Min poäng var att du får sämre räckvidd när du frirullar eftersom det kräver elenergi för att simulera frirullning.
One-pedal driving
Moderator: Redaktion
One-pedal driving
Fortsättning från tråden om parkeringssensor för MY som gick lite ”off topic” ….
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Re: One-pedal driving
Nej. Helt fel.
Re: One-pedal driving
Men vad fan. Du kan ju inte bara skapa en egen tråd för detta. Vad ska vi skriva i den andra tråden då? Och än värre, då måste vi ju hitta ett nytt OT-ämne i denna tråd. Jobbigt läge.
Jag kom och tänkte på detta när jag körde e-Golf idag. Den har inte one-pedal-drive, men likväl en massa regen-nivåer. Från frirullning till ganska kraftigt, men sista biten får man alltid trycka på bromsen. Jag brukar bara använda starkaste läget eller frirullning. Alla andra nivåer däremellan använder jag aldrig.
VW har ju tydligen insett detta och bara behållit just dessa 2 lägen i ID-bilarna. Men one-pedal har de inte. Konstigt tycker jag.
I Ioniq5 kör jag alltid med one-pedal eller näst-starkaste nivå. Dock aldrig frirullning eftersom det kräver så många rattpaddel-klicks att komma dit. Man kan inte hoppa över alla mellanlägen så lätt som man kan göra i e-Golfen. Med andra ord så föredrar jag stark regen före ingen regen alls. Jag tycker det är en av de trevliga egenskaperna hos en elbil. De få gångerna jag tvingas köra fossilbil får jag panik varje gång när jag släpper på gasen och bilen bara rullar vidare. Skitläskigt.
Jag kom och tänkte på detta när jag körde e-Golf idag. Den har inte one-pedal-drive, men likväl en massa regen-nivåer. Från frirullning till ganska kraftigt, men sista biten får man alltid trycka på bromsen. Jag brukar bara använda starkaste läget eller frirullning. Alla andra nivåer däremellan använder jag aldrig.
VW har ju tydligen insett detta och bara behållit just dessa 2 lägen i ID-bilarna. Men one-pedal har de inte. Konstigt tycker jag.
I Ioniq5 kör jag alltid med one-pedal eller näst-starkaste nivå. Dock aldrig frirullning eftersom det kräver så många rattpaddel-klicks att komma dit. Man kan inte hoppa över alla mellanlägen så lätt som man kan göra i e-Golfen. Med andra ord så föredrar jag stark regen före ingen regen alls. Jag tycker det är en av de trevliga egenskaperna hos en elbil. De få gångerna jag tvingas köra fossilbil får jag panik varje gång när jag släpper på gasen och bilen bara rullar vidare. Skitläskigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: One-pedal driving
Hur mycket energi menar du att det drar och drar det mer ön förlusterna som sker vid generering. Jag tror dock inte på det resonemanget utan lite bevis och har aldrig hört talas om det. Med frirullning menar jag med det motstånd som ev sker utan energimatning.
27,8 kWp solceller
Re: One-pedal driving
Nja, det verkar inte vara mycket ström iaf:
”It is known as "induced or back EMF". As the motor spins faster, the induced current becomes larger, so there is a point where the power from the motors drops off quite rapidly. A small current is applied to offset this when coasting.”
Kanske kopplar bort vissa tillverkare elmotorn vid frirullning.
Säkert en vanesak, men jag gillar Teslas nivå av regen och har inte råkat ut för spyande passagerare.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Re: One-pedal driving
Jag förstår inte varför inte frirullning plus regenerativ bromsning är det normala. Det vill säga: bilen frirullar som en vanlig bil om man släpper gasen. Tryck lätt på bromsen —> lätt regen. Tryck något hårdare på bromsen. —> kraftig regen. Tryck hårt på bromsen —> mekaniska bromsarna slår till.
Detta system borde väl ge maximal räckvidd?
Detta system borde väl ge maximal räckvidd?
Re: One-pedal driving
Det där är när man tillför energi, inte när man frirullarNils944 skrev: ↑26 feb 2023 19:39Nja, det verkar inte vara mycket ström iaf:
”It is known as "induced or back EMF". As the motor spins faster, the induced current becomes larger, so there is a point where the power from the motors drops off quite rapidly. A small current is applied to offset this when coasting.”
Kanske kopplar bort vissa tillverkare elmotorn vid frirullning.
Säkert en vanesak, men jag gillar Teslas nivå av regen och har inte råkat ut för spyande passagerare.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: One-pedal driving
One-pedal-driving är dålig för räckvidden. Jaha, så what? Det är ändå det bästa och bekvämaste sedan skivat bröd. Allt måste inte handla om räckvidd.
Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/
Eller helt enkelt sänk farten.
Edit: pulse-and-glide artikeln gäller gamla Model S (skrevs 6 år sedan) som hade asynkron motor som verkligen drog 0 när strömmen stängdes av
Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/
Eller helt enkelt sänk farten.
Edit: pulse-and-glide artikeln gäller gamla Model S (skrevs 6 år sedan) som hade asynkron motor som verkligen drog 0 när strömmen stängdes av
Re: One-pedal driving
Exakt. Dessutom är one-pedal-körning mest aktuell i stadstrafik där man hela tiden behöver bromsa och gasa. Och där spelar räckvidd oftast ingen som helst roll. Bortsett från att stadstrafik är elbilarnas paradgren, räckvidden är enorm på grund av den låga medelhastigheten.TiborBlomhall skrev: ↑26 feb 2023 21:53One-pedal-driving är dålig för räckvidden. Jaha, så what? Det är ändå det bästa och bekvämaste sedan skivat bröd. Allt måste inte handla om räckvidd.
Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/
Eller helt enkelt sänk farten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: One-pedal driving
Det är exakt detta jag har på min nuvarande bil. Fungerande lysande och ger oroligt mjuk och naturlig körning.Jerka skrev: ↑26 feb 2023 20:13Jag förstår inte varför inte frirullning plus regenerativ bromsning är det normala. Det vill säga: bilen frirullar som en vanlig bil om man släpper gasen. Tryck lätt på bromsen —> lätt regen. Tryck något hårdare på bromsen. —> kraftig regen. Tryck hårt på bromsen —> mekaniska bromsarna slår till.
Detta system borde väl ge maximal räckvidd?
Re: One-pedal driving
Det är ju så jag har på min nuvarande bil. Så fort jag släpper gasen så frirullar den. Allt annat är helt klart sämre. OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.TiborBlomhall skrev: ↑26 feb 2023 21:53One-pedal-driving är dålig för räckvidden. Jaha, så what? Det är ändå det bästa och bekvämaste sedan skivat bröd. Allt måste inte handla om räckvidd.
Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/
Eller helt enkelt sänk farten.
Edit: pulse-and-glide artikeln gäller gamla Model S (skrevs 6 år sedan) som hade asynkron motor som verkligen drog 0 när strömmen stängdes av
Re: One-pedal driving
Jag kör BMW iX och där har man tillgång till både OPD (läge B) och frirull (läge D). Man byter mellan B och D med en enkel duttning på växelväljaren. Läge D kan dessutom ställas in att vara adaptiv så att den regenererar om bilen anser att situationen kräver det. Jag använder bägge lägena flitigt beroende på om jag kör motorväg/landsväg eller stadstrafik.
Det är en jättebra design som jag tycker att fler borde ta efter.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Det är en jättebra design som jag tycker att fler borde ta efter.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: One-pedal driving
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Re: One-pedal driving
Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 22:43Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Går att balansera på neutral också. Dvs däremellan. Gäller bara att ha kalibrerad högerfot.
Re: One-pedal driving
Jag föredrar OPD alla dar i veckan. Det går alldeles utmärkt att köra lugnt med OPD och även ligga runt 0-läget och utan att få åksjuka passagerare. Jag tycker det känns helt bakvänt när jag kör en automat ICE utan motorbroms. Det är helt enkelt en vanesak och vad man föredrar. Jag gillar OPD mer och tycker är otroligt smidig.
Vad gäller räckvidd spelar det ingen roll. Det är körstilen som avgör mest iallafall. All broms och regen är dålig och försämrar räckvidd. Se till att bromsa eller regenerera så lite som möjligt genom att planera en lugn körning så kommer man längre. Det går alldeles utmärkt vare sig OPD eller inte.
Som sagt. Inte måste vara rätt eller fel. Jag tycker OPD är bättre, andra tycker gas och broms pedal är bättre. Men kanske borde Tesla ha val i menyn att välja OPD eller traditionell. Andra bilar måste ma paddla för att ändra, vilket jag inte heller tycker är särskilt bekvämt.
OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Vad gäller räckvidd spelar det ingen roll. Det är körstilen som avgör mest iallafall. All broms och regen är dålig och försämrar räckvidd. Se till att bromsa eller regenerera så lite som möjligt genom att planera en lugn körning så kommer man längre. Det går alldeles utmärkt vare sig OPD eller inte.
Som sagt. Inte måste vara rätt eller fel. Jag tycker OPD är bättre, andra tycker gas och broms pedal är bättre. Men kanske borde Tesla ha val i menyn att välja OPD eller traditionell. Andra bilar måste ma paddla för att ändra, vilket jag inte heller tycker är särskilt bekvämt.
OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: One-pedal driving
Precis. Det är jättelätt, speciellt i stan. Stämmer inte alls att det blir endera gas eller broms och inget däremellan.BigEasy skrev: ↑26 feb 2023 22:46Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 22:43Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Går att balansera på neutral också. Dvs däremellan. Gäller bara att ha kalibrerad högerfot.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: One-pedal driving
Ditt problem är antingen att du inte har en finkänslig fot, utan att du släpper för mycket på pedalen när du justerar, eller att du aldrig har vant dig av med att släppa pedalen och ryggraden inte klarar av finjusteringen utan släpper för mycket i taget. När ovana folk får prova min bil blir det på samma sätt i början, jävligt ryckigt. När jag och andra vana elbilsförare kör är det kattmjukt.Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 22:43Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Med one pedal driving, om man gör det rätt, är det inte som gas eller broms som sådan, det är mer som en kontinuerlig justering av hastighet. Lite så som man justerar hastigheten i en brant uppförsbacke med en bensinare.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: One-pedal driving
Jag förstår inte var problemet ligger, det finns ju en massa spelrum mellan fullgas och ingen gas alls. Jag ser inte varför detta skulle bli ryckigt, tvärtom så öppnar det för en mycket mjukare körstil. Än mer om man sätter bilen i eco-mode då den blir sävligare och mjukare i acceleration. Om man nu tycker det är svårt att reglera detta själv. Det går absolut att rulla om man vill, det är bara en fråga om hur man håller högerfoten. Jag håller med om att det krävs en viss inlärningstid. Det är inte som att köra fossilbil, absolut. Men för mig var det liksom en aha-upplevelse första gången, det är såhär man vill att det ska fungera.Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 22:43Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Jag har numera väldigt svårt för bilar som frirullar (dvs nyare fossilbilar) när man släpper gasen. Det känns helt onaturligt för mig när bilen inte bromsar så fort jag lyfter foten. 7 år av elbilskörning har tydligen satt sina spår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: One-pedal driving
Att slippa stora rörelser med högerfoten (lyfta, flytta, trycka, lyfta, flytta tillbaka, trycka) är jädrigt skönt. Särskilt om man har träningsvärk eller ont i skenbenet och hamnar i en lång kömati skrev: ↑27 feb 2023 07:13Jag förstår inte var problemet ligger, det finns ju en massa spelrum mellan fullgas och ingen gas alls. Jag ser inte varför detta skulle bli ryckigt, tvärtom så öppnar det för en mycket mjukare körstil. Än mer om man sätter bilen i eco-mode då den blir sävligare och mjukare i acceleration. Om man nu tycker det är svårt att reglera detta själv. Det går absolut att rulla om man vill, det är bara en fråga om hur man håller högerfoten. Jag håller med om att det krävs en viss inlärningstid. Det är inte som att köra fossilbil, absolut. Men för mig var det liksom en aha-upplevelse första gången, det är såhär man vill att det ska fungera.
Jag har numera väldigt svårt för bilar som frirullar (dvs nyare fossilbilar) när man släpper gasen. Det känns helt onaturligt för mig när bilen inte bromsar så fort jag lyfter foten. 7 år av elbilskörning har tydligen satt sina spår.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: One-pedal driving
Finns gott om folk som inte kan köra bil och det verkar finnas en hög korrelation mellan förare som inte kan hålla konstant hastighet och de som kör taxi.
Om man inte kan hålla jämn hastighet med OPD så bör man nog öva mer på att köra bil.
OPD tog ungefär 1h att vänja sig vid och nu skulle jag inte vilja vara utan det. I stan är det precis så man vill att det ska fungera och på större vägar är det farthållare som gäller 99% av tiden så OPD eller inte spelar ingen som helst roll där.
Om man inte kan hålla jämn hastighet med OPD så bör man nog öva mer på att köra bil.
OPD tog ungefär 1h att vänja sig vid och nu skulle jag inte vilja vara utan det. I stan är det precis så man vill att det ska fungera och på större vägar är det farthållare som gäller 99% av tiden så OPD eller inte spelar ingen som helst roll där.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: One-pedal driving
Det kanske är så att de som är vana att köra automatväxlad ICE-bil har övat in ett gaspedalsbeteende som innebär att när man inte längre vill att motorn ska driva, så släpps gaspedalen helt på ett abrupt sätt. På sådana bilar går det bra. Jag har aldrig ägt en automatväxlad ICE-bil, utan har alltid haft manuella. Dessutom är jag uppvuxen i sadeln på sportmotorcyklar med kraftig motorbroms. Då blev det en naturlig sak att inte släppa gasen abrupt om man vill köra mjukt. Övergången till one pedal driving på elbil blev därför väldigt enkel och naturlig.
Övergången är kanske svårare om man kommer från andra typer av ICE-fordon än de jag haft.
Övergången är kanske svårare om man kommer från andra typer av ICE-fordon än de jag haft.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: One-pedal driving
Gaspedalen är en potentiometer, inte en strömbrytare.Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 22:43Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449