Xpeng G9

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Xpeng G9

Inlägg av R_Edvinsson »

Idag har jag provkört G9an en kort sväng runt Stockholm.

Vad jag sett har få varit ut med dessa bilar ännu och bilen jag körde var inte riktigt den som kommer levereras till kunder eller ens de man får börja provköra när de öppnar för detta i Maj.
Så borde vara en av de första i sverige som får klämma på den ute på vägarna.


Så vad är första intrycket?

Generellt en bra premiumkänsla och bilen checkar verkligen alla boxar på vad jag letar efter för att eventuellt ersätta ID4an inform av storlek på bil då vi växt ur den lite.
Inredningen kännes gedigen och nappalädret premium (gillar verkligen inte plast utan tar då hellre tyg)
Men knappar mm når såklart inte upp till den yppersta klassen av känsla likt EQS mfl, där ligger tyskarna före.

Provkörningen var ganska kort och jag lekte inte runt särskiljt mycket i inställningarna men rakt av är den rejält tyst och komfortabel med sin väldämpade kaross och luftfjädring.
Detta var en fullutrustad AWD modellen med 550hk och +700nm i vrid så den var ordentligt rapp för sin storlek men en sak jag skulle vilja ha är mer svar från ”gaspedalen” som kändes lite i lättaste laget och framförallt när man körde med IPD så vill iaf jag ha lite motstånd/känsla i pedalen.
Även styrningen var ganska lätt men det skulle finnas inställningar för justeringar för detta när man justerade drivemode.

Både fram och bak är stolarna bekväma och med justerbar längd på förarstolen så satt iaf jag riktigt bra.
Men sitter högt, även med stolen i botten, men kan tänka mig detta är en grym långfärdsvagn med både kyla och värme i stolarna på alla 4 platser.
Dessutom ställbara ryggstöd bak. 👌

Mycket skärmyta i bilen med 10” kluster med allt det viktiga inkl en karta för navigering och sen en 15” där man gör inställningarna.
Kanske lite plottrigt till en början man man lär sig nog detta ganska snabbt precis som med alla andra bilar.
Appar som Spotify och Youtube mfl kommer finnas tillgängliga.
Dessutom en extra 15” skärm framför passageraren för egen underhållning…tror nog att de flesta väljer att muta denna skärmen när man är ute och åker.

Allt är verkligen elektriskt i dessa bilar och både ratt och backspeglar justeras via vreden på ratten, och när de väl är inställda så ändrar man ju sällan på de ändå.


Precis som på alla andra asiatiska bilar plingar det typ precis hela tiden när man gör något i bilen, inkl kör över hastighetsbegränsningen. 🤣
Svårt att välja sig vid och man hoppas ju verkligen en del av det går att stänga av i produktionsbilen.

Utrymmesmässigt är den stoooor.
660l bagage + 70 frunk känns fullt tillräcklig för oss och sen kanske 15-20l till under golvet där man typ kanske förvarar 3-fas laddare mm.


Skulle vara kul att testa att ladda den men det får man nog lämna över till TeslaBjörn och Co.
Men det pratas om +300kW på tex ionity. 😵‍💫

Räckvidden i bilen nu var 467km med 90% batteri.
Och jag kollade faktiskt inte ens förbrukning på turen jag körde.


Så över lag väldigt positivt intryck och en riktigt gedigen bil.
Sen att tillverkaren är från Kina är självklart en vattendelare och något man helt enkelt bara får välja sida inför.


Kul oavsett att få klämma på en av de mer intressanta nya elbilarna där ute.
2E10AF8D-B14A-4278-B388-E7D22A985AA0.jpeg
077B9033-0500-413E-8B4F-C79E7F60620F.jpeg
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Xpeng G9

Inlägg av Trevlig »

Tack! Nyfiken på denna, saknar dock ofta omdöme om ljudsystemet. Gillar mycket bas och är väldigt nöjd med min M3 LR
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Xpeng G9

Inlägg av Kubi »

Tack för ditt inlägg!
Går i samma sits. Vi väntar på andra ungen, och ID.4an hade varit fin att uppgradera till G9.

Tog du några fler bilder?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Xpeng G9

Inlägg av R_Edvinsson »

Trevlig skrev: 07 apr 2023 19:28
Tack! Nyfiken på denna, saknar dock ofta omdöme om ljudsystemet. Gillar mycket bas och är väldigt nöjd med min M3 LR
Jag som billjudsnerd drog aldrig ens igång stereon i bilen då jag tänkte att det får bli steg #2 i denna följetång.
Skall jag lyssna så skall jag lyssna och då hade vi aldrig ens hunnit lämna garaget på den tid jag hade idag. :D
Kubi skrev: 07 apr 2023 19:41
Tack för ditt inlägg!
Går i samma sits. Vi väntar på andra ungen, och ID.4an hade varit fin att uppgradera till G9.

Tog du några fler bilder?
Själv är mina kids utflugna så jag söker utrymmet för att ha plats till alla pinaler till våra event.
En ID Buzz skulle nog vara mer praktisk men denna betydligt roligare.

Inga fler bilder men det står en i MoS om man vill klämma.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Xpeng G9

Inlägg av Trevlig »

R_Edvinsson skrev: 07 apr 2023 21:34

Jag som billjudsnerd drog aldrig ens igång stereon i bilen då jag tänkte att det får bli steg #2 i denna följetång.
Skall jag lyssna så skall jag lyssna och då hade vi aldrig ens hunnit lämna garaget på den tid jag hade idag. :D
Lungt, tittar du på den igen räcker det om det är högt och mycket bas. Behöver inte vara ett super korrekt ljud.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Xpeng G9

Inlägg av BigEasy »

Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.

Ska jag anmärka på något så är räckvidden aningen sämre. 52 mil WLTP för performance-versionen. Inte jättemycket mindre än Q8 E-Tron 55 om du väljer en rimlig fälg till den senare, men dock.

Baksätet ser totalt överlägset ut. Elektriskt ställbart lårstöd, massage, gigantiskt benutrymme... Passagerarsätet har även uppfällbart fotstöd som värsta Maybachen.

Bagaget är 660 liter och till det kommer en stor frunk, den har V2L, OTA, 300kW, 800V, soft close, påkostat ljudsystem, avancerad luftfjädring...

Kostnaden för en fullutrustad med dragkrok och mattgrön speciallack är 860 800:-.

Ja, det är dyrare än en Model Y Performance som har ungefär samma räckvidd, prestanda och utrymmen men det är ju en helt annan klass på bilen i övrigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xpeng G9

Inlägg av spacecoin »

BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Xpeng G9

Inlägg av Dafro »

spacecoin skrev: 12 maj 2023 00:24
BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
20 minuter 10-80% med Max effekt på 260 kW får väl ses som helt ok tycker jag, eller?
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Xpeng G9

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.

Ska jag anmärka på något så är räckvidden aningen sämre. 52 mil WLTP för performance-versionen. Inte jättemycket mindre än Q8 E-Tron 55 om du väljer en rimlig fälg till den senare, men dock.

Baksätet ser totalt överlägset ut. Elektriskt ställbart lårstöd, massage, gigantiskt benutrymme... Passagerarsätet har även uppfällbart fotstöd som värsta Maybachen.

Bagaget är 660 liter och till det kommer en stor frunk, den har V2L, OTA, 300kW, 800V, soft close, påkostat ljudsystem, avancerad luftfjädring...

Kostnaden för en fullutrustad med dragkrok och mattgrön speciallack är 860 800:-.

Ja, det är dyrare än en Model Y Performance som har ungefär samma räckvidd, prestanda och utrymmen men det är ju en helt annan klass på bilen i övrigt.
Jag som säger att jag inte ska ha någon bil från kina får väl hitta lite jag inte tycker om, nä men att ha skärmar på det sättet har jag svårt för, sen ör det möjligt att det inte ser ut som på jobbskrivbordet för passageraren fram i alla konfigurationer. Wltp tycker jag är lite dålig om den ska konkurrera i en högre klass fast nu såg jag upp till 570 och det får väl ses som ok om det inte är glädjesiffror som många har. Nu har jag bara sett bilder på hemsidan och något test på tuben men glastaket ser väldigt ljust ut, går det dimma ner?

Din jämförelse med Y håller jag däremot med om förutom om bagaget är så väldigt stort i Y för det lutar så men det kanske det är. Skulle jag välja mellan Y och denna så är ju XPeng mycket trevligare både invändigt och utvändigt. Men nästan 900 för en bil från ett nytt märke från kina ger jag inte.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Xpeng G9

Inlägg av BigEasy »

spacecoin skrev: 12 maj 2023 00:24
BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
Vilken tysk bil laddar snabbare?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Xpeng G9

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 12 maj 2023 07:03
spacecoin skrev: 12 maj 2023 00:24
BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
Vilken tysk bil laddar snabbare?
Taycan men en helt annan sorts bil. Skulle vilja se ett laddtest med G9.
27,8 kWp solceller
cgullin
elbilist
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Xpeng G9

Inlägg av cgullin »

Dafro skrev: 12 maj 2023 07:53
BigEasy skrev: 12 maj 2023 07:03
spacecoin skrev: 12 maj 2023 00:24
BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
Vilken tysk bil laddar snabbare?
Taycan men en helt annan sorts bil. Skulle vilja se ett laddtest med G9.
Fast G9 med stora batteriet kan komma upp i 300 kW, 260 kW är på det lilla batteriet :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xpeng G9

Inlägg av spacecoin »

Dafro skrev: 12 maj 2023 05:13
spacecoin skrev: 12 maj 2023 00:24
BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
20 minuter 10-80% med Max effekt på 260 kW får väl ses som helt ok tycker jag, eller?
oj, det var bättre än jag trodde. ingen issue alls där.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Xpeng G9

Inlägg av Dafro »

cgullin skrev: 12 maj 2023 08:21
Dafro skrev: 12 maj 2023 07:53
BigEasy skrev: 12 maj 2023 07:03
spacecoin skrev: 12 maj 2023 00:24
BigEasy skrev: 11 maj 2023 17:27
Jag måste säga att jag börjar fastna för den här. På punkt efter punkt är den lika bra eller bättre jämfört med tyskarna.
Förutom laddhastighet kanske. Men det verkar vara en fin bil. Köp!
Vilken tysk bil laddar snabbare?
Taycan men en helt annan sorts bil. Skulle vilja se ett laddtest med G9.
Fast G9 med stora batteriet kan komma upp i 300 kW, 260 kW är på det lilla batteriet :)
Det har du helt rätt i, det hade jag missat. Fast kräver 800v men det har ju ionity och några till.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Xpeng G9

Inlägg av Dafro »

Frågan är hur begagnad priserna blir på nya märken, borde väl bli sämre åtminstone när garantin gått ut.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Xpeng G9

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 12 maj 2023 08:32
Frågan är hur begagnad priserna blir på nya märken, borde väl bli sämre åtminstone när garantin gått ut.
Du menar som Tesla? Nej men jag förstår skillnaden. Tesla kom in med rätt image medan Xpeng ses som "Kina-skräp" och så har vi dessutom den här dimensionen där många inte vill köpa av ideologiska skäl.

Såg det här på @larsw blogg där Xpeng P7 lite hånfullt sägs vara en Kina-kopia av Model S. Att kopian ser modernare och snyggare ut nämns inte. Och att de sen verkar tro att en Tesla har en mer premium interiör än Xpeng är ju rena skämtet. Istället hänvisas svepande till "Kina-bilar" som om alla vore likadana. Det gränsar till rasism tycker jag. Som om någon i Kina skulle avfärda europeiska bilar med utgångspunkten att alla är som Fiat Punto.

https://cornucopia.se/2023/04/foton-tes ... -xpeng-p7/

Jag köper gärna en G9 men inte just nu. Till detta anger jag tre skäl i fallande betydelse.

1. Vi är i, eller går mot, en lågkonjunktur. Senast idag såg jag att Riksbankschefen var ute och yrade om att räntehöjningarna inte biter som de ska. Han fattar tydligen inte varför vi har inflation utan tror att det är hög efterfrågan som sätter priserna. Det är höga energipriser och brist på tillgång pga pandemi och krig. Höjer inte bonden priset på sina grödor för att kompensera för el- och dieselpriser så går han i konkurs. Att höja räntorna gör det hela ännu värre för då måste han höja priserna för att kompensera för sin belåning dessutom. Det gäller åkerier, fabriker osv osv. Att få ner energipriserna är nyckeln till en lägre inflation. Inte högre räntor.

2. Min Model S bör tappa väldigt lite i värde de kommande åren. Jag kan kanske får drygt 400' för den samtidigt som andra vill ha 350' för en 3-4 år äldre 85D. Det är något skevt där som jag inte tänker bli offer för.

3. Marknaden är inte riktigt redo för kinesiska bilar. Fördomarna är fortfarande många och det finns ett motstånd som inte ska underskattas. Antagligen leder det till ett onödigt lågt andrahandsvärde. Om 2-3 år kan det nog se annorlunda ut.
hksnismo
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G9

Inlägg av hksnismo »

800000+

Kan inte vara många i Sverige som öppnar plånboken för denna bil.

Lär bli lika sällsynt ute på vägarna som NIO ET7 samt BYD HAN/TANG
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Xpeng G9

Inlägg av Honkan »

Är för mycket pengar man ska slänga ut för något obeprövat men framförallt brukar användargränssnittet vara riktigt dåligt på kinesiska grejor och de kör ju med mer skärmar desto bättre, så själva bilen är säkerligen ok men mjukvaran och användandet är jag väldigt osäker på..
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Xpeng G9

Inlägg av BigEasy »

Honkan skrev: 15 maj 2023 08:22
Är för mycket pengar man ska slänga ut för något obeprövat men framförallt brukar användargränssnittet vara riktigt dåligt på kinesiska grejor och de kör ju med mer skärmar desto bättre, så själva bilen är säkerligen ok men mjukvaran och användandet är jag väldigt osäker på..
I testerna jag har sett så har användargränssnittet fått mycket beröm. Någon tyckte det var mer intuitivt och bättre än Teslas.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Xpeng G9

Inlägg av Honkan »

Inte det jag läst :D snarare har alla skrivit att det funkar okej och Xpeng skyller på att det inte är klart ännu.

https://www.dagensps.se/motor/xpeng-g9- ... kinesiska/
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Xpeng G9

Inlägg av Trevlig »

hksnismo skrev: 15 maj 2023 08:13
800000+

Kan inte vara många i Sverige som öppnar plånboken för denna bil.

Lär bli lika sällsynt ute på vägarna som NIO ET7 samt BYD HAN/TANG
Både Han/Tang är ett skämt för svenska marknaden. 1-fas laddare på 88? kWh. Vad är det typ 30h laddning hemma. 800k
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Xpeng G9

Inlägg av Honkan »

Men om 5-10 år så kommer det garanterat finnas 1 kinesisk tillverkare som är bra, lite som vi häcklade hyundai för 20 år sedan, men för tillfället tycker jag inte man är bättre
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Xpeng G9

Inlägg av BigEasy »

Honkan skrev: 15 maj 2023 08:52
Men om 5-10 år så kommer det garanterat finnas 1 kinesisk tillverkare som är bra, lite som vi häcklade hyundai för 20 år sedan, men för tillfället tycker jag inte man är bättre
Har du provkört Xpeng, NIO och de andra som ska vara lite dyrare? Vad är det som inte är bra? Jag har själv inte provkört så jag vet inte men det ser oerhört bra ut på papperet.

Skulle Beta-funktioner vara ett hinder så skulle Tesla få underkänt som har hela Autopiloten i Beta fortfarande efter alla år. XPilot kanske inte spökbromsar åtminstone? Nu verkar ju infotainmentsystemet vara helt ok trots beta-status på pressbilarna och även om det skulle bugga lite så utsätter det iaf inte medtrafikanterna för fara som Teslas beta-grejer gör. De har väl dessutom lovat att det ska vara klart när kundbilarna kommer till vintern?
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Xpeng G9

Inlägg av Wolf78 »

R_Edvinsson skrev: 07 apr 2023 19:07
Idag har jag provkört G9an en kort sväng runt Stockholm.

Skulle vara kul att testa att ladda den men det får man nog lämna över till TeslaBjörn och Co.
Men det pratas om +300kW på tex ionity. 😵‍💫

Räckvidden i bilen nu var 467km med 90% batteri.
Och jag kollade faktiskt inte ens förbrukning på turen jag körde.
Provkört runt Solna, Kista och Sollentuna typ 20 min.
Ingen motorväg höghastighet utan max 110 km/h men en del fullgas accelerationer blandat med normal trafik rytm.
Snitt förbrukning landade på 18,5 kWh/100km. Känns som rimligt och godkänt.
Inte i nivå med Tesla Model Y men större bil, mer utrustning, massage/luft stolar, luftfjädring, soft-close etc gör det till klart mer än godkänt och påvisar fin effektivitet.

Nytt bilmärke gör så klart kanske folk lite mer osäkra, men det har infrastruktur på plats lokalt, egna showroom service/leverans samt nationellt samarbete med Bilia, service och försäljning. Sen är det generös nybilsgaranti 5 år 120 000km.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Xpeng G9

Inlägg av Honkan »

Jag har provkört flertalet men in X9 och tycler körkänslan är långt efter , en MYP är ju mer som en bra bmw 3-serie i körkänsla dvs riktigt bra, och de kinesiska är ju mer som en renault eller kia så där får man avgöra själv vad man gillar såklart.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Skriv svar