Omotiverad hastighetsändring AP

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Elmil »

Omotiverad hastighetsändring när man kör på AP beror ofta på felaktiga/föråldrade hastighetsdata i kartinformationen eller felaktigt lästa skyltar. Det sker på vägar klassade som "restricted", dvs typiskt vägar utan mötesseparering. Nu tycker jag mig ha identifierat ett underliggande samband som faktiskt kan leda till riktigt trafikfarliga situationer. Det kan eventuellt ha introducerats i någon uppdatering efter sommaren, men kan mycket väl ha funnits tidigare.

Händelseförloppet är att jag kör på en landsväg med 90 km/h hastighetsgräns och AP inkopplad. Ingen framförvarande bil eller andra hinder. Hastighetsgränsen ändras till 70 och bilen visar detta. AP begränsar korrekt tillåten hastighet till 70. Strax innan en korsning ändrar AP visningen för max tillåten hastighet till 90 och accelererar fullt mot 90... Obs att visningen av aktuell hastighetsgräns är fortfarande 70.

Det här är helt repeterbart och sker på exakt samma ställe (vid röda krysset, färdriktning mot öster):
HastighetRV66.jpg
Jag började rota i trafikverkets databas NVDB för att se om det fanns någon felaktig hastighet på den här positionen, men allt såg korrekt ut. Efter lite bläddrande bland den stora mängden detaljlager hittade jag "Trafiksäkerhetsklass - Sträcka" som då visar:
Trafiksäkerhetsklass.jpg
De röda sträckorna är alltså "låg" trafiksäkerhetsklass, den gröna är "god" trafiksäkerhetsklass.
Med andra ord: Jag kör på AP i 90 på väg med låg säkerhetsklass, och AP sänker korrekt till 70 med fortsatt låg säkerhetsklass. Säkerhetsklassen ändras till "god" och AP skiter i allt vad hastighetsgränser och restriktioner heter och återgår till den hastighet som ursprungligen låstes (90). Detta strax före anledningen till hastighetssänkning.. :o Man blir rätt överraskad varje gång det händer...

Det finns säkerligen fler liknande platser, typ landsväg med hastighetssänkning vid korsningar. Kan det vara så att Tesla tidigare använt trafiksäkerhetsklass "mycket god" som gräns mot "restricted" men att någon tyckte att "god" borde räcka..?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Melon Must »

Det gjorde mig väldigt förvånad att Tesla inte tolkar hastigheten på skyltarna utan förlitar sig på någon databas.
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Elbilisten »

Googles streetview har bilder från 2019 och 2021 vid röda krysset, olika på körriktningen. På nyaste bilden är det skyltat växling mellan 60 och 80 vid röda krysset - om jag har tittat rätt. Det behövs ett antal felanmälningar på NVDB innan något fel rättas till. I Dalarna har det på flera ställen varit ändringar både upp och ner eftersom överklagande kommunala surgubbar vill köra fort i stället för säkert.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Så varför inte följa skyltarna istället för att förlita sig på en ouppdaterad databas?
Förstår inte Teslas val här. Bilarna identifierar hastigheten på skyltarna men följer ändå databasen.

Tyckte det fungerade utmärkt med AP1-bilen jag hade, som alltid följde skyltarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev:
Så varför inte följa skyltarna istället för att förlita sig på en ouppdaterad databas?
Förstår inte Teslas val här. Bilarna identifierar hastigheten på skyltarna men följer ändå databasen.

Tyckte det fungerade utmärkt med AP1-bilen jag hade, som alltid följde skyltarna.
MobileEye (AP1) har ett patent på skyltavläsning för hastighetsanpassning. Om jag förstår det rätt så har Tesla (AP2+) skyltavläsning för att uppdatera databasen, inte för att anpassa hastigheten för att slippa betala licensavgifter.

https://patents.google.com/patent/US8064643B2
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Elmil »

Elbilisten skrev:
Googles streetview har bilder från 2019 och 2021 vid röda krysset, olika på körriktningen. På nyaste bilden är det skyltat växling mellan 60 och 80 vid röda krysset - om jag har tittat rätt. Det behövs ett antal felanmälningar på NVDB innan något fel rättas till. I Dalarna har det på flera ställen varit ändringar både upp och ner eftersom överklagande kommunala surgubbar vill köra fort i stället för säkert.
Jag har sett det, det var nedsatt hastighet på många sträckor under några år, vilket återställdes förra året i somras efter att det varit både gamla och nya gränser blandat pga att skyltar flyttades vid sänkningen.
Hastighetsgränserna har dock inget med min spaning att göra. Det handlar om de två helt skilda körlägena som man ju tror är kontrollerat styrda till typ vägar med eller utan mitträcken, och att AP när man kommer till ett avsnitt med "god" status helt släpper alla restriktioner trots att man faktiskt befinner sig nästan mitt i en korsning.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
spezializten
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 aug 2017 08:04
Ort: Jönköping

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av spezializten »

Exakt detta hände mig på väg mellan Skövde och jönköping. Snacka om dålig tajming när bilen gasar upp kraftigt på en 80 sträcka och lyckad göra det 40-50 meter innan en fartkamera som givetvis var aktiv! Slutade med en bot på 1500kr. Riktigt jävla dåligt och det var ta mig tusan inte jag som körde för fort
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av slugger75 »

spezializten skrev:
Exakt detta hände mig på väg mellan Skövde och jönköping. Snacka om dålig tajming när bilen gasar upp kraftigt på en 80 sträcka och lyckad göra det 40-50 meter innan en fartkamera som givetvis var aktiv! Slutade med en bot på 1500kr. Riktigt jävla dåligt och det var ta mig tusan inte jag som körde för fort
Fasen vad surt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av slugger75 »

På detta tema. Om du var programmerare hos Tesla och jobbade med funktionerna för hastighetsjusteringarna, skulle du då när en hastighet ändras (från säg 90 till 70):

1. Programmera att bilen tvärnitar från 90 till 70 precis vid skylten, eller
2. Programmera att bilen gör en jämn nedbromsning ett antal meter innan skylten så bilen kör 70 lagom vid skylten
?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av spacecoin »

slugger75 skrev:
På detta tema. Om du var programmerare hos Tesla och jobbade med funktionerna för hastighetsjusteringarna, skulle du då när en hastighet ändras (från säg 90 till 70):

1. Programmera att bilen tvärnitar från 90 till 70 precis vid skylten, eller
2. Programmera att bilen gör en jämn nedbromsning ett antal meter innan skylten så bilen kör 70 lagom vid skylten
?
#1 verkar det som... :lol:
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Elmil »

spezializten skrev:
Exakt detta hände mig på väg mellan Skövde och jönköping. Snacka om dålig tajming när bilen gasar upp kraftigt på en 80 sträcka och lyckad göra det 40-50 meter innan en fartkamera som givetvis var aktiv! Slutade med en bot på 1500kr. Riktigt jävla dåligt och det var ta mig tusan inte jag som körde för fort
Om jag får gissa så skulle det kunna inträffa här:
rv26.jpg
En förutsättning är dock att AP senast aktiverats vid en högre hastighet, och som den sedan begränsat. Vid den ljusgröna sträckan kommer då AP att släppa restriktionen och återgå till den högre hastighet som hölls vid aktiveringen. Den kommer också ignorera eventuella ytterligare hastighetsbegränsningar längs den ljusgröna sträckan, precis som på motorväg..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av ErikHallq »

Jag har varit med om en skum sak flera gånger när jag kört i Nacka (minns inte vilken vägsträcka då det var ett tag sen jag var där nu), och en annan väg som jag bara kört på en gång, men minns inte exakt vart.

Det är att jag startar Autopilot och farthållare på låt oss säga 70km/h på en 70 väg. Jag minns inte om det var vägavskiljare eller om det fanns möten. När det sen blev 90-väg eller 100-väg så ökade den automatiskt till den hastigheten. Trots att det högsta jag hade satt på farthållaren var 70km/h.

Idag är det ju

Väg med möte -> AP kör i rådande hastighetsbegränsning + offset. Minskar begränsningen minskar hastigheten. Ökar begränsningen ökar hastigheten, dock max till vad hade satt farthållaren till sen du senast slog på eller justerade den.
Exempel
Så kör man på 90-väg, slår på farthållaren och kommer sedan till 70 sänks hastigheten vid nästa 90 skylt höjs hastigheten igen (förutsatt att du aldrig justerat eller avbrutit farthållaren). Kommer det dock en 100km/h så kommer den max köra i 90km/h tills du säger åt den att köra snabbare.

Väg utan möte -> AP kör i den hastighet du valt. Minskar begränsningen minskar inte hastigheten. Ökar begränsningen ökar hastigheten, dock max till vad hade satt farthållaren till sen du senast slog på eller justerade den.
Exempel
Så kör man på 90-väg, slår på farthållaren och kommer sedan till 70 sänks hastigheten inte, utan du rullar vidare i 90km/h. Kommer det en 100km/h så kommer den max köra i 90km/h tills du säger åt den att köra snabbare.

Jag kan tillägga att denna begränsning Tesla har är inte något regelverk som ställt till med, min Mercedes "drive pilot" justerade hastigheten efter skyltarna/kartdata, spelade ingen roll vilken typ av väg eller vilken hastighet jag tidigare hade satt farthållaren till. Den saktade dessutom in i tid när det blev lägre hastighet och gasade bara efter skyltar. Den körde helt lagligt med andra ord.


Men jag har stött på ett par vägar där detta inte gäller, utan den är "smart" och ökar hastigheten till den nya högre begränsningen trots att jag inte kört så snabbt tidigare.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
Så varför inte följa skyltarna istället för att förlita sig på en ouppdaterad databas?
Förstår inte Teslas val här. Bilarna identifierar hastigheten på skyltarna men följer ändå databasen.

Tyckte det fungerade utmärkt med AP1-bilen jag hade, som alltid följde skyltarna.
Alla moderna bilar följer kartdata.
Min ID4 valde tex alltid att justera till 70kmh mitt på E22 strax söder om Lund...
Men som tur är kunde man disabla funktionen helt i den, till skillnad från Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Omotiverad hastighetsändring AP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Så varför inte följa skyltarna istället för att förlita sig på en ouppdaterad databas?
Förstår inte Teslas val här. Bilarna identifierar hastigheten på skyltarna men följer ändå databasen.

Tyckte det fungerade utmärkt med AP1-bilen jag hade, som alltid följde skyltarna.
Alla moderna bilar följer kartdata.
Min ID4 valde tex alltid att justera till 70kmh mitt på E22 strax söder om Lund...
Men som tur är kunde man disabla funktionen helt i den, till skillnad från Tesla.
Och att alla moderna bilar är så dåliga i detta hänseende, är alltså MobileEyes fel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar