VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 10 mar 2024 17:57
spacecoin skrev: 09 mar 2024 22:50
SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 22:39
spacecoin skrev: 09 mar 2024 22:20
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Jag kan förklara med ett exempel: Låt oss säga att du är i restaurang-branschen. Du köper tio pizzaugnar till dina restauranger. Sedan blir det trendigt med att äta kebab 1-2 år senare. Du funderar på att göra om några restauranger till kebab-hak och/eller erbjuda både och. Du tjänar bra pengar på pizza. Bara 20% av kunderna frågar efter Kebab. Du har tre år kvar på avskrivningar på pizza-ugnarna.

Vad tänker du att det är billigast att göra för er? En kebab (med nya kockar, nya maskiner, nya leverantörer och ny ugn) eller en pizza?
Det var inte någon sådan aspekt som den retoriska frågan som var 100% frivillig att svara på avsåg. Det har funnits bilproduktion i Kina sen åtm. 50-talet. Och elbilsproduktion har det funnits i Kina sedan 2009 (BYD). Så hur var Tesla en "förebild" när det gäller "[t]illverkning i Kina"?

OBS: Såklart endast en retorisk fråga och naturligtvis 100% frivilligt att svara på.

https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto# ... 20vehicles.
Tesla har varit en förebild i att få människor att bli intresserade att köpa en elbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.7

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 10 mar 2024 18:20
SwedishAdvocate skrev: 10 mar 2024 17:57
spacecoin skrev: 09 mar 2024 22:50
SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 22:39
spacecoin skrev: 09 mar 2024 22:20
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Jag kan förklara med ett exempel: Låt oss säga att du är i restaurang-branschen. Du köper tio pizzaugnar till dina restauranger. Sedan blir det trendigt med att äta kebab 1-2 år senare. Du funderar på att göra om några restauranger till kebab-hak och/eller erbjuda både och. Du tjänar bra pengar på pizza. Bara 20% av kunderna frågar efter Kebab. Du har tre år kvar på avskrivningar på pizza-ugnarna.

Vad tänker du att det är billigast att göra för er? En kebab (med nya kockar, nya maskiner, nya leverantörer och ny ugn) eller en pizza?
Det var inte någon sådan aspekt som den retoriska frågan som var 100% frivillig att svara på avsåg. Det har funnits bilproduktion i Kina sen åtm. 50-talet. Och elbilsproduktion har det funnits i Kina sedan 2009 (BYD). Så hur var Tesla en "förebild" när det gäller "[t]illverkning i Kina"?

OBS: Såklart endast en retorisk fråga och naturligtvis 100% frivilligt att svara på.

https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto# ... 20vehicles.
Tesla har varit en förebild i att få människor att bli intresserade att köpa en elbil.
Det håller jag så klart med om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 10 mar 2024 09:59
taliz skrev: 10 mar 2024 08:33
R_Edvinsson skrev: 10 mar 2024 07:44
taliz skrev: 10 mar 2024 03:27
R_Edvinsson skrev: 09 mar 2024 19:31


615 var inte priset på ”riktiga” MAX utan på specialaren 1:st Max, som saknade bla TopSport stolar mm.


Den är det ganska ointressant vad saker kostar i kina då precis samtliga bilar är billigare där borta.
1st Max hade ännu bättre stolar än TopSport. Liknande "fåtöljerna" med armstöd jag hade i min base, men också med el & minne + ställbart lårstöd, svankstöd & massage.

Varför är det ointressant?
1:st Max stolarna var lika obekväma och saknade all form av stöd för kroppen precis som träbänkarna i Base, ja fast med lite mer inställningsmöjligheter.

TopSport är en helt annan stol på en helt annan nivå, och det märks när de med vanliga stolar sätter sig i bilen och undrar varför de inte beställde de dyra stolarna. 🤣


Och kina är kina.
Även tesla är sjukt mycket billigare där borta.
Och det handlar om så mycket saker som Europa aldrig kommer kunna konkurrera med.
Om vi nu inte vill leva i en diktatoriskt skitland dvs.
Alla är vi olika. Jag tycker TopSport är trästolar. Sportiga stolar har inget i en långsam SUV att göra. "Fåtöljerna" däremot är riktiga stora, mjuka och sköna.

Aha, så det är bara att ge upp då för den Kinesiska överheten? Eller vad menar du egentligen? Om europeisk bilindustri skall överleva måste den kunna konkurrera med Kina.
Kina är kina.
En BYD Dolphin är dubbelt så dyr i Europa som i kina.

För att kina är kina. 🤷‍♂️
Det bevisar min poäng.
De har ingen konkurrens här så de behöver inte lägga sig superlågt. Det räcker att de lägger sig en bit under de europeiska.

Med det sagt så säljer de väl inte direkt superbra, än. Men det tog ju tid för koreanerna också att bli populära. Idag slåss Kia med Volvo om att vara Sveriges mest populära märke.

Jag tror det kommer gå betydligt fortfarande denna gång, iom teknikomställningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: VW ID.7

Inlägg av Frunken »

Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.7

Inlägg av Collin87 »

Frunken skrev: 11 mar 2024 17:30
Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.

Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.

Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.

Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.

Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.


Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.

Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: VW ID.7

Inlägg av Frunken »

Collin87 skrev: 11 mar 2024 20:44
Frunken skrev: 11 mar 2024 17:30
Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.

Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.

Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.

Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.

Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.


Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.

Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Ok, tack för din input, låter väldigt intressant!

Funderade på nya id4:an då min nuvarande leasing går ut i juli, men samtidigt är jag inte jättesugen på en SUV igen…

Dessutom känns det som att VW lyckats göra en mycket effektivare bil och riktigt bra laddkurva.

Vilken version valde du? Just nu är det väl nån kampanj med vissa tillval som ingår, om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: VW ID.7

Inlägg av Skyvandrare »

Collin87 skrev: 11 mar 2024 20:44
Frunken skrev: 11 mar 2024 17:30
Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.

Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.

Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.

Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.

Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.


Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.

Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Får hoppas de klassar ner till 4% då ;) , behöver 1600kg för att få med hyfsad husvagn o hästtransport.

Tack för rapporten, verkar vara en riktigt bra bil som i mångt och mycket kan ersätta Passaten. Men inte i allt.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Imorgon presenteras ID7 Tourer GTX.
Blir spännande att se prissättningen på den.

Jag gav en liten provkörningsrapport tidigare i tråden förövrigt.
Men kort sagt tycker jag i stort som Collin87 ovan.
Collin87 skrev: 11 mar 2024 20:44
Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.
Fick du nån rabatt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

IMG_0572.jpeg
Om ett halvår kanske man kan hämta hem en från Tyskland till lite rimligare pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Macki »

Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.

La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.7

Inlägg av OvePaHornet »

Macki skrev: 12 mar 2024 10:15
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.

La till dragkrok för 13600:-

IMG_9852.jpeg
Antar att det ligger någon kampanj i SAMS med denna rabatt som man ger kunderna. Det ska ju generellt inte ( :roll: ) finnas någon rabatt att få nu när VAG gått över till annan säljmodell.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.7

Inlägg av Collin87 »

Frunken skrev: 12 mar 2024 00:14
Collin87 skrev: 11 mar 2024 20:44
Frunken skrev: 11 mar 2024 17:30
Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.

Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.

Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.

Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.

Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.


Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.

Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Ok, tack för din input, låter väldigt intressant!

Funderade på nya id4:an då min nuvarande leasing går ut i juli, men samtidigt är jag inte jättesugen på en SUV igen…

Dessutom känns det som att VW lyckats göra en mycket effektivare bil och riktigt bra laddkurva.

Vilken version valde du? Just nu är det väl nån kampanj med vissa tillval som ingår, om jag inte minns fel.
Ja jag var verkligen inte sugen på ID.4 igen.
Dock vill jag inte behöva krypa in i bilen, därav var inte ID.7 på tapeten innan jag provsuttit och provkört då jag var rädd för just detta.
visst blir det inte samma kliv in som på en SUV men inte långt ifrån heller.

Det blev en Pro Edition.
Extrautrustning: Exteriör plus och dragkrok.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.7

Inlägg av Collin87 »

taliz skrev: 12 mar 2024 02:05
Imorgon presenteras ID7 Tourer GTX.
Blir spännande att se prissättningen på den.

Jag gav en liten provkörningsrapport tidigare i tråden förövrigt.
Men kort sagt tycker jag i stort som Collin87 ovan.
Collin87 skrev: 11 mar 2024 20:44
Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.
Fick du nån rabatt?
Ja lite rabatt blev det. ca 5,5%
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.7

Inlägg av Collin87 »

OvePaHornet skrev: 12 mar 2024 10:55
Macki skrev: 12 mar 2024 10:15
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.

La till dragkrok för 13600:-

IMG_9852.jpeg
Antar att det ligger någon kampanj i SAMS med denna rabatt som man ger kunderna. Det ska ju generellt inte ( :roll: ) finnas någon rabatt att få nu när VAG gått över till annan säljmodell.
Ja dom kör lite dolda kampanjer titt som tätt.
Ränterabatt fram tills igår vad fått till mig.

Så det förvånar mig inte alls om det nu ligger någon generell rabatt nu.
Tror den stora skillnaden nu är att det inte är försäljningsstället som styr rabatterna utan snarare ramavtal och kampanjer.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: VW ID.7

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Macki skrev: 12 mar 2024 10:15
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.

La till dragkrok för 13600:-

IMG_9852.jpeg
633k är riktigt mycket bil för pengarna. Personligen föredrar jag i4 och EQE för ca 700k men de är inte kombi
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: VW ID.7

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Verdi_ skrev: 09 mar 2024 21:59
Sportbilsentusiasten skrev: 09 mar 2024 21:47
taliz skrev: 09 mar 2024 10:24
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Bara Tesla o BYD gör vinst på sin elbilar.

Hur vet du det?
Som du sett av dialogen som följde dessa inlägg är det svårt att göra vinst på elbilar.
Som andra sagt i tråden har VW själva meddelat att de siktar på vinst 2025.
Alla traditionella företag som öppet redovisat elbil-divisionen (Ford tex) visar röda siffror och med tanke på att supereffektiva Tesla tog på sig ca 10år innan de gjorde vinst, innebär att jag inte sett någon analytiker som tror andra än Tesla eller BYD gör vinst.

Men jag kan ha fel.
Det bästa ÄR om jag har fel... ;)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.7

Inlägg av Collin87 »

Skyvandrare skrev: 12 mar 2024 01:33
Collin87 skrev: 11 mar 2024 20:44
Frunken skrev: 11 mar 2024 17:30
Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.

Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.

Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.

Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.

Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.


Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.

Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Får hoppas de klassar ner till 4% då ;) , behöver 1600kg för att få med hyfsad husvagn o hästtransport.

Tack för rapporten, verkar vara en riktigt bra bil som i mångt och mycket kan ersätta Passaten. Men inte i allt.
Ja, mer dragvikt hade inte varit fel.
Hade gärna sett minst 1600kg på RWD och minst 2000kg på AWD/GTX.

Vi får nyttja Teslan till dom tyngre arbetena. :D
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW ID.7

Inlägg av spacecoin »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 mar 2024 12:28
Verdi_ skrev: 09 mar 2024 21:59
Sportbilsentusiasten skrev: 09 mar 2024 21:47
taliz skrev: 09 mar 2024 10:24
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Bara Tesla o BYD gör vinst på sin elbilar.

Hur vet du det?
Som du sett av dialogen som följde dessa inlägg är det svårt att göra vinst på elbilar.
Som andra sagt i tråden har VW själva meddelat att de siktar på vinst 2025.
Alla traditionella företag som öppet redovisat elbil-divisionen (Ford tex) visar röda siffror och med tanke på att supereffektiva Tesla tog på sig ca 10år innan de gjorde vinst, innebär att jag inte sett någon analytiker som tror andra än Tesla eller BYD gör vinst.

Men jag kan ha fel.
Det bästa ÄR om jag har fel... ;)
Du har fel. Porsche och andra modeller i samma prisklass (EQS, Audi, BMW) gör vinst. Det finns en anledning till att Tesla började i det segmentet.

Att man inte går med vinst på billigare modeller de första åren i en omställning är dessutom inte konstigt. Tror man inte att VW någonsin kommer att kunna tjäna bra med pengar eller?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID.7

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev: 10 mar 2024 11:16
I ditt exempel låtsas du ju att det behövs speciella kebabkockar.
Kebabpizza, är det laddhybriderna då?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: VW ID.7

Inlägg av Verdi_ »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 mar 2024 12:28
Verdi_ skrev: 09 mar 2024 21:59
Sportbilsentusiasten skrev: 09 mar 2024 21:47
taliz skrev: 09 mar 2024 10:24
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Bara Tesla o BYD gör vinst på sin elbilar.

Hur vet du det?
Som du sett av dialogen som följde dessa inlägg är det svårt att göra vinst på elbilar.
Som andra sagt i tråden har VW själva meddelat att de siktar på vinst 2025.
Alla traditionella företag som öppet redovisat elbil-divisionen (Ford tex) visar röda siffror och med tanke på att supereffektiva Tesla tog på sig ca 10år innan de gjorde vinst, innebär att jag inte sett någon analytiker som tror andra än Tesla eller BYD gör vinst.

Men jag kan ha fel.
Det bästa ÄR om jag har fel... ;)
Alltså jag är så trött på såna som dig som ska förklara hur allt ligger till och så bygger det på killgissningar efter att ha sett Tesla-fanboys på Youtube... Snart drar du väl upp tokhaussaren Cathie Wood på Ark Invest som trovärdig källa också? :lol:

Sanningen är att efterfrågan på elbilar viker. VW slopar planerna på en ny batterifabrik och efterfrågan på deras elbilar har halverats. Och nej, det beror inte på bristande konkurrenskraft. Nya ID.7, vars tråd vi är i, är i mina ögon väldigt mycket mer bil för pengarna än någon Tesla. Den kostar ju inte mycket mer än en Model Y väl?

https://www.dagensps.se/motor/elbil/elb ... fterfraga/


Här är två artiklar från ifjol som visar hur jäkla snabbt det kan ändra sig.

11 april: Efterfrågan på elbilar möts inte förrän 2030
https://www.nyteknik.se/elbilar/bransch ... 30/2020604

23 dec: Stängda elbilsfabriker, fallande priser på begagnade elbilar. Har elbilsboomen gått in i väggen?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-elbilar/


Frågan är väl om inte de traditionella har övertaget här genom att ha fler än ett ben att stå på? När efterfrågan viker på elbilar kan de bygga billiga fossilbilar tills konjunkturen vänt upp igen och/eller man börjar hälla subventioner över elbilar igen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW ID.7

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 12 mar 2024 13:04
Du har fel. Porsche och andra modeller i samma prisklass (EQS, Audi, BMW) gör vinst.
Är du säker på det, har du i så fall någon källa?

VW, Mercedes, Audi, och BMW har alla nyligen gått ut och sagt att dom har långt kvar till EV-marginaler i paritet med ICE.

Dom enda som jag har sett säga att dom faktiskt gör vinst på EV är BMW, och även dom säger att det är "många år" kvar till paritet, vilket jag tolkar som att dom i princip gör nollresultat på EV.

Även Porsche har nyligen sagt att EV-utrullningen kommer att påverka marginaler negativt under "lång tid framåt", vilket bör innebära att även dom gör minimal vinst, om någon, på EV ännu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: VW ID.7

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 mar 2024 13:24
spacecoin skrev: 12 mar 2024 13:04
Du har fel. Porsche och andra modeller i samma prisklass (EQS, Audi, BMW) gör vinst.
Är du säker på det, har du i så fall någon källa?

VW, Mercedes, Audi, och BMW har alla nyligen gått ut och sagt att dom har långt kvar till EV-marginaler i paritet med ICE.

Dom enda som jag har sett säga att dom faktiskt gör vinst på EV är BMW, och även dom säger att det är "många år" kvar till paritet, vilket jag tolkar som att dom i princip gör nollresultat på EV.

Även Porsche har nyligen sagt att EV-utrullningen kommer att påverka marginaler negativt under "lång tid framåt", vilket bör innebära att även dom gör minimal vinst, om någon, på EV ännu.

/fth

Först förklarar AAKEE att batterier bara håller 8-10 år om man inte sköter batteriet som ett litet spädbarn under alla år. Sen ska mina favoritmärken ersättas med skit från USA och Asien?

Det är väl inte för sent att bli elbilsskeptiker trots 7 år och 20 000+ mil i elbilar? :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW ID.7

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 mar 2024 13:27
Först förklarar AAKEE att batterier bara håller 8-10 år om man inte sköter batteriet som ett litet spädbarn under alla år. Sen ska mina favoritmärken ersättas med skit från USA och Asien?

Det är väl inte för sent att bli elbilsskeptiker trots 7 år och 20 000+ mil i elbilar? :lol:
Jag tror absolut det kommer bli en utrensning bland legacy-märken, men flera kommer förstås att överleva, du behöver nog inte oroa dig. :D

Av traditionella märken är det väl kanske Jaguar som är mest illa ute för stunden, enligt ryktet är det bara en tidsfråga innan dom tar ned skylten. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW ID.7

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 12 mar 2024 13:24
VW, Mercedes, Audi, och BMW har alla nyligen gått ut och sagt att dom har långt kvar till EV-marginaler i paritet med ICE.
Nu var det inte det som jag påstod heller. Det är klart att marginalerna på EV är lägre så länge serierna är lägre och det är nya investeringar som krävs. Jag vände mig emot påståendet att inga utom Tesla och BYD kan tillverka en elbil med vinst.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW ID.7

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 12 mar 2024 15:32
Det är klart att marginalerna på EV är lägre så länge serierna är lägre. Nu var det inte det som jag påstod heller.
Det beror väl på hur man tolkar dessa uttalanden från tillverkarna, betyder "långt kvar" att man tjänar pengar, fast inte lika mycket, eller betyder det att man faktiskt går back på varje EV?

Såvitt jag kan se är det endast BMW som faktiskt säger sig ha postitiva EV-marginaler, det var därför jag var nyfiken på hur du kan vara så säker på att alla dom du räknade upp faktiskt gör vinst?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar