- Den ena bilen (M3P) hamnar under 700-gränsen och är berättigad till 50k bonus
- Både bilarnas (den andra är en MYP) förmånsvärden kommer ner en bra bit
Om man kikar till rättsläget så säger lagstiftningen följande:
"Med en bilmodells nybilspris avses det pris som bilen hade när den introducerades på den svenska marknaden. Om ett sådant introduktionspris ändras efter kort tid, avses med nybilspris det justerade priset. Om det inte finns något nybilspris, anses som nybilspris för bilmodellen det pris som det kan antas att bilen skulle ha haft om den introducerats på den svenska marknaden när den var ny, se 61 kap. 6 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL."
Skatteverket har också under årens lopp gjort ganska många rättelser av nybilsprislistan; för att bilar saknats i listan, för att bilar haft fel pris i listan, för att bilar haft fel jämförelsebil o.s.v. Under 2022 rättades flera modeller från BMW, Volvo och Kia.
Man kan tänka sig att rättelser görs snabbare i Skatteverkets digitala tjänst för bilförmånsberäkning (https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 03976.html) än i de rätt så statiska PDF-prislistorna, men jag är inte säker.
Min 10.000-kronorsfråga nu är vad som gäller för mina bilar. Skatteverket har per 2023-01-01 ansatt nypriser på bilarna som bara 12 dagar senare är inaktuella (och rejält inaktuella). Ponera vidare att Skatteverket har vetskap om detta men att de inte anser det värt besväret att revidera hela prislistan bara för att ett enda märke gjort stora ändringar - vi kan anta att första revidering av PDF-prislistan kommer först vid halvårsskiftet. Om vi antar att mina bilar levereras under Q1, vad gäller då:
- Aktuell PDF-prislista den dagen bilen tas i bruk gäller, period. Jag får bita i det sura äpplet.
- Givet den bakomliggande lagstiftningen så kan jag argumentera (och få rätt) för att de lägre priserna ska gälla oavsett när PDF-prislistan uppdateras.
Någon som VET vad som gäller?