Inkopplad bil utan att ladda?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Basutbud »

Hej!

Ny teslaägare här. Man läser ofta att bilen alltid ska stå inkopplad med sladd när den inte används. Min fråga är om det fyller någon funktion, och i så fall vilken, att ha den inkopplad exempelvis dagtid även fast man inte laddar. För laddningen har jag ställt in så den går igång kl 23 varje natt, och då är ju bilen förstås inkopplad och laddar upp till 70% eller 80% eller vad jag nu ställt för gräns. Men säg att jag kommer hem tidigt från jobbet, kl 15, och sen ska jag iväg en sväng vid kl 18. Rekommenderas det ändå att koppla i sladden mellan 15-18 fast laddningen är avstängd?

Vill ju förstås göra vad som går för att förlänga batteriets livslängd men vill inte göra saker i onödan.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Dagfinn »

Basutbud skrev:
Hej!

Ny teslaägare här. Man läser ofta att bilen alltid ska stå inkopplad med sladd när den inte används. Min fråga är om det fyller någon funktion, och i så fall vilken, att ha den inkopplad exempelvis dagtid även fast man inte laddar. För laddningen har jag ställt in så den går igång kl 23 varje natt, och då är ju bilen förstås inkopplad och laddar upp till 70% eller 80% eller vad jag nu ställt för gräns. Men säg att jag kommer hem tidigt från jobbet, kl 15, och sen ska jag iväg en sväng vid kl 18. Rekommenderas det ändå att koppla i sladden mellan 15-18 fast laddningen är avstängd?

Vill ju förstås göra vad som går för att förlänga batteriets livslängd men vill inte göra saker i onödan.
Schemalägger du laddning vid hjälp av att laddboxen helt stänger av strömmen i sladden är inkopplingen helt meningslös. Tanken är att bilen hela tiden ska få ström till funktioner utöver bare det att ladda, så som att ha en ok temp på batteriet, uppvärmning av kupé, sentry mode, datorn och den slags utan att det behöver tas från batteriet. Själv har jag det så att min laddbox alltid ger ström, jag har kopplat bilen till elbolaget istället så elbolaget säger åt bilen när det ska laddas vilket ger konstant el till annat jox utöver laddningen. Nu är ju det inte helt sejf egentligen, att elbolaget kommer åt min bil. Men det är så förbannat bekvämt att jag överger mina principer lite i det fallet.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Basutbud skrev:
Hej!

Men säg att jag kommer hem tidigt från jobbet, kl 15, och sen ska jag iväg en sväng vid kl 18. Rekommenderas det ändå att koppla i sladden mellan 15-18 fast laddningen är avstängd?
Nej — finns ingen anledning att koppla in då.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag anser att den endast behöver vara inkopplad när det finns ström tillgängligt att hämta i laddboxen.

Och egentligen endast när du behöver ström den vägen.

Finns ju lite olika varianter hur folk gör.

Har du som rutin att alltid sätta i laddkabeln så glömmer du den ju inte, ifall kvällsresan inte blir av.

Kan du hämta ström från laddboxen om du förvärmer bilen innan avresa hämtas strömmen därifrån istället.

Det spar ju lite på batteriet.

Hos oss laddar frugan sin elbil måndag och onsdag kväll, jag övriga kvällar.
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Basutbud »

Det är inställt så att själva laddboxen (easee) alltid är redo att ge ström men "laddningsbromsen" ligger i Teslas app. Så om jag förstår det rätt kan bilen då utnyttja laddboxen till andra saker även om den inte laddar? Typ hålla värme i batteriet? Sentry mode är avslaget när den står hemma.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Dagfinn »

Basutbud skrev:
Det är inställt så att själva laddboxen (easee) alltid är redo att ge ström men "laddningsbromsen" ligger i Teslas app. Så om jag förstår det rätt kan bilen då utnyttja laddboxen till andra saker även om den inte laddar? Typ hålla värme i batteriet? Sentry mode är avslaget när den står hemma.
Ja, då får bilens komponenter alltid ström om det behövs.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Daniel R »

Basutbud skrev:
Det är inställt så att själva laddboxen (easee) alltid är redo att ge ström men "laddningsbromsen" ligger i Teslas app. Så om jag förstår det rätt kan bilen då utnyttja laddboxen till andra saker även om den inte laddar? Typ hålla värme i batteriet? Sentry mode är avslaget när den står hemma.
Hej,

Har samma upplägg med Tibber Puls och Eesee, dvs smartladdning av och bilen styr laddning till "låglast". Har dock problem att med att det ofta blir 1-fas, trots att jag ställer Eesee på 3-fas. Med längre laddtid blir det dyrare, eftersom man inte kan utnyttja de billigaste timmarna fullt.

Någon annan som har samma problem? Lösning?

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Inkopplad bil utan att ladda?

Inlägg av Dagfinn »

Daniel R skrev:
Basutbud skrev:
Det är inställt så att själva laddboxen (easee) alltid är redo att ge ström men "laddningsbromsen" ligger i Teslas app. Så om jag förstår det rätt kan bilen då utnyttja laddboxen till andra saker även om den inte laddar? Typ hålla värme i batteriet? Sentry mode är avslaget när den står hemma.
Hej,

Har samma upplägg med Tibber Puls och Eesee, dvs smartladdning av och bilen styr laddning till "låglast". Har dock problem att med att det ofta blir 1-fas, trots att jag ställer Eesee på 3-fas. Med längre laddtid blir det dyrare, eftersom man inte kan utnyttja de billigaste timmarna fullt.

Någon annan som har samma problem? Lösning?

Daniel
Nu har jag Greenely och Wallbox istället för ovan kombo, men något sådant problem har jag nog personligen inte hört talas om ens.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Skriv svar