Nu börjar jag (också) fan tröttna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av olza »

Hade verkligen sett fram emot CES 2016.

Men vad fick vi? FF presenterade en ensitsig racerbil, dvs en dyr leksak (om de
nu nånsin börjar tillverkas)! Jag sa upp min prenumeration på deras nyhetsbrev
med kommentaren "Disappointment is a word too weak...".

VW presenterade sin Budd-e, iofs cool men kanske i produktion tidigast 2018.

Bolt återstår, men de siktar på en årsproduktion på max 30.000 bilar.

Dags att göra nåt! Tekniken finns ju, vad är det som är så j-a svårt?!?
Ja, jag fattar ju varför de traditionella biltillverkarna har svårt att få tummen ur.
(De säljer så bra av fossil-brännarna, men kan naturligtvis ta fram en elbil
"när marknaden är mogen". Tjena...)

Men jag har en idé: att kvotera in elbilarna! Säg att EU bestämde att 2017
ska varje biltillverkare sälja minst 5% rena elbilar. 2018 10% osv. Om de inte
lyckas får de böta t.ex. 1 miljon per elbil som saknas. Men hur får vi politikerna
att fatta?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Mickeren »

Sen blir man trött på alla fosiler som parkerar på el platserna
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.

Säkert en rödvins proletär och miljöpartist


Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Pontus »

Mickeren skrev:
Sen blir man trött på alla fosiler som parkerar på el platserna
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.

Säkert en rödvins proletär och miljöpartist


Skickat från min SGP712 via Tapatalk
I så fall borde hon väl ställt sig på handikapplatsen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av olza »

On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Svenssons »

Dåligt, politiker ska inte in och försöka detaljstyra. Elbilar kommer att vara framtiden hur vi än gör men politiker kommer bara göra pannkaka av det och kosta en massa skattepengar.

Förslag till alla näringsidkare och kommuner: Se till att anamma skyltning med P-förbud eller till och med stoppförbud vid laddplatser enligt Tibors förslag.

PS. Om EU-politikerna skulle in och försöka sig på något lagförslag på området så kommer det att ta många år med utredning innan ett förslag som i bästa fall bara är för lite och för sent (i och med att alla stora tillverkare redan säljer elbilar enligt marknadens behov) och i sämsta fall krånglar till det så att det tar längre tid för fortsatt utveckling.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av PoloPrinsen »

Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.

Mvh PP
Latheten fungerar åt bägge håll... De med elbilar kommer inte orka sätta tillbaka vägkonen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av olza »

Svenssons skrev:
Dåligt, politiker ska inte in och försöka detaljstyra. Elbilar kommer att vara framtiden hur vi än gör men politiker kommer bara göra pannkaka av det och kosta en massa skattepengar.
Att elbilar är framtiden och att det borde var helt uppenbart var anledningen till denna tråd.

I normala fall har du rätt, politiker ska inte detaljstyre, men i detta fall anser jag att det inte gäller.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av bylund »

PoloPrinsen skrev:
Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.

Mvh PP
Så hade man gjort vid superladdaren vid ett hotell i Luxemburg. En bil stod och laddade när jag kom. Jag flyttade på en kon och började ladda. När jag kom tillbaka stod en bil och väntade på oss som laddade, då föraren trodde att de andra var avstängda eftersom det stod koner där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av bylund »

olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Eller sätta en bortre gräns tämligen snart för när det är tillåtet att nyregistrera fossilbrännare? Eller när trafik med förbränningsmotorfordon är tillåten i städer?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av olza »

Inte många som håller med, tydligen.
Senast redigerad av olza, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av pegs »

Det går inte på en kvart att ta fram en helt ny bilplattform, inte ens om man tillverkat klassiska bilar i hundra år.
Det tar lång tid även för Tesla, som flera har påpekat tidigare.

Jag tror inte vi ska underskatta vikten av det vi ser nu. Nu börjar de gamla biljättarna och även små nystartade företag att vakna, om det inte var så att dom gjorde redan för något år sedan, men knipit om det.
Det är lite frustrerande att vänta, men jag tror utvecklingen är igång, oåterkalleligt. Om 2-5 år kommer det att komma mängder med elbilar i prisklasser som är tillgängliga för en större mängd konsumenter.

Paralellt med elektrifieringen pågår ju en omdanande "datorisering" av fordonsparken.

Medan vi väntar på att allt det här ska hända, om vi inte jobbar med det själva, kan vi följa Teslas rätt spännande utveckling.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av pegs »

olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
I vissa fall tror jag det kan vara en bra idé.
Men inte i Sverige, utan i Kina där dom har en katastrofal nedsmutsning av luften i många stora städer.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
I vissa fall tror jag det kan vara en bra idé.
Men inte i Sverige, utan i Kina där dom har en katastrofal nedsmutsning av luften i många stora städer.
Kineserna har redan tuff politik för att få in flera elbilar - de var faktiskt en delegation från Kina i Norge och kikade på vad som gjorde att norrmännen lyckades så bra, sedan gjorde de likadant.
Den norska elbilspolitiken har alltså fungerat som förebild och genererat väsentligt mycket större CO2-reduktion än bara den från de norska bilarna. En offensiv elbilspolitik i Sverige hade på liknande sätt fungerat som förebild för andra länder - det är mycket lättare för oss som litet rikt land att leda vägen, än vad det är för stora fattiga länder.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Robin »

Jag var i Shenzhen den här tiden förra året och där var nästan hälften av taxibilarna elbilar. Två år sen fanns ingen. Säga vad man vill om Kina, men saker sker snabbt ibland.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av LarsL »

olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Dåligt. När politiker ska bestämma om sånt här blir de bara fel, fel, fel. Det de kan göra är att skattebefria elbilarna (ingen moms). De kan också se till att man enkelt får bygglov för laddare, helst inget lov alls.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av boreno »

bylund skrev:
olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Eller sätta en bortre gräns tämligen snart för när det är tillåtet att nyregistrera fossilbrännare? Eller när trafik med förbränningsmotorfordon är tillåten i städer?
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av danni »

olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Hur skulle det fungera i praktiken egentligen? Skulle någon gå in hos en bilhandlare för att köpa en bil, bara för att få svaret att "nej, du får tyvärr inte köpa den bil du vill av oss, vi måste sälja några fler elbilar innan vi får lov att sälja den"? Vem skulle ansvaret falla på - tillverkaren, generalagenten/importören, eller återförsäljaren? Det känns som att det finns en risk att alla tillverkare börjar göra enklaste möjliga elbil som sen köps in i mängder för att stå osålda hos återförsäljare och ruttna.

Centralstyrning fungerar sällan bra. Se istället till att fossilbilar får bära sina riktiga kostnader, ihop med att eventuellt ge subventioner och lättnader till elbilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Svenssons »

boreno skrev:

Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Dåligt. När politiker ska bestämma om sånt här blir de bara fel, fel, fel. Det de kan göra är att skattebefria elbilarna (ingen moms). De kan också se till att man enkelt får bygglov för laddare, helst inget lov alls.
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.

Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
boreno skrev:

Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
Säg så här då, höj trängselskatten till 50kr/bom för fossilare och gör den grattis(billigare) för elbilar. Funkar ju bättre än att förbjuda trafik på vissa gator, det leder ju bara till att latte drickarna köper värdelösa elbilar med minimalräckvidd, de behöver inte mer. Mot argumentet från trängselskattemaffian blir så klart att elbilar trängs ju lika mycket :roll: Nu är ju inte trängselskatten (åtminstone inte i Göteborg) till för att minska trängseln utan för att dra in pengar till saker som är för olönsamma för att staten ska betala direkt, så ja.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
boreno skrev:

Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
Det är en bra idé men jag tror det är förtidigt att göra det nu, det är en aldeles för låg andel som har elbilar idag för att detta ska ske. Om elbilarna börjar öka rejält och utgör några procent(kanske 10-tal procent) då kan jag helt hålla med om att vissa gator kan vara för enbart elbilar men just nu är elbilar mindre än 0,2% av bilparken och att då stoppa de resterande 99,8% från en gata inne i en storstad skulle skapa raseri.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Daoops skrev:
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.

Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Det finns en anledning till, och det är den enorma mängd pengar som man drar in från fossilbilsägarna. Årligen betalar bilisterna in 60 miljarder i bara speciella punktskatter. Den senaste lilla skattehöjningen på bensin och diesel förväntas ge ytterligare drygt 4,1 miljarder extra per år. Det funkar ju fint att mjölka bilister på pengar så länge det kan motiveras med miljöargumentet. Men var ska man sno alla pengarna sedan när miljöargumentet börjar bli ihåligt?

Nä det är bäst och enklast för politikerna att försöka behålla fossilbilarna så länge det går. Som sagt, om man vill gå över till elbilar för miljöns skull, är medlen ganska enkla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Hammar »

danni skrev:
olza skrev:
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Hur skulle det fungera i praktiken egentligen? Skulle någon gå in hos en bilhandlare för att köpa en bil, bara för att få svaret att "nej, du får tyvärr inte köpa den bil du vill av oss, vi måste sälja några fler elbilar innan vi får lov att sälja den"? Vem skulle ansvaret falla på - tillverkaren, generalagenten/importören, eller återförsäljaren? Det känns som att det finns en risk att alla tillverkare börjar göra enklaste möjliga elbil som sen köps in i mängder för att stå osålda hos återförsäljare och ruttna.

Centralstyrning fungerar sällan bra. Se istället till att fossilbilar får bära sina riktiga kostnader, ihop med att eventuellt ge subventioner och lättnader till elbilar.
Kalifornien har ju ett fungerande system med sina zev credits. Tillverkarna kan tillverka tillräckligt många bilar som ger ZEV krediter, så att det räcker till deras övriga produktion, eller köpa krediter av andra tillverkare, eller betala böter.

http://www.arb.ca.gov/msprog/zevprog/ze ... redits.htm
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna

Inlägg av Daoops »

Nicke Nyfiken skrev:
Daoops skrev:
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.

Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Det finns en anledning till, och det är den enorma mängd pengar som man drar in från fossilbilsägarna. Årligen betalar bilisterna in 60 miljarder i bara speciella punktskatter. Den senaste lilla skattehöjningen på bensin och diesel förväntas ge ytterligare drygt 4,1 miljarder extra per år. Det funkar ju fint att mjölka bilister på pengar så länge det kan motiveras med miljöargumentet. Men var ska man sno alla pengarna sedan när miljöargumentet börjar bli ihåligt?

Nä det är bäst och enklast för politikerna att försöka behålla fossilbilarna så länge det går. Som sagt, om man vill gå över till elbilar för miljöns skull, är medlen ganska enkla.
Fast stämmer det där verkligen i slutet av dagen? Håller helt med i "smidigheten" i en punktskatt och att det är öronmärkta pengar som du nästan kan ta på direkt.

Men om man lyfter blicken ett steg så sabbar det ju våran handelsbalans. El kan vi göra själva, olja not so much. Det är väl 100 Miljarder ca som rinner ut ur landet årligen i oljeimport, vet inte vad skatten på privatbensin är men om vi betalar 60 miljarder som du säger i bensinskatter och det är 200% skatt så borde det väl vara typ 30 Miljarder som skulle stanna i landet (kan inte siffrorna här, men principen) om alla körde på svensk el istället.

Och dom 60 miljardrarna skulle vi skattebetalare ju göra annat för som i sin tur ger andra skatteintäkter och pengarna snurrar runt (tills vi åker utomlands eller köper något annat importerat då). Det senare blir ju lite luddigt men det finns nationalekonomer med formler och teorier runt det.

Så jag håller med i att det är en lätt åtgärd för politikerna som kortsiktigt redovisar en bättre budget med tydliga siffror hur dom gått till väga, och därav också en anledning till att inte boosta elbilar som du säger. Men jag är lång ifrån övertygad om att det är det bästa för sverige som nation ens rent ekonomiskt. Och jag saknar den här frågan i den allmänna medie-debatten.
Skriv svar