Nu börjar jag (också) fan tröttna
Moderator: Redaktion
Nu börjar jag (också) fan tröttna
Hade verkligen sett fram emot CES 2016.
Men vad fick vi? FF presenterade en ensitsig racerbil, dvs en dyr leksak (om de
nu nånsin börjar tillverkas)! Jag sa upp min prenumeration på deras nyhetsbrev
med kommentaren "Disappointment is a word too weak...".
VW presenterade sin Budd-e, iofs cool men kanske i produktion tidigast 2018.
Bolt återstår, men de siktar på en årsproduktion på max 30.000 bilar.
Dags att göra nåt! Tekniken finns ju, vad är det som är så j-a svårt?!?
Ja, jag fattar ju varför de traditionella biltillverkarna har svårt att få tummen ur.
(De säljer så bra av fossil-brännarna, men kan naturligtvis ta fram en elbil
"när marknaden är mogen". Tjena...)
Men jag har en idé: att kvotera in elbilarna! Säg att EU bestämde att 2017
ska varje biltillverkare sälja minst 5% rena elbilar. 2018 10% osv. Om de inte
lyckas får de böta t.ex. 1 miljon per elbil som saknas. Men hur får vi politikerna
att fatta?
Men vad fick vi? FF presenterade en ensitsig racerbil, dvs en dyr leksak (om de
nu nånsin börjar tillverkas)! Jag sa upp min prenumeration på deras nyhetsbrev
med kommentaren "Disappointment is a word too weak...".
VW presenterade sin Budd-e, iofs cool men kanske i produktion tidigast 2018.
Bolt återstår, men de siktar på en årsproduktion på max 30.000 bilar.
Dags att göra nåt! Tekniken finns ju, vad är det som är så j-a svårt?!?
Ja, jag fattar ju varför de traditionella biltillverkarna har svårt att få tummen ur.
(De säljer så bra av fossil-brännarna, men kan naturligtvis ta fram en elbil
"när marknaden är mogen". Tjena...)
Men jag har en idé: att kvotera in elbilarna! Säg att EU bestämde att 2017
ska varje biltillverkare sälja minst 5% rena elbilar. 2018 10% osv. Om de inte
lyckas får de böta t.ex. 1 miljon per elbil som saknas. Men hur får vi politikerna
att fatta?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Sen blir man trött på alla fosiler som parkerar på el platserna
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.
Säkert en rödvins proletär och miljöpartist
Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.
Säkert en rödvins proletär och miljöpartist
Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
I så fall borde hon väl ställt sig på handikapplatsen.Mickeren skrev:Sen blir man trött på alla fosiler som parkerar på el platserna
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.
Säkert en rödvins proletär och miljöpartist
Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Dåligt, politiker ska inte in och försöka detaljstyra. Elbilar kommer att vara framtiden hur vi än gör men politiker kommer bara göra pannkaka av det och kosta en massa skattepengar.
Förslag till alla näringsidkare och kommuner: Se till att anamma skyltning med P-förbud eller till och med stoppförbud vid laddplatser enligt Tibors förslag.
PS. Om EU-politikerna skulle in och försöka sig på något lagförslag på området så kommer det att ta många år med utredning innan ett förslag som i bästa fall bara är för lite och för sent (i och med att alla stora tillverkare redan säljer elbilar enligt marknadens behov) och i sämsta fall krånglar till det så att det tar längre tid för fortsatt utveckling.
Förslag till alla näringsidkare och kommuner: Se till att anamma skyltning med P-förbud eller till och med stoppförbud vid laddplatser enligt Tibors förslag.
PS. Om EU-politikerna skulle in och försöka sig på något lagförslag på området så kommer det att ta många år med utredning innan ett förslag som i bästa fall bara är för lite och för sent (i och med att alla stora tillverkare redan säljer elbilar enligt marknadens behov) och i sämsta fall krånglar till det så att det tar längre tid för fortsatt utveckling.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.
Mvh PP
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Latheten fungerar åt bägge håll... De med elbilar kommer inte orka sätta tillbaka vägkonen...PoloPrinsen skrev:Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.
Mvh PP
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Att elbilar är framtiden och att det borde var helt uppenbart var anledningen till denna tråd.Svenssons skrev:Dåligt, politiker ska inte in och försöka detaljstyra. Elbilar kommer att vara framtiden hur vi än gör men politiker kommer bara göra pannkaka av det och kosta en massa skattepengar.
I normala fall har du rätt, politiker ska inte detaljstyre, men i detta fall anser jag att det inte gäller.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Så hade man gjort vid superladdaren vid ett hotell i Luxemburg. En bil stod och laddade när jag kom. Jag flyttade på en kon och började ladda. När jag kom tillbaka stod en bil och väntade på oss som laddade, då föraren trodde att de andra var avstängda eftersom det stod koner där.PoloPrinsen skrev:Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.
Mvh PP
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Eller sätta en bortre gräns tämligen snart för när det är tillåtet att nyregistrera fossilbrännare? Eller när trafik med förbränningsmotorfordon är tillåten i städer?olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Inte många som håller med, tydligen.
Senast redigerad av olza, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Det går inte på en kvart att ta fram en helt ny bilplattform, inte ens om man tillverkat klassiska bilar i hundra år.
Det tar lång tid även för Tesla, som flera har påpekat tidigare.
Jag tror inte vi ska underskatta vikten av det vi ser nu. Nu börjar de gamla biljättarna och även små nystartade företag att vakna, om det inte var så att dom gjorde redan för något år sedan, men knipit om det.
Det är lite frustrerande att vänta, men jag tror utvecklingen är igång, oåterkalleligt. Om 2-5 år kommer det att komma mängder med elbilar i prisklasser som är tillgängliga för en större mängd konsumenter.
Paralellt med elektrifieringen pågår ju en omdanande "datorisering" av fordonsparken.
Medan vi väntar på att allt det här ska hända, om vi inte jobbar med det själva, kan vi följa Teslas rätt spännande utveckling.
Det tar lång tid även för Tesla, som flera har påpekat tidigare.
Jag tror inte vi ska underskatta vikten av det vi ser nu. Nu börjar de gamla biljättarna och även små nystartade företag att vakna, om det inte var så att dom gjorde redan för något år sedan, men knipit om det.
Det är lite frustrerande att vänta, men jag tror utvecklingen är igång, oåterkalleligt. Om 2-5 år kommer det att komma mängder med elbilar i prisklasser som är tillgängliga för en större mängd konsumenter.
Paralellt med elektrifieringen pågår ju en omdanande "datorisering" av fordonsparken.
Medan vi väntar på att allt det här ska hända, om vi inte jobbar med det själva, kan vi följa Teslas rätt spännande utveckling.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
I vissa fall tror jag det kan vara en bra idé.olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Men inte i Sverige, utan i Kina där dom har en katastrofal nedsmutsning av luften i många stora städer.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Kineserna har redan tuff politik för att få in flera elbilar - de var faktiskt en delegation från Kina i Norge och kikade på vad som gjorde att norrmännen lyckades så bra, sedan gjorde de likadant.pegs skrev:I vissa fall tror jag det kan vara en bra idé.olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Men inte i Sverige, utan i Kina där dom har en katastrofal nedsmutsning av luften i många stora städer.
Den norska elbilspolitiken har alltså fungerat som förebild och genererat väsentligt mycket större CO2-reduktion än bara den från de norska bilarna. En offensiv elbilspolitik i Sverige hade på liknande sätt fungerat som förebild för andra länder - det är mycket lättare för oss som litet rikt land att leda vägen, än vad det är för stora fattiga länder.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Jag var i Shenzhen den här tiden förra året och där var nästan hälften av taxibilarna elbilar. Två år sen fanns ingen. Säga vad man vill om Kina, men saker sker snabbt ibland.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Dåligt. När politiker ska bestämma om sånt här blir de bara fel, fel, fel. Det de kan göra är att skattebefria elbilarna (ingen moms). De kan också se till att man enkelt får bygglov för laddare, helst inget lov alls.olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.bylund skrev:Eller sätta en bortre gräns tämligen snart för när det är tillåtet att nyregistrera fossilbrännare? Eller när trafik med förbränningsmotorfordon är tillåten i städer?olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Hur skulle det fungera i praktiken egentligen? Skulle någon gå in hos en bilhandlare för att köpa en bil, bara för att få svaret att "nej, du får tyvärr inte köpa den bil du vill av oss, vi måste sälja några fler elbilar innan vi får lov att sälja den"? Vem skulle ansvaret falla på - tillverkaren, generalagenten/importören, eller återförsäljaren? Det känns som att det finns en risk att alla tillverkare börjar göra enklaste möjliga elbil som sen köps in i mängder för att stå osålda hos återförsäljare och ruttna.olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Centralstyrning fungerar sällan bra. Se istället till att fossilbilar får bära sina riktiga kostnader, ihop med att eventuellt ge subventioner och lättnader till elbilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.boreno skrev:
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.LarsL skrev:Dåligt. När politiker ska bestämma om sånt här blir de bara fel, fel, fel. Det de kan göra är att skattebefria elbilarna (ingen moms). De kan också se till att man enkelt får bygglov för laddare, helst inget lov alls.olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Säg så här då, höj trängselskatten till 50kr/bom för fossilare och gör den grattis(billigare) för elbilar. Funkar ju bättre än att förbjuda trafik på vissa gator, det leder ju bara till att latte drickarna köper värdelösa elbilar med minimalräckvidd, de behöver inte mer. Mot argumentet från trängselskattemaffian blir så klart att elbilar trängs ju lika mycket Nu är ju inte trängselskatten (åtminstone inte i Göteborg) till för att minska trängseln utan för att dra in pengar till saker som är för olönsamma för att staten ska betala direkt, så ja.Svenssons skrev:Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.boreno skrev:
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Det är en bra idé men jag tror det är förtidigt att göra det nu, det är en aldeles för låg andel som har elbilar idag för att detta ska ske. Om elbilarna börjar öka rejält och utgör några procent(kanske 10-tal procent) då kan jag helt hålla med om att vissa gator kan vara för enbart elbilar men just nu är elbilar mindre än 0,2% av bilparken och att då stoppa de resterande 99,8% från en gata inne i en storstad skulle skapa raseri.Svenssons skrev:Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.boreno skrev:
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Det finns en anledning till, och det är den enorma mängd pengar som man drar in från fossilbilsägarna. Årligen betalar bilisterna in 60 miljarder i bara speciella punktskatter. Den senaste lilla skattehöjningen på bensin och diesel förväntas ge ytterligare drygt 4,1 miljarder extra per år. Det funkar ju fint att mjölka bilister på pengar så länge det kan motiveras med miljöargumentet. Men var ska man sno alla pengarna sedan när miljöargumentet börjar bli ihåligt?Daoops skrev:Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.
Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Nä det är bäst och enklast för politikerna att försöka behålla fossilbilarna så länge det går. Som sagt, om man vill gå över till elbilar för miljöns skull, är medlen ganska enkla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Kalifornien har ju ett fungerande system med sina zev credits. Tillverkarna kan tillverka tillräckligt många bilar som ger ZEV krediter, så att det räcker till deras övriga produktion, eller köpa krediter av andra tillverkare, eller betala böter.danni skrev:Hur skulle det fungera i praktiken egentligen? Skulle någon gå in hos en bilhandlare för att köpa en bil, bara för att få svaret att "nej, du får tyvärr inte köpa den bil du vill av oss, vi måste sälja några fler elbilar innan vi får lov att sälja den"? Vem skulle ansvaret falla på - tillverkaren, generalagenten/importören, eller återförsäljaren? Det känns som att det finns en risk att alla tillverkare börjar göra enklaste möjliga elbil som sen köps in i mängder för att stå osålda hos återförsäljare och ruttna.olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Centralstyrning fungerar sällan bra. Se istället till att fossilbilar får bära sina riktiga kostnader, ihop med att eventuellt ge subventioner och lättnader till elbilar.
http://www.arb.ca.gov/msprog/zevprog/ze ... redits.htm
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Fast stämmer det där verkligen i slutet av dagen? Håller helt med i "smidigheten" i en punktskatt och att det är öronmärkta pengar som du nästan kan ta på direkt.Nicke Nyfiken skrev:Det finns en anledning till, och det är den enorma mängd pengar som man drar in från fossilbilsägarna. Årligen betalar bilisterna in 60 miljarder i bara speciella punktskatter. Den senaste lilla skattehöjningen på bensin och diesel förväntas ge ytterligare drygt 4,1 miljarder extra per år. Det funkar ju fint att mjölka bilister på pengar så länge det kan motiveras med miljöargumentet. Men var ska man sno alla pengarna sedan när miljöargumentet börjar bli ihåligt?Daoops skrev:Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.
Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Nä det är bäst och enklast för politikerna att försöka behålla fossilbilarna så länge det går. Som sagt, om man vill gå över till elbilar för miljöns skull, är medlen ganska enkla.
Men om man lyfter blicken ett steg så sabbar det ju våran handelsbalans. El kan vi göra själva, olja not so much. Det är väl 100 Miljarder ca som rinner ut ur landet årligen i oljeimport, vet inte vad skatten på privatbensin är men om vi betalar 60 miljarder som du säger i bensinskatter och det är 200% skatt så borde det väl vara typ 30 Miljarder som skulle stanna i landet (kan inte siffrorna här, men principen) om alla körde på svensk el istället.
Och dom 60 miljardrarna skulle vi skattebetalare ju göra annat för som i sin tur ger andra skatteintäkter och pengarna snurrar runt (tills vi åker utomlands eller köper något annat importerat då). Det senare blir ju lite luddigt men det finns nationalekonomer med formler och teorier runt det.
Så jag håller med i att det är en lätt åtgärd för politikerna som kortsiktigt redovisar en bättre budget med tydliga siffror hur dom gått till väga, och därav också en anledning till att inte boosta elbilar som du säger. Men jag är lång ifrån övertygad om att det är det bästa för sverige som nation ens rent ekonomiskt. Och jag saknar den här frågan i den allmänna medie-debatten.