Vilken dinosaurie dör först!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Vilken dinosaurie dör först!

Inlägg av Elputte »

Vi diskuterar ju ibland hur en del företag som inte är med i elbilsmatchen kan straffas hårt i framtiden. Samt hur mycket som händer i framtiden kring 2017. Vilka företag tror ni ligger risigt till tack vare att de missar elbilens genombrott? Som helt enkelt inte kan ställa om och utveckla tillräckligt snabbt. Svaret får vi ju först om några år. Men jag gissar att PSA med Citroen och Peugeot ligger dåligt till. Deras elbilar ska ju komma först 2020. FIAT Chrysler kanske också som inte vill att man ska köpa deras FIAT 500 eftersom de förlorar pengar på den.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vilken dinosaurie dör först!

Inlägg av mickeisol »

Ja en sak är klar, att köpa en ny diesel eller bensinbil nu är ju ingen höjdare, andrahandsvärdena kommer ju att bli usla ifall tesla lyckas bra med sin model 3.

Frågan är ju också hur hybridernas andrahandsvärde kommer att se ut, det beror nog mycket på hur pålitliga dom är och vilka reparationskostnader dom får ifall/(när) hybridsystemen krånglar.

Hursomhelst om man måste byta bil nu så är det nog bäst att köpa begagnat i väntan på den elbil man vill ha, eller eventuellt leasa bilen så länge.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Vilken dinosaurie dör först!

Inlägg av Silversound »

Med tanke på hur stor efterfrågan det är på bilar i världen och hur liten tillgång det kommer vara på elbilar närmaste 5-10 åren, så lär de flesta ändå klara sig bra. Men kan man inte erbjuda elbilar så kommer man kanske tappa vissa marknader och få rikta in sig på andra ställen i världen där efterfrågan på elbilar inte är så stor än.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vilken dinosaurie dör först!

Inlägg av Daoops »

En tanke är ju att en eller flera av Faraday, Apple, Google, Tesla, Uber eller någon annan har rätt i sina spådomar att tekniken för fullt autonoma fordon är redo inom 3-5 år och att politikerna/opinionen likaså några år efter. Kanske fasas in med vissa gator/vägar till att börja med.
Användandet per bil (när den inte bara står parkerad) i en stad kanske då kan öka från 2% till kanske 40% = 1/20 så många bilar. Kanske måste man ändå ha en egen bil om man inte bor i en tätort så säg 1/10 då för enkelhetens skull.

Om det 2021 då istället för 100 miljoner bilar säljer 10 miljoner självkörande bilar som man delar på (självgående Ubers) och 10M "ägda" bilar så kommer ju ganska många tillverkare som vi känner till dom idag att åka på pumpen.

Fordonsbranchen är på väg in i itbranchen (eller tvärt om hur man nu vill se det).

Det i kombo med att förbränningsmotorns dagar är räknade (sedan kan man diskutera om man kan räkna till 3, 5,10 eller 20 år) gör att jag är väldigt imponerad och lite smått oroad över att folk väljer att ha kvar sina aktier i dom gamla dino-bilbolagen.

Men fråga löd "vilken som ryker först". Jag tror nog också citroen och Peugeot. Sedan tror jag Toyota kommer att falla tungt, känns som att dom rider på alldeles för gott självfötroende och satsar helt fel på vätgas och blybatterihybrider.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken dinosaurie dör först!

Inlägg av Jerker »

Om inte politiker gör nåt drastiskt för att gynna elbilar kan det komma att ta lång tid innan fossilbilarna utfasas helt. Jag märker ju att medvetenheten bland vanligt folk för vad en modern elbil verkligen är idag är väldigt låg. Iofs tror jag på en exponentiell "medvetandeutbredning", men frågan är när det verkligen tar fart? EU har ju en massa lagstiftning som hindrar staterna att göra kraftfulla insatser till fromma för elbilar.

Fransmännen är ju väldigt nationalistiska och skulle inte gilla att se nåt av deras anrika bilföretag gå i graven. De skulle förmodligen strunta i EU:s direktiv och ge dem stöd in i det längsta.

Det är svårt att sia om vilken biltillverkare som kommer att gå i graven först, men rent generellt är det förmodligen små tillverkare typ Volvo, om de inte ställer om tillräckligt snabbt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vilken dinosaurie dör först!

Inlägg av apkungen »

Jag tror att det kan bli helt sjuk efterfrågan på model 3 om den lever upp till förväntningarna och håller schemat. I Norge kan varannan bil bli en model 3, bolt eller leaf 2. Undra vad model 3 kommer kosta i Norge och vilken fossilbil den kommer motsvara i pris. Toyota yaris?
Skriv svar