Påslag Tibber (vs Greenely)
Moderator: Redaktion
Påslag Tibber (vs Greenely)
Fick en länk skickad från en kompis angående att Greenely skulle göra stora påslag på sina elpriser inom det som kallas självkostnadspris.
Blev nyfiken och har nu gått igenom alla fakturor för januari tom november i år.
Jag hamnar på 0,15:-/kWh, dvs väldigt långt ifrån artikelns 0,50:-/kWh, men samtidigt långt över de 0,08:-/kWh som de anger för Tibber.
För mig ser det ut som följer:
Balansansvar: 0,07:-/kWh
Elcertifikat: 0,02:-/kWh
Bra Miljöval: 0,06:-/kWh
Totalt: 0,15:-/kWh
Är det någon som gjort motsvarande övning med Tibber och som orkar delge sina resultat?
Blev nyfiken och har nu gått igenom alla fakturor för januari tom november i år.
Jag hamnar på 0,15:-/kWh, dvs väldigt långt ifrån artikelns 0,50:-/kWh, men samtidigt långt över de 0,08:-/kWh som de anger för Tibber.
För mig ser det ut som följer:
Balansansvar: 0,07:-/kWh
Elcertifikat: 0,02:-/kWh
Bra Miljöval: 0,06:-/kWh
Totalt: 0,15:-/kWh
Är det någon som gjort motsvarande övning med Tibber och som orkar delge sina resultat?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Kollade lite snabbt nu, 11 öre ink moms extra verkar det landa på hos Tibber.
Edit: Nu har jag inte läst artikeln men den kan ju vara så att både Tibber och Greenely prissäkrar en del. Lyckas man bra med det kan man ju tjäna en hacka.
Edit: Nu har jag inte läst artikeln men den kan ju vara så att både Tibber och Greenely prissäkrar en del. Lyckas man bra med det kan man ju tjäna en hacka.
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Här ser ni mitt påslag
Avslutade avtalet direkt. Rejält blåst.
Avslutade avtalet direkt. Rejält blåst.
Model 3 lr 2021 82 kWh
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Jag hade samma i november (34 öre ink moms). Det var högt, men för mig är det relevanta vad man har över längre tid. För mig har det som sagt varit 15 öre för januari tom november.
Ligger det kvar på den nivån eller högre i december och Q1 så går jag tillbaka till Tibber, men är nyfiken på att se om det är så lågt som 8 öre (artikeln) eller 11 öre (Anderzzon här i tråden).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Det ska de inte göra. Som kund ska man alltid betala spot + påslagen. Problemet är att Greenely tydligen "upphandlar" balansansvar och bra miljöval på månadsbasisis och de varierar rejält. Tyvärr har man ju heller ingen insikt i om det är det de verkligen gör eller om man blir blåst...
När du säger 11 öre, vilken period har du tittat över då?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Kollade bara på kl 15 idag i Tibber appen. Där kan man se spottpriset med och utan påslag. När jag skaffade Tibber förra året var påslaget bara några ören, så det har ökat lite där också.Legato skrev: ↑27 dec 2022 20:01Det ska de inte göra. Som kund ska man alltid betala spot + påslagen. Problemet är att Greenely tydligen "upphandlar" balansansvar och bra miljöval på månadsbasisis och de varierar rejält. Tyvärr har man ju heller ingen insikt i om det är det de verkligen gör eller om man blir blåst...
När du säger 11 öre, vilken period har du tittat över då?
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Tibber lägger på 8,75 öre denna månad för mig i SE4.
Kollar man Kraftringen så lägger de på 4,9öre/kWh (off topic)
Frågan är inte om de mer traditionella elbolagen börjar komma ikapp Tibber och Greenly?
Kollar man Kraftringen så lägger de på 4,9öre/kWh (off topic)
Frågan är inte om de mer traditionella elbolagen börjar komma ikapp Tibber och Greenly?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Jag hade nästan exakt samma förbrukning, verkar vara bättre deal hos skekraft. Har timpris.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Vad jag har sett av de traditionella är att smartladdning något man får betala extra för.
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Nja, det finns lite olika tjänster för det, t.ex. Gridio (gratis) eller True Energy (som ingår hos Kraftringen)
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Ok. Bra. Det var nog hos Fortum jag uppfattade att det var ett tillval mot avgift.
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Grejen hos Tibber är att de garanterar att man betalar max 50% /kWh jämfört med sin övriga förbrukning när man använder smartladdningen.
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Prismässigt absolut. För mig handlar Tibber/Greenely inte om pris främst utan om app och integrationer. Vet ingen annan leveemed bra app, men däremot vill jag inte betala mer hos Greenely än hos Tibber.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Kan bli dyrt för dem under December. Mitt genomsnitt ligger på 3,40 kr/kWh och laddningen på hela 2,40kr/kWh de behöver alltså lägga emellan 70öre/kWh (eller?).
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Precis, men som jag skrev tidigare så har de nog prissäkrat en del för att kunna hantera såna här priser. Det är nog också en del av anledningen till att deras påslag har ökat successivt när priserna har blivit högre.
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Ja, det är nog korrekt. De behöver ha större marginal på sina upphandlingar för att täcka det de lovat.
Jag hade nog föredragit ett elbolag med helt raka priser. Men det kanske inte funkar ekonomiskt?
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Återigen. Påslagen har inget med prissäkring att göra. De är specificerade som balansansvar, bra miljöval och elcertifikat. De är bundna att sälja till spotpris bortsett från dessa påslag.Anderzzon skrev: ↑30 dec 2022 10:03Precis, men som jag skrev tidigare så har de nog prissäkrat en del för att kunna hantera såna här priser. Det är nog också en del av anledningen till att deras påslag har ökat successivt när priserna har blivit högre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Ja de säljer till spotpris men frågan här var hur de finansierar att de ibland måste bjuda på en ibland rätt stor kostnad. Hur mycket får de egentligen för balansregleringen?Legato skrev: ↑30 dec 2022 11:07Återigen. Påslagen har inget med prissäkring att göra. De är specificerade som balansansvar, bra miljöval och elcertifikat. De är bundna att sälja till spotpris bortsett från dessa påslag.Anderzzon skrev: ↑30 dec 2022 10:03Precis, men som jag skrev tidigare så har de nog prissäkrat en del för att kunna hantera såna här priser. Det är nog också en del av anledningen till att deras påslag har ökat successivt när priserna har blivit högre.
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Ditt påstående var att man lägger till kostnad för prissäkring i påslaget. Det stämmer inte, vilket är det jag kommenterat.Anderzzon skrev: ↑30 dec 2022 11:32Ja de säljer till spotpris men frågan här var hur de finansierar att de ibland måste bjuda på en ibland rätt stor kostnad. Hur mycket får de egentligen för balansregleringen?Legato skrev: ↑30 dec 2022 11:07Återigen. Påslagen har inget med prissäkring att göra. De är specificerade som balansansvar, bra miljöval och elcertifikat. De är bundna att sälja till spotpris bortsett från dessa påslag.Anderzzon skrev: ↑30 dec 2022 10:03Precis, men som jag skrev tidigare så har de nog prissäkrat en del för att kunna hantera såna här priser. Det är nog också en del av anledningen till att deras påslag har ökat successivt när priserna har blivit högre.
Tror kostnaden för laddgarantin är en droppe i havet, men har ingen aning. Vet inte ens om de överhuvudtaget gör vinst ännu. Det är en extremt snabbväxande startup fortfarande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Nja det jag menade var egentligen att jag tror att deras inköpskostnader har gått upp pga att de eventuellt prissäkrar mer.Legato skrev: ↑30 dec 2022 12:11Ditt påstående var att man lägger till kostnad för prissäkring i påslaget. Det stämmer inte, vilket är det jag kommenterat.Anderzzon skrev: ↑30 dec 2022 11:32Ja de säljer till spotpris men frågan här var hur de finansierar att de ibland måste bjuda på en ibland rätt stor kostnad. Hur mycket får de egentligen för balansregleringen?Legato skrev: ↑30 dec 2022 11:07Återigen. Påslagen har inget med prissäkring att göra. De är specificerade som balansansvar, bra miljöval och elcertifikat. De är bundna att sälja till spotpris bortsett från dessa påslag.
Tror kostnaden för laddgarantin är en droppe i havet, men har ingen aning. Vet inte ens om de överhuvudtaget gör vinst ännu. Det är en extremt snabbväxande startup fortfarande.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Du jämför olika saker.
Tibberpriset är spotpriset och ett tillägg på 8,75 öre vilket då ska vara deras inköpspris, eftersom de inte har något påslag (marginal). Månadsavgift på 39:-
Kraftringenpriset är spotpriset PLUS avgifter för ”ursprungsgarantier, anskaffningskostnader och elcertifikat”. Detta ger ett okänt pris eftersom de inte redovisar summorna, men helt säker mer än 8,75 öre över spotpriset.
Sedan lägger de på ytterligare 4,9 öre som ett påslag (marginal). Månadsavgift på 45:-
Jag tror tvärt om att många av de traditionella elbolagen har långt kvar till uppstickarna. Frågan är bara hur länge uppstickarna klarar att köra utan betydande marginaler.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Frågan är hur mycket Skekraft lägger till på sitt elpris.
”Avropat/timmätt rörligt elpris” lär ju inte vara samma som spotpriset.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Nicke Nyfiken skrev: ↑30 dec 2022 14:23Frågan är hur mycket Skekraft lägger till på sitt elpris.
”Avropat/timmätt rörligt elpris” lär ju inte vara samma som spotpriset.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Som jag fattar det när jag läser på Skekraft så görs 7,5-öres-påslaget på deras inköpspris, alltså inte på spotpriset. Så frågan kvarstår, hur mycket lägger de till på spotpriset, för att komma upp i inköpspris, innan de sedan lägger till sitt påslag på 7,5 öre?Tellus skrev: ↑31 dec 2022 00:22Nicke Nyfiken skrev: ↑30 dec 2022 14:23Frågan är hur mycket Skekraft lägger till på sitt elpris.
”Avropat/timmätt rörligt elpris” lär ju inte vara samma som spotpriset.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Påslag Tibber (vs Greenely)
Som jämförelse:
Svea Solar tar 4,45 öre i påslag + 2 öre för elcertifikat. Ex moms.
Svea Solar tar 4,45 öre i påslag + 2 öre för elcertifikat. Ex moms.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp