![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
https://translate.googleusercontent.com ... EaqdFam5Mg
Moderator: Redaktion
Ett halvår efter model 3 release. Och av...hm blurrigt i kulan här men det set ut som Apple.dstr skrev:Frågan är inte om, utan när och vem? Apple eller google?
Sant. Men han har också sagt ganska rätt ut att han kommer att kliva av som VD efter model 3. Han personligen tänker nog mest på vad som är bäst för att påskynda övergången till el-bilar, men sedan skall man komma ihåg att det finns många andra aktieägare. Elon har runt 30% va av aktierna?Surfaren skrev:Jag är mycket tveksam till att Elon skulle gå med på en försäljning med mindre än att Tesla hamnar i ekonomiskt trångmål av mycket allvarlig art. Han är ju inte så värst intresserad för pengarnas skull, så vad skulle någon erbjuda för att vända honom?
Google var en dag ifrån att köpa Tesla "back in the days" när det såg riktigt mörkt ut, men Tesla fick tag i pengar i sista stund så det blev ingen affär med Google.
+1bjelkeman skrev:Google. Mm det vill jag inte. Google suger upp alldeles för mycket data om oss redan. Att få all data om hur vi rör oss dagligen också, usch.
GM, då tror jag att de dödar Tesla med sin inkompetens.
Efter Model 3 med Elons tidsram kan betyda 1 till många år och att kliva av som VD betyder inte att han lämnar Tesla eller ger upp sitt aktieinnehav. Detta har han varit tydligare med än när han eventuellt lämnar VD-posten.Daoops skrev:Sant. Men han har också sagt ganska rätt ut att han kommer att kliva av som VD efter model 3. Han personligen tänker nog mest på vad som är bäst för att påskynda övergången till el-bilar, men sedan skall man komma ihåg att det finns många andra aktieägare. Elon har runt 30% va av aktierna?Surfaren skrev:Jag är mycket tveksam till att Elon skulle gå med på en försäljning med mindre än att Tesla hamnar i ekonomiskt trångmål av mycket allvarlig art. Han är ju inte så värst intresserad för pengarnas skull, så vad skulle någon erbjuda för att vända honom?
Google var en dag ifrån att köpa Tesla "back in the days" när det såg riktigt mörkt ut, men Tesla fick tag i pengar i sista stund så det blev ingen affär med Google.
Nä absolut, han har ju också sagt att han pengar är först in och skall bli först ut. Och som sagt, det är bara Tesla Motors som är up for grabs, Tesla Energy som ändå är det stora i det här tror jag inte är till salu ens (kanske delägarskap för att komma åt till exempel googles bergrum av pengar). Och om man tänker på det, Apple har en stor fan base (om än något förlegade kanske, men alla är inte early adopters) och med deras djupa fickor skulle det kunna vara bra för mänskligheten om dom tar över biltillverkningen. Samt att jag tror Elon är på ett sätt lite sugen på att satsa allt på SpaceX när uppdraget är slutfört (model 3). Och sedan behöver det inte alls betyda att han inte kan sitta med i styrelsen eller ha någon annan rådgivande/PR post men just det där tisdag onsdag och varannan fredagspendlandet för dag till dag arbetet som VD ger jag max 180 dagar efter att första m3 rullat ut. Hoppas innerligt att jag har felSvenssons skrev:Efter Model 3 med Elons tidsram kan betyda 1 till många år och att kliva av som VD betyder inte att han lämnar Tesla eller ger upp sitt aktieinnehav. Detta har han varit tydligare med än när han eventuellt lämnar VD-posten.Daoops skrev:Sant. Men han har också sagt ganska rätt ut att han kommer att kliva av som VD efter model 3. Han personligen tänker nog mest på vad som är bäst för att påskynda övergången till el-bilar, men sedan skall man komma ihåg att det finns många andra aktieägare. Elon har runt 30% va av aktierna?Surfaren skrev:Jag är mycket tveksam till att Elon skulle gå med på en försäljning med mindre än att Tesla hamnar i ekonomiskt trångmål av mycket allvarlig art. Han är ju inte så värst intresserad för pengarnas skull, så vad skulle någon erbjuda för att vända honom?
Google var en dag ifrån att köpa Tesla "back in the days" när det såg riktigt mörkt ut, men Tesla fick tag i pengar i sista stund så det blev ingen affär med Google.
Tror inte att Apple är intresserade av ett tillverkningsföretag men väl mycket av kompetensen inom Tesla men den kan fås på andra sätt än att köpa upp hela företaget. Google har tidigare köpt upp Motorola t.ex. men det var inte för att få tag på produktionsdelar utan för att säkra patent. Själva produktionsdelarna såldes strax efter också så jag tror inte att Google heller är intresserade av Tesla som en biltillverkare även ifall de nog är mycket intresserade av all data som samlats in från Model S med Autopilot.
Jag är ganska övertygad att Apple vill och kommer in i bilbranschen (och troligen redan är där) men de är inte intresserade att köpa bilfabriker eller batteritillverkning. De köpte inte upp någon tillverkare av musikspelare när de hoppade in i den branschen. De köpte inte heller någon mobiltelefontillverkare när de gav sig in i den branschen. Apple har både muskler och kompetens att utveckla bilar vilket är det som de vill göra. De har inget intresse av själva produktionen av telefoner eller bilar tror jag. De behöver inte heller namnet Tesla för marknadsföring och att köpa Tesla för att sedan döpa om det till Apple är ju bara pengaförstöring. De kommer att tjäna mer på att själva utveckla en bil och låta underleverantör tillverka dessa precis som de gör på alla sina andra plattformar.Daoops skrev:Jag tror nog tvärtom mot dig att Apple är lite halvdesperata över att hitta en ny bransch, först var det datorer och sedan mobiler. Dom måste hitta på något nytt nu för att inte stagnera. Det blir ju en helt ny riktning för dom att börja med egen tillverkning, men så sade alla när dom hoppade på mobilerna också å andra sidan (att det var ny mark och att dom inte borde ge sig in i det snåret). Vad skall dom annars göra? Sitta still och sakta bli uppknaprade av konkurrensen?
Visa ord som vanligt Svenssons. Men en stor skillnad med Apple nu är att Jobs inte är kvar. Tim köper nog hellre. Kanske. Vi får se.Svenssons skrev:Jag är ganska övertygad att Apple vill och kommer in i bilbranschen (och troligen redan är där) men de är inte intresserade att köpa bilfabriker eller batteritillverkning. De köpte inte upp någon tillverkare av musikspelare när de hoppade in i den branschen. De köpte inte heller någon mobiltelefontillverkare när de gav sig in i den branschen. Apple har både muskler och kompetens att utveckla bilar vilket är det som de vill göra. De har inget intresse av själva produktionen av telefoner eller bilar tror jag. De behöver inte heller namnet Tesla för marknadsföring och att köpa Tesla för att sedan döpa om det till Apple är ju bara pengaförstöring. De kommer att tjäna mer på att själva utveckla en bil och låta underleverantör tillverka dessa precis som de gör på alla sina andra plattformar.Daoops skrev:Jag tror nog tvärtom mot dig att Apple är lite halvdesperata över att hitta en ny bransch, först var det datorer och sedan mobiler. Dom måste hitta på något nytt nu för att inte stagnera. Det blir ju en helt ny riktning för dom att börja med egen tillverkning, men så sade alla när dom hoppade på mobilerna också å andra sidan (att det var ny mark och att dom inte borde ge sig in i det snåret). Vad skall dom annars göra? Sitta still och sakta bli uppknaprade av konkurrensen?
Tesla Energy är ju än så länge en del av Tesla Motors och inte ett eget bolag så köper man Tesla Motors så köper man också Tesla Energy. Kan visserligen knoppas av efter uppköp men jag ser det inte som troligt att så många aktieägare vill släppa aktierna innan Gigafactory har börjat ge frukt.
Att göra en "hostile takeover" av Tesla Motors ser jag inte som så troligt. Brukar ge rätt negativ effekter på både de anställda i företaget man köper och dess kunder.
Jo, alla får använda Teslas patent. Men har för mig att det fanns lite finstilt också. Nog så viktigtJerker skrev:Jag tror att ett starkt argument som talar emot att Apple skulle vara intresserat av att köpa just Tesla är att Tesla öppnade alla sina patent för vem som vill använda dem. Det är ju inte direkt Apples melodi.
Den datan har ju Google redan för väldigt många av sina användare. Har du platshistorik aktiverat samt location services påslaget i någon av Googles appar i din mobil, t.ex. Google Maps, så samlar de redan in det. Isåfall kan du kolla din platshistorik här: https://maps.google.com/locationhistory/b/0bjelkeman skrev:Google. Mm det vill jag inte. Google suger upp alldeles för mycket data om oss redan. Att få all data om hur vi rör oss dagligen också, usch.