Det var snabbt 68kw Silkekrog 22/12 ca kl 15, 5+ temp. Delade först men stod ensam på slutet, ingen skillnad i speed dock. Laddade från 6% till dryga 50% med förvärmt batteri, Silkekrog inställd i navigator (kom dock söderifrån så körde inte enligt rekommendation sista biten utan smitvägen under E4 från motsatt stopp på norrgående sida)Hertsh skrev: ↑22 dec 2022 23:37Laddade i Markaryd idag (V2). Fick stabila 76kw från start till slut. Stod ensam vid mitt par hela tiden. Började på 7% och gav upp vid 58%. Tog sin tid. Blev en lång kaffepaus.
Batteriet varmt. +5C ute samt körning från Stockholm med moms och ett stopp i Linköping för laddning innan dess. Hade Markaryd SuC i navigator så batteriet varm förvärmt.
Långsamma suc
Moderator: Redaktion
Re: Långsamma suc
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
MYP -23
ID3 -21
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsamma suc
Fast nog har Tesla tillräckligt bra koll på det här, eller? Du borde väl ha kunnat åkt till en SuC direkt iställetAAKEE skrev: ↑06 dec 2022 19:37En del av ”besparingen” äts garanterat upp av förvärmning samt högre laddförluster i ett kallt batteri.
Antagligen blir det billigare där och då att inte förvärma.
Tesla reducerar ioffsg laddhastigheten med kallt batteri men batterier förvärmda till 40C eller mer slits mycket mindre av hög laddhastighet. Det går googla här på forumet om lithium plating, jag har skrivit lite. Ett förvärmt batteri är ett glatt batteri.
Jag förvärmer alltid före SuC om jag har möjlighet. Har åkt och laddat på en 25 kW DC-laddare när bilen stått ute medastt batteri som vart kring 0C, tills batt-tempen nått 40C, då åkte jag och snabbladdade.
för att ta en 25kW-laddare först…? Min erfarenhet är iaf att kommer man in med kallt batteri så får man
knappt någon effekt alls medans batteriet värms upp, och sedan stiger effekten successivt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsamma suc
Tesla har såklart koll, men sannolikt får de göra en avvägning på slitage mot laddtid. Långsam laddning skapar kö, vilket kräver fler laddstationer.Bjelke skrev: ↑23 dec 2022 20:10Fast nog har Tesla tillräckligt bra koll på det här, eller? Du borde väl ha kunnat åkt till en SuC direkt istället
för att ta en 25kW-laddare först…? Min erfarenhet är iaf att kommer man in med kallt batteri så får man
knappt någon effekt alls medans batteriet värms upp, och sedan stiger effekten successivt.
Tittar man på forskning kring lithium plating så krävs det högre temperatur än tesla använder sig av vs laddhastigheten. Det balanseras säkert på det tesla anser vara en acceptabel nivå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Långsamma suc
Hej,
Körde hem från Danmark idag och navigera till laddare som skulle ge 250kwh. Det hände på den första ett par minuter, men sen ner till ca 80kwh då var batteriet ca 50% laddat.
Körde vidare då hastigheten bara blev sämre.
Styrde vidare hemåt med blev en laddning till i Danmark då bilen tyckte jag skulle toppa upp, stannade på nästa 250 kWh laddare. Där avslutande jag efter 10-15 min när hastigheten var nere på 66kwh och bilen på 57%.
Är detta normalt när det är bra tryck på laddarna? Har en LR model 3 som jag fick för några veckor sedan.
Körde hem från Danmark idag och navigera till laddare som skulle ge 250kwh. Det hände på den första ett par minuter, men sen ner till ca 80kwh då var batteriet ca 50% laddat.
Körde vidare då hastigheten bara blev sämre.
Styrde vidare hemåt med blev en laddning till i Danmark då bilen tyckte jag skulle toppa upp, stannade på nästa 250 kWh laddare. Där avslutande jag efter 10-15 min när hastigheten var nere på 66kwh och bilen på 57%.
Är detta normalt när det är bra tryck på laddarna? Har en LR model 3 som jag fick för några veckor sedan.
Re: Långsamma suc
Det ser ut ungefär som förväntat, aningen långsammare dock.
Här är ungefär det du kan förvänta dig med en ny model 3:
Laddkurvan är aningen finslipad numera. Bilden är ca 2 år gammal.
Den blå linjen (5L) är för batteriet du har.
Hade du navigerat med förvärmning sedan minst en timme före laddningen?
Det är väldigt vanligt på forumen att folk frågar om laddhastigheten men att de samtidigt inte låtit bilen förvärma helt och hållet (av diverse anledningar, oftast).
Låter man inte bilen förvärma batteriet helt (minst en timmes navigering till Superchargern) så kan man inte räkna med full laddhastighet.
Att du verkar ha nått 250kW tyder på en bra batteriförvärmning men lika bra att vara tydlig med det ändå.
Här är ungefär det du kan förvänta dig med en ny model 3:
Laddkurvan är aningen finslipad numera. Bilden är ca 2 år gammal.
Den blå linjen (5L) är för batteriet du har.
Hade du navigerat med förvärmning sedan minst en timme före laddningen?
Det är väldigt vanligt på forumen att folk frågar om laddhastigheten men att de samtidigt inte låtit bilen förvärma helt och hållet (av diverse anledningar, oftast).
Låter man inte bilen förvärma batteriet helt (minst en timmes navigering till Superchargern) så kan man inte räkna med full laddhastighet.
Att du verkar ha nått 250kW tyder på en bra batteriförvärmning men lika bra att vara tydlig med det ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långsamma suc
Jag tycker min Model Y LR 2022 laddar mycket långsammare än min Model 3 LR 2021.
Inte över 150 kW ens på V3, med 20% och förvärmt batteri.
Inte över 150 kW ens på V3, med 20% och förvärmt batteri.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långsamma suc
Tack för svar, ja batteriet var redo att laddas, navigera dit.
På andra laddningen startade dock inte förvärmningen förrän det var ca 20 min dit. Gissar att den känner av vad som behövs?
Förstår att det är vanliga frågor …
Vad gör att den slår av på hastigheten så snabbt?
På andra laddningen startade dock inte förvärmningen förrän det var ca 20 min dit. Gissar att den känner av vad som behövs?
Förstår att det är vanliga frågor …
Vad gör att den slår av på hastigheten så snabbt?
Re: Långsamma suc
Håller med tidigare talare om att det är stabilare på V3 än V2, men jag har upplevt stora problem i Linköping senaste tiden. När jag laddade där senast fick jag bara 35 Kw från 15% och uppåt. Körde såklart vidare till Norrköping efter att vi lyckats slänga i oss maten på Jureskog. Det verkar vara effektbrist just där. Mantorp som är precis runt hörnet har jag inte haft problem på.
MX LR (Raven) 2019
Re: Långsamma suc
3 är det ursprungliga model 3 LR/P-batteriet. Panasonic 2170.
Anvöndes i huvudsak fram tom 2020.
3L är efterföljaren (Panasonic 2170L) som satt i m3 performance 2021 och en del av 2022.
Satt även i en mindre del 3 LR 2021.
Tesla svängde över till att använda LG-batterier i Shanghai- och Berlinbyggda LR och P och de laddar lite långsammare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Långsamma suc
Låter konstigt.
Y har ju 5-batteriet, LG 78.8kWh.
Långsammare än 3 och 3L, men inte bara 150kWh. Borde var stationen som begränsade.
Y LR MIG (samma batteri som MIC)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långsamma suc
Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
I slutet på veckan bär det av norrut, troligen laddning i Söderhamn. Jag skall kolla hur mycket jag får då.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Långsamma suc
Jag fick över 250 kW på Mantorp både dagen före SECC och under SECC. Jojje fick nog gott och väl över 230 kW i alla fall. Men våra bilar har Panasonicbatteri, så de håller i den höga laddeffekten lite längre än din bil som har LG-batteri. Det blir lättare för oss att hinna se hög laddeffekt.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 22:01Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Långsamma suc
Som jag skrev för några inlägg sedan, Mantorp har jag inte haft problem vid, bara Linköpingmikebike skrev:Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
I slutet på veckan bär det av norrut, troligen laddning i Söderhamn. Jag skall kolla hur mycket jag får då.
MX LR (Raven) 2019
Re: Långsamma suc
Du ser på kurvan jag postade att man måste vara under 20% för att nå 200kW, så du får väl sikta rätt lågt och fullt förvärmt.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 22:01Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
I slutet på veckan bär det av norrut, troligen laddning i Söderhamn. Jag skall kolla hur mycket jag får då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsamma suc
Fullerö i Uppsala ger ofta låg effekt också, dålig matning till stationen säger
dom på Tesla efter att jag bett dom titta på några specifika tillfällen då jag
inte ens fått 70kW (fick fullt kräm både före och efter Fullerö så blev misstänksam).
Vet inte hur ofta men vi har i princip slutat stanna där om man säger så…
dom på Tesla efter att jag bett dom titta på några specifika tillfällen då jag
inte ens fått 70kW (fick fullt kräm både före och efter Fullerö så blev misstänksam).
Vet inte hur ofta men vi har i princip slutat stanna där om man säger så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsamma suc
Måste vara lite varierande?Bjelke skrev: ↑24 jul 2023 11:09Fullerö i Uppsala ger ofta låg effekt också, dålig matning till stationen säger
dom på Tesla efter att jag bett dom titta på några specifika tillfällen då jag
inte ens fått 70kW (fick fullt kräm både före och efter Fullerö så blev misstänksam).
Vet inte hur ofta men vi har i princip slutat stanna där om man säger så…
Det är väl en V2 (?), jag såg nog 140kW+ när jag laddade sist 30/6, då var alla platser upptagna men min ladd-parkamrat hade en mercedes som stod bredvid, han kunde inte koppla in innan jag åkt så han kunde parkera om.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsamma suc
Ja man kan ju hoppas att det är varierande men vi har haft problem varenda gång därAAKEE skrev: ↑24 jul 2023 11:31Måste vara lite varierande?Bjelke skrev: ↑24 jul 2023 11:09Fullerö i Uppsala ger ofta låg effekt också, dålig matning till stationen säger
dom på Tesla efter att jag bett dom titta på några specifika tillfällen då jag
inte ens fått 70kW (fick fullt kräm både före och efter Fullerö så blev misstänksam).
Vet inte hur ofta men vi har i princip slutat stanna där om man säger så…
Det är väl en V2 (?), jag såg nog 140kW+ när jag laddade sist 30/6, då var alla platser upptagna men min ladd-parkamrat hade en mercedes som stod bredvid, han kunde inte koppla in innan jag åkt så han kunde parkera om.
sedan förra sommaren så man började ju fundera på om det var något strul med bilen
men inte enligt Tesla när dom fick några tidstämplar…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsamma suc
Det har klagats på Skellefteå också, tog de laddare som skulle vara minst nedsatta men fick då 135kW någomstans både med M3P på väg till tokholm och S på väg uppBjelke skrev: ↑24 jul 2023 15:40Ja man kan ju hoppas att det är varierande men vi har haft problem varenda gång därAAKEE skrev: ↑24 jul 2023 11:31Måste vara lite varierande?Bjelke skrev: ↑24 jul 2023 11:09Fullerö i Uppsala ger ofta låg effekt också, dålig matning till stationen säger
dom på Tesla efter att jag bett dom titta på några specifika tillfällen då jag
inte ens fått 70kW (fick fullt kräm både före och efter Fullerö så blev misstänksam).
Vet inte hur ofta men vi har i princip slutat stanna där om man säger så…
Det är väl en V2 (?), jag såg nog 140kW+ när jag laddade sist 30/6, då var alla platser upptagna men min ladd-parkamrat hade en mercedes som stod bredvid, han kunde inte koppla in innan jag åkt så han kunde parkera om.
sedan förra sommaren så man började ju fundera på om det var något strul med bilen
men inte enligt Tesla när dom fick några tidstämplar…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Långsamma suc
Fördelen med SR+/RWD - det går ändå inte ladda mycket snabbare än siffrorna som det klagas över i tråden så eventuell överbelastning har jag hittills aldrig noterat
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långsamma suc
Nu laddar vi i Hudik och fick som mest 214 kW @ 21%.AAKEE skrev: ↑23 jul 2023 23:33Du ser på kurvan jag postade att man måste vara under 20% för att nå 200kW, så du får väl sikta rätt lågt och fullt förvärmt.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 22:01Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
I slutet på veckan bär det av norrut, troligen laddning i Söderhamn. Jag skall kolla hur mycket jag får då.
Fast det minskar fort, nu 164 kW @30%.
I natt laddade jag fullt inför resan och fick 520 km EPA. Det är väl rätt ok efter 1,5 år?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långsamma suc
Vilket batteri hade du, står det Y5CD eller Y5LD? Gissar Y5LD?mikebike skrev: ↑26 jul 2023 13:48Nu laddar vi i Hudik och fick som mest 214 kW @ 21%.AAKEE skrev: ↑23 jul 2023 23:33Du ser på kurvan jag postade att man måste vara under 20% för att nå 200kW, så du får väl sikta rätt lågt och fullt förvärmt.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 22:01Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
I slutet på veckan bär det av norrut, troligen laddning i Söderhamn. Jag skall kolla hur mycket jag får då.
Fast det minskar fort, nu 164 kW @30%.
I natt laddade jag fullt inför resan och fick 520 km EPA. Det är väl rätt ok efter 1,5 år?
520km blir ca 77.5 kWh om jag inte minns fel på laddkonstanten.
214kW vid 21% är ju rätt ok om man kikar på laddkurvan jag postade tidigare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långsamma suc
Japp, Y5LD.AAKEE skrev: ↑26 jul 2023 16:21Vilket batteri hade du, står det Y5CD eller Y5LD? Gissar Y5LD?mikebike skrev: ↑26 jul 2023 13:48Nu laddar vi i Hudik och fick som mest 214 kW @ 21%.AAKEE skrev: ↑23 jul 2023 23:33Du ser på kurvan jag postade att man måste vara under 20% för att nå 200kW, så du får väl sikta rätt lågt och fullt förvärmt.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 22:01Det var inte bara idag, utan "alltid". Men när jag kommer in med låg SoC och varmt batteri så är det numera oftast till Mantorp.
Är det någon annan som upplever att Mantorp ger låg effekt?
I slutet på veckan bär det av norrut, troligen laddning i Söderhamn. Jag skall kolla hur mycket jag får då.
Fast det minskar fort, nu 164 kW @30%.
I natt laddade jag fullt inför resan och fick 520 km EPA. Det är väl rätt ok efter 1,5 år?
520km blir ca 77.5 kWh om jag inte minns fel på laddkonstanten.
214kW vid 21% är ju rätt ok om man kikar på laddkurvan jag postade tidigare.
Jag har sett 514 respektive 517 km tidigare när jag laddat fullt tidigare i år. Kul att det går åt rätt håll för en gångs skull
Ja, 214 kW är mer som det skall vara, då var beläggningen ändå 50%
Lägre effekt i Mantorp, trots mindre beläggning.
Det är ju (numera) högre kostnad per kWh i norra Sverige än i södra, man kanske betalar mer för högre effekt?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långsamma suc
Japp, LG’s NMC är stabila ser det ut som.mikebike skrev: ↑26 jul 2023 16:47
Japp, Y5LD.
Jag har sett 514 respektive 517 km tidigare när jag laddat fullt tidigare i år. Kul att det går åt rätt håll för en gångs skull
Ja, 214 kW är mer som det skall vara, då var beläggningen ändå 50%
Lägre effekt i Mantorp, trots mindre beläggning.
Det är ju (numera) högre kostnad per kWh i norra Sverige än i södra, man kanske betalar mer för högre effekt?
Jo, elen är så billig i norra Swe annars så de måste ju salta något åt oss!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Långsamma suc
Jönköping idag anlänt med 20% x plaid
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh