Laddar inte till angiven laddgräns

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Laddar inte till angiven laddgräns

Inlägg av Mattias82 »

Har lag märke till att min MYP inte vill ladda till min angivna laddgräns sedan en tid tillbaka. Den slutar alltid att ladda när det är 1% kvar. Altså, har jag angivit 70% så laddar den till 69%. Kanske inte är hela världen, men jag stör mig lite på det ändå.
Är det något som går att rätta till? Bilen har alltid stått och laddas innomhus på samma ställe sedan i sammas då jag fick den. Nu när det är kyligt ute är det 12 grader där, så det bör väl inte påverka?

Har laddat bilen till 100% en gång och det var i höstas. Och tycker det skulle vara trevligt att kunna ladda den till 100% mer än en gång. Men antar att det skulle bara bli till 99% nu. Behöver jag göra någon form av kalibrering? Kört 1340 mil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar inte till angiven laddgräns

Inlägg av LarsL »

Förmodligen för att det kallt, då kan procenten minska. Bilen har alltså förmodligen laddat till gränsen men sedan har batteriet svalnat och nivån sjunkit.

Om du är oroligt för degradering så syns inte den på procenten utan även om 8 år kommer bilen visa 100% när du laddar fullt.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Laddar inte till angiven laddgräns

Inlägg av Icerman »

Märker också detta nu när det är kallare. Hände ej tidigare vid varmare väderlek
Model Y LR -22
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Laddar inte till angiven laddgräns

Inlägg av Mattias82 »

Tack för svaren. Känns mycket bättre nu :D
Skriv svar