Varför ska uppdatering vara så svårt?
Moderator: Redaktion
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 16 feb 2023 14:02
Varför ska uppdatering vara så svårt?
Hej hej!
Teslas operativsystem må likna macOS på ett bra sätt, men själva hanteringen är långt ifrån optimal. Jag har laddat ner uppdateringen 2023.6.8, inte så mycket för att jag behöver isländska som språk utan mest för att jag inte vill ha en massa felmeddelanden i onödan. Det är redan ett evigt påminnande om däcktrycket (kör på vinterdäck) ...
Som sagt, uppdateringen är nerladdad. Jag väljer "Installera nu". Medan klockan räknar ner 2 minuter, kollar jag att alla dörrar är stängda. När nerräkningen nått 0:00 avbryts installeringen av 2023.6.8 utan förklaring om varför.
Varför?
/Sven
Teslas operativsystem må likna macOS på ett bra sätt, men själva hanteringen är långt ifrån optimal. Jag har laddat ner uppdateringen 2023.6.8, inte så mycket för att jag behöver isländska som språk utan mest för att jag inte vill ha en massa felmeddelanden i onödan. Det är redan ett evigt påminnande om däcktrycket (kör på vinterdäck) ...
Som sagt, uppdateringen är nerladdad. Jag väljer "Installera nu". Medan klockan räknar ner 2 minuter, kollar jag att alla dörrar är stängda. När nerräkningen nått 0:00 avbryts installeringen av 2023.6.8 utan förklaring om varför.
Varför?
/Sven
Model 3 LR 2019
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Om den påminner om däcktrycket kanske du borde göra något åt det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Fel däcktryck löser du nog enklare med pump än med mjukvara.
- sunq
- Teslaägare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
- Referralkod: ts.la/peter612963
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Gå in i appen och starta installationen därifrån. Så brukar jag göra då jag inte litar på att det startar med hjälp av timern
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 16 feb 2023 14:02
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Nix. Sentry mode är avstängt.
Ja, byta till sommardäck (som jag förmodar har givare inbyggda).
Det skulle kunna vara en idé, och det har jag också provat. Dock avbryts uppdateringen på samma sätt som när jag startar installationen från bilens skärm.
Det är möjligt att nerladdningen av mjukvaran blivit korrupt på nåt sätt, och att uppdateringen därför inte kan installeras. I så fall hade det varit klädsamt med ett felmeddelande om detta.
Nåja, jag har ju tur som bor i Malmö men Tesla-verkstad in om räckhåll. Jag får väl köra ut där och tjôta.
Tack för att ni har försökt att hjälpa till. Det uppskattas!
/Sven
Model 3 LR 2019
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Logga ett serviceärende i luren så fixar dom det remote.Sven_Bornemark skrev: ↑08 apr 2023 17:06Nix. Sentry mode är avstängt.
Ja, byta till sommardäck (som jag förmodar har givare inbyggda).
Det skulle kunna vara en idé, och det har jag också provat. Dock avbryts uppdateringen på samma sätt som när jag startar installationen från bilens skärm.
Det är möjligt att nerladdningen av mjukvaran blivit korrupt på nåt sätt, och att uppdateringen därför inte kan installeras. I så fall hade det varit klädsamt med ett felmeddelande om detta.
Nåja, jag har ju tur som bor i Malmö men Tesla-verkstad in om räckhåll. Jag får väl köra ut där och tjôta.
Tack för att ni har försökt att hjälpa till. Det uppskattas!
/Sven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Aha du kör med vinterdäck utan tryckgivare, då förstått jag ja det kan bli
”ganska” irriterande med varningar då…
”ganska” irriterande med varningar då…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
27,8 kWp solceller
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_systemFrom November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_systemFrom November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det var ett EU-lagkrav. Jag skrev ingenting om Sverige. Bilar på den svenska marknaden tillverkas med EU-spec, då det är på den nivån de blir typgodkända.LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 19:04Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_systemFrom November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Tröttsamt med dina "du har fel"-inlägg. Av nån anledning slutar det alltid med att du själv har fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Jo för att alla inlägg alla inlägg du svarade på ovan nämnde Sverige och du fortsättet tjata om EU krav Nationella regler trumfar EU krav.taliz skrev: ↑10 apr 2023 04:45Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det var ett EU-lagkrav. Jag skrev ingenting om Sverige. Bilar på den svenska marknaden tillverkas med EU-spec, då det är på den nivån de blir typgodkända.LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 19:04Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_systemFrom November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Tröttsamt med dina "du har fel"-inlägg. Av nån anledning slutar det alltid med att du själv har fel.
Och fortfarande riktigt kass av Tesla att man inte kan stänga av/koda bort varningen från TPMS.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.LarsOJ skrev: ↑10 apr 2023 09:16Jo för att alla inlägg alla inlägg du svarade på ovan nämnde Sverige och du fortsättet tjata om EU krav Nationella regler trumfar EU krav.taliz skrev: ↑10 apr 2023 04:45Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det var ett EU-lagkrav. Jag skrev ingenting om Sverige. Bilar på den svenska marknaden tillverkas med EU-spec, då det är på den nivån de blir typgodkända.LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 19:04Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_systemFrom November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Tröttsamt med dina "du har fel"-inlägg. Av nån anledning slutar det alltid med att du själv har fel.
Och fortfarande riktigt kass av Tesla att man inte kan stänga av/koda bort varningen från TPMS.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Billigare bilar verkar ha det, men det blir ju inte så precist.nek0 skrev: ↑10 apr 2023 10:50VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Själv gillar jag att kunna se exakt tryck på varje däck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Volvo har tydligen gått tillbaks till sensorer, men det är ju förvånande att Tesla använder sensorer istället för mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
EDIT: V60 2018 m.fl. har TPMS men äldre och nyare använder tydligen mjukvara.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Nissan Pulsar som jag hade, hade sensorer i varje hjul och bilen kostade 215000kr. Klart billigare än Seaten som kostade 352000kr.taliz skrev: ↑10 apr 2023 11:06Billigare bilar verkar ha det, men det blir ju inte så precist.nek0 skrev: ↑10 apr 2023 10:50VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Själv gillar jag att kunna se exakt tryck på varje däck.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Nej, jag tänker på lufttrycksövervakning. Systemet har fångat pyspunka åt mig vid flera tillfällen. Helt onödigt att krångla till det med sensorer.taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.