Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Moderator: Redaktion
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Elbilist sedan 2014
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?Klintan skrev: ↑23 apr 2024 10:22Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Om man anlitar någon via någon tjänst är det stor risk att skräpet hämtas men bara dumpas i skogen.chaffis75 skrev: ↑23 apr 2024 12:17Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?Klintan skrev: ↑23 apr 2024 10:22Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
Elbilist sedan 2014
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Aa, nu fattar jag din vinkel.. ja där har du faktiskt en poäng..Klintan skrev: ↑23 apr 2024 12:35Om man anlitar någon via någon tjänst är det stor risk att skräpet hämtas men bara dumpas i skogen.chaffis75 skrev: ↑23 apr 2024 12:17Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?Klintan skrev: ↑23 apr 2024 10:22Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Talaomförandravaddombehöver-fetischismen är ju minst lika spridd i visa kretsar…holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Takräcke?Verdi_ skrev: ↑23 apr 2024 12:33Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan.
PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Absolut, det finns hundratals om inte tusentals inlägg om vilken dealbreaker denna dragkrok är. Folk beställer till och med dragkrok enbart för att de fått för sig att en bil utan dragkrok är osäljbar på begagnatmarknaden. Var och en salig i sin tro som det står i boken.Fredrik j skrev: ↑23 apr 2024 13:06Talaomförandravaddombehöver-fetischismen är ju minst lika spridd i visa kretsar…holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Under dom 3 veckor vi ägt 3an så har inte mindre än 5 olika cyklar varit på dragkroken, en bil utan dragkrok är otänkbar.mikebike skrev: ↑23 apr 2024 13:40Takräcke?Verdi_ skrev: ↑23 apr 2024 12:33Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan.
PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Det är nog väldigt nischat med familjer som har veteranbil. Även mer så än de med krok.Fredrik j skrev: ↑22 apr 2024 21:34Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.Freez skrev: ↑22 apr 2024 20:36Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt .Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 13:41Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
En cykelhållare för dragkrok är något helt annat än en för takräcke. Man kan ha den liggande i bakluckan och det tar mindre än en minut att fälla ut dragkroken, klämma fast hållaren och hänga upp cykeln. Man kan använda den i vardagen, komma och hämta folk som cyklat någonstans osv. Cykel på biltaket har också sina fördelar, men är mycket krångligare och lämpar sig bäst för långresor.mikebike skrev: ↑23 apr 2024 13:40Takräcke?Verdi_ skrev: ↑23 apr 2024 12:33Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan.
PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jämfört med att montera dragkrok och cykelhållare varje gång är det snarare enklare med cyklarna på taket, om man har takräcket och cykelhållarna på taket maj till september som jag brukar ha.Jerka skrev: ↑24 apr 2024 06:41En cykelhållare för dragkrok är något helt annat än en för takräcke. Man kan ha den liggande i bakluckan och det tar mindre än en minut att fälla ut dragkroken, klämma fast hållaren och hänga upp cykeln. Man kan använda den i vardagen, komma och hämta folk som cyklat någonstans osv. Cykel på biltaket har också sina fördelar, men är mycket krångligare och lämpar sig bäst för långresor.mikebike skrev: ↑23 apr 2024 13:40Takräcke?Verdi_ skrev: ↑23 apr 2024 12:33Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan.
PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
De cykelhållarna som man kan ha liggande i bagaget är inte mycket att ha heller.
Hämta folk + cykel går utmärkt utan cykelhållare. Min fru fick skjuts hem igår kväll av goda vänner som helt enkelt stoppade in cykeln i bilen.
PS. Förr hade hade jag takräcke och cykelhållare på taket året runt.
PSII. Jag hade inte dragkrok heller på den tiden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Hur i hela världen kan det vara enklare att hiva upp en cykel på taket än att lyfta den 30 cm och hänga på dragkroken? Och jag tänker då rakt inte köra omkring med takräcket på hela sommaren. Men det är klart, dragkrokens utformning spelar roll. Jag hade en riktig skitbil förut (Passat) men den utfällbara dragkroken var guld värd. På en Tesla där man måste in under bilen och montera manuellt varje gång så är väl situationen en annan.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Ja, det är just en Tesla jag har. Detta är ju trots allt ett Tesla-forum.Jerka skrev: ↑24 apr 2024 08:15Hur i hela världen kan det vara enklare att hiva upp en cykel på taket än att lyfta den 30 cm och hänga på dragkroken? Och jag tänker då rakt inte köra omkring med takräcket på hela sommaren. Men det är klart, dragkrokens utformning spelar roll. Jag hade en riktig skitbil förut (Passat) men den utfällbara dragkroken var guld värd. På en Tesla där man måste in under bilen och montera manuellt varje gång så är väl situationen en annan.
Jag tänker då rakt inte köra omkring med dragkroken monterad hela sommaren.
Vi är olika, och har olika förutsättningar och prioriteringar.
För mig är cykeltransport högt prioriterat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Varför varje gång, underhåll kroken så kan den sitta där under sommarhalvåret.....Jerka skrev: ↑24 apr 2024 08:15Hur i hela världen kan det vara enklare att hiva upp en cykel på taket än att lyfta den 30 cm och hänga på dragkroken? Och jag tänker då rakt inte köra omkring med takräcket på hela sommaren. Men det är klart, dragkrokens utformning spelar roll. Jag hade en riktig skitbil förut (Passat) men den utfällbara dragkroken var guld värd. På en Tesla där man måste in under bilen och montera manuellt varje gång så är väl situationen en annan.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3681
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Antagligen gillar vi friheten att kunna göra saker direkt utan att involvera andra och behöva passa tider.
Det är till stor del därför jag sjösätter båten själv t.ex, och har den hemma på kärra när den inte används. Men mest av allt används kroken till cyklar, det är smidigare och enklare att ha dem på kroken än på taket och att boka in att någon kör dem åt oss när vi ska cykla någon annanstans än hemma känns klart komplicerat
Av samma orsak byter jag mellan vinter och sommarhjul själv också - går fortare än att åka till däckhotell och både köa och vänta. Med rätt prylar tar det inte ens 30 min att byta.
Det är till stor del därför jag sjösätter båten själv t.ex, och har den hemma på kärra när den inte används. Men mest av allt används kroken till cyklar, det är smidigare och enklare att ha dem på kroken än på taket och att boka in att någon kör dem åt oss när vi ska cykla någon annanstans än hemma känns klart komplicerat
Av samma orsak byter jag mellan vinter och sommarhjul själv också - går fortare än att åka till däckhotell och både köa och vänta. Med rätt prylar tar det inte ens 30 min att byta.
Model Y LR AWD 2022
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Pratar vi dragkrok? Det var ett tag sedan sist jag själv reflekterade över mitt användande, men det är omfattande, i alla fall på sommarhalvåret.
Drog loss grannen som fastnat i diket i vintras och då monterades den (S;en är en fantastisk bil att dra loss folk med, de blir lika häpna varje gång, riktigt skoj) annars är vintern rätt så död på den fronten. Men så snart det töar så används dragkroken ett par gånger veckan. Minst en gång per helg. Hänger bakboxen på den när vi är ute och tomtar omkring på våra resor. Är vi hemma så är det släpkärran som åker på. Befinner oss i någon slags ständig renovering så är det inte altanbrädor som ska väljas med omsorg och sedan transporteras hem så är det skräp som ska rensas från alla möjliga vrår. Nu i sommar planerar jag att transportera kajaken på släpet, istället för att montera takräcket för att bängla upp båten däruppe varje gång det ska paddlas. Tror det blir smidigare för axlarna. Jag använder dragkroken till annat också, som att flytta på tungt skrot som jag inte orkar baxa omkring själv. Drog loss en skrotbil som sjunkit ner i gräsmattan förra sommaren. Dragkroken är alltså ett måste och var en del i beslutet att byta från förra S:en till Plaiden. Skönt att köra lagligt.
Drog loss grannen som fastnat i diket i vintras och då monterades den (S;en är en fantastisk bil att dra loss folk med, de blir lika häpna varje gång, riktigt skoj) annars är vintern rätt så död på den fronten. Men så snart det töar så används dragkroken ett par gånger veckan. Minst en gång per helg. Hänger bakboxen på den när vi är ute och tomtar omkring på våra resor. Är vi hemma så är det släpkärran som åker på. Befinner oss i någon slags ständig renovering så är det inte altanbrädor som ska väljas med omsorg och sedan transporteras hem så är det skräp som ska rensas från alla möjliga vrår. Nu i sommar planerar jag att transportera kajaken på släpet, istället för att montera takräcket för att bängla upp båten däruppe varje gång det ska paddlas. Tror det blir smidigare för axlarna. Jag använder dragkroken till annat också, som att flytta på tungt skrot som jag inte orkar baxa omkring själv. Drog loss en skrotbil som sjunkit ner i gräsmattan förra sommaren. Dragkroken är alltså ett måste och var en del i beslutet att byta från förra S:en till Plaiden. Skönt att köra lagligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Säger tvärtom, min förstabil är den som står för 95-99% av mitt bilbrukande, de återstående procenten får andrabil, lånebil eller hemtransport från exv. Byggmax stå för.Fredrik j skrev: ↑22 apr 2024 21:34Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.Freez skrev: ↑22 apr 2024 20:36Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt .Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 13:41Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Har inte haft drag på mina senaste 3 förstabilar och trots att jag har villa, åker till återvinningsstation med avfall, cyklar och ibland åker på semester har det inte ställt till med några större problem. Har förvisso en bil med dragkrok med, men jag tror bara jag använt det en gång för att dra hem ved, 500 meter, hade kunnat lösa det på annat sätt.
Nej, min Model 3 klarar inte allt, men jag vill å andra sidan inte köra 3300-3500 mil om året i en bil som klarar alla mina behov, det blir dyrt och troligtvis lite obekvämt och relativt sett tråkigare.
Jag förstår att andra har andra behov och därför väljer annorlunda, men jag tror att många skapar behov som de egentligen inte har och köper bil efter de skapade behoven istället för att reflektera över vad man egentligen behöver och hur man kan lösa behovet på andra sätt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3681
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Gjorde en liknande grej för ett par veckor sen och drog loss en pall med saker som sjunkit ner i en grusplan. Kompisens Ford med 180 hk och framhjulsdrift stod bara och spann så vi kopplade på min bil och jag smög millimeter för millimeter fram helt utan hjulspinn och dramatik. Grymt! Fast något av ett edge case kanske även om det är exakt lika trevligt vid sjösättning av båt.bjornnilsson skrev: ↑24 apr 2024 10:24Jag använder dragkroken till annat också, som att flytta på tungt skrot som jag inte orkar baxa omkring själv. Drog loss en skrotbil som sjunkit ner i gräsmattan förra sommaren.
Dragkrok är ingen direkt belastning som gör bilen sämre, så för mig är det en nobrainer. Men jag accepterar att alla är olika
Takräcke har jag faktiskt klarat mig utan på Teslorna. Hade takbox på Touranen men till och med Model 3 hade större bagage än den om man utnyttjade allt utrymme. Men jag åker nog på det snart ändå.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Vet inte om det verkligen är tvärt om mot vad jag menar. 99% är ju väldigt när 100%.Claes_B skrev: ↑24 apr 2024 10:41Säger tvärtom, min förstabil är den som står för 95-99% av mitt bilbrukande, de återstående procenten får andrabil, lånebil eller hemtransport från exv. Byggmax stå för.Fredrik j skrev: ↑22 apr 2024 21:34Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.Freez skrev: ↑22 apr 2024 20:36Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt .Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 13:41Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Har inte haft drag på mina senaste 3 förstabilar och trots att jag har villa, åker till återvinningsstation med avfall, cyklar och ibland åker på semester har det inte ställt till med några större problem. Har förvisso en bil med dragkrok med, men jag tror bara jag använt det en gång för att dra hem ved, 500 meter, hade kunnat lösa det på annat sätt.
Nej, min Model 3 klarar inte allt, men jag vill å andra sidan inte köra 3300-3500 mil om året i en bil som klarar alla mina behov, det blir dyrt och troligtvis lite obekvämt och relativt sett tråkigare.
Jag förstår att andra har andra behov och därför väljer annorlunda, men jag tror att många skapar behov som de egentligen inte har och köper bil efter de skapade behoven istället för att reflektera över vad man egentligen behöver och hur man kan lösa behovet på andra sätt.
Löser den 99% är det nog din förstabil.
Skapade behov? Du menar som att man tvunget måste ha en bil utan knappar i interiören?
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Seriösa tjänster (t.ex. Tiptapp) har krav på att foto tas på återvinningsstation och dessutom geotaggas de med gps annars får föraren inte betalt. Lär vara betydligt större problem med företag i andra sektorer som inte har någon kontroll.chaffis75 skrev: ↑23 apr 2024 12:39Aa, nu fattar jag din vinkel.. ja där har du faktiskt en poäng..Klintan skrev: ↑23 apr 2024 12:35Om man anlitar någon via någon tjänst är det stor risk att skräpet hämtas men bara dumpas i skogen.chaffis75 skrev: ↑23 apr 2024 12:17Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?Klintan skrev: ↑23 apr 2024 10:22Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.holden skrev: ↑23 apr 2024 10:17Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Slår också ett slag för dragkrok i stället för takräcke. Lyfta upp en 30-kilos elcykel som fått slut på batteriet på taket, då får man vara starke man på riktigt. Takräcket vi hade till förrförra bilen (Passat) passade inte på förra bilen (BMW), men efter tre år insåg jag att jag faktiskt aldrig hade saknat det. Så mycket enklare att bara koppla på släpet när man ska frakta något stort, eller cykelhållaren när någon ska plockas upp någonstans med cykel.
Bonus med MY: Thules minsta cykelhållare får plats i frunken, och man behöver inte ens fälla in armarna. Att det inte är automatisk dragkrok på MY är en av de sämre sakerna med den, men alla bilar har ju sina irritationsmoment.
Bonus med MY: Thules minsta cykelhållare får plats i frunken, och man behöver inte ens fälla in armarna. Att det inte är automatisk dragkrok på MY är en av de sämre sakerna med den, men alla bilar har ju sina irritationsmoment.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Du säger att din förstabil är den som löser allt, jag säger att min förstabil är den som löser mitt största behov men inte allt.Fredrik j skrev: ↑24 apr 2024 11:57Vet inte om det verkligen är tvärt om mot vad jag menar. 99% är ju väldigt när 100%.Claes_B skrev: ↑24 apr 2024 10:41Säger tvärtom, min förstabil är den som står för 95-99% av mitt bilbrukande, de återstående procenten får andrabil, lånebil eller hemtransport från exv. Byggmax stå för.Fredrik j skrev: ↑22 apr 2024 21:34Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.Freez skrev: ↑22 apr 2024 20:36Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt .Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 13:41Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Har inte haft drag på mina senaste 3 förstabilar och trots att jag har villa, åker till återvinningsstation med avfall, cyklar och ibland åker på semester har det inte ställt till med några större problem. Har förvisso en bil med dragkrok med, men jag tror bara jag använt det en gång för att dra hem ved, 500 meter, hade kunnat lösa det på annat sätt.
Nej, min Model 3 klarar inte allt, men jag vill å andra sidan inte köra 3300-3500 mil om året i en bil som klarar alla mina behov, det blir dyrt och troligtvis lite obekvämt och relativt sett tråkigare.
Jag förstår att andra har andra behov och därför väljer annorlunda, men jag tror att många skapar behov som de egentligen inte har och köper bil efter de skapade behoven istället för att reflektera över vad man egentligen behöver och hur man kan lösa behovet på andra sätt.
Löser den 99% är det nog din förstabil.
Skapade behov? Du menar som att man tvunget måste ha en bil utan knappar i interiören?
Jag kan inte dra släp med min 3, jag kan inte lasta möbler eller vitvaror i den, jag kan inte köra byggvaror i den, jag kan inte åka till ÅVC med allt jag behöver lämna där, den löser alltså inte alla mina behov eftersom det är saker jag som villaägare gör då och då.
Skulle jag göra som du och köra en bil som löser alla mina behov som förstabil skulle jag behöva en helt annan bil som första bil.
Att inte ha knappar kan man väl inte säga är ett skapat behov.
Det jag tänker på är alla som kör runt med stora, ibland törstiga bilar med stora hjul, fyrhjulsdrift, drag osv. bara för att de tror att de kan behöva de sakerna (vissa behöver det men de räknas inte här), många av dem använder varken drag, lastkapacitet eller fyrhjulsdrift, men de vill ha det för att de föreställer sig att de kommer göra det. Det kallar jag skapat behov.
Som de man läser i varje kommentarsfält som inte kan tänka sig elbil innan man kan köra 100 mil i ett sträck och ladda 100 mil på 5 minuter. Det är också i de flesta fall ett helt skapat behov, det är oerhört få som faktiskt brukar en bil på det sättet.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Låter ju som du skulle klara dig bra med en Model3 med dragkrok. Det är ju inte en helt annan bil än den du har. När dragkroken inte är på märker du ju ingen skillnad.Claes_B skrev: ↑24 apr 2024 17:43Jag kan inte dra släp med min 3, jag kan inte lasta möbler eller vitvaror i den, jag kan inte köra byggvaror i den, jag kan inte åka till ÅVC med allt jag behöver lämna där, den löser alltså inte alla mina behov eftersom det är saker jag som villaägare gör då och då.
Skulle jag göra som du och köra en bil som löser alla mina behov som förstabil skulle jag behöva en helt annan bil som första bil.
100mil i ett sträck behöver jag inte. Men jag skulle vilja kunna dra en husvagn och komma 30mil mellan laddningarna åtminstone. Men troligtvis kommer jag istället sluta dra husvagn den dagen jag går över till elbil.
Förutsatt att den är en bil jag verkligen vill ha.
Jag gillar Polestar4. Men den blir lite dyr.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...