BMW i5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 24 maj 2023 18:35
Verkligen oväntat litet batteri och orimligt dyr M60 (Plaid är ett fynd...). Fin bil dock och ingår det acceptal utrustning i grundpriset på 40an så blir ju förmånsvärdet helt ok!
Hmm, vågar inte uttala mig om Plaid, verkar vara ett känsligt ämne. Men I5 har nog för litet batteri men får vänt inte lite tester så man får se räckvidden på den och det är ju touring som gäller för mig. Den svarta grillen ser skum ut men är ju bara på M60 och den är jag inte intresserad av ändå och den vanliga med lodräta streck tycker jag ser ok ut.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: BMW i5

Inlägg av LarsOJ »

BigEasy skrev: 24 maj 2023 15:50
Så man måste nästan beställa en i svart för att den ska se ok ut i fronten?
Yess men den blir fin i grå också!
EEAB55B6-A134-4A82-9086-2A66FEA8F37A.jpeg
EAC86E76-BBB0-4E51-93B5-CAA993CD6F37.jpeg
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html

Tror det här är en grym bil!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i5

Inlägg av martinot »

Tycker detta är mycket kul att det äntligen kommer en vettig kombi som är en ren elbil!

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i ... ya-elbilen

Tycker det blir mycket intressant. Kommer i alla former av drivlinor med både el-, bensin- och dieselmotorer.

I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60 som kommer i höst.

Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige.

Till nästa år kommer även den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande. Något som jag personligen tycker är spännande då det saknats rena kombi BEV.

Gillar personligen att den nya 5-serien skall fortsätta att se rätt normal ut, och inte lika vräkig och konstig som jag tycker många nya BMW gör.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Provbyggde en eDrive40 för skoj skull och la till liknande utr som jag har på min IX och landa den på över en miljon, lite väl saftigt. Det jag har behöver jag inte ha men det gäller att grundutrustningen är bra om denna ska sälja.

Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 26 maj 2023 10:52
Provbyggde en eDrive40 för skoj skull och la till liknande utr som jag har på min IX och landa den på över en miljon, lite väl saftigt. Det jag har behöver jag inte ha men det gäller att grundutrustningen är bra om denna ska sälja.

Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
Plaid har ventilerade säten som standard. Det man inte kan speca en Model S som i5an har är väl däremot ljudisolering :lol: .
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 26 maj 2023 10:55
Dafro skrev: 26 maj 2023 10:52
Provbyggde en eDrive40 för skoj skull och la till liknande utr som jag har på min IX och landa den på över en miljon, lite väl saftigt. Det jag har behöver jag inte ha men det gäller att grundutrustningen är bra om denna ska sälja.

Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
Plaid har ventilerade säten som standard. Det man inte kan speca en Model S som i5an har är väl däremot ljudisolering :lol: .
Aha det är ju bra, även i LR? Hur ljudet är i nyare S har jag ingen erfarenhet av.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 26 maj 2023 11:03

Aha det är ju bra, även i LR? Hur ljudet är i nyare S har jag ingen erfarenhet av.
Japp, standard även i LR. Jag är bara bitter över hur högljudd nya S var i jämförelse med min i4a, ville väldigt gärna ha en och hade en bokning på en LR som var väldigt billig också men när jag provkörde flera olika och jämförde så var det på tok för stor skillnad. Frun sa blankt nej och jag var inte alls lika taggad längre.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 26 maj 2023 11:06
Dafro skrev: 26 maj 2023 11:03

Aha det är ju bra, även i LR? Hur ljudet är i nyare S har jag ingen erfarenhet av.
Japp, standard även i LR. Jag är bara bitter över hur högljudd nya S var i jämförelse med min i4a, ville väldigt gärna ha en och hade en bokning på en LR som var väldigt billig också men när jag provkörde flera olika och jämförde så var det på tok för stor skillnad. Frun sa blankt nej och jag var inte alls lika taggad längre.
Tack för info, visste inte om du provkört, min IX är så J tyst, troligen tystare än I4, körde I4d för ett tag sedan så glömt. Då släpper jag S LR. Ska provköra I5 men även min säljare sa att han hade specat I5 som min och blev lika dyr som min bil och jag har bättre räckvidd och större bil.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.

Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 26 maj 2023 16:12
Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.

Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.

Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 26 maj 2023 16:22
Legato skrev: 26 maj 2023 16:12
Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.

Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.

Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.

Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 26 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 26 maj 2023 16:22
Legato skrev: 26 maj 2023 16:12
Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.

Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.

Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.

Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin :D
Fast ANC funkar väl inte om någon sitter bak? Satt du bak eller fram i IX, och hade den luftfjädring? Får väl provåka en om man får chansen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 26 maj 2023 16:35
Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.

Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin :D
Det var inte grusväg utan vanlig asfaltsväg med grus på för de hade inte sopat ännu. Smattrade bra i hjulhusen iaf, kollade efteråt och det var inte någon isolering där alls vad jag kunde se så det förklarar saken.

Ja det var Teslas vinterdäck till 19” som satt på bilarna, så standarduppsättning.

Sen är det ju så att man vänjer sig vid en lägre ljudvolym och då uppfattar man högre nivåer som mer störande. Hade jag kommit från vår Model 3 eller gamla S till nya S hade vi nog varit nöjda, men när vi bara kört i4 ett bra tag och sen testade nya S så blev det stor skillnad.

Hade som sagts hoppats på att plocka ut en S men så som de jag testade lät var det inget alternativ. Just när man pratade med varandra så märkte man verkligen skillnaden. ANC var säkert inte igång/kalibrerad men det funkar inte heller med baksätespassagerare så det hjälper inte i alla situationer.

Får boka provkörning hos Tesla igen när det är sommardäck på och se skillnaden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 26 maj 2023 16:43
Legato skrev: 26 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 26 maj 2023 16:22
Legato skrev: 26 maj 2023 16:12
Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.

Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.

Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.

Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin :D
Fast ANC funkar väl inte om någon sitter bak? Satt du bak eller fram i IX, och hade den luftfjädring? Får väl provåka en om man får chansen.
Jag satt fram och den var totalt maxad. Min fru brukar driva med sin far, eftersom han alltid bara bockar i all utrustning med följden att han ofta missar att ens prova en del av den utrustning han betalat för :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 26 maj 2023 16:53
Dafro skrev: 26 maj 2023 16:43
Legato skrev: 26 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 26 maj 2023 16:22
Legato skrev: 26 maj 2023 16:12
Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.

Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.

Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.

Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin :D
Fast ANC funkar väl inte om någon sitter bak? Satt du bak eller fram i IX, och hade den luftfjädring? Får väl provåka en om man får chansen.
Jag satt fram och den var totalt maxad.
Ok, vore intressant om du uppfattar det samma mellan baksäte och fram, om det är ANC det hänger på. Var det inte bekymmer med illamående med ANR, som det väl hette förr, men det kanske är löst. Tror det var i helikopter och i kåpor dock.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: BMW i5

Inlägg av sebiva »

Från och med idag ska man kunna provköra, har en tid bokad imorgon, ska bli spännande att se hur den är, även om det egentligen är touringen vi väntar på.

Det verkar också ha släppts något embargo på videos inatt (har inte hunnit kolla ännu, men autogefühl brukar ju vara bra):
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i5

Inlägg av iAkita »

De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i5

Inlägg av lawe »

Spelar stor roll för mig👍
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

iAkita skrev: 14 okt 2023 18:21
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i5

Inlägg av iAkita »

Legato skrev: 14 okt 2023 20:11
iAkita skrev: 14 okt 2023 18:21
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Jo, MG5 var jag medveten om men det är en lite annan klass. ET5 hade jag missat, så den får jag spana in. Oavsett vilket, kul att även de Europeiska tillverkarna är på gång, även om det knappast lär bli en Svensson-bil med tanke på priset.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 14 okt 2023 20:11
iAkita skrev: 14 okt 2023 18:21
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.

Finns det ngn info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i5

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2023 22:46
Legato skrev: 14 okt 2023 20:11
iAkita skrev: 14 okt 2023 18:21
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.

Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW i5

Inlägg av vigge50 »

iAkita skrev: 14 okt 2023 23:05
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2023 22:46
Legato skrev: 14 okt 2023 20:11
iAkita skrev: 14 okt 2023 18:21
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.

Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån.
Så en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera.

Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.

Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

vigge50 skrev: 15 okt 2023 08:00
iAkita skrev: 14 okt 2023 23:05
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2023 22:46
Legato skrev: 14 okt 2023 20:11
iAkita skrev: 14 okt 2023 18:21
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.

Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.

Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån. [Min u.]
en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera. [Min u.]

Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.

Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...

Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 2 380 kg.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html

EDIT: Angav först vikten för eDrive 50 och inte M60. Har rättat detta ovan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: BMW i5

Inlägg av Banane »

SwedishAdvocate skrev: 15 okt 2023 09:06
vigge50 skrev: 15 okt 2023 08:00
iAkita skrev: 14 okt 2023 23:05
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2023 22:46
Legato skrev: 14 okt 2023 20:11


Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.

Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån. [Min u.]
en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera. [Min u.]

Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.

Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...

Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 kg. Är det mycket tyngre än ngt motsvarande fossildrivet?...

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html
En fossildriven femma väger strax under 2 ton har jag för mig så 2-300 kg extra ca.

Vikt sliter däck men plötslig acceleration sliter antagligen ännu mer. Partiklar i luften från däck är väl en sak. Tror att de är för stora för att åstadkomma skada i lungblåsorna som andra mindre partiklar kan göra. Däremot så är det ju mikroplaster som hamnar i naturen och därmed i allt levande efter ett tag. Hur stort problem det är vet jag egentligen inte. Får man cancer eller andra problem eller låter det bara läskigt?
Skriv svar