Legato skrev:LarsOJ skrev:spacecoin skrev:Om man tror att M3 och MY kommer att sälja 4x per år än vad någon annan bilmodell gjort i historien hittills så förstår man inte varför man skulle behöva en "plattform". Kanske är det så, men jag är skeptisk.
På samma sätt tror jag det är svårt att sälja lyx och budget i samma varumärke. Det är som att Hermès skulle börja sälja plastpåsar.
Ja det är väl precis därför alla volymtillverkere har massa olika branding. Lexus, Infinity, Cadillac, Acura osv.
Jag är väldigt nyfiken på varför så många i tråden inte tror att detta kommer gälla Tesla för att komma upp i volym. Jag tycker liknelsen med Apple haltar. Bilval är jäkligt individuellt inte minst med storleken på plånbok.
Du som har koll vad tror du de måste upp i för volymer för att matcha dagens värdering. Med den info på vinst/bil som finns tillgänglig?
Du rör ihop det. Liknelsen med Apple gällde lönsamhet, inte utbud.
Tesla är i en helt annan liga än övriga när det gäller lönsamhet. Att ösa ut bilar med låg/ingen vinst är i mina ögon helt ointressant. I framtiden måste Tesla absolut få fram fler modeller, men i dagsläget är man lika dominanta gällande lönsamhet bland elbilar som Apple är när det gäller lönsamhet på mobiler.
För VW är andelen elbilar fascinerande låga 6% fortfarande. Man har massor att bevisa när det gäller att producera elbilar i volym lönsamt, något Tesla redan bevisat. Något också marknaden belönat med att anse att Tesla är värt
Sex till sju Volkswagen-koncerner.
Personligen tror jag mycket på BYD. VWs stora problem tror jag är tillgång till batterier/råvaror. Här tror jag både Tesla och BYD har ett stort försprång.
Jag tror också hela branschen kommer få mycket pressade marginaler i framtiden. Då är det helt centralt att producera billigt och effektivt. Något Tesla och BYD bör ha mycket bättre förutsättningar att göra än VW.
I mina ögon är det mycket troligare att Tesla blir framgångsrika långsiktigt än VW. Däremot tror jag inte Tesla har 6-7 gånger bättre möjlighet än VW så VW aktien är ändå mer intressant
Jag håller mig långt borta från VW-gruppen. Intressant tråd från @alex_avoigt på Twitter:
Breaking bad news: VW with more software problems
Trinity from VW Group CEO Blume delayed for another 4 years from 2026 to 2030, according to media reports and company sources
The so-called software generation 2.0 envisaged by Blume's predecessor Herbert Diess ...
1/
... as a cross-brand car operating system is not expected to be launched until 2029 instead of 2026 because the already delayed predecessor versions required additional work
Thus, the future model platform SSP & Trinity model based on software & platform slipped far behind
2/
Blume & VW brand manager Schäfer told the workforce that the important project would be put to the test once again "We are currently taking the opportunity to look at all projects & investments and check their viability
If this is true the it's a life-threatening issue for VW
3/
VW CEO Blume has already made it clear to confidants that the Trinity factory planned for the Warmenau district of Wolfsburg will probably not be built the media reports. The original plan was to start construction in spring 2023, and VW had budgeted a good €2 billion for it
4/
However, the decision has not yet been formally made. The managers emphasized: "We make the decisions together - on the board, but also in close consultation with the employees.
5/
VW Group's existing MEB BEV platform has terrible SW, is at least a generation behind the competition & sales is declining
VW will not be competitive in the 2025-30 years without the Trinity factory & models
In 2030 no one will buy an ICE anymore
These are extremely bad news
/6
"The E3 1.2 software, which is already years late and primarily intended for Porsche and Audi, is to be used for longer and refreshed again in between. The E3 2.0 software will not start in 2026, but in 2029"
Bottlenecks at Cariad are cited as the reason for the later launch
7/
VW now plans that the current ID.3 and ID.4 will receive a refresh for a good billion euros - among other things for better software, more range and a faster charging time
Haven't we heard that before?
8/
Instead of the ambitious Trinity series there will initially be additional electric models based on the MEB modular system that has not been planned so far. These could be built at the old Wolfsburg plant, which is being partly converted to electric anyway company sources said
9/
The future of the VW group has never been as bad as it is today
New BEV Models based on an outdated, poor MEB platform will not be competitive, and without a massive software leap in the next 8 years, VW is literally screwed and will lose massive market share
End/