Elon gillar inte fackföreningar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Kriper »

Här blir man inte långvarig som anställd om man vill starta en fackförening.
Skärmavbild 2023-02-17 kl. 06.43.28.png


https://www.nyteknik.se/tesla/tesla-ans ... as/1609887
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Arctic Drifter »

Kriper skrev: 17 feb 2023 06:45
Här blir man inte långvarig som anställd om man vill starta en fackförening.Skärmavbild 2023-02-17 kl. 06.43.28.png



https://www.nyteknik.se/tesla/tesla-ans ... as/1609887
Jag har aldrig träffat en företagare som gillar fackföreningar, däremot är det inte alla som vågar stå för den åsikten offentligt.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av taliz »


The automaker laid out the following chronology of events leading up to the layoffs:
Tesla conducts performance review cycles every six months. Employees receive a performance rating from 1 to 5 in each cycle that helps them calibrate their work with the expectations of their job. In the worst case, if an employee fails to meet their performance expectations they will be let go.
This review process takes place globally, including in North America, Europe, China, etc. It is not localized to Buffalo.
The most recent performance review cycle was from July 2022 through December 2022. On December 13th, 2022, managers across the company received a communication regarding the review schedule. This included information noting that exits for low performers would start the week of February 12, 2023.
Approximately 4% of the employees on the Autopilot labeling team in Buffalo were exited as a result of this performance review cycle. The employees let go as part of this process received prior feedback on their poor performance from their managers over the course of the review period. Despite feedback, they did not demonstrate sufficient improvement.
The impacted employees were identified on February 3, 2023, which was well before the union campaign was announced. We became aware of organizing activities approximately 10 days later. We learned in hindsight that one out of the 27 impacted employees officially identified as part of the union campaign. This exercise pre-dated any union campaign.
The labeling team in Buffalo, NY has been growing over the last several months at an average rate of around 10 employees a week. Over the last 6 months, the department’s employee base has grown 54%, from 437 employees to 675 employees as of the beginning of this week.
The reason there is time monitoring for image labeling is to improve the ease of use of our labeling software. Since its purpose is to calculate how long it takes to label and image, there is nothing to be gained by delaying bathroom breaks. The claim that Tesla pressures employees to do so is categorically false.
https://electrek.co/2023/02/16/tesla-de ... nion-push/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av mati »

Om en anställd inte presterar ordentligt borde man kanske i första hand ta reda på varför så är fallet, istället för att övervaka folk med syfte att avskeda dem när de inte möter förväntningarna.
Det är en väldigt märklig syn Tesla har på sina anställda. Inte helt oväntat, skulle jag vilja påstå. Men inte ovanligt i Sverige heller, bara att man i Sverige förmodligen inte så enkelt kan få sparken på grund av att man presterar sämre.
Man kanske presterar dåligt eftersom man känner sig understimulerad. Det skulle jag kunna identifiera mig med. Ju mindre och ju enklare uppgifter jag får desto tråkigare blir det och desto mindre är jag benägen att göra ett bra jobb. Har själv varit i den situationen på ett jobb jag hade på Volvo förra året. Efter ett halvår sa jag upp mig själv eftersom jag hade så vansinnigt tråkigt på jobbet att jag mådde dåligt.
Eller så mår man kanske dåligt av helt andra skäl. Man kanske inte har rätt förutsättningar för att kunna utföra ett bra jobb.
Eller så funkar inte samarbetet med någon kollega eller så. Även det är nånting jag känner så väl igen. Om det finns någon idiot på avdelningen som förstör arbetsmiljön genom att roffa åt sig allt arbete och allt beröm, och pratar skit om andra för att själv kunna framstå som superduktig, med konsekvensen att andra dels tappar motivationen och dessutom står där utan att ha nånting vettigt att göra, så borde man styra upp det istället för att avskeda folk.
Det är en ledningsfråga.
Men det händer tyvärr väldigt sällan att en chef frågar hur man mår och om man trivs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Franz »

Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Curik »

Sista punkten är bullshit så jag skulle inte ta det där på så stort allvar. Nej, målet med ett "labeling software" är inte att mäta hur lång tid det tar att kategorisera en bild.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Franz »

Curik skrev: 17 feb 2023 08:27
Sista punkten är bullshit så jag skulle inte ta det där på så stort allvar. Nej, målet med ett "labeling software" är inte att mäta hur lång tid det tar att kategorisera en bild.
Nu står det dock inte så i texten utan det syftas på målet med tidsmätningen (time monitoring).
The reason there is time monitoring for image labeling is to improve the ease of use of our labeling software. Since its purpose is to calculate how long it takes to label an image, there is nothing to be gained by delaying bathroom breaks. The claim that Tesla pressures employees to do so is categorically false.
Driver sajten Car.info
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Arctic Drifter »

Approximately 4% of the employees on the Autopilot labeling team in Buffalo were exited as a result of this performance review cycle. The employees let go as part of this process received prior feedback on their poor performance from their managers over the course of the review period. Despite feedback, they did not demonstrate sufficient improvement.
När jag läser sådant här ångrar jag att jag inte flyttade till USA för 20 år sedan.

I det här landet ska vi tycka synd om alla men många av oss har också under arbetslivet känt en enorm frustration över lågpresterande kollegor som ändå alltid blir kvar och i bästa fall får lite sämre löneutveckling, i sämsta fall får de samma löneutveckling som högpresterande.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Curik »

Franz skrev: 17 feb 2023 08:31
Curik skrev: 17 feb 2023 08:27
Sista punkten är bullshit så jag skulle inte ta det där på så stort allvar. Nej, målet med ett "labeling software" är inte att mäta hur lång tid det tar att kategorisera en bild.
Nu står det dock inte så i texten utan det syftas på målet med tidsmätningen (time monitoring).
The reason there is time monitoring for image labeling is to improve the ease of use of our labeling software. Since its purpose is to calculate how long it takes to label an image, there is nothing to be gained by delaying bathroom breaks. The claim that Tesla pressures employees to do so is categorically false.
Jag skrev fel och syftade såklart på tidsmätningen. Det är ingen som tidsmäter ett kategoriseringsverktyg för att få reda på hur man ska förbättra verktyget. Du får ingen meningsfull data från det (eftersom du inte vet vad som tog tid) och att kategorisera något på en bild tar olika lång tid beroende på hur tydlig bilden är, hur objektet är format, ifall kameran är smutsig och ifall det regnar/snöar o.s.v.

Så, bullshit.

Ni som försvarar detta vidriga beteende är ju knappast arbetstagare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av fth »

Det centrala i den här historien är ju huruvida Tesla sparkade ett antal anställda på grund av att dom ville starta en fackförening, inte hur anställda hanteras generellt i USA. Jag har själv mycket svårt för den totala bristen på anställningstrygghet i USA, och har stor sympati för dom som drabbas av detta, men detta är ju inget specifikt för Tesla, jag tror dom varken är bättre eller sämre än dom flesta andra företag där.

I det här fallet har media gjort kopplingen mellan fackföreningsaktiviteter och avskedanden, Tesla dementerar att det finns någon som helst koppling mellan dessa och att avskedanden endast gjorts baserat på prestation. Med tanke på den iver media har att skapa clickbat-artiklar om Tesla så luter jag starkt åt att tro på Tesla än så länge.

Skulle det framkomma trovärdiga uppgifter om att det faktiskt fanns ett stort överlapp mellan gruppen som ville organisera sig och gruppen som avskedades skulle jag nog ändra mig, men än så länge tror jag detta (som vanligt) är en storm i ett vattenglas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Franz »

Curik skrev: 17 feb 2023 08:48
Franz skrev: 17 feb 2023 08:31
Curik skrev: 17 feb 2023 08:27
Sista punkten är bullshit så jag skulle inte ta det där på så stort allvar. Nej, målet med ett "labeling software" är inte att mäta hur lång tid det tar att kategorisera en bild.
Nu står det dock inte så i texten utan det syftas på målet med tidsmätningen (time monitoring).
The reason there is time monitoring for image labeling is to improve the ease of use of our labeling software. Since its purpose is to calculate how long it takes to label an image, there is nothing to be gained by delaying bathroom breaks. The claim that Tesla pressures employees to do so is categorically false.
Jag skrev fel och syftade såklart på tidsmätningen. Det är ingen som tidsmäter ett kategoriseringsverktyg för att få reda på hur man ska förbättra verktyget. Du får ingen meningsfull data från det (eftersom du inte vet vad som tog tid) och att kategorisera något på en bild tar olika lång tid beroende på hur tydlig bilden är, hur objektet är format, ifall kameran är smutsig och ifall det regnar/snöar o.s.v.

Så, bullshit.

Ni som försvarar detta vidriga beteende är ju knappast arbetstagare.
Nu är jag definitivt en arbetsgivare men jag har riktigt bra erfarenhet av att mäta tider för olika operationer i system för uppmärkning av data. Så fort man har duktigt folk blir snabbt verktygen flaskhalsen så det är en ständig kamp i att se till att optimera gränssnitt, bakomliggande kod, databaser, lagring etc.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av BigEasy »

Arctic Drifter skrev: 17 feb 2023 08:37
Approximately 4% of the employees on the Autopilot labeling team in Buffalo were exited as a result of this performance review cycle. The employees let go as part of this process received prior feedback on their poor performance from their managers over the course of the review period. Despite feedback, they did not demonstrate sufficient improvement.
När jag läser sådant här ångrar jag att jag inte flyttade till USA för 20 år sedan.

I det här landet ska vi tycka synd om alla men många av oss har också under arbetslivet känt en enorm frustration över lågpresterande kollegor som ändå alltid blir kvar och i bästa fall får lite sämre löneutveckling, i sämsta fall får de samma löneutveckling som högpresterande.
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.

Det värsta jag vet är kollegor som anser sig bättre än alla andra och suckar ljudligt när de måste hjälpa de som presterar lite sämre. Med andra ord så trycker de ner sina kollegor och får de att känna sig värdelösa istället för att peppa och lyfta. Resultatet blir att den högpresterande blir en belastning för organisationen.

Det absolut viktigaste för en chef är att skapa god stämning och få alla att dra åt samma håll.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av kallekula »

BigEasy skrev: 17 feb 2023 09:17
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.

Det värsta jag vet är kollegor som anser sig bättre än alla andra och suckar ljudligt när de måste hjälpa de som presterar lite sämre. Med andra ord så trycker de ner sina kollegor och får de att känna sig värdelösa istället för att peppa och lyfta. Resultatet blir att den högpresterande blir en belastning för organisationen.

Det absolut viktigaste för en chef är att skapa god stämning och få alla att dra åt samma håll.
I många organisationer är det dock en eller flera högpresterande som drar hela projekt framåt. Inom mjukvara kan det lätt vara skillnad i effektivitet på en faktor 10 på en högpresterande och lågpresterande. Så visst är det mysigt om alla är polare men så värst mycket bidrar inte en lågpresterande förutom att betala skatt så klart.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Mickep »

Skall man vara tacksam att man har anställningstrygghet i Sverige? eller är det en belastning?
En del belackare påstår att facket är till för de lata, de som bara vill ha förmåner, högre lön mer semester och mindre krav och hets och... och...
hmm kanske ligger lite sanning i det, men är det något dåligt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av martinot »

fth skrev: 17 feb 2023 09:08
Det centrala i den här historien är ju huruvida Tesla sparkade ett antal anställda på grund av att dom ville starta en fackförening, inte hur anställda hanteras generellt i USA. Jag har själv mycket svårt för den totala bristen på anställningstrygghet i USA, och har stor sympati för dom som drabbas av detta, men detta är ju inget specifikt för Tesla, jag tror dom varken är bättre eller sämre än dom flesta andra företag där.

I det här fallet har media gjort kopplingen mellan fackföreningsaktiviteter och avskedanden, Tesla dementerar att det finns någon som helst koppling mellan dessa och att avskedanden endast gjorts baserat på prestation. Med tanke på den iver media har att skapa clickbat-artiklar om Tesla så luter jag starkt åt att tro på Tesla än så länge.

Skulle det framkomma trovärdiga uppgifter om att det faktiskt fanns ett stort överlapp mellan gruppen som ville organisera sig och gruppen som avskedades skulle jag nog ändra mig, men än så länge tror jag detta (som vanligt) är en storm i ett vattenglas.

/fth
Finns ju även den tänkbara möjligheten att de som inte presterade väl, och redan hade på känn att vara på väg ut, drog igång detta med att starta fackförening. Inte för att de brydde sig om anställda på företaget, men för att försöka skydda sina egna tjänster genom att göra det svårare och mer kontroversiellt att sparka de. Isf. tycker jag att Tesla gjorde helt rätt här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av martinot »

BigEasy skrev: 17 feb 2023 09:17
Arctic Drifter skrev: 17 feb 2023 08:37
Approximately 4% of the employees on the Autopilot labeling team in Buffalo were exited as a result of this performance review cycle. The employees let go as part of this process received prior feedback on their poor performance from their managers over the course of the review period. Despite feedback, they did not demonstrate sufficient improvement.
När jag läser sådant här ångrar jag att jag inte flyttade till USA för 20 år sedan.

I det här landet ska vi tycka synd om alla men många av oss har också under arbetslivet känt en enorm frustration över lågpresterande kollegor som ändå alltid blir kvar och i bästa fall får lite sämre löneutveckling, i sämsta fall får de samma löneutveckling som högpresterande.
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.
Nej, men de skulle kunna jobba för andra företag än Tesla.

Är ju Teslas fulla rätt att välja hur de optimerar sitt egna företag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Mickep »

Hade det kunna göras i sverige? troligtvis inte. är det bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av BigEasy »

martinot skrev: 17 feb 2023 10:50
BigEasy skrev: 17 feb 2023 09:17
Arctic Drifter skrev: 17 feb 2023 08:37
Approximately 4% of the employees on the Autopilot labeling team in Buffalo were exited as a result of this performance review cycle. The employees let go as part of this process received prior feedback on their poor performance from their managers over the course of the review period. Despite feedback, they did not demonstrate sufficient improvement.
När jag läser sådant här ångrar jag att jag inte flyttade till USA för 20 år sedan.

I det här landet ska vi tycka synd om alla men många av oss har också under arbetslivet känt en enorm frustration över lågpresterande kollegor som ändå alltid blir kvar och i bästa fall får lite sämre löneutveckling, i sämsta fall får de samma löneutveckling som högpresterande.
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.
Nej, men de skulle kunna jobba för andra företag än Tesla.

Är ju Teslas fulla rätt att välja hur de optimerar sitt egna företag.

Vilka företag då? För mig handlar det om varför vi ens lever här på jorden. Är det bara konkurrens och egennytta det handlar om? Varför?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av martinot »

BigEasy skrev: 17 feb 2023 11:03
martinot skrev: 17 feb 2023 10:50
BigEasy skrev: 17 feb 2023 09:17
Arctic Drifter skrev: 17 feb 2023 08:37
Approximately 4% of the employees on the Autopilot labeling team in Buffalo were exited as a result of this performance review cycle. The employees let go as part of this process received prior feedback on their poor performance from their managers over the course of the review period. Despite feedback, they did not demonstrate sufficient improvement.
När jag läser sådant här ångrar jag att jag inte flyttade till USA för 20 år sedan.

I det här landet ska vi tycka synd om alla men många av oss har också under arbetslivet känt en enorm frustration över lågpresterande kollegor som ändå alltid blir kvar och i bästa fall får lite sämre löneutveckling, i sämsta fall får de samma löneutveckling som högpresterande.
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.
Nej, men de skulle kunna jobba för andra företag än Tesla.

Är ju Teslas fulla rätt att välja hur de optimerar sitt egna företag.
Vilka företag då?
Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av martinot »

BigEasy skrev: 17 feb 2023 11:03
För mig handlar det om varför vi ens lever här på jorden. Är det bara konkurrens och egennytta det handlar om? Varför?
Det är ju upp till dig att välja hur du vill leva ditt liv. I det ingår att det är upp till dig om du vill jobba för Tesla eller inte.

Precis som det är Elons rätt att leva sitt liv hur han vill.

Du verkar vilja bestämma hur andra skall leva sina liv, men ingen skall få bestämma över dig?

Anar en stor portion av hyckleri från dig här...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av taliz »

kallekula skrev: 17 feb 2023 10:20
BigEasy skrev: 17 feb 2023 09:17
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.

Det värsta jag vet är kollegor som anser sig bättre än alla andra och suckar ljudligt när de måste hjälpa de som presterar lite sämre. Med andra ord så trycker de ner sina kollegor och får de att känna sig värdelösa istället för att peppa och lyfta. Resultatet blir att den högpresterande blir en belastning för organisationen.

Det absolut viktigaste för en chef är att skapa god stämning och få alla att dra åt samma håll.
I många organisationer är det dock en eller flera högpresterande som drar hela projekt framåt. Inom mjukvara kan det lätt vara skillnad i effektivitet på en faktor 10 på en högpresterande och lågpresterande. Så visst är det mysigt om alla är polare men så värst mycket bidrar inte en lågpresterande förutom att betala skatt så klart.
Lagom elitistiskt.
Alla kan inte alltid prestera på topp, livet har en tendens att gå såväl upp som ner.
Vissa är duktiga på att sälja in sig själva så det ser ut som de är extremt duktiga, men i praktiken är de usla. Vice versa gäller också, många som inte gör ett ljud drar ett tungt lass, men ingen ser det och de får sällan/aldrig någon uppskattning för det(gäller nog den stora majoriteten).
Kort sagt är det "checks and balances" IMO. Låt folk få vara olika och se till helheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Mickep »

Sedan är det också olika på tidpunkter vissa år är högpresterande lågpresterande och vice versa. kan ha många olika förklaringar.
finns högpresterare som bränner ut sig också. Skall man sparka dem när de gjort sitt?
tycker facket är bra, man lever inte för att jobba. att vara lat är en dygd. de på twitter som elon sparkade var lata. de hade jogaklasser och gratis mat och hög lön, att jobba dygnet runt var inget för dem. men vem kan säga att de inte avundades förmånerna och den minimala arbetsinsatserna de forna twitter anställda hade.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Lurkern »

Vanligt i USA med stora bolag som inte direkt har gräddan av arbetskraften generellt talat, som GE, att kicka 10 procent per år. Blev en populär managementmetod.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Lerumsexpressen »

Arctic Drifter skrev: 17 feb 2023 06:53
Kriper skrev: 17 feb 2023 06:45
Här blir man inte långvarig som anställd om man vill starta en fackförening.Skärmavbild 2023-02-17 kl. 06.43.28.png



https://www.nyteknik.se/tesla/tesla-ans ... as/1609887
Jag har aldrig träffat en företagare som gillar fackföreningar, däremot är det inte alla som vågar stå för den åsikten offentligt.
De finns, de som fattat om du hanterar facket rätt så behöver du bara föra förhandlingar med en part och har med facket som murbräcka.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon gillar inte fackföreningar

Inlägg av Lerumsexpressen »

kallekula skrev: 17 feb 2023 10:20
BigEasy skrev: 17 feb 2023 09:17
Skulle bara "högpresterande" behålla arbetet skulle vi ha 80% arbetslöshet.

Det värsta jag vet är kollegor som anser sig bättre än alla andra och suckar ljudligt när de måste hjälpa de som presterar lite sämre. Med andra ord så trycker de ner sina kollegor och får de att känna sig värdelösa istället för att peppa och lyfta. Resultatet blir att den högpresterande blir en belastning för organisationen.

Det absolut viktigaste för en chef är att skapa god stämning och få alla att dra åt samma håll.
I många organisationer är det dock en eller flera högpresterande som drar hela projekt framåt. Inom mjukvara kan det lätt vara skillnad i effektivitet på en faktor 10 på en högpresterande och lågpresterande. Så visst är det mysigt om alla är polare men så värst mycket bidrar inte en lågpresterande förutom att betala skatt så klart.
Du tänker nog på 80/20 regeln, om att 20% inom en grupp av människor utför 80% av resultatet.
Och den regeln gäller nästa alla och allt.
Träning, kondition, mat/kost, lärande, vanor osv.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar