Tesla P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Tesla P85D

Inlägg av Dan Persson »

Jag laddar bilen till 85 % , då anger den ca 400 km på vägmätaren, men jag kommer bara 150 km stadstrafik.
Bilen drar motsvarande 2,2 mil/mätare för 1 mils stadskörning.
Jag måste spara åtminstone 10,0 mil/mätare 5o km körning för att kunna hitta en laddningsstation .
Detta betyder att jag kan köra så att säga 150 km på en så att säga fulltank?
Stämmer verkligen detta eller är det något fel batteri, laddning etc.
Kan någon hjälpa mej med ett svar ?
'MVH & Gott Slut & Gott Nytt!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Tesla P85D

Inlägg av dstr »

Ställ om mätaren till att visa typical
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Tack för tipset, vet du var eller man gör det?
Menar du att förbrukningen är normal för P85D, jag har bara haft den någon vecka och är en aningen konfunderad, med tanke på att alla pratar om räckvidd på 500 km, iofs. landsväg, men ändå?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Inställningar/enheter i settings.

Räkna med ca 30-35 mils räckvidd vid normal körning så stämmer det bättre.

200-270/10 mil i förbrukning är helt normalt.

Räkna med att du har 75 tillgängligt i batteriet så då ser du för att komma 50 mil ska du ligga på 150 och det är minst sagt lågt även om det går med låååångsam körning i fint väglag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Tack så jättemycket.
Men jag förstår fortfarande inte 200-270/10 mil- motsvarar väl maximalt 20 mil på "fullt batteri 85%" eller är det något jag missar ?

Jag förstod inte heller detta, kanske jag är lite insnöad, du säger följande

Räkna med att du har 75 tillgängligt i batteriet så då ser du för att komma 50 mil ska du ligga på 150
Menar du då att batteriet laddas till 75 KW och du kan köra 50 mil om du kör i 15 km per timma eller menar du att man måste ladda två gånger (dvs,75x2=150) för att komma 50 mil ?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Det som menas är att normalförbrukningen ligger på 200-270Wh/Km = 2-2,7kWh/mil och skall du nå 50 mil med fulladdat batteri (100% laddning ~76kWh) får du ha en maxförbrukning på 1,5kWh/mil. I 200-270Wh/Km kommer du 30-35 mil på 100%.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

En P85D har ett 85kWh (kiloWattTimmar) batteri det kan lämna ifrån sig ungefär 75kWh(om nu siffran stämmer), resten är reserverat för att undvika bricking tex. Om du kör med en förbrukninga av 200W/km (Watt per kilometer), vilket du kan i 80-90 km/h (landsvägsfart), så förbrukar du alltså 90x200W=18000W per timme vilket är samma som 18kWh. 75/18 ger ungefär 4,1h vilket ger 4,1x90km alltså 369km i räckvidd.

Däremot om man kör ludricus accelerationer hela tiden så tar batteriet slut fort...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ursäkta min otydlighet med enheterna men tror de andra förtydligade det bra.

Ville använda de siffror "du känner igen" från bilen men då blev det enhersförvirring istället.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
18650

Inlägg av 18650 »

Dan Persson skrev:
Jag laddar bilen till 85 % , då anger den ca 400 km på vägmätaren, men jag kommer bara 150 km stadstrafik.
'MVH & Gott Slut & Gott Nytt!
Kommer du bara 150km så är något fel på bilen eller dig(din högerfot).
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om du kör i stadstrafik så här års så drar den väldigt mycket per km i början då den värmer både kupé (lite mindre om du förvärmt) och batteri (om den inte står i varmgarage). Värmning kostar naturligtvis mer energi per km när det går långsamt än när det går snabbt, och start-stopp trafik drar mer än jämn fart (även om man förlorar mindre än en förbränningsmotorbil i och med återvinningen).

500 km räckvidd är lika sant som att en snåldiesel drar 0,3 l/mil enligt specifikationen. Det går att uppnå, men man måste köra rätt extremt energisnålt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Låter konstigt. Min erfarenhet från andra elbilar är att i stadstrafik/trafikstockning brukar jag komma långt med elbil. Förutsatt att trafiken rullar någorlunda och inte värmen behöver gå för fullt.

Har dock inte behövt testa med Teslan då jag mest använder den på långvägskörning.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

När jag kör lite små snäckor nu när det är runt 0 grader drar den ca 300 W/km
Men om jag kör lite längre på vintern är de ca 200 W/km
Jag är rätt säker på att det är rattvärme, stolsvärme, kupévärme och värmning av batterier som gör att det blir så mycket med på små sträckor
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inlägg av ironjack »

Om du verkligen bara kommer 150 km på 85% laddning så är det något fel, kontakta service.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

ironjack skrev:
Om du verkligen bara kommer 150 km på 85% laddning så är det något fel, kontakta service.
Ja, om det inte är många korta körningar utan att ladda emellan. Om man bara gör kallstarter och kör några kilometer så kan jag se hur man bara kommer 150 km utan att det skulle vara något konstigt.
@Dan Persson, hur ser ditt körmönster ut, och vad har du förbrukning i Wh/km? Går det ner mot 200 Wh/km om du kör på landsväg några mil så skulle jag se det som normalt.
Men prata med Tesla om du tycker att det verkar konstigt, så kan de kanske se om det är normalt eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

@Dan, är du samma Dan som har dperssonbilrekond? Äntligen slått till på en Tesla :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

150 km plus 50 km föratt ladda är 200 km och laddar du bara till 85% och bara kör korta sträckor nu när det är kallt så är det inget konstigt med lite över 300 wh per kilometer. det är detta som är problemet med bilen det fungerar utmärkt om du laddar hemma på natten men annars blir det nog väldigt kort räckvidd och mycket laddning med bara "kallstarter" samma problem om du passerar SC på en långtur och laddar där sedan åker till moster hilda ytterligare 100-150 km utan destinationsladdning så blir det kärvt att komma tillbaka
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Lika sant som när Mitsubishi påstår att Outlander PHEV har "Superlåg förbrukning" och "Den viktade bränsleförbrukningen vid blandad körning är fantastiska 0,18l/mil!", när den egentligen är 1l/mil så fort pygmébatteriet är tomt...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Så här års kan förbrukningen kortvarigt bli extrem, upp emot 6-700 Wh/km har jag sett. Den sjunker visserligen snabbt, men om man bara kör korta sträckor med kall bil, då kan man nog få en väldigt kort räckvidd. Är trafiken väldigt långsam blir ju dessutom andelen el som går åt till värme stor i förhållande till det som går åt för körsträckan.
Normalt bör du ju alltså komma betydligt längre även i city.
Vilken förbrukning visar energimätaren ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
@Dan, är du samma Dan som har dperssonbilrekond? Äntligen slått till på en Tesla :D
Här heter han ju DperssonBIlrekond, så det är nog inte samma Dan. ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Här heter han ju DperssonBIlrekond, så det är nog inte samma Dan. ;)
Eller så är en profil för den verksamhet han driver och den andra som privatperson? Men, det är nog bara en eller två som vet hur det ligger till och det är inte du och jag ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Gott Nytt År all tesla ägare.
Jag har under gårdagen fått ett flertal svar angående räckvidd och förbrukning för en Tesla P85.
Min bil står just nu utomhus, det är vinter, jag kör korta sträckor i stadstrafik med en hel del accelerationer osv.
Bilen är ur många aspekter förträfflig men denna enormt låga kapacitet så måste man nog se bilen som en ren stadsbil så fort som du är utanför stadsgränserna så blir man nojig . p.g.a. just denna låga kapacitet och brist på laddning.

Men tack och lov har jag en Nissan GTR som dricker som en alkoholist men den vågar jag trots allt köra utanförstadsgränsen.

Tack för klara och uttömmande svar och ha ett riktigt nytt gott 2016.
MVH
Dan Persson
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag förstår hur du tänker, men tror att även du med tiden kommer att använda Teslan för allt längre resor.

Räckviddsångesten släpper med tiden, kombinerat med att nyhetens behag med accelerationen går över så att batteriet räcker längre.

Om du sedan vänjer vid att plugga in laddning så fort du kommer hem så kommer det räcka ännu längre.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast jag hävdar ändå att det är när du kommer utanför stadsgränsen som din räckvidd går upp. 30 mil i laglig hastighet ska inte vara ett problem. När du nu bara stadskör så kan jag förstå att räckvidden verkar kort. Testa att göra en utflykt till Uppsala t ex så får du nog se på annat, särskilt om du tar 255 ena vägen snarare än E4.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, så är det ju också!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Elbilen och Tesla är framför allt en landsbygdsbil, det gäller bara att programmera om hjärnan från fossiltänket till eltänk. Det låter som om du bor i en lägenhet i stan? Du kan alltså inte ladda så fort du kommer hem utan måste åka och tanka på fossilvis? Ja, då blir det ju jobbigt och störande, så klart. Dels märker du av den lilla "bränsletanken" eftersom du hela tiden måste veta när du ska åka iväg och tanka. Sen blir ju själva tankningen ett irritationsmoment eftersom den tar tid, även en SC tar ju tid om man bara ska stå och titta på bilen. För att uppskatta den tiden behöver man vara en snåljåp av rang ;) Det man ska göra som gör användandet bekymmerslöst att att ladda bilen varje gång den står still, då kommer man varje gång ut till en bil som är fulltankad och behöver aldrig slösa tid på att åka och tanka. Nu kan det bli lurigt om man parkerar bilen på gatan utanför lägenheten eller jobbet så klart, den enkla infrastrukturen finns inte... än. Därför är elbilen bättre för villa området eller landsbygden, där har alla ett uttag att plugga in bilen (om inte så fixas det för någon tusenlapp).
Skriv svar