Trängselskatt i elnätet ska införas

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev: 07 feb 2023 19:51
Fredrik j skrev: 07 feb 2023 19:20
Dafro skrev: 07 feb 2023 18:42
Ev sant men frågan ör om just det är så stort problem, men ev har du rätt, och ör väl inget problem att ladda med lägre effekt om man bara har en bil om man inte kör långt varje dag. Fast rätt många år bort skulle jag gissa på.
Problemen blir störst lokalt i villaområden med elsystem dimensionerade för hushållsel.
Jag tror inte det dröjer länge i den miljön.
Elbilar och hemmabatterier i varenda hus.
Fast nyttan med batterier försvinner väl lite då, blir ju bara nyttigt på sommaren om man har solceller och bilen kan man ju inte ladda från batteri eller på dagen när man inte är hemma. Eller vad menar du att nyttan med batterier skulle bli?
Du kan ladda med låg effekt hela tiden. Skulle man lyckas fullt ut skulle det räcka med en 6A säkring till villan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev: 07 feb 2023 11:09
https://ei.se/konsument/el/effekttariff ... -konsument

Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027 (EIFS 2022:1).

År 2022 är det runt 20 av 150 elnätsföretag som har infört effekttariffer. Det innebär att många elanvändare som hittills inte har betalat för sin effektanvändning, som hushåll och mindre företag, kommer att göra det inom några år.
Tycker det är fel väg att gå.

I dag så laddar jag elbilarna med fullt spett mitt på natten under de timmarna där efterfrågan (och priset) är som allra lägst. Dvs. jag använder elnätet verkligen när kapaciteten är som allra störst och det är en massa outnyttjad effekt.

Måste jag dra ner på laddeffekten så kommer jag ibland att behöva ladda över många fler timmar istället, inklusive de timmar där priserna per timme är högre, men även kapaciteten i elnätet är mycket lägre. Detta gynnar ingen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 07 feb 2023 20:29
Dafro skrev: 07 feb 2023 19:51
Fredrik j skrev: 07 feb 2023 19:20
Dafro skrev: 07 feb 2023 18:42
Ev sant men frågan ör om just det är så stort problem, men ev har du rätt, och ör väl inget problem att ladda med lägre effekt om man bara har en bil om man inte kör långt varje dag. Fast rätt många år bort skulle jag gissa på.
Problemen blir störst lokalt i villaområden med elsystem dimensionerade för hushållsel.
Jag tror inte det dröjer länge i den miljön.
Elbilar och hemmabatterier i varenda hus.
Fast nyttan med batterier försvinner väl lite då, blir ju bara nyttigt på sommaren om man har solceller och bilen kan man ju inte ladda från batteri eller på dagen när man inte är hemma. Eller vad menar du att nyttan med batterier skulle bli?
Du kan ladda med låg effekt hela tiden. Skulle man lyckas fullt ut skulle det räcka med en 6A säkring till villan.
Nja detta kommer ju inte ersätta elpriserna och dess toppar bör man ju troligen undvika för då ör ju effeltbehovet stort i hela Sverige. Har beställt en Q8 55 med batteri på 106 kWh och ska man ladda den fullt inför en långresa så krävs det effekt för att hinna fylla den på de timmar man är hemma men visst inte varje dag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av PhR34k »

Jag föreslår att man stoppar vinst uttag från nätbolagen tills att kraftnätet är utbyggt. Det låter helt sjukt att de ska fortsätta straffa oss konsumenter med deras monopol system dessutom.
Så jävla trött på att höra att det saknas kapacitet när de ä
År efter år höjer nätavgifterna och nätbolagen flyttar runt sina miljarder i vinster.
Ska de nu kräva att samtliga svenska hushåll ska skaffa batterilagring och om vi nu gör det så kommer dom då att sänka nätavgifterna? Det är ju en sjuk investering som samtliga svenskar måste betala ur egen ficka plus att vi ska stå för svenska kraftnäts uppbyggnad och deras vinster.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Fredrik j »

PhR34k skrev: 08 feb 2023 05:48
Jag föreslår att man stoppar vinst uttag från nätbolagen tills att kraftnätet är utbyggt. Det låter helt sjukt att de ska fortsätta straffa oss konsumenter med deras monopol system dessutom.
Så jävla trött på att höra att det saknas kapacitet när de ä
År efter år höjer nätavgifterna och nätbolagen flyttar runt sina miljarder i vinster.
Ska de nu kräva att samtliga svenska hushåll ska skaffa batterilagring och om vi nu gör det så kommer dom då att sänka nätavgifterna? Det är ju en sjuk investering som samtliga svenskar måste betala ur egen ficka plus att vi ska stå för svenska kraftnäts uppbyggnad och deras vinster.
Elnätsbolagen är ju ofta kommunalt ägda bolag.
En kommun får enligt kommunallagen inte ta ut högre avgifter än vad tjänsterna kostar. Några miljarder i vinst är det inte frågan om.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 08 feb 2023 06:06
PhR34k skrev: 08 feb 2023 05:48
Jag föreslår att man stoppar vinst uttag från nätbolagen tills att kraftnätet är utbyggt. Det låter helt sjukt att de ska fortsätta straffa oss konsumenter med deras monopol system dessutom.
Så jävla trött på att höra att det saknas kapacitet när de ä
År efter år höjer nätavgifterna och nätbolagen flyttar runt sina miljarder i vinster.
Ska de nu kräva att samtliga svenska hushåll ska skaffa batterilagring och om vi nu gör det så kommer dom då att sänka nätavgifterna? Det är ju en sjuk investering som samtliga svenskar måste betala ur egen ficka plus att vi ska stå för svenska kraftnäts uppbyggnad och deras vinster.
Elnätsbolagen är ju ofta kommunalt ägda bolag.
En kommun får enligt kommunallagen inte ta ut högre avgifter än vad tjänsterna kostar. Några miljarder i vinst är det inte frågan om.
Tja de skiftar nog ganska ordentligt.. Utan att veta andelar så tror jag du ska titta på eon som äger nätet över stora delar av södra Sverige och även ett område i norr.

Nej jag tycker effekt avgifter timme för timme är fel. Jag betalar redan massor för en säkring som är ganska begränsade och dyr att uppgradera och att då betala ännu mer för att man använder den säkring man redan betalt för är knäppt.

Och hur skulle de kunna vara ett problem ens, i vårt område tror jag de är minst 50% av hushållen som har solceller och då måste ju nätet klara ta emot all denna el oavett, dvs i andra riktningen.
Nej för vanliga villaägare känns detta mest som ett sätt att suga ut ännu mer pengar.
Screenshot_20230208-065023.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av PhR34k »

Fredrik j skrev:
PhR34k skrev: 08 feb 2023 05:48
Jag föreslår att man stoppar vinst uttag från nätbolagen tills att kraftnätet är utbyggt. Det låter helt sjukt att de ska fortsätta straffa oss konsumenter med deras monopol system dessutom.
Så jävla trött på att höra att det saknas kapacitet när de ä
År efter år höjer nätavgifterna och nätbolagen flyttar runt sina miljarder i vinster.
Ska de nu kräva att samtliga svenska hushåll ska skaffa batterilagring och om vi nu gör det så kommer dom då att sänka nätavgifterna? Det är ju en sjuk investering som samtliga svenskar måste betala ur egen ficka plus att vi ska stå för svenska kraftnäts uppbyggnad och deras vinster.
Elnätsbolagen är ju ofta kommunalt ägda bolag.
En kommun får enligt kommunallagen inte ta ut högre avgifter än vad tjänsterna kostar. Några miljarder i vinst är det inte frågan om.
https://sverigesradio.se/avsnitt/hur-sk ... -anna-borg
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Elix747 »

Eller så är det miljarder i vinst som de gör.

Elnätsbolagen vattenfall, ellevio och Eon är de klart största nätägarna och som också tjänare mest pengar. Sedan finns det många mindre kommunala nätägare.

Enligt DN då har elnätsbolsgen en vinstmarginal på ca 30%, vilket är långt över företagsmedel (8%).
De har ” kunnat ta ut nära 25 miljarder kronor högre elavgifter i monopolnäten än vad Ei sett som skäligt åren 2012 till 2019.” Ei=energimarknadsinspektionen.

EON: ”Av vinsten har sedan tre fjärdedelar – 74,5 procent – de senaste tio åren skickats till moderbolaget. Det handlar om 26 miljarder kronor som skickats till ägarbolaget i den tyska elkoncernen i stället för att investeras i de svenska elnäten.”
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev: 08 feb 2023 06:58
Eller så är det miljarder i vinst som de gör.

Elnätsbolagen vattenfall, ellevio och Eon är de klart största nätägarna och som också tjänare mest pengar. Sedan finns det många mindre kommunala nätägare.

Enligt DN då har elnätsbolsgen en vinstmarginal på ca 30%, vilket är långt över företagsmedel (8%).
De har ” kunnat ta ut nära 25 miljarder kronor högre elavgifter i monopolnäten än vad Ei sett som skäligt åren 2012 till 2019.” Ei=energimarknadsinspektionen.

EON: ”Av vinsten har sedan tre fjärdedelar – 74,5 procent – de senaste tio åren skickats till moderbolaget. Det handlar om 26 miljarder kronor som skickats till ägarbolaget i den tyska elkoncernen i stället för att investeras i de svenska elnäten.”
Ja man får ju vara korkad om man röstar fram ett kommunalt styre som säljer ut det lokala elnätet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Bjelke »

PhR34k skrev: 08 feb 2023 05:48
Jag föreslår att man stoppar vinst uttag från nätbolagen tills att kraftnätet är utbyggt. Det låter helt sjukt att de ska fortsätta straffa oss konsumenter med deras monopol system dessutom.
Så jävla trött på att höra att det saknas kapacitet när de ä
År efter år höjer nätavgifterna och nätbolagen flyttar runt sina miljarder i vinster.
Ska de nu kräva att samtliga svenska hushåll ska skaffa batterilagring och om vi nu gör det så kommer dom då att sänka nätavgifterna? Det är ju en sjuk investering som samtliga svenskar måste betala ur egen ficka plus att vi ska stå för svenska kraftnäts uppbyggnad och deras vinster.
Som sagt, dom är bara ute efter mer vinst :evil:
Precis som du säger, först tar dom ut en massa vinst i många år, istället för att kosta på nätet,
och sedan ska vi betala ännu mer för att nätet inte är efterhållet ordentligt… :evil:
Snyggt, jättesnyggt…
Sedan kan jag inte riktigt släppa det Tibor skrev om för nåt år sedan, att hushållen har under
några årtionden minskat sin förbrukning i snitt så att elbilsladdning egentligen hamnar UNDER
den nivå som var förr (det som våra nät är dimensionerade för), så hushållen har tamejfan
inget att skämmas för idag och borde inte behöva betala för att använda våra huvudsäkringar (vi
har 16A och har haft det sedan 2000 då jag köpte kåken och vi har två elbilar).

Som sagt, mest skitsnack, dom vill ha mer pengar bara (som inte heller kommer att användas
för bättre nät).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trängselskatt i elnätet ska införas

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 08 feb 2023 07:12
PhR34k skrev: 08 feb 2023 05:48
Jag föreslår att man stoppar vinst uttag från nätbolagen tills att kraftnätet är utbyggt. Det låter helt sjukt att de ska fortsätta straffa oss konsumenter med deras monopol system dessutom.
Så jävla trött på att höra att det saknas kapacitet när de ä
År efter år höjer nätavgifterna och nätbolagen flyttar runt sina miljarder i vinster.
Ska de nu kräva att samtliga svenska hushåll ska skaffa batterilagring och om vi nu gör det så kommer dom då att sänka nätavgifterna? Det är ju en sjuk investering som samtliga svenskar måste betala ur egen ficka plus att vi ska stå för svenska kraftnäts uppbyggnad och deras vinster.
Som sagt, dom är bara ute efter mer vinst :evil:
Precis som du säger, först tar dom ut en massa vinst i många år, istället för att kosta på nätet,
och sedan ska vi betala ännu mer för att nätet inte är efterhållet ordentligt… :evil:
Snyggt, jättesnyggt…
Sedan kan jag inte riktigt släppa det Tibor skrev om för nåt år sedan, att hushållen har under
några årtionden minskat sin förbrukning i snitt så att elbilsladdning egentligen hamnar UNDER
den nivå som var förr (det som våra nät är dimensionerade för), så hushållen har tamejfan
inget att skämmas för idag och borde inte behöva betala för att använda våra huvudsäkringar (vi
har 16A och har haft det sedan 2000 då jag köpte kåken och vi har två elbilar).

Som sagt, mest skitsnack, dom vill ha mer pengar bara (som inte heller kommer att användas
för bättre nät).
Förståeligt om man är sur om man bor i en kommun där elnätet sålts ut till vinstdrivande bolag.
Den här typen av förvaltning ska ju helst bedrivas i kommunala bolag. Eftersom det inte finns någon konkurrens fungerar inte marknadskrafter och man får istället krångla till det med regleringar.
Kommunalt styre omvärderas ju vart fjärde år.
Skriv svar