Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste bilen vi skaffade var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder den 95+% av tiden.
Håller med. Tycker det största problemet med PHEVs är att man har en så liten elmotor. Personligen gjorde jag allt för att slippa att fossilmotorn hostade igång och det innebar i praktiken att bilen var riktigt slö.

Många phevs har ju dessutom den udda benägenheten att fossilmotorn är iskall när den varvas som hårdast (vid kickdown), det känns som man får extra och onödigt slitage av detta. Så inte bara två drivlinor som ska servas och kan gå sönder, det känns som den fossila drivlinan dessutom riskerar att slitas hårdare än i en reguljär fossil.

För mig personligen är laddhybriden ännu mer ointressant än en ren fossil. Det är för mig en övergångsprodukt som hade "chansen" när batteribilar var svindyra, laddade långsamt och hade dålig räckvidd. Nu när alla dessa nackdelar är borta så känns laddhybriden lika stendöd som bränslecellsbilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 dec 2023 00:51

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Majstro »

Lite nyfiken på vilka PHEV ni har/hade som är så törstiga och slöa? Känner inte igen det från Passat GTEn. Klart att Teslan jag har nu är snabbare men jämfört med diesel Passaten jag hade längre bak i tiden (årsmodell 2015) så upplevde jag elmotorn i GTEn som piggare upp till motorvägsfart.

I valet mellan en ren fossilbil och PHEV hade jag lätt valt en Passat GTE igen. Men ren el är ändå oslagbar tycker jag. Smaken är som baken dock :)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1114
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Majstro skrev: 24 apr 2024 22:07
Lite nyfiken på vilka PHEV ni har/hade som är så törstiga och slöa? Känner inte igen det från Passat GTEn. Klart att Teslan jag har nu är snabbare men jämfört med diesel Passaten jag hade längre bak i tiden (årsmodell 2015) så upplevde jag elmotorn i GTEn som piggare upp till motorvägsfart.

I valet mellan en ren fossilbil och PHEV hade jag lätt valt en Passat GTE igen. Men ren el är ändå oslagbar tycker jag. Smaken är som baken dock :)

En hybrid är trevligare att köra än en ren fossil eftersom elmotorn fyller i "hålen" i effekten från fossilmotorn.

Och nej, batteriet tillåts i regel inte att bli helt tomt utan laddas av motorn.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

Majstro skrev: 24 apr 2024 22:07
Lite nyfiken på vilka PHEV ni har/hade som är så törstiga och slöa?
?

Jag har inte talat om slöa.

Däremot att räckvidden på bensin hos vår PHEV är inte så mycket längre än för vår rena elbil.

Samt att förbrukningen på PHEV är högre än våra tidigare rena fossilbilar när PHEV går på bensin, och förbrukningen på vår PHEV är högra än vår elbil när vår PHEV går på el.

Vår PHEV är en BMW 530E Xdrive och vår elbil är en Tesla M3 LR.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 dec 2023 00:51

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Majstro »

Elförbrukningen var mycket högre i PHEV Passat GTEn för mig med jämfört med den Model Y LR jag kör nu. Mellan 0,5-0,7KW per mil mer drog PHEVn. Men den var förvånansvärt snål i hybridläget, 70 mil var inga problem mellan tankningarna. Teslan behöver ladda efter halva den sträckan oftast.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av RareEarth »

Vår förra bil var en 530e. Fulltankad och fulladdad stod räckvidden på ca 65 mil, men sensorn i tanken hade lite marginal så man kunde köra 5-7 mil innan räckvidden började gå ner. Så drygt 70 mil räckvidd, motorväg vintertid. Det är ändå rätt mycket mer än MYLR.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

martinot skrev: 24 apr 2024 22:22
Majstro skrev: 24 apr 2024 22:07
Lite nyfiken på vilka PHEV ni har/hade som är så törstiga och slöa?
?

Jag har inte talat om slöa.

Däremot att räckvidden på bensin hos vår PHEV är inte så mycket längre än för vår rena elbil.

Samt att förbrukningen på PHEV är högre än våra tidigare rena fossilbilar när PHEV går på bensin, och förbrukningen på vår PHEV är högra än vår elbil när vår PHEV går på el.

Vår PHEV är en BMW 530E Xdrive och vår elbil är en Tesla M3 LR.
Nya Passat kommer 13 mil på el och 100 mil totalt.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
Passaten Har en ny fin fossilmotor som drar ca 0,5 och som jag skrev så är wltp på el 13 mil. Du kommer lätt 10 mil i verkligheten. Alltså kan jag köra 95% av resorna på el och när det är längre resor ska det bli så skönt att slippa ladda.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2423
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
Håller helt med. Hade en GTE plug-in hybrid innan vår Model 3 och den drog mer än dubbelt mot spec (dyr i service också).

Köper inte plug in hybrid igen (laddningen under långresor idag superenkelt med Teslas SuC-nätverk (kör ofta långresor som är +100mil per dag med elbil) .

För att återknyta till ämnet så ser jag att det behövs vettig elbil (+40mil WLTP på en laddning) till lägre pris (gärna under 300tkr i nybilspris) för privatpersoner i dagsläget (högre räntor och ingen Bonus). Gärna drag som många vart inne på och V2X.

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

Piggelin skrev: 25 apr 2024 06:52
martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
Passaten Har en ny fin fossilmotor som drar ca 0,5 och som jag skrev så är wltp på el 13 mil. Du kommer lätt 10 mil i verkligheten. Alltså kan jag köra 95% av resorna på el och när det är längre resor ska det bli så skönt att slippa ladda.
Jag fattar verkligen inte att så många är så stressade på sina resor... Visst, är man resande säljare eller liknande och är tvingad så förstår jag det, men privat??

De flesta gör 0-2 resor över 50 mil per år. Att efter 3-5 timmars färd ta en paus är något jag aldrig skulle skippa oavsett drivlina. Fattar verkligen inte detta sug efter att kissa i flaska, äta i bilen och aldrig sträcka på benen.

Att tycka några minuters paus några ggr per år är så jobbigt att man hellre köper en phev med hopplöst trötta prestanda på ren el, med fossilmotor med alla nackdelar det innebär och med höga driftskostnader, det fattar jag verkligen inte.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10847
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 25 apr 2024 08:08
Piggelin skrev: 25 apr 2024 06:52
martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
Passaten Har en ny fin fossilmotor som drar ca 0,5 och som jag skrev så är wltp på el 13 mil. Du kommer lätt 10 mil i verkligheten. Alltså kan jag köra 95% av resorna på el och när det är längre resor ska det bli så skönt att slippa ladda.
Jag fattar verkligen inte att så många är så stressade på sina resor... Visst, är man resande säljare eller liknande och är tvingad så förstår jag det, men privat??

De flesta gör 0-2 resor över 50 mil per år. Att efter 3-5 timmars färd ta en paus är något jag aldrig skulle skippa oavsett drivlina. Fattar verkligen inte detta sug efter att kissa i flaska, äta i bilen och aldrig sträcka på benen.

Att tycka några minuters paus några ggr per år är så jobbigt att man hellre köper en phev med hopplöst trötta prestanda på ren el, med fossilmotor med alla nackdelar det innebär och med höga driftskostnader, det fattar jag verkligen inte.
Det finns väl ingen som kissar i en flaska när dom är på resa?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 25 apr 2024 08:11
Legato skrev: 25 apr 2024 08:08
Piggelin skrev: 25 apr 2024 06:52
martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
Passaten Har en ny fin fossilmotor som drar ca 0,5 och som jag skrev så är wltp på el 13 mil. Du kommer lätt 10 mil i verkligheten. Alltså kan jag köra 95% av resorna på el och när det är längre resor ska det bli så skönt att slippa ladda.
Jag fattar verkligen inte att så många är så stressade på sina resor... Visst, är man resande säljare eller liknande och är tvingad så förstår jag det, men privat??

De flesta gör 0-2 resor över 50 mil per år. Att efter 3-5 timmars färd ta en paus är något jag aldrig skulle skippa oavsett drivlina. Fattar verkligen inte detta sug efter att kissa i flaska, äta i bilen och aldrig sträcka på benen.

Att tycka några minuters paus några ggr per år är så jobbigt att man hellre köper en phev med hopplöst trötta prestanda på ren el, med fossilmotor med alla nackdelar det innebär och med höga driftskostnader, det fattar jag verkligen inte.
Det finns väl ingen som kissar i en flaska när dom är på resa?
Om man ska sträckköra 10 timmar så skulle jag tvärtemot hävda att nästan alla skulle kissa i flaska.

Men som tur är så fattar nästan alla att pauser bara är bra och trevligt på långresa. Så laddning är i realiteten inget problem.

Förr, med långa laddtider och glest mellan laddare, så var det relevant. Nu är det i praktiken helt irrelevant.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1114
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 25 apr 2024 08:08
Piggelin skrev: 25 apr 2024 06:52
martinot skrev: 24 apr 2024 21:50
Piggelin skrev: 24 apr 2024 19:23
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Tja, det kanske låter bra i teorin.

Senaste nyaste bilen vi skaffade för ca ett år sedan var just en PHEV, och för oss är det nog det sämsta av två världar; drar mer soppa än vår tidigare rena fossilbil, och på el så drar den mer el än en ren elbil.

Har kortare räckvidd på soppa än vår fossilbil, och räckvidden på el är patetiskt liten. Faktum är att räckvidden på bensin inte är mycket längre än räckvidden hos vår rena elbil.

Men du har en poäng i att på just semesterresan så kan det ge en lite fördel att slippa leta laddplatser och var beroende av dessa.

Tänk dock på att det är normalt kanske viktigare att optimera bilen för vardagen där man använder bilen 95+ % av tiden.
Passaten Har en ny fin fossilmotor som drar ca 0,5 och som jag skrev så är wltp på el 13 mil. Du kommer lätt 10 mil i verkligheten. Alltså kan jag köra 95% av resorna på el och när det är längre resor ska det bli så skönt att slippa ladda.
Jag fattar verkligen inte att så många är så stressade på sina resor... Visst, är man resande säljare eller liknande och är tvingad så förstår jag det, men privat??

De flesta gör 0-2 resor över 50 mil per år. Att efter 3-5 timmars färd ta en paus är något jag aldrig skulle skippa oavsett drivlina. Fattar verkligen inte detta sug efter att kissa i flaska, äta i bilen och aldrig sträcka på benen.

Att tycka några minuters paus några ggr per år är så jobbigt att man hellre köper en phev med hopplöst trötta prestanda på ren el, med fossilmotor med alla nackdelar det innebär och med höga driftskostnader, det fattar jag verkligen inte.
Det stressmoment som finns är väl fulla laddstationer och att känna sig lite bunden till när och var man måste stanna. Men jag håller med om att kostnaden för den långreselyxen att slippa det är orimligt hög.

Sen tror jag att när folk tänker på bil och bilkörning så ser de en långresa framför sig. Även om det kanske bara sker en handfull ggr per år. Om ens det. De tänker inte på alla små körningar i vardagen och pendling på mellanavstånd som blir väldigt mycket billigare, bekvämare och effektivare.

Jag förstår tanken bakom. Hela idén med nån slags frihetskänsla. Men den är egentligen bara relevant i teorin.

Jag har dock förbannat mitt val av elbil ett par ggr.

Värst förra vintern i Lofsdalen när det var svinkallt på nätterna och bilen tappade SOC oroväckande fort (tänkte ta mig tillbaka till SuC i Sveg på hemvägen) så jag blev tvungen att försöka ladda på InCharge snabbladdare i Lofsdalen. Fanns två stycken och den ena var upptaget. Försökte med den andra. Gick inte. Laddningen startade inte. Ringde supporten också men inget hjälpte. Den var tydligen trasig utan att visa felmeddelande. Men det fattade jag inte då. Då tänkte jag att den var inkompatibel med min bil. Skar även min hand mot nån plastkant så det började blöda ymnigt också. Helvete vad jag hatade elbil just då. :lol: Just den här upplevelsen gör även att det tar emot lite extra att byta bort Teslan mot nåt annat. Har aldrig laddat på nåt annat än SuC annars faktiskt.

Försökte tjuvladda lite från den hyrda stugan istället men det gick så långsamt. Men så var den andra laddaren ledig dagen efter och den fungerade som den skulle. Skönt!

Den andra gången var i Trysil 2019 när jag inte hittade den destinationsladdare jag sett på kartan innan vi åkte. Åkte runt i mörker och snöstorm och letade laddare med låg SOC medan mina kompisar satt i stugan och tog några öl. Jag var INTE road av elbil då heller. Tack och lov fick jag låna Radissons Tesla WC gratis trots att jag inte bodde på hotellet.

Annars har det gått bra. Har väl varit nån enstaka laddpaus på resorna ner till Spanien som känts onödig och så men på det stora hela inga större problem. Det är när jag får lite panik som det känns jobbigt.

Men man lär sig av misstagen. Numera finns det en SuC i Trysil och ska jag till svenska fjällen igen kommer jag hyra bostad med laddare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har gjort 7 utlandsresor med Teslan på de senaste 3 åren. Gissningsvis har det blivit uppemot 3500 mil på sådana resor, med en hel del dagsetapper över 100 mil, som längst körde jag från Dresden till Uppsala i ett svep.
Det är stor skillnad i laddinfrastruktur från sommaren 2021, då jag gjorde första resan, till idag. Enormt många laddstationer, både DC och AC har tillkommit. Första resan (juli 2021) hade jag lite problem, pga orutin, men sen har det varit en enkel sak med laddning.
Jag väljer aldrig rutt eller stopp efter laddbehov. Jag laddar när det ändå är lämpligt att stanna, eftersom det är oerhört gott om laddstationer. Liknande resor gjorde jag med bensinbil innan jag fick min Tesla och det var inte enklare med bensinbilen.
Det ska sägas att jag aldrig åker till fjällen på vintern, så det väljer jag att inte uttala mig om, men jag vågar säga att det itne är ett generellt problem med laddning, förutsatt att man är lite förberedd. Med det menar jag att man skaffat appar och/eller laddbrickor och testat att de funkar innan man ger sig av, samt att man t ex använder chargefinder. Men år 2024 tycker jag inte det är märkvärdigt att använda en tjänst som chargefinder.
Visst kan man hävda att det är lätt att göra sådana resor med en Model 3 Long Range, som har låg förbrukning, bra räckvidd och snabb laddning, och att det finns elbilar som inte passar lika bra för det ändamålet, men som alltid gäller det att välja bil efter användningsområde.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7609
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mikebike »

Nej, det är inte speciellt stressigt med laddning på långresor. Det är värre hemma eller vid resmålet.
Förra sommaren i Varberg laddade jag 8 gånger på en vecka, varav 3 gånger samma dag.
För ett par månader sedan var jag "tvungen" att köra 50 mil nästa dag. Problemet var att laddnivån var 22% och laddstolparna i närområdet var upptagna. Det slutade med 1 timme i Mall of Scandinavia, två timmar vid en laddstolpe där man måste betala parkeringsavgift (=dubbelt så dyrt) och sedan att jag tog bilen till jobbet och laddade där i 7 timmar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

Legato skrev: 25 apr 2024 08:08
Jag fattar verkligen inte att så många är så stressade på sina resor... Visst, är man resande säljare eller liknande och är tvingad så förstår jag det, men privat??

De flesta gör 0-2 resor över 50 mil per år. Att efter 3-5 timmars färd ta en paus är något jag aldrig skulle skippa oavsett drivlina. Fattar verkligen inte detta sug efter att kissa i flaska, äta i bilen och aldrig sträcka på benen.

Att tycka några minuters paus några ggr per år är så jobbigt att man hellre köper en phev med hopplöst trötta prestanda på ren el, med fossilmotor med alla nackdelar det innebär och med höga driftskostnader, det fattar jag verkligen inte.
Stressen uppkommer endast när du kör elbil, du har en väldigt kort räckvidd och du MÅSTE stanna med jämna mellanrum, jag kissar inte i flaska eller kör 10 timmar i sträck, men jag kan stanna exakt vart jag vill, gillar att ta med mig picknick med kidsen och sen hitta något trevligt ställe kanske nära en sjö och äta där. inte sitta och köa på en kaosig fullsmetad skitig mack och äta äcklig korv.

Så du har allt om bakfoten, 100 mil räckvidd ger dig friheten att inte stressa eller oroa dig alls. Du måste inte hitta hotell med laddare utan kan ta en stuga off grid utan problem osv osv...

Ekonomin är sekundär.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 25 apr 2024 09:27
Nej, det är inte speciellt stressigt med laddning på långresor. Det är värre hemma eller vid resmålet.
Förra sommaren i Varberg laddade jag 8 gånger på en vecka, varav 3 gånger samma dag.
För ett par månader sedan var jag "tvungen" att köra 50 mil nästa dag. Problemet var att laddnivån var 22% och laddstolparna i närområdet var upptagna. Det slutade med 1 timme i Mall of Scandinavia, två timmar vid en laddstolpe där man måste betala parkeringsavgift (=dubbelt så dyrt) och sedan att jag tog bilen till jobbet och laddade där i 7 timmar.
Ja, att inte ha möjlighet till hemmaladdning ser jag som ett klart starkare argument att inte välja elbil än eventuella problem med laddning på resa.
När det gäller laddning vid resmålet har jag sällan haft problem med det, men det hör till saken att jag ofta åker i Tyskland och där är det väldigt gott om AC-stolpar. Värre var det när jag åkte i Polen sommaren 2022. I Sverige kan det vara si och så också. T ex har det varit märkligt dåligt med AC-laddare i Haparanda för oss som deltar i SECC. Förra sommaren hade det dock tillkommit en del AC-stolpar nära stadshotellet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7609
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 25 apr 2024 09:33
mikebike skrev: 25 apr 2024 09:27
Nej, det är inte speciellt stressigt med laddning på långresor. Det är värre hemma eller vid resmålet.
Förra sommaren i Varberg laddade jag 8 gånger på en vecka, varav 3 gånger samma dag.
För ett par månader sedan var jag "tvungen" att köra 50 mil nästa dag. Problemet var att laddnivån var 22% och laddstolparna i närområdet var upptagna. Det slutade med 1 timme i Mall of Scandinavia, två timmar vid en laddstolpe där man måste betala parkeringsavgift (=dubbelt så dyrt) och sedan att jag tog bilen till jobbet och laddade där i 7 timmar.
Ja, att inte ha möjlighet till hemmaladdning ser jag som ett klart starkare argument att inte välja elbil än eventuella problem med laddning på resa.
När det gäller laddning vid resmålet har jag sällan haft problem med det, men det hör till saken att jag ofta åker i Tyskland och där är det väldigt gott om AC-stolpar. Värre var det när jag åkte i Polen sommaren 2022. I Sverige kan det vara si och så också. T ex har det varit märkligt dåligt med AC-laddare i Haparanda för oss som deltar i SECC. Förra sommaren hade det dock tillkommit en del AC-stolpar nära stadshotellet.
Vi bor aldrig på hotell, bara B&B och i någons Attefall/gäststuga.
Dels av kostnadsskäl, dels för att vi har med oss flera cyklar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Love_O
Inlägg: 162
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Love_O »

Legato skrev: 25 apr 2024 10:02
Piggelin skrev: 25 apr 2024 09:55
Legato skrev: 25 apr 2024 09:51

"Väldigt kort räckvidd" är såklart totalt trams. En modern elbil har längre räckvidd än de flesta väljer att köra i stöten oavsett. En räckvidd som täcker 99%+ av årets dagar utan laddning för de allra flesta.

Picnick i naturen låter såklart pittoreskt, men att det är "fullsmetat" på bensinstationen visar med all tydlighet att väldigt få, väldigt sällan letat sig ut i naturen för picnick på sina långresor. Och när man inte är på långresa kan man såklart picnicka minst lika bra med elbil.

Ekonomi är i allra högsta grad primär för de allra flesta. Är man rationell så väljer man den bästa bilen för ens krav givet en viss TCO-nivå. Med hybriden får man imo en tråkig bil med hög TCO.
Hur långt kommer en Long Range Y med full last på motorvägen? Kommer du ens 40 mil? Det är kort som fan i min värld och man måste anpassa rutten efter laddare. Du förstår fortfarande inte, man kanske vill stanna efter 3 timmar och sen käka och sen köra 3 timmar till, men då måste det stoppet vara vid en laddstation. Med 100 mils räckvidd så kan man stanna vart man vill och ta vilken rutt man vill.
Ja, runt 40 mil är inget problem, dvs drygt 3 timmars körning. Efter den tiden pausar nästan alla ändå som sagt. Dessutom är dessa resor för de flesta väldigt ovanliga. 99% av dagarna kör man mindre än så och då är elbilen, dessa 99% av dagarna, bättre än hybriden på precis alla sätt.

De allra, allra flesta väljer den snabbaste rutten och stannar längs den rutten. Där finns det också nästan alltid laddmöjligheter.

Så för de allra, allra flesta tillför inte den "flexibiliteten" något alls, de stannar ändå på samma ställen. Tillhör du undantaget som då på 1% av dina dagar eller så får större glädje av hybriden än av elbilen så grattis. I mina ögon gör du ändå en gigantisk suboptimering.

För övrigt väldigt få hybrider du ens kan köra 100.mil med i motorvägsfart. Passat GTE är definitivt inte en av dem.
Fast det det där är i teorin.

Säg nu att du har en bil som klarar 40 mil motorväg (väldigt få elbilar som klarar det) så gäller det alltså att du åker med 100% batteri, att det ligger en laddare 3 timmar bort och att du kan acceptera en lite lägre ankomst % vid destination (och att det finns en laddare där man skall befinna sig)

Det ovan är ju långt ifrån standard för det flesta. Ser jag som sagt min förra resa där enkel väg var 35 mil motorväg så behövde jag stanna och ladda på vägen, kunde iofs välja och vraka men första 10 milen ville jag inte ladda på då jag hade fått för långsam laddning och passade inte in i barnens mattider. Jag fick stanna efter 25 mil för att fylla upp (kunde nå destinationen om jag sänkte hastigheten lite och accepterade 0% vid ankomst) stoppet fick bli på McDonalds för det var det enda som hade kombinationen mat och laddning om jag inte ville åka en omväg på 2-3 mil.

Väl på plats så konstaterade jag att laddaren jag använde var bara 1-fas fast det stod 3-fas i appen . Resulterade i att jag på morgonen hade några få % i batteriet och var tvungen att anpassa dagen efter det. Fick ställa bilen längre ifrån än tänkt under dagens aktivitet. Fick upp till över 60% i batteriet. Resten av veckan gick till att planera besök så jag skulle få i tillräckligt med % för att sedan kunna resa hem.

Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av holden »

Vi har förutom teslan också en dieselbil, den har en räckvidd på ungefär 100 mil med full tank. Eftersom den till skillnad mot teslan inte kontinuerligt och automatiskt fylls på med drivmedel hemma behöver vi ha någon slags uppfattning om när det är dags att tanka, och mer ofta än sällan slutar det med att man får åka en extra vända till macken för att tanka upp den i förebyggande syfte eftersom soppamätaren står på rött när den bättre hälften använt upp all diesel. Det tycker jag bidrar till mer stress än att göra några laddstopp på en årlig långresa.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1114
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Legato skrev: 25 apr 2024 10:02
Piggelin skrev: 25 apr 2024 09:55
Legato skrev: 25 apr 2024 09:51

"Väldigt kort räckvidd" är såklart totalt trams. En modern elbil har längre räckvidd än de flesta väljer att köra i stöten oavsett. En räckvidd som täcker 99%+ av årets dagar utan laddning för de allra flesta.

Picnick i naturen låter såklart pittoreskt, men att det är "fullsmetat" på bensinstationen visar med all tydlighet att väldigt få, väldigt sällan letat sig ut i naturen för picnick på sina långresor. Och när man inte är på långresa kan man såklart picnicka minst lika bra med elbil.

Ekonomi är i allra högsta grad primär för de allra flesta. Är man rationell så väljer man den bästa bilen för ens krav givet en viss TCO-nivå. Med hybriden får man imo en tråkig bil med hög TCO.
Hur långt kommer en Long Range Y med full last på motorvägen? Kommer du ens 40 mil? Det är kort som fan i min värld och man måste anpassa rutten efter laddare. Du förstår fortfarande inte, man kanske vill stanna efter 3 timmar och sen käka och sen köra 3 timmar till, men då måste det stoppet vara vid en laddstation. Med 100 mils räckvidd så kan man stanna vart man vill och ta vilken rutt man vill.
Ja, runt 40 mil är inget problem, dvs drygt 3 timmars körning. Efter den tiden pausar nästan alla ändå som sagt. Dessutom är dessa resor för de flesta väldigt ovanliga. 99% av dagarna kör man mindre än så och då är elbilen, dessa 99% av dagarna, bättre än hybriden på precis alla sätt.

De allra, allra flesta väljer den snabbaste rutten och stannar längs den rutten. Där finns det också nästan alltid laddmöjligheter.

Så för de allra, allra flesta tillför inte den "flexibiliteten" något alls, de stannar ändå på samma ställen. Tillhör du undantaget som då på 1% av dina dagar eller så får större glädje av hybriden än av elbilen så grattis. I mina ögon gör du ändå en gigantisk suboptimering.

För övrigt väldigt få hybrider du ens kan köra 100.mil med i motorvägsfart. Passat GTE är definitivt inte en av dem.
Fast det det där är i teorin.

Säg nu att du har en bil som klarar 40 mil motorväg (väldigt få elbilar som klarar det) så gäller det alltså att du åker med 100% batteri, att det ligger en laddare 3 timmar bort och att du kan acceptera en lite lägre ankomst % vid destination (och att det finns en laddare där man skall befinna sig)

Det ovan är ju långt ifrån standard för det flesta. Ser jag som sagt min förra resa där enkel väg var 35 mil motorväg så behövde jag stanna och ladda på vägen, kunde iofs välja och vraka men första 10 milen ville jag inte ladda på då jag hade fått för långsam laddning och passade inte in i barnens mattider. Jag fick stanna efter 25 mil för att fylla upp (kunde nå destinationen om jag sänkte hastigheten lite och accepterade 0% vid ankomst) stoppet fick bli på McDonalds för det var det enda som hade kombinationen mat och laddning om jag inte ville åka en omväg på 2-3 mil.

Väl på plats så konstaterade jag att laddaren jag använde var bara 1-fas fast det stod 3-fas i appen . Resulterade i att jag på morgonen hade några få % i batteriet och var tvungen att anpassa dagen efter det. Fick ställa bilen längre ifrån än tänkt under dagens aktivitet. Fick upp till över 60% i batteriet. Resten av veckan gick till att planera besök så jag skulle få i tillräckligt med % för att sedan kunna resa hem.

Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor strax norr om Uppsala. Är 22-24 mil enkel väg beroende på vägval. Finns SuC i Västerås, Strängnäs, Enköping, Norrköping och Tystberga. Snart även i Södertälje. Eftersom jag klarar minst 75% av ToR-resan utan att ladda behöver jag bara stanna en kort stund och fylla på litegrann. Jag ser verkligen inte problemet och förstår inte varför man ska LETA laddare. Jag vet precis var de finns.

T ex:
30 Koppargatan
60223 Norrköping
Sweden
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

holden skrev: 25 apr 2024 10:16
Vi har förutom teslan också en dieselbil, den har en räckvidd på ungefär 100 mil med full tank. Eftersom den till skillnad mot teslan inte kontinuerligt och automatiskt fylls på med drivmedel hemma behöver vi ha någon slags uppfattning om när det är dags att tanka, och mer ofta än sällan slutar det med att man får åka en extra vända till macken för att tanka upp den i förebyggande syfte eftersom soppamätaren står på rött när den bättre hälften använt upp all diesel. Det tycker jag bidrar till mer stress än att göra några laddstopp på en årlig långresa.
Jupp.

Jag håller helt med om "frihetsaspekten" med bil som Verdi lyfte tidigare. Men för mig är det mycket större frihet att ha en bil med kortare räckvidd som kan laddas hemma, än en bil med lång räckvidd som måste köras till en mack.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Niklas Z »

Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Love_O
Inlägg: 162
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Love_O »

Niklas Z skrev: 25 apr 2024 10:31
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Ja vi har ju helt klart olika upplevelser. Kört elbil i 6 år nu och i början var jag ambitiös och tyckte att svänga av för en laddare och stå där 30 minuter inte är ett problem men börjar helt klart ledsna på det och komma till trasiga laddare, laddare med kö, destinationsladdare som inte levererar eller att behöva betala abonnemang alternativt väldigt dyrt elpris. 2-3kr/kwh som det var förr var mer rimligt.

Nu har vi två bilar så jag väljer gärna fossil om det blir allt för bökigt.
Skriv svar