Uppdaterade C40/XC40

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

taliz skrev: 15 sep 2023 14:39
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:38
taliz skrev: 15 sep 2023 14:37
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:30

Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.

xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.
Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
Visa mig länken till en beställning av nya id4.
Se ID4-tråden för detaljer.
Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

toppo skrev: 15 sep 2023 15:41
taliz skrev: 15 sep 2023 14:39
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:38
taliz skrev: 15 sep 2023 14:37
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:30

Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.

xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.
Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
Visa mig länken till en beställning av nya id4.
Se ID4-tråden för detaljer.
Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Jag tror nog ID4 är påtagligt snålare i verkligheten än XC40.
Men visst, det spelar inte så stor roll för de flesta.
Den största skillnaden IMO är att den får 286hk som standard, samt betydligt snabbare laddning. Sen verkar nya infotainment betydligt bättre dessutom.
Den har blivit som den borde varit från start typ.
Men själv hade jag kanske kikat mer på Tavascan eller ID7... eller väntat på Y Jupiter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Swallat »

Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

Swallat skrev: 15 sep 2023 16:14
Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
I en SUV är det ju inte så mkt problem oavsett. Främst i låga bilar det kan bli jobbiga knävinklar med platt golv.
Finns plus och minus med allt hursomhelst. Elbilar med kardantunnel tenderar som sagt att bli trängre, tyngre, törstigare och dyrare. Dvs det är mer utrymmeseffektivt, lättare, snålare och billigare med "skateboard"-design. Därför rena elbilar är byggda så.
Men vill man ha en låg bil och ofta kör långa personer i baksätet kanske man ska satsa på en bil med urgröpningar där. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 15 sep 2023 16:22
Swallat skrev: 15 sep 2023 16:14
Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
I en SUV är det ju inte så mkt problem oavsett. Främst i låga bilar det kan bli jobbiga knävinklar med platt golv.
Finns plus och minus med allt hursomhelst. Elbilar med kardantunnel tenderar som sagt att bli trängre, tyngre, törstigare och dyrare. Dvs det är mer utrymmeseffektivt, lättare, snålare och billigare med "skateboard"-design. Därför rena elbilar är byggda så.
Men vill man ha en låg bil och ofta kör långa personer i baksätet kanske man ska satsa på en bil med urgröpningar där. :)
Det är just urgröpningar det finns på XC40/C40 och Polestar 2 vilket gör att baksätena är ovanligt bra för att vara elbilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 15 sep 2023 16:26
taliz skrev: 15 sep 2023 16:22
Swallat skrev: 15 sep 2023 16:14
Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
I en SUV är det ju inte så mkt problem oavsett. Främst i låga bilar det kan bli jobbiga knävinklar med platt golv.
Finns plus och minus med allt hursomhelst. Elbilar med kardantunnel tenderar som sagt att bli trängre, tyngre, törstigare och dyrare. Dvs det är mer utrymmeseffektivt, lättare, snålare och billigare med "skateboard"-design. Därför rena elbilar är byggda så.
Men vill man ha en låg bil och ofta kör långa personer i baksätet kanske man ska satsa på en bil med urgröpningar där. :)
Det är just urgröpningar det finns på XC40/C40 och Polestar 2 vilket gör att baksätena är ovanligt bra för att vara elbilar.
Jotack jag vet, men de är som sagt också SUVs och där tenderar det ändå inte att vara ett problem. Inga problem med på ID4 tex, inte Y heller AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

taliz skrev: 15 sep 2023 15:56
toppo skrev: 15 sep 2023 15:41
taliz skrev: 15 sep 2023 14:39
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:38
taliz skrev: 15 sep 2023 14:37


Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
Visa mig länken till en beställning av nya id4.
Se ID4-tråden för detaljer.
Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Jag tror nog ID4 är påtagligt snålare i verkligheten än XC40.
Men visst, det spelar inte så stor roll för de flesta.
Den största skillnaden IMO är att den får 286hk som standard, samt betydligt snabbare laddning. Sen verkar nya infotainment betydligt bättre dessutom.
Den har blivit som den borde varit från start typ.
Men själv hade jag kanske kikat mer på Tavascan eller ID7... eller väntat på Y Jupiter.
Jag håller med, precis som uppdaterade XC40 har blivit en elbil att räkna med verkar uppdaterade ID4 också bli det. Någon av dessa kommer troligen bli min nästa bil då båda numera ser ut att fungera bra även på långkörning. Jag vill ändå klara att köra 100 mil på en dag även under vintern vilket inte varit fallet med någon av de tidigare varianterna, funkar dock utmärkt med min P2.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

taliz skrev: 15 sep 2023 15:56
toppo skrev: 15 sep 2023 15:41
taliz skrev: 15 sep 2023 14:39
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:38
taliz skrev: 15 sep 2023 14:37


Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
Visa mig länken till en beställning av nya id4.
Se ID4-tråden för detaljer.
Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Jag tror nog ID4 är påtagligt snålare i verkligheten än XC40.
Men visst, det spelar inte så stor roll för de flesta.
Den största skillnaden IMO är att den får 286hk som standard, samt betydligt snabbare laddning. Sen verkar nya infotainment betydligt bättre dessutom.
Den har blivit som den borde varit från start typ.
Men själv hade jag kanske kikat mer på Tavascan eller ID7... eller väntat på Y Jupiter.
Båda bilarna kommer säkert att vara bra alternativ för många. Tror dock inte att förbrukning kommer att skilja sig väldigt mycket. Dagens id4 är ca 100kg tyngre än xc40 men id4 har lägre luftmotstånd. Verkningsgrad i drivlina i båda är ganska optimerad. Xc40 använder värmepump för värmning av kupé och batteri vilket id4 också gör. Laddningen snabbare i xc40, även jämfört med den uppdaterade id4. För mig är det egentligen inte prestanda som gör att jag föredrar Volvo, förutom möjligen då dragvikten som gör att jag vid behov kan dra svärföräldrarnas husvagn vilket inte går med id4. Gillar helt enkelt xc40 mer klassiska interiör och utseende, bättre infotainmentsystem i mina ögon. Andra kommer att tycka att id4 passar deras smak bättre, så bra att det finns alternativ 👍
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av martinot »

-AG- skrev: 15 sep 2023 06:45
Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
Jag tycker jag sitter mycket bättre i XC40, då jag slår i höger knä i den gigantiskt stora mittkonsolen på PS2. PS2 känns dessutom mer trång, jämfört med XC40 som jag upplever som mer rymlig/trevlig/öppen. Däremot så tycker jag att infotainmentskärmen och UI är mycket trevligare på PS2 än den lilla skärmen i XC40 (lite trångt för informationen, och pilliga knappar att trycka på medans man kör).

Gillar generellt Android Automotive, som både Polestar och Volvo använder, men däremot är jag inte alls så förtjust i infotainmentsystemet i Hyundai/Kia. Kommer varken överens med Kias/Hyundais användargränssnitt/navigering eller röststyrning, men det är säkert en personlig subjektiv sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Bengt-re »

toppo skrev: 16 sep 2023 19:08
Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av chaffis75 »

Bengt-re skrev: 16 sep 2023 20:56
toppo skrev: 16 sep 2023 19:08
Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.
På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Datzun »

Jag provkörde 2024 C40 twin motor igår. Mycket bekväm och tyst bil. Den kör riktigt fint. Demobilen var utrustad med tailored wool klädseln. Tjusig!
Det är en kandidat till nästa tjänstebil. Enda frågetecknet är förbrukning i verkliga livet. Jag får hoppas det kommer fler räckviddstester.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

Någon som fått en bra deal på awd? Svårt att motivera något annat än rwd extended range med erbjudandet som finns nu.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

-AG- skrev: 24 sep 2023 10:35
Någon som fått en bra deal på awd? Svårt att motivera något annat än rwd extended range med erbjudandet som finns nu.
Jag håller med. Hade egentligen velat ha en Ultimate för vill ha 360-kamera och Twin är ju roligt det med. Jag har tagit offerter från flera ÅF och som privatperson har jag fått 7% rabatt på totalen. Det är bra men det gör fortfarande att påslaget blir 70 000kr för en Ultimate än Special Edition. Special Edition RWD är väldigt bra nettoprissatt från början.

Edit: Påslaget är närmare 70 000kr för en Ultimate inkl klimatpaket.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Bengt-re »

chaffis75 skrev: 17 sep 2023 07:21
Bengt-re skrev: 16 sep 2023 20:56
toppo skrev: 16 sep 2023 19:08
Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.
På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
Buggig, hänger sig och beteer sig som en kinesisk prototypbil. De jag känner som kör iD4 har lovat aty det var den sista VW de någonsin köpt. Glömde jag att säga att de har marknadens näst obekvämaste stolar. Bsra MG är sämre där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

Bengt-re skrev: 24 sep 2023 13:52
chaffis75 skrev: 17 sep 2023 07:21
Bengt-re skrev: 16 sep 2023 20:56
toppo skrev: 16 sep 2023 19:08
Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.
På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
Buggig, hänger sig och beteer sig som en kinesisk prototypbil. De jag känner som kör iD4 har lovat aty det var den sista VW de någonsin köpt. Glömde jag att säga att de har marknadens näst obekvämaste stolar. Bsra MG är sämre där.
Tycker stolarna var riktigt bekväma i min ID4 1st. Som fåtöljer(armstöd!).
Mjukvaran var inte bra, men inte sämre än andra icke-Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av chaffis75 »

Bengt-re skrev: 24 sep 2023 13:52
chaffis75 skrev: 17 sep 2023 07:21
Bengt-re skrev: 16 sep 2023 20:56
toppo skrev: 16 sep 2023 19:08
Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.
På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
Buggig, hänger sig och beteer sig som en kinesisk prototypbil. De jag känner som kör iD4 har lovat aty det var den sista VW de någonsin köpt. Glömde jag att säga att de har marknadens näst obekvämaste stolar. Bsra MG är sämre där.
Ok.. jag kör bilen dagligen själv och har inte upplevt detta efter 3.2 . Låter som han hade en äldre mjukvara och ja där var ibland problem.
Men ja kanske du ska snacka med någon som har lite nyare mjukvara.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

C40 testas i senaste numret av elbilen med positiva omdömen.

”Det är skönt att åka, kul att köra och långt kommer man. Hela 40 mil på motorvägen.”

https://elbilen.se/
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Dexter »

Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

Har hört att vissa AWD med gamla drivlinan kunde ha vibrationer i vissa farter med fullgasacceleration. Tror att det kommit en fix q4 -23.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Blipblop »

Dexter skrev: 28 dec 2023 20:02
Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
Ex30 är ju en helt ny väldigt framhastad plattform som ingen har provat (utom reportrar som provkört förproduktionsbilar) så tror nog xc40 är "säkrare", och rymligare:)
Nautikern
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 apr 2022 18:50

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Nautikern »

Efter att tidigare kört C40 MY23 1500 mil och nu kört C40 MY24 några hundra mil kan jag kommentera en del av uppgraderingarna.

Observera att det är mina egna högst personliga åsikter.

Uppgraderade stötdämparna: Markant skillnad. När jag körde MY23 så upplevde jag returdämpningen bak som alldeles för vek, över fartgupp kändes det som att bakänden fjädrade tillbaka allt för kraftigt. Stor skillnad på MY24, nu går det mycket bekvämt över fartgupp.

Laddhastighet: Ej testat än, men redan tidigare har laddkurvan varit väldigt platt med en stor area och hållt bra hastighet långt upp till hög SOC.

Motorerna: Lägre förbrukning och längre räckvidd. Om man anstränger sig tycker jag mig kunna märka när främre motorn kopplar i och ur, men en mycket liten trade off för längre räckvidd.

Större batteri: Längre räckvidd. Återstår att se hur mycket längre men redan nu märker jag skillnad.

OPD med radar: Har alltid kört med OPD av tidigare och själv justerat hur mycket regenerering jag vill ha med bromsen. Blended brakes fungerar helt sömlöst på dessa bilar. Nu med ett tredje läge för OPD där radarn mäter avståndet till framförvarande fordon så är det lite det bästa av två världar. Perfekt på landsväg och motorväg att kunna släppa gasen och bara "coasta", mycket avslappnande att inte behöva sitta och passa med foten då. Men är det fordon framför så bromsar (regenererar) bilen alldeles lagom mycket av sig själv för att hålla ett lagom avstånd till framförvarande fordon. Hela vägen ner till 0 km/h så vid stopp bromsar den själv in mjukt och fint och stannar lagom nära framförvarande fordon. Inte som i vissa andra bilar som tvärbromsar bara för att man vill släppa foten från gasen en stund. Detta blir nästan som en semi-autopilot, funkar perfekt i stadstrafik att bara släppa gasen och låta bilen själv stanna bakom framförvarande bilar.

Behöver mer mil bakom ratten för att göra en riktig bedömning men tycker att ljudkomforten blivit något bättre med lägre däckbuller.

HK-ljudsystemet verkar vara bättre avstämt. Tidigare led min anläggning av en del skorrande från den främre subwoofern vid vissa frekvenser. Har inte märkt av det nu.

Ingen uppgradering men värt att nämna, Pixel-LED-strålkastarna är verkligen riktigt bra!
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Fredrik j »

Blipblop skrev: 29 dec 2023 09:40
Dexter skrev: 28 dec 2023 20:02
Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
Ex30 är ju en helt ny väldigt framhastad plattform som ingen har provat (utom reportrar som provkört förproduktionsbilar) så tror nog xc40 är "säkrare", och rymligare:)
Vad menar du med framhastad plattform?
Skriv svar