Har Tesla handikappat sig?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Andersen »

VoltAmpere skrev:
Andersen skrev:
VoltAmpere skrev:
Man tabbar sig med att satsa på Cybertruck.
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Varför slösa pengar på flera olika modeller så länge man säljer allt och mer därtill av de man tillverkar? Förklara för mig exakt hur det är en bra affärsidé.

Om Tesla tillverkade 10 olika modeller idag skulle de fortfarande inte kunna sälja fler bilar totalt. Istället skulle de bara ha lägre marginal på varje bil, och totalt kunna tillverka färre pga uteblivna stordriftsfördelar.

I pipen har Tesla "Model 2", tankarna på en mindre Cybertruck för den internationella marknaden, och Tesla Semi som börjar levereras 1 december.
Du pratar nutid, jag pratar 1-2 år framåt.
Man hade varit i bättre position om man haft en produktionsfärdig världsbil redo istället för Cybertruck.
Har man Tesla M2 i pipen? Bara snack.
Man visade Cybertruck för 3 år sedan, trots det finns den inte ännu.
Om du inte vill tro att Tesla planerar framåt så får du göra det. Om Model 2 har det pratats i många år, och bland annat ritats på lokalt i Kina. Törs lova att den kommer innan Tesla slår i taket för vad som är möjligt att sälja av 3/Y.

Cybertruck är en lika stor revolution i tillverkningen som tidigare Teslor varit. Klart att det tar tid - och marknaden i USA är enorm för den typen av bil - som i färre exemplar kommer dra in mer pengar än Model 2 i stor volym - en volym som föv inte är möjlig ändå med dagens supply chain.

Man kan inte bara kasta pengar på ett problem för att lösa det. Ta VW som exempel...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

Andersen skrev:
VoltAmpere skrev:
Andersen skrev:
VoltAmpere skrev:
Man tabbar sig med att satsa på Cybertruck.
Lyckas man få ut den 4 år efter presentationen?
Till vilket pris? Dessutom bara för US marknaden.
Vad ska man konkurrera med i Europa om 1-2 år, bara 3/Y?
Hål i huvet Elon!
Varför slösa pengar på flera olika modeller så länge man säljer allt och mer därtill av de man tillverkar? Förklara för mig exakt hur det är en bra affärsidé.

Om Tesla tillverkade 10 olika modeller idag skulle de fortfarande inte kunna sälja fler bilar totalt. Istället skulle de bara ha lägre marginal på varje bil, och totalt kunna tillverka färre pga uteblivna stordriftsfördelar.

I pipen har Tesla "Model 2", tankarna på en mindre Cybertruck för den internationella marknaden, och Tesla Semi som börjar levereras 1 december.
Du pratar nutid, jag pratar 1-2 år framåt.
Man hade varit i bättre position om man haft en produktionsfärdig världsbil redo istället för Cybertruck.
Har man Tesla M2 i pipen? Bara snack.
Man visade Cybertruck för 3 år sedan, trots det finns den inte ännu.
Om du inte vill tro att Tesla planerar framåt så får du göra det. Om Model 2 har det pratats i många år, och bland annat ritats på lokalt i Kina. Törs lova att den kommer innan Tesla slår i taket för vad som är möjligt att sälja av 3/Y.

Cybertruck är en lika stor revolution i tillverkningen som tidigare Teslor varit. Klart att det tar tid - och marknaden i USA är enorm för den typen av bil - som i färre exemplar kommer dra in mer pengar än Model 2 i stor volym - en volym som föv inte är möjlig ändå med dagens supply chain.

Man kan inte bara kasta pengar på ett problem för att lösa det. Ta VW som exempel...
som i färre exemplar kommer dra in mer pengar än Model 2 i stor volym
Så du sitter redan inne med framtida intjäning på både Model 2 och Cybertruck. Upplys oss gärna lite mer kring det.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Andersen »

Legato skrev:
LarsOJ skrev:
spacecoin skrev:
Om man tror att M3 och MY kommer att sälja 4x per år än vad någon annan bilmodell gjort i historien hittills så förstår man inte varför man skulle behöva en "plattform". Kanske är det så, men jag är skeptisk.

På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
Ja det är väl precis därför alla volymtillverkere har massa olika branding. Lexus, Infinity, Cadillac, Acura osv.

Jag är väldigt nyfiken på varför så många i tråden inte tror att detta kommer gälla Tesla för att komma upp i volym. Jag tycker liknelsen med Apple haltar. Bilval är jäkligt individuellt inte minst med storleken på plånbok.

Du som har koll vad tror du de måste upp i för volymer för att matcha dagens värdering. Med den info på vinst/bil som finns tillgänglig?
Du rör ihop det. Liknelsen med Apple gällde lönsamhet, inte utbud.

Tesla är i en helt annan liga än övriga när det gäller lönsamhet. Att ösa ut bilar med låg/ingen vinst är i mina ögon helt ointressant. I framtiden måste Tesla absolut få fram fler modeller, men i dagsläget är man lika dominanta gällande lönsamhet bland elbilar som Apple är när det gäller lönsamhet på mobiler.

För VW är andelen elbilar fascinerande låga 6% fortfarande. Man har massor att bevisa när det gäller att producera elbilar i volym lönsamt, något Tesla redan bevisat. Något också marknaden belönat med att anse att Tesla är värt Sex till sju Volkswagen-koncerner.

Personligen tror jag mycket på BYD. VWs stora problem tror jag är tillgång till batterier/råvaror. Här tror jag både Tesla och BYD har ett stort försprång.

Jag tror också hela branschen kommer få mycket pressade marginaler i framtiden. Då är det helt centralt att producera billigt och effektivt. Något Tesla och BYD bör ha mycket bättre förutsättningar att göra än VW.

I mina ögon är det mycket troligare att Tesla blir framgångsrika långsiktigt än VW. Däremot tror jag inte Tesla har 6-7 gånger bättre möjlighet än VW så VW aktien är ändå mer intressant :D
Jag håller mig långt borta från VW-gruppen. Intressant tråd från @alex_avoigt på Twitter:

Breaking bad news: VW with more software problems

Trinity from VW Group CEO Blume delayed for another 4 years from 2026 to 2030, according to media reports and company sources

The so-called software generation 2.0 envisaged by Blume's predecessor Herbert Diess ...
1/

... as a cross-brand car operating system is not expected to be launched until 2029 instead of 2026 because the already delayed predecessor versions required additional work

Thus, the future model platform SSP & Trinity model based on software & platform slipped far behind
2/

Blume & VW brand manager Schäfer told the workforce that the important project would be put to the test once again "We are currently taking the opportunity to look at all projects & investments and check their viability

If this is true the it's a life-threatening issue for VW
3/

VW CEO Blume has already made it clear to confidants that the Trinity factory planned for the Warmenau district of Wolfsburg will probably not be built the media reports. The original plan was to start construction in spring 2023, and VW had budgeted a good €2 billion for it
4/

However, the decision has not yet been formally made. The managers emphasized: "We make the decisions together - on the board, but also in close consultation with the employees.
5/

VW Group's existing MEB BEV platform has terrible SW, is at least a generation behind the competition & sales is declining

VW will not be competitive in the 2025-30 years without the Trinity factory & models

In 2030 no one will buy an ICE anymore

These are extremely bad news
/6

"The E3 1.2 software, which is already years late and primarily intended for Porsche and Audi, is to be used for longer and refreshed again in between. The E3 2.0 software will not start in 2026, but in 2029"

Bottlenecks at Cariad are cited as the reason for the later launch
7/

VW now plans that the current ID.3 and ID.4 will receive a refresh for a good billion euros - among other things for better software, more range and a faster charging time

Haven't we heard that before?
8/

Instead of the ambitious Trinity series there will initially be additional electric models based on the MEB modular system that has not been planned so far. These could be built at the old Wolfsburg plant, which is being partly converted to electric anyway company sources said
9/

The future of the VW group has never been as bad as it is today

New BEV Models based on an outdated, poor MEB platform will not be competitive, and without a massive software leap in the next 8 years, VW is literally screwed and will lose massive market share
End/
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Dagfinn »

Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.

Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Dagfinn »

backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.

Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Walker »

Andersen skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
spacecoin skrev:
Om man tror att M3 och MY kommer att sälja 4x per år än vad någon annan bilmodell gjort i historien hittills så förstår man inte varför man skulle behöva en "plattform". Kanske är det så, men jag är skeptisk.

På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
Ja det är väl precis därför alla volymtillverkere har massa olika branding. Lexus, Infinity, Cadillac, Acura osv.

Jag är väldigt nyfiken på varför så många i tråden inte tror att detta kommer gälla Tesla för att komma upp i volym. Jag tycker liknelsen med Apple haltar. Bilval är jäkligt individuellt inte minst med storleken på plånbok.

Du som har koll vad tror du de måste upp i för volymer för att matcha dagens värdering. Med den info på vinst/bil som finns tillgänglig?
Du rör ihop det. Liknelsen med Apple gällde lönsamhet, inte utbud.

Tesla är i en helt annan liga än övriga när det gäller lönsamhet. Att ösa ut bilar med låg/ingen vinst är i mina ögon helt ointressant. I framtiden måste Tesla absolut få fram fler modeller, men i dagsläget är man lika dominanta gällande lönsamhet bland elbilar som Apple är när det gäller lönsamhet på mobiler.

För VW är andelen elbilar fascinerande låga 6% fortfarande. Man har massor att bevisa när det gäller att producera elbilar i volym lönsamt, något Tesla redan bevisat. Något också marknaden belönat med att anse att Tesla är värt Sex till sju Volkswagen-koncerner.

Personligen tror jag mycket på BYD. VWs stora problem tror jag är tillgång till batterier/råvaror. Här tror jag både Tesla och BYD har ett stort försprång.

Jag tror också hela branschen kommer få mycket pressade marginaler i framtiden. Då är det helt centralt att producera billigt och effektivt. Något Tesla och BYD bör ha mycket bättre förutsättningar att göra än VW.

I mina ögon är det mycket troligare att Tesla blir framgångsrika långsiktigt än VW. Däremot tror jag inte Tesla har 6-7 gånger bättre möjlighet än VW så VW aktien är ändå mer intressant :D
Jag håller mig långt borta från VW-gruppen. Intressant tråd från @alex_avoigt på Twitter:

Breaking bad news: VW with more software problems

Trinity from VW Group CEO Blume delayed for another 4 years from 2026 to 2030, according to media reports and company sources

The so-called software generation 2.0 envisaged by Blume's predecessor Herbert Diess ...
1/

... as a cross-brand car operating system is not expected to be launched until 2029 instead of 2026 because the already delayed predecessor versions required additional work

Thus, the future model platform SSP & Trinity model based on software & platform slipped far behind
2/

Blume & VW brand manager Schäfer told the workforce that the important project would be put to the test once again "We are currently taking the opportunity to look at all projects & investments and check their viability

If this is true the it's a life-threatening issue for VW
3/

VW CEO Blume has already made it clear to confidants that the Trinity factory planned for the Warmenau district of Wolfsburg will probably not be built the media reports. The original plan was to start construction in spring 2023, and VW had budgeted a good €2 billion for it
4/

However, the decision has not yet been formally made. The managers emphasized: "We make the decisions together - on the board, but also in close consultation with the employees.
5/

VW Group's existing MEB BEV platform has terrible SW, is at least a generation behind the competition & sales is declining

VW will not be competitive in the 2025-30 years without the Trinity factory & models

In 2030 no one will buy an ICE anymore

These are extremely bad news
/6

"The E3 1.2 software, which is already years late and primarily intended for Porsche and Audi, is to be used for longer and refreshed again in between. The E3 2.0 software will not start in 2026, but in 2029"

Bottlenecks at Cariad are cited as the reason for the later launch
7/

VW now plans that the current ID.3 and ID.4 will receive a refresh for a good billion euros - among other things for better software, more range and a faster charging time

Haven't we heard that before?
8/

Instead of the ambitious Trinity series there will initially be additional electric models based on the MEB modular system that has not been planned so far. These could be built at the old Wolfsburg plant, which is being partly converted to electric anyway company sources said
9/

The future of the VW group has never been as bad as it is today

New BEV Models based on an outdated, poor MEB platform will not be competitive, and without a massive software leap in the next 8 years, VW is literally screwed and will lose massive market share
End/
Men du kan ju inte dissa VAG som gör så fina bilar som Porsche, Bugatti, Lamborghini och Audi…. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.


Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.

Så kreti och pleti vet bättre ibland :D

Apple är ett betydligt äldre företag än(nästan) alla andra tillverkare av persondatorer och mobiler och verkar klara omställningen ganska bra. Kanske VW blir nästa Apple?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av jonasl »

Bäst säljande "bilen" i USA har väl varit Ford F150 rätt länge, ur ett amerikanskt perspektiv är det väl så nära folkbil man kan komma och då kanske det är mindre konstigt att de satsar på det segmentet.

Ur ett svenskt perspektiv borde de förstås byggt en kombi med dragkrok som första bil men det är ur vårt perspektiv och hade antagligen inte fungerat lika bra som att bygga en stor snabb sedan när man vill ta rejält betalt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Dagfinn »

backe skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.


Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.

Så kreti och pleti vet bättre ibland :D

Apple är ett betydligt äldre företag än(nästan) alla andra tillverkare av persondatorer och mobiler och verkar klara omställningen ganska bra. Kanske VW blir nästa Apple?
Lol, Apple är mer jämförbart med Tesla än med VAG. På många sätt faktiskt. Ingen bagage att tävla mot sig själv med, inga gamla mastodontfabriker att bygga om, och inte minst Steve Jobs. Apple ställde inte om sin produktlinje, dom skapade en helt ny.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.


Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.

Så kreti och pleti vet bättre ibland :D

Apple är ett betydligt äldre företag än(nästan) alla andra tillverkare av persondatorer och mobiler och verkar klara omställningen ganska bra. Kanske VW blir nästa Apple?
Lol, Apple är mer jämförbart med Tesla än med VAG. På många sätt faktiskt. Ingen bagage att tävla mot sig själv med, inga gamla mastodontfabriker att bygga om, och inte minst Steve Jobs.

Njae, Apple bygger produkter som håller högre kvalitet och finish än alla andra, det gör inte Tesla...
Steve Jobs skulle aldrig släppa en produkt som inte var färdig och nära perfekt, Elon gör helt tvärtom, släpper hellre halvfärdigt och förfinar det eftersom.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av wannabee »

backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.

Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
Du har inte lagt märke till att VW beställt gigapressar (som Tesla redan använder i sin produktion)

Detta tyder ju jag som att VW inte anser att de vet bättre än Elon.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Dagfinn »

backe skrev:
Njae, Apple bygger produkter som håller högre kvalitet och finish än alla andra, det gör inte Tesla...
Steve Jobs skulle aldrig släppa en produkt som inte var färdig och nära perfekt, Elon gör helt tvärtom, släpper hellre halvfärdigt och förfinar det eftersom.
Alltså... Stenhårda ledare som vet hur man tänker nytt och driver ett företag framåt bättre än dom flesta andra. Apple hade kanske inte överlevt utan Steve, Tesla hade inte gjort det utan Elon.

Jag förstår att du gillar VAG, men dom lär behöva bailas ut av den tyska staten förr eller senare, om dom ska överleva om inget litet mirakel sker. Samma gäller för andra stora bilföretag. Problemet är mångsidigt; Stora skulder, ligger efter på tekniksidan, omställningen kräver inte bara stora investeringar utan det kräver även att man minskar produktion av produkter man tjänar på för att ersätta det med något man under uppstart (under flera år) tjänar mycket mindre eller rent av går back på.

Det var därför Kodak gick åt helvete. Man tjänade grymma pengar på fotofilm, varför skulle man vilja utveckla kameror med låg förtjänst som skulle döda den lukrativa marknaden?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av wannabee »

Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.


Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.

Så kreti och pleti vet bättre ibland :D

Apple är ett betydligt äldre företag än(nästan) alla andra tillverkare av persondatorer och mobiler och verkar klara omställningen ganska bra. Kanske VW blir nästa Apple?
Lol, Apple är mer jämförbart med Tesla än med VAG. På många sätt faktiskt. Ingen bagage att tävla mot sig själv med, inga gamla mastodontfabriker att bygga om, och inte minst Steve Jobs. Apple ställde inte om sin produktlinje, dom skapade en helt ny.
Ja Jobs skapade en helt ny fabrik med målade maskiner i en viss färg, men det gick inte så bra, minns inte om produkten var för dyr så fabriken var ofantligt överdimensionerad eller vad det var?

Men Elins fabrik i Fremont byggdes ju också fel i början.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.

Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
Du har inte lagt märke till att VW beställt gigapressar (som Tesla redan använder i sin produktion)

Detta tyder ju jag som att VW inte anser att de vet bättre än Elon.

Nu så var inte frågan om Tesla vet bättre än VW utan kreti och pleti.
Tesla har såklart inte uppfunnit eller kommit på allt själv som sitter i deras bilar heller :) Ledsen att göra dig besviken om du trodde det.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

Dagfinn skrev:
backe skrev:
Njae, Apple bygger produkter som håller högre kvalitet och finish än alla andra, det gör inte Tesla...
Steve Jobs skulle aldrig släppa en produkt som inte var färdig och nära perfekt, Elon gör helt tvärtom, släpper hellre halvfärdigt och förfinar det eftersom.
Alltså... Stenhårda ledare som vet hur man tänker nytt och driver ett företag framåt bättre än dom flesta andra. Apple hade kanske inte överlevt utan Steve, Tesla hade inte gjort det utan Elon.

Jag förstår att du gillar VAG, men dom lär behöva bailas ut av den tyska staten förr eller senare, om dom ska överleva om inget litet mirakel sker. Samma gäller för andra stora bilföretag. Problemet är mångsidigt; Stora skulder, ligger efter på tekniksidan, omställningen kräver inte bara stora investeringar utan det kräver även att man minskar produktion av produkter man tjänar på för att ersätta det med något man under uppstart (under flera år) tjänar mycket mindre eller rent av går back på.

Det var därför Kodak gick åt helvete. Man tjänade grymma pengar på fotofilm, varför skulle man vilja utveckla kameror med låg förtjänst som skulle döda den lukrativa marknaden?
Alltså... Stenhårda ledare som vet hur man tänker nytt och driver ett företag framåt bättre än dom flesta andra. Apple hade kanske inte överlevt utan Steve, Tesla hade inte gjort det utan Elon.
Finns nog många stenhårda ledare här i världen, det i sig tror jag inte är ett framgångskoncept. Och om det var det som var likheten mellan Apple och Tesla så kan jag väl ge dig den då, i övrigt inte lika.
Jag förstår att du gillar VAG
Jag gillar deras produkter, men jag tillber inte VAG eller Tesla eller något annat märke eller ledare, nu har jag en Tesla MY för att den för tillfället är det som passar mig bäst, nästa bil blir troligen något annat då jag tycker att den är sådär faktiskt förutom drivlinan som är väldigt bra.
Det var därför Kodak gick åt helvete. Man tjänade grymma pengar på fotofilm, varför skulle man vilja utveckla kameror med låg förtjänst som skulle döda den lukrativa marknaden?
Men nu satsar VAG stort på BEV så att påstå att man inte vill hänga på den trenden känns lite märkligt?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.
Jag startade tråden för att jag är intresserad av frågeställningen.

Att Tesla har svinbra lönsamhet det vet vi
Att Tesla kan producera mycket bilar vet vi också

Att Tesla kan eller behöver ta fram fler modeller för att fortsätta växa in i kostymen vet vi inte. Ingen vet något om framtiden. Därav trådstarten.

Jag tog VAG som ett exempel för att de är en av de stora. Inget fan av varken VW eller Skoda men förstår varför de har så många modeller/märken.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

Skit i VAG nu då och använd BYD som exempel på ett snabbväxande företag som tillverkar elbilar i stor skala.

Har de många modeller ute/i pipelinen?
Har de bra lönsamhet/bil
Kommer de växa förbi Tesla? Varför?

Vad kan Tesla göra för att försvara sin ledande position och sin höga värdering?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.
Instämmer. Särskilt med tanke på att Tesla lyckats oerhört mycket bättre än vad världens främsta experter förutspådde ens var möjligt.

Däremot är det inte så konstigt att många tror sig veta bättre än storföretag i förvaltningsfas, där visionen sedan länge är borta och man går i tangentens riktning.
Teslaägare sedan 2013
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

backe skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.


Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.

Så kreti och pleti vet bättre ibland :D

Apple är ett betydligt äldre företag än(nästan) alla andra tillverkare av persondatorer och mobiler och verkar klara omställningen ganska bra. Kanske VW blir nästa Apple?
Lol, Apple är mer jämförbart med Tesla än med VAG. På många sätt faktiskt. Ingen bagage att tävla mot sig själv med, inga gamla mastodontfabriker att bygga om, och inte minst Steve Jobs.

Njae, Apple bygger produkter som håller högre kvalitet och finish än alla andra, det gör inte Tesla...
Steve Jobs skulle aldrig släppa en produkt som inte var färdig och nära perfekt, Elon gör helt tvärtom, släpper hellre halvfärdigt och förfinar det eftersom.
Bekräftat: Tesla har sämst kvalitet
Enligt amerikanska Consumer Reports årliga pålitlighetsenkät har Tesla hamnat sist för elbilar, något som härleds till stora problem med kvalitet förknippat med märkets bilar.
https://www.dagensps.se/motor/bekraftat ... -kvalitet/
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

Olof Tenghoff skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.
Instämmer. Särskilt med tanke på att Tesla lyckats oerhört mycket bättre än vad världens främsta experter förutspådde ens var möjligt.

Däremot är det inte så konstigt att många tror sig veta bättre än storföretag i förvaltningsfas, där visionen sedan länge är borta och man går i tangentens riktning.
Ja alla vet detta och ingen säger emot men hur ska de fortsätta vara ledande och bli så stora och lönsamma så de motsvarar värderingen?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Tror denna tråden har nått vägens ände.
Finns inget mer att spekulera eller att gissa om.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Dafro »

Lerumsexpressen skrev:
Tror denna tråden har nått vägens ände.
Finns inget mer att spekulera eller att gissa om.

Har ju inte stoppat kärnkraftstråden…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Jag tror BYD kommer prestera bättre än den där artikeln tror. Man har såvitt jag sett långtgående planer på att gå in i Sydamerika nu och man har precis påbörjat sin expansion utanför Kina och ändå växer man i ett rasande tempo. Man har dessutom egen batteritillverkning så den delen bör inte hålla tillbaka tillväxt.

Man har dessutom en fabrik i USA för kommersiella fordon där det verkar finnas plats för tillverkning av personbilar också?
Warren Buffetts Berkshire Hathaway fortsätter att sälja av sitt innehav i BYD. De minskar sitt tidigare stora innehav i Kina nu när Xi börjar att dra landet från marknadsekonomi till mer i Maos/Nordkoreas inriktning. Berkshire Hathaway satsar sålda BYD och andra kinesiska investering i TSMC och andra Taiwanesiska bolag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av martinot »

granlundii skrev:
martinot skrev:
Oavsett vem som tar #1-platsen så är jag övertygad om att det är något av de tre bolagen Tesla, VAG och Hyundai-koncernen som slåss om den. De har kommit längst med elektrifieringen och lyckat väl med sina elbilar på marknaden.

Dagens #1 inom personbilar, Toyota, kommer bara att vara så rökta. Till skillnad från ovan tre bolag så har de suttit kvar i fossiltänkandet och vätgastänkandet allt för länge. Eftersom de inte klarar att ta fram konkurrenskraftiga elbilar så kommer de petas ner från tronen och en bra bit ner i listorna. De kommer att falla. Frågan är bara med hur mycket.

Är det någon automotive-aktie jag inte skulle vilja ha långsiktigt i min portfölj så är det just TYO.
Förstår inte detta med att man skulle behöva vara bland de första för att klara sig. Toyota startade väl med bilar 40 år efter många andra, Tesla över 100 år efter andra. Har man bra produkter till ett bra pris så klarar man sig. Jag tror själv att Toyota kommer att klara sig bra, även om det förstås är tråkigt att de slöat på elbilssidan.
Vi får låta tiden utvisa vem av oss som får rätt. Är själv övertygad att de kommer falla från plats #1 inom fem års tid, och ner till plats #4 eller sämre inom 10 års tid.

Nummer #1 kommer inom fem år innehas av VAG, Hyundaikoncernen (där även KIA ingår) eller Tesla. Toyota kommer ha tappat den platsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar