- Man kan då vid "testet" även då få felet fixat genom att de byter till den gamla delen, enligt henne sämre teknik och inget de rekommenderade. Mycket bättre att behålla bilen intakt och få det genom mjukvara. Förstås även billigare för Tesla, men jag köper ändå tänket. Man slipper även då att de ska in och skruva.
Den gamla ”sämre tekniken” hackar iaf inte
Det där låter som rent bilhandlarsnack. Enligt länk tidigare i tråden togs komponenter bort på Shanghai-bilar pga komponentbrist. Om man tar och jämför styrinrättning på Berlin / USA-byggda kanske det klarnar.
Såklart vill man från SC sida inte byta rattstången/styrväxeln, det kostar företaget mer än låta kunden vänta på en kanske lösning nästa (eller nästa..) uppdatering..
Är jag konspiratorisk, eller bara inte naiv?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
color by numberHaft min M3P på service idag, ingen åtgärd mer än konstaterat problem med styrningen som verkar bli värre av kylan. Om informationen om att uppdateringen kommer tidigt 2023 stämmer så känns det som att jag borde avboka mitt serviceärende också.
Har exakt samma problem! Det känns som att vrida på ett kugghjul utan olja, det "klickar" i ratten. Det mest irriterande är att det inte går att släppa taget på ratten utan att den går snett. Antingen så är det en "kugg" och vänster eller en "kugg" åt höger. Det blir ett väldigt farande fram och tillbaka, och ett konstant korrigerande.
Jag sitter på 2022.44.25.1 och har visserligen inte märkt av det på ett tag, men det har heller inte varit så kallt ute. När det var kring 10 minus var det hemskt!
Jag ångar lite mitt Teslaköp (Augusti 2022) efter att fler och fler småfel som dessa uppstår. Nästa bil blir nog en ID.?. Betalar man närmare 700K för en bil så bör man kunna förvänta sig att saker och ting fungerar. Jag blir mest irriterad över hur dåligt byggd (iaf min) bil har varit. Knarrande, visslande ljud och pinsamt dåliga dörrar där rutan skakar pinsamt mycket vid stängning. Vi får se, blir blir nog sälj när bonusen kommer nu i februari. Sorry för OT, men är lite arg faktiskt. Mercan (300de) jag sålde var MYCKET bättre på ALLT förutom mjukvara.
Jag har också märkt detta på min M3P uttagen 31 augusti 2022. Började i slutet av oktober tror jag. Hoppas det löser sig med mjukvaruuppdatering.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
Audi hade problem med kuggkänsla när de införde elektriskt servo. Detta var speciellt vid kyla.
Audis problem var att man stängde av styrservot helt när föraren inte styrde/vred på ratten. Sedan var det en fördöjning innan servot vaknade till så man hann lägga på kraft för att vrida ratten innan servoverkan kom igång.
Folk beskrev det precis som det jag har läst om nu med Tesla; svårt styra med precision i lite högre farter och kuggig känsla i ratten. Alla bilar var inte drabbade. Det förekom ganska mycket artiklar om problemet. Det tog ett tsg för Audi att fixa det då det påverkade bränsleförbrukning ( = utsläpp) att ändra programvaran för servot.
Min A5 sportback, 2012, fick byta programvara till styrservot trots att felet aldrig upplevdes.
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Har ju märkt att ratten vrider sig lite när jag närmar mig sidomarkeringen (jag brukar lämna extra avstånd till mötande lastbilar och bussar och mötande som kör nära mittlinjen sedan före Tesla tiden) jag antar det är nån säkerhetsgrej?
Så om någon vet hur det är tänkt att fungera, eller om det är något liknande tråden här?
Är samma sak när det är extra bred vägren och jag åker ut på den (jag gör då inga tecken innan)
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Håller med, men det verkar ju inte så på Tesla
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Förklarar att då får de bärga dit den då den inte är säker att köra.
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Förklarar att då får de bärga dit den då den inte är säker att köra.
Det ger ju också (med all rätt) mer tyngd åt påståendet av problemet det blir mer ”på riktigt” då.
Jag skulle tex inte vilja köra på E4 där det är vajerräcke eller allmänt smalt om bilen inte gick
att styra helt exakt.
Det hör med mjukvara, jag har nu meddelande om att uppdatera från 2022.44.25.3 till 2022.44.30 men jag ser ovanför att det talas om 2023.2.0.5, nu är det iofs Y men ligger jag inte lite efter?
Nästa fråga, har någon testat 2022.44.30 och förändrade det något med styrningen, rädd för att det blir värre?