Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Moderator: Redaktion
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Så sammanfattat har Easee en ny laddbox på G och de befintliga kommer att fortsätta uppdateras mjukvarumässigt som vanligt. Bara hoppas den nya säljer bra då så dom inte konkar för då står man väl där med en "dum" laddbox.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Hmm, märkligt. Enligt ESV ska de sålda boxarna åtgärdas inom ett år. Så lite mjukvarutuppdateringar lär väl inte räcka.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Easee fortsätter väl som dom gjort hittills, enligt "stoppa huvudet i sanden".chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
Men det blir lite intressant den här veckan vad jag förstår avseende punkt 5. Easee ska meddela ESV om vilka åtgärder de ska vidta.
Beslut 2023-03-14 Elsäkerhetsverket beslutar att:
1 förbjuda Easee AS, 920 292 046, vid vite om 50 000 kronor, att tillhandahålla
följande utrustning:
Utrustning Laddbox
Tillverkare/Varumärke/Fabrikat Easee
Typ Home, Charge
2 förelägga Easee AS, vid vite om 200 000 kronor, att vidta lämpliga åtgärder
för att eliminera de elsäkerhetsbrister som framgår av beslutet för den
radioutrustning som ni har släppt ut på marknaden. (Artikel 14.4g, EU
2019/1020).
3 Easee AS ska, vid vite om 50 000 kronor, återta utrustningarna från era
återförsäljare. Ni ska senast 10 dagar efter att ni tagit del av detta beslut
informera era återförsäljare om försäljningsförbudet och om återtaget.
4 Easee AS ska, vid vite om 50 000 kronor, senast 10 dagar efter att ni tagit del
av detta beslut, informera Elsäkerhetsverket om vilken information ni har
skickat till era återförsäljare.
5 Easee AS ska, vid vite om 50 000 kronor, senast 3 månader efter att ni tagit
del av beslutet, informera Elsäkerhetsverket om vilka åtgärder ni avser att
vidta enligt beslutspunkt 2.
6 Easee AS ska, vid vite om 50 000 kronor, tidigast 9 månader och senast 12
månader efter att ni tagit del av beslutet, skriftligen meddela,
2 (18)
Elsäkerhetsverket resultatet av återkallandet och informera om hur
elsäkerhetsriskerna har eliminerats enligt punkt 2.
7 Easee AS ska stå för de kostnader Elsäkerhetsverket haft för inköp (5113,60
kronor) och provning (12582,00 kronor) av utrustningen, totalt 17695,60
kronor.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Snart inte möjligt väl.. de är väl i mitten på denna månad de ska visa Elsäkerhetsverket en action plan på att lösa problemen?MrRun skrev: ↑12 jun 2023 15:36Easee fortsätter väl som dom gjort hittills, enligt "stoppa huvudet i sanden".chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ja se ovan.chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:39Snart inte möjligt väl.. de är väl i mitten på denna månad de ska visa Elsäkerhetsverket en action plan på att lösa problemen?MrRun skrev: ↑12 jun 2023 15:36Easee fortsätter väl som dom gjort hittills, enligt "stoppa huvudet i sanden".chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Tror de lägger ner verksamheten i Sverige för att sedan komma igen med nytt bolag och ny box
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Inte omöjligt men alla de försäljare samt deras återförsäljare sitter då i skiten och ska lösa allt gentemot kunden.
Om samma skojare startar nytt bolag lär de nog inte få det lika lätt på den svenska marknaden. Vilken återförsäljare vågar tro på dem när det uppstår problem.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Som ägare av en box de byggt blir man inte imponerad av deras hanterande av hela ärendet. Inger inte direkt något förtroende så är inte alls trygg med att de kommer hantera redan installerade boxar.chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
De är bara sitta lugnt i båten.. äger själv 3 st så nej inte så nöjd men man får nog liga byråkratin ha sin gång och sen blir de vad de blir.. Jag tror de är stor risk man själv får stå för kostnaden att byta boxarna.frippe skrev: ↑13 jun 2023 07:05Som ägare av en box de byggt blir man inte imponerad av deras hanterande av hela ärendet. Inger inte direkt något förtroende så är inte alls trygg med att de kommer hantera redan installerade boxar.chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Isolationsavståndet i reläet kan välja att följa tabellen med de värden som finns där ELLER så kan man visa att reläet klarar en överspänning på 4,8 kV och då är det okej enligt standarden, om dom nu väljer att följa den. Har själv pratat med testhus som gjort sådana här tester på olika relän och det finns de som i specen har för litet avstånd men ändå klarar testerna utmärkt. Så det är inte alls säkert att dom måste byta hårdvara pga detta.chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ok.. låter ju lite bra ändå. inte sugen på att köpa 3 nya men vill samtidigt den såklart ska uppfylla vår standard . Är ju nöjd med boxen rent användarmässigt och cloud delen är numera ganska stabil tycker jag.Pontus skrev: ↑13 jun 2023 09:42Isolationsavståndet i reläet kan välja att följa tabellen med de värden som finns där ELLER så kan man visa att reläet klarar en överspänning på 4,8 kV och då är det okej enligt standarden, om dom nu väljer att följa den. Har själv pratat med testhus som gjort sådana här tester på olika relän och det finns de som i specen har för litet avstånd men ändå klarar testerna utmärkt. Så det är inte alls säkert att dom måste byta hårdvara pga detta.chaffis75 skrev: ↑12 jun 2023 15:26Precis jag undrar också lite, de är ju inte en problem ens med mjukvara, de är problem med dokumentation (lätta att lösa) men även isolations avstånd som är hårdvara och jordfelsbrytare (lösbart men extern jordfelsbrytare, men halv dyrt) .
Man ja frågan återstår ju med isolation problemet men rätta mig gärna om jag har fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ny klisterdekal som det tar ett halvår att ta fram, är tydligen en av lösningarna Easee presenterat för ESV. Måste vara en sjujäkla klisterdekal det!
https://www.elinstallatoren.se/2023/06/ ... TeQI-SlcOU
https://www.elinstallatoren.se/2023/06/ ... TeQI-SlcOU
Model Y LR.
Model S70D
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Låter ju lustigt när man lyfter ut endast den åtgärden. Men om en av bristerna är saknad/felaktig märkning så är väl en dekal en lämplig åtgärd för just den bristen?
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Fast om den felaktiga märkningen avser felaktig IP-klass, så är det väl likväl en produkt som inte uppfyller vad som var lovat från början? Visst, dekalen gör att man blir mer medveten om vad den (inte) tål, men felet kvarstår ju likväl.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jag är inte insatt i detaljerna, men en av bristerna var tydligen att viss märkning satt under skalet och var inte synligt. Det kan ju åtgärdas med en dekal.
Det som inte uppfyller standarder menar väl Easee att de ska åtgärda genom ytterligare tester och dokumentation för att visa att boxen bör vara godkänd. Om det är rimligt eller inte har jag ingen aning om.
Det som inte uppfyller standarder menar väl Easee att de ska åtgärda genom ytterligare tester och dokumentation för att visa att boxen bör vara godkänd. Om det är rimligt eller inte har jag ingen aning om.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Precis så, om de vill klara sig så återkallar den sin försäkran om överensstämmelse och drift och underhållsinstruktionp1457 skrev: ↑17 jun 2023 16:50Jag är inte insatt i detaljerna, men en av bristerna var tydligen att viss märkning satt under skalet och var inte synligt. Det kan ju åtgärdas med en dekal.
Det som inte uppfyller standarder menar väl Easee att de ska åtgärda genom ytterligare tester och dokumentation för att visa att boxen bör vara godkänd. Om det är rimligt eller inte har jag ingen aning om.
Genomför av riskanalys och genomför nya tester där riskanalyser och avvikelserna finns/är gentemot standarden eller om de skriver en egen eller använder en internationell som de justerar mot EU krav. Sedan dokumenterar de avvikelserna och utfärdar en ny försäkran om överensstämmelse och en ny DoU instruktion som beskriver det brukaren behöver göra, kanske fler kontroller eller tillkommande utrustning.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3658
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ip-klassningen var det ju inget problem med i slutänden. Om de rättar märkningen och kan visa med tester att isolationsavståndet inte är ett problem är de nästan hemma.
Model Y LR AWD 2022
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nyheten att Easee ställt in betalningar flimrade förbi i nyhetsflödet: https://www.dn.no/marked/easee/konkurs/ ... -1-1490112
Ser inte bra ut.
Ser inte bra ut.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Hoppas innerligt att dem inte konkar och reder upp detta.tor-ake skrev: ↑25 jul 2023 10:04Nyheten att Easee ställt in betalningar flimrade förbi i nyhetsflödet: https://www.dn.no/marked/easee/konkurs/ ... -1-1490112
Ser inte bra ut.
Äger Easee.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det kanske behövs en rekonstruktion för att ordna upp det här. Förhoppningsvis kan verksamhetwn sen leva vidare under nya ägare.enoch85 skrev: ↑25 jul 2023 15:08Hoppas innerligt att dem inte konkar och reder upp detta.tor-ake skrev: ↑25 jul 2023 10:04Nyheten att Easee ställt in betalningar flimrade förbi i nyhetsflödet: https://www.dn.no/marked/easee/konkurs/ ... -1-1490112
Ser inte bra ut.
Äger Easee.
Äger en Easee-box men inte Easee
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jo man kan hoppas vi har 3 st i familjen. Vore trist om boxens uppkoppling plötsligt dör och den blir en dum box. Men ja de är väl bara att rida ut vågen..Maw skrev: ↑25 jul 2023 15:10Det kanske behövs en rekonstruktion för att ordna upp det här. Förhoppningsvis kan verksamhetwn sen leva vidare under nya ägare.enoch85 skrev: ↑25 jul 2023 15:08Hoppas innerligt att dem inte konkar och reder upp detta.tor-ake skrev: ↑25 jul 2023 10:04Nyheten att Easee ställt in betalningar flimrade förbi i nyhetsflödet: https://www.dn.no/marked/easee/konkurs/ ... -1-1490112
Ser inte bra ut.
Äger Easee.
Äger en Easee-box men inte Easee
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19