladda hemma på tider då det är billigt, du kan dessutom se till att ladda fullt inför långresa. Den första delen av resan görs på prisvärd/billig "hemma-el", det är bara efterföljande laddstopp som du betalar fullpris för. Kan du ladda på resmålet behöver du inte snabbladda fullt heller, utan bara så mycket du behöver för att komma fram.Swede1 skrev:Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Jämförelsen med bensinpriset blir därför bara applicerbar för de bilister som laddar väldigt ofta på supercharger eller andra publika snabbladdare.
Däremot den borttagna bonusen är en annan sak, alla är inte gjorda av pengar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5319
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Långsam laddning malung
Absolut inte.Swede1 skrev:Jodå, om du inte behöver snabbladda så ofta så är det ok med elbil. Men kan man välja el eller bensin på långresa så är det fördel bensin igen trots höga bensinpriser. Dessutom är det ännu viktigare att du kan ladda bilen hemma billigt, vilket minskar marknaden. Är det bara de med solceller som kan räkna hem en dyr elbil nu?Dinsdale skrev:Bensinbilen måste du alltid tanka på macken, och måste därför betala mackens pris jämt. Eller så får du gå. Elbilen kan du ladda hemma på tider då det är billigt, du kan dessutom se till att ladda fullt inför långresa. Den första delen av resan görs på prisvärd/billig "hemma-el", det är bara efterföljande laddstopp som du betalar fullpris för. Kan du ladda på resmålet behöver du inte snabbladda fullt heller, utan bara så mycket du behöver för att komma fram.Swede1 skrev:Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Jämförelsen med bensinpriset blir därför bara applicerbar för de bilister som laddar väldigt ofta på supercharger eller andra publika snabbladdare.
Däremot den borttagna bonusen är en annan sak, alla är inte gjorda av pengar.
Alla som kan ladda hemma kan räkna hem en elbil oberoende av egna solceller eller inte. Det finns väl ingen som snittar över 7 kr/kWh för laddning? Man måste ju räkna all laddning. Inte stirra sig blind på dyraste möjliga alternativ som man ändå nästan aldrig använder. För de flesta som har hemmaladdning är det en försvinnande liten del som laddas på dyra snabbladdare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Långsam laddning malung
Model Y har LG-batteriet. Det laddar inte lika snabbt som Panasonicbatterierna.SomTam skrev:2022 model y.
Den laddar 75 kw på 40% batteri…
Borde det inte gå snabbare?
Du får räkna med att du behöver förvärma 1 timme under den delen på året när det inte är varmt ute. Med värmepump tar bilen värme från batteriet (om det finns) när kupen behöver värmas. Batteriet är inte speciellt varmt ”vintertid” även efter lång körning. För mig ligger temperaturen mellan 12C och 17C även efter lång körning.
Min bil ökar batteritempen med ca 1grad per minut till 40C, sedan ökar temperaturen långsammare.
Min bil håller batteriet 48-50C när jag kommer in på SuC när jag navigerar så bilen kan styra det själv. Det tar cirka en timme att nå rätt temp.
Har du inte förvärmt tillräckligt (tänk 1 timme) kommer du inte ha full laddhastighet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Långsam laddning malung
Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?
Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?
Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5319
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Långsam laddning malung
Det spelar ingen roll om det är v2 eller v3 laddare. Det är inte laddaren som är begränsande i detta fallet.SomTam skrev:Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?
Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Vad du fått tidigare när du laddat på andra laddare är inte relevant om inte förutsättningarna är samma.
Kan du inte bara berätta hur långt du kört innan du började ladda och om du navigerade till laddaren? Kanske även vilken lufttemperatur det var och hur bilen stått parkerad.
Annars är det ingen som kan avgöra om 75 kW är onormal laddeffekt eller inte.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Långsam laddning malung
Räcker inte köra så kort stund för att batteriet ska bli varmt, tror inte ens 30mil hjälper utan du måste ha upp värmen i batteriet för att d ska fläska på bättre än 75kWSomTam skrev:Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Så antingen förvärma eller jojjo-köra
Re: Långsam laddning malung
Jo, det är kallt ute sett till vad batteriet vill ha som optimal temperatur.SomTam skrev:Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
När jag navigerar till SuC så förvärmer bilen batteriet i ca 1h så om du bara kör till laddstationen så lär batteriet vara rejält mycket kallare än vad det ska vara för optimal laddhastighet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Långsam laddning malung
Vad är kallt för dig? Vilken temperatur vad det?SomTam skrev:Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Hade bilen stått ute innan? När laddade du sist?
Temperaturen stiger inte alls speciellt mycket på en timme. Behövs värmeenergin från batteriet kanske batteriet blir kallare.
Körde nyss en timme motorväg/landsväg och batteritempen steg från 12C till 18. Det var -1 till -3 ute.
Sommartid när ingen värme måste tas från batteriet kommer:
- batteritempen börja högre
- stiga fortare
- stiga till högre
Ett är säkert när det inte är sommar: Förvärmer du inte kommer du ha markant sämre laddhastighet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långsam laddning malung
Är det varmare än +30 så behövs inte förvärmning.SomTam skrev:Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långsam laddning malung
En till sak som kan påverka laddhastigheten är hur urladdat batteriet är. Ligger det på låt säga 10-40-75% när laddningen startas, så kommer laddkurvan se väldigt olika ut.Nicke Nyfiken skrev:Det spelar ingen roll om det är v2 eller v3 laddare. Det är inte laddaren som är begränsande i detta fallet.SomTam skrev:Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?
Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Vad du fått tidigare när du laddat på andra laddare är inte relevant om inte förutsättningarna är samma.
Kan du inte bara berätta hur långt du kört innan du började ladda och om du navigerade till laddaren? Kanske även vilken lufttemperatur det var och hur bilen stått parkerad.
Annars är det ingen som kan avgöra om 75 kW är onormal laddeffekt eller inte.
Tesla Model S 90D
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Långsam laddning malung
Vår vanligaste "långresa" är 35 mil. Då laddar vi hemma innan avfärd och på destinationen innan vi åker hem. Gör det med din bensinbil!Swede1 skrev:Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Model Y LR AWD 2022