One-pedal driving

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

One-pedal driving

Inlägg av Nils944 »

Fortsättning från tråden om parkeringssensor för MY som gick lite ”off topic” ….
Piggelin skrev: 26 feb 2023 14:46
Nils944 skrev: 26 feb 2023 14:34
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Min rullar helt fritt. Märker inte av något motstånd alls
Min poäng var att du får sämre räckvidd när du frirullar eftersom det kräver elenergi för att simulera frirullning.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Piggelin
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

Nils944 skrev: 26 feb 2023 17:49
Fortsättning från tråden om parkeringssensor för MY som gick lite ”off topic” ….
Piggelin skrev: 26 feb 2023 14:46
Nils944 skrev: 26 feb 2023 14:34
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Min rullar helt fritt. Märker inte av något motstånd alls
Min poäng var att du får sämre räckvidd när du frirullar eftersom det kräver elenergi för att simulera frirullning.
Nej. Helt fel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

Men vad fan. Du kan ju inte bara skapa en egen tråd för detta. Vad ska vi skriva i den andra tråden då? Och än värre, då måste vi ju hitta ett nytt OT-ämne i denna tråd. Jobbigt läge. ;) :lol:

Jag kom och tänkte på detta när jag körde e-Golf idag. Den har inte one-pedal-drive, men likväl en massa regen-nivåer. Från frirullning till ganska kraftigt, men sista biten får man alltid trycka på bromsen. Jag brukar bara använda starkaste läget eller frirullning. Alla andra nivåer däremellan använder jag aldrig.
VW har ju tydligen insett detta och bara behållit just dessa 2 lägen i ID-bilarna. Men one-pedal har de inte. Konstigt tycker jag.
I Ioniq5 kör jag alltid med one-pedal eller näst-starkaste nivå. Dock aldrig frirullning eftersom det kräver så många rattpaddel-klicks att komma dit. Man kan inte hoppa över alla mellanlägen så lätt som man kan göra i e-Golfen. Med andra ord så föredrar jag stark regen före ingen regen alls. Jag tycker det är en av de trevliga egenskaperna hos en elbil. De få gångerna jag tvingas köra fossilbil får jag panik varje gång när jag släpper på gasen och bilen bara rullar vidare. Skitläskigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dafro »

Nils944 skrev: 26 feb 2023 17:49
Fortsättning från tråden om parkeringssensor för MY som gick lite ”off topic” ….
Piggelin skrev: 26 feb 2023 14:46
Nils944 skrev: 26 feb 2023 14:34
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Min rullar helt fritt. Märker inte av något motstånd alls
Min poäng var att du får sämre räckvidd när du frirullar eftersom det kräver elenergi för att simulera frirullning.
Hur mycket energi menar du att det drar och drar det mer ön förlusterna som sker vid generering. Jag tror dock inte på det resonemanget utan lite bevis och har aldrig hört talas om det. Med frirullning menar jag med det motstånd som ev sker utan energimatning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: One-pedal driving

Inlägg av Nils944 »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 18:02
Nils944 skrev: 26 feb 2023 17:49
Fortsättning från tråden om parkeringssensor för MY som gick lite ”off topic” ….
Piggelin skrev: 26 feb 2023 14:46
Nils944 skrev: 26 feb 2023 14:34
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Min rullar helt fritt. Märker inte av något motstånd alls
Min poäng var att du får sämre räckvidd när du frirullar eftersom det kräver elenergi för att simulera frirullning.
Nej. Helt fel.
Nja, det verkar inte vara mycket ström iaf:

”It is known as "induced or back EMF". As the motor spins faster, the induced current becomes larger, so there is a point where the power from the motors drops off quite rapidly. A small current is applied to offset this when coasting.”

Kanske kopplar bort vissa tillverkare elmotorn vid frirullning.

Säkert en vanesak, men jag gillar Teslas nivå av regen och har inte råkat ut för spyande passagerare.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: One-pedal driving

Inlägg av Jerka »

Jag förstår inte varför inte frirullning plus regenerativ bromsning är det normala. Det vill säga: bilen frirullar som en vanlig bil om man släpper gasen. Tryck lätt på bromsen —> lätt regen. Tryck något hårdare på bromsen. —> kraftig regen. Tryck hårt på bromsen —> mekaniska bromsarna slår till.

Detta system borde väl ge maximal räckvidd?
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: One-pedal driving

Inlägg av Olten »

Nils944 skrev: 26 feb 2023 19:39
Piggelin skrev: 26 feb 2023 18:02
Nils944 skrev: 26 feb 2023 17:49
Fortsättning från tråden om parkeringssensor för MY som gick lite ”off topic” ….
Piggelin skrev: 26 feb 2023 14:46
Nils944 skrev: 26 feb 2023 14:34
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Min rullar helt fritt. Märker inte av något motstånd alls
Min poäng var att du får sämre räckvidd när du frirullar eftersom det kräver elenergi för att simulera frirullning.
Nej. Helt fel.
Nja, det verkar inte vara mycket ström iaf:

”It is known as "induced or back EMF". As the motor spins faster, the induced current becomes larger, so there is a point where the power from the motors drops off quite rapidly. A small current is applied to offset this when coasting.”

Kanske kopplar bort vissa tillverkare elmotorn vid frirullning.

Säkert en vanesak, men jag gillar Teslas nivå av regen och har inte råkat ut för spyande passagerare.
Det där är när man tillför energi, inte när man frirullar
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: One-pedal driving

Inlägg av TiborBlomhall »

One-pedal-driving är dålig för räckvidden. Jaha, så what? Det är ändå det bästa och bekvämaste sedan skivat bröd. Allt måste inte handla om räckvidd.

Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/

Eller helt enkelt sänk farten.

Edit: pulse-and-glide artikeln gäller gamla Model S (skrevs 6 år sedan) som hade asynkron motor som verkligen drog 0 när strömmen stängdes av
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 21:53
One-pedal-driving är dålig för räckvidden. Jaha, så what? Det är ändå det bästa och bekvämaste sedan skivat bröd. Allt måste inte handla om räckvidd.

Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/

Eller helt enkelt sänk farten.
Exakt. Dessutom är one-pedal-körning mest aktuell i stadstrafik där man hela tiden behöver bromsa och gasa. Och där spelar räckvidd oftast ingen som helst roll. Bortsett från att stadstrafik är elbilarnas paradgren, räckvidden är enorm på grund av den låga medelhastigheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Piggelin
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

Jerka skrev: 26 feb 2023 20:13
Jag förstår inte varför inte frirullning plus regenerativ bromsning är det normala. Det vill säga: bilen frirullar som en vanlig bil om man släpper gasen. Tryck lätt på bromsen —> lätt regen. Tryck något hårdare på bromsen. —> kraftig regen. Tryck hårt på bromsen —> mekaniska bromsarna slår till.

Detta system borde väl ge maximal räckvidd?
Det är exakt detta jag har på min nuvarande bil. Fungerande lysande och ger oroligt mjuk och naturlig körning.
Piggelin
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 21:53
One-pedal-driving är dålig för räckvidden. Jaha, så what? Det är ändå det bästa och bekvämaste sedan skivat bröd. Allt måste inte handla om räckvidd.

Men vill man nu ha räckvidd kan jag påminna om pulse-and-glide metoden: fullgas och sedan frirulla i neutral.
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/

Eller helt enkelt sänk farten.

Edit: pulse-and-glide artikeln gäller gamla Model S (skrevs 6 år sedan) som hade asynkron motor som verkligen drog 0 när strömmen stängdes av
Det är ju så jag har på min nuvarande bil. Så fort jag släpper gasen så frirullar den. Allt annat är helt klart sämre. OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: One-pedal driving

Inlägg av Lucidor »

Jag kör BMW iX och där har man tillgång till både OPD (läge B) och frirull (läge D). Man byter mellan B och D med en enkel duttning på växelväljaren. Läge D kan dessutom ställas in att vara adaptiv så att den regenererar om bilen anser att situationen kräver det. Jag använder bägge lägena flitigt beroende på om jag kör motorväg/landsväg eller stadstrafik.

Det är en jättebra design som jag tycker att fler borde ta efter.

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: One-pedal driving

Inlägg av TiborBlomhall »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Piggelin
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 22:32
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: One-pedal driving

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:43
TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 22:32
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster

Går att balansera på neutral också. Dvs däremellan. Gäller bara att ha kalibrerad högerfot.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: One-pedal driving

Inlägg av Elix747 »

Jag föredrar OPD alla dar i veckan. Det går alldeles utmärkt att köra lugnt med OPD och även ligga runt 0-läget och utan att få åksjuka passagerare. Jag tycker det känns helt bakvänt när jag kör en automat ICE utan motorbroms. Det är helt enkelt en vanesak och vad man föredrar. Jag gillar OPD mer och tycker är otroligt smidig.

Vad gäller räckvidd spelar det ingen roll. Det är körstilen som avgör mest iallafall. All broms och regen är dålig och försämrar räckvidd. Se till att bromsa eller regenerera så lite som möjligt genom att planera en lugn körning så kommer man längre. Det går alldeles utmärkt vare sig OPD eller inte.

Som sagt. Inte måste vara rätt eller fel. Jag tycker OPD är bättre, andra tycker gas och broms pedal är bättre. Men kanske borde Tesla ha val i menyn att välja OPD eller traditionell. Andra bilar måste ma paddla för att ändra, vilket jag inte heller tycker är särskilt bekvämt.

OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

BigEasy skrev: 26 feb 2023 22:46
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:43
TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 22:32
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster

Går att balansera på neutral också. Dvs däremellan. Gäller bara att ha kalibrerad högerfot.
Precis. Det är jättelätt, speciellt i stan. Stämmer inte alls att det blir endera gas eller broms och inget däremellan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:43
TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 22:32
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Ditt problem är antingen att du inte har en finkänslig fot, utan att du släpper för mycket på pedalen när du justerar, eller att du aldrig har vant dig av med att släppa pedalen och ryggraden inte klarar av finjusteringen utan släpper för mycket i taget. När ovana folk får prova min bil blir det på samma sätt i början, jävligt ryckigt. När jag och andra vana elbilsförare kör är det kattmjukt.

Med one pedal driving, om man gör det rätt, är det inte som gas eller broms som sådan, det är mer som en kontinuerlig justering av hastighet. Lite så som man justerar hastigheten i en brant uppförsbacke med en bensinare.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:43
TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 22:32
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Jag förstår inte var problemet ligger, det finns ju en massa spelrum mellan fullgas och ingen gas alls. Jag ser inte varför detta skulle bli ryckigt, tvärtom så öppnar det för en mycket mjukare körstil. Än mer om man sätter bilen i eco-mode då den blir sävligare och mjukare i acceleration. Om man nu tycker det är svårt att reglera detta själv. Det går absolut att rulla om man vill, det är bara en fråga om hur man håller högerfoten. Jag håller med om att det krävs en viss inlärningstid. Det är inte som att köra fossilbil, absolut. Men för mig var det liksom en aha-upplevelse första gången, det är såhär man vill att det ska fungera.
Jag har numera väldigt svårt för bilar som frirullar (dvs nyare fossilbilar) när man släpper gasen. Det känns helt onaturligt för mig när bilen inte bromsar så fort jag lyfter foten. 7 år av elbilskörning har tydligen satt sina spår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

mati skrev: 27 feb 2023 07:13
Jag förstår inte var problemet ligger, det finns ju en massa spelrum mellan fullgas och ingen gas alls. Jag ser inte varför detta skulle bli ryckigt, tvärtom så öppnar det för en mycket mjukare körstil. Än mer om man sätter bilen i eco-mode då den blir sävligare och mjukare i acceleration. Om man nu tycker det är svårt att reglera detta själv. Det går absolut att rulla om man vill, det är bara en fråga om hur man håller högerfoten. Jag håller med om att det krävs en viss inlärningstid. Det är inte som att köra fossilbil, absolut. Men för mig var det liksom en aha-upplevelse första gången, det är såhär man vill att det ska fungera.
Jag har numera väldigt svårt för bilar som frirullar (dvs nyare fossilbilar) när man släpper gasen. Det känns helt onaturligt för mig när bilen inte bromsar så fort jag lyfter foten. 7 år av elbilskörning har tydligen satt sina spår.
Att slippa stora rörelser med högerfoten (lyfta, flytta, trycka, lyfta, flytta tillbaka, trycka) är jädrigt skönt. Särskilt om man har träningsvärk eller ont i skenbenet och hamnar i en lång kö :D
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: One-pedal driving

Inlägg av agehall »

Finns gott om folk som inte kan köra bil och det verkar finnas en hög korrelation mellan förare som inte kan hålla konstant hastighet och de som kör taxi.

Om man inte kan hålla jämn hastighet med OPD så bör man nog öva mer på att köra bil.

OPD tog ungefär 1h att vänja sig vid och nu skulle jag inte vilja vara utan det. I stan är det precis så man vill att det ska fungera och på större vägar är det farthållare som gäller 99% av tiden så OPD eller inte spelar ingen som helst roll där.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

Det kanske är så att de som är vana att köra automatväxlad ICE-bil har övat in ett gaspedalsbeteende som innebär att när man inte längre vill att motorn ska driva, så släpps gaspedalen helt på ett abrupt sätt. På sådana bilar går det bra. Jag har aldrig ägt en automatväxlad ICE-bil, utan har alltid haft manuella. Dessutom är jag uppvuxen i sadeln på sportmotorcyklar med kraftig motorbroms. Då blev det en naturlig sak att inte släppa gasen abrupt om man vill köra mjukt. Övergången till one pedal driving på elbil blev därför väldigt enkel och naturlig.
Övergången är kanske svårare om man kommer från andra typer av ICE-fordon än de jag haft.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: One-pedal driving

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:43
TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 22:32
Piggelin skrev: 26 feb 2023 22:18
OPD ger ingen smidigt eller naturligt körsätt.
I stadstrafik är den både smidig och naturlig.
Vi får vara ense om att vara oense. OPD leder till gas eller broms. Inget därimellan. Blir extra jobbigt i stan.
Har du barn? De är ofta väldigt känsliga för sådant körmönster
Gaspedalen är en potentiometer, inte en strömbrytare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 27 feb 2023 09:11
Gaspedalen är en potentiometer, inte en strömbrytare.
Bra och koncis sammanfatting.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Piggelin
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 27 feb 2023 09:11
Gaspedalen är en potentiometer, inte en strömbrytare.
Jag talar om övergången mellan gas och regenbroms.
Skriv svar