Inte illa mtp att man nu kan få en ny för 839 utan att pruta. Din hade säkert en del utrustning antar jag men ändå.
Skönt att lyckas bli av med en dyr bil utan allt för stor förlust i dessa tider.
Inte illa mtp att man nu kan få en ny för 839 utan att pruta. Din hade säkert en del utrustning antar jag men ändå.
Skönt att lyckas bli av med en dyr bil utan allt för stor förlust i dessa tider.
Ja, men jag hade lite tur, dels har Audi blivit agenter sen 1 November så det är fasta priser. Min spec har gått upp med 100k sen jag beställde den för cirka 1 år sen dels på grund av agentmodellen men även på gund av prishöjningar. Sålde för att jag tror Q8 kommer bli väldigt omodern inom ett par år precis som E-tron 55 blivit. Var inte redo ta värdeminskning på 500k över 36 månader, så bra är inte bilen.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Såg två nya Highland på södermalm idag. Någon som vet hur många bilar som levererats?
Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Vilken av färgerna är den mest hållbara för Highland? Någon som vet?
Är väl samma som tidigare, så rätt säkert vit.
Om man är villig att riskera att få en bil i fyra nyanser av beige. Plastdelarna har tyvärr ofta lite andra nyanser än plåtdelarna på "vita" Teslabilar.
Har hållbarheten något att göra med att Pearl White heter "multi-coat", dvs att den är fler lager än de andra? Vill hellre ha en röd eller stealth grey men inte på bekostnad av att lacken är dålig.
Såg två nya Highland på södermalm idag. Någon som vet hur många bilar som levererats?
Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
IMG_2982.png
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Är det någon som vet hur många Highland som har skeppats till Europa än, eller vet var man kan hitta info om det?
Eller om någon som i veckan fått sin highland kan skvallra om sitt VIN som en indikation på hur många som har tillverkats?
Rotade lite på car.info men de har ju inte den typen av information.
Såg två nya Highland på södermalm idag. Någon som vet hur många bilar som levererats?
Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
IMG_2982.png
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Är det någon som vet hur många Highland som har skeppats till Europa än, eller vet var man kan hitta info om det?
Eller om någon som i veckan fått sin highland kan skvallra om sitt VIN som en indikation på hur många som har tillverkats?
Rotade lite på car.info men de har ju inte den typen av information.
Mitt VINs 6-siffriga börjar på nio så tror inte det refererar till att 900000 redan tillverkats, så där hittar man nog inte mycket info
Såg två nya Highland på södermalm idag. Någon som vet hur många bilar som levererats?
Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
IMG_2982.png
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Är det någon som vet hur många Highland som har skeppats till Europa än, eller vet var man kan hitta info om det?
Eller om någon som i veckan fått sin highland kan skvallra om sitt VIN som en indikation på hur många som har tillverkats?
Rotade lite på car.info men de har ju inte den typen av information.
Mitt VINs 6-siffriga börjar på nio så tror inte det refererar till att 900000 redan tillverkats, så där hittar man nog inte mycket info
Fattar. Någon annan som vet ett sätt att ta reda på ungefär hur många Highland som har kommit till EU?
Dragkroksfråga till er som fått leverans av en Highland utan dragkrok:
Står det något under rubriken ”maximal släpvagnsvikt” i regbeviset?
Har inte hämtat ut men har regnr, så här ser min ut som är beställd utan drag.
SmartSelect_20231121_070210_Chrome.jpg
Tack!
Då stämmer det att det går att eftermontera drag på nya 3:or. En välkommen förändring.
Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dragkroksfråga till er som fått leverans av en Highland utan dragkrok:
Står det något under rubriken ”maximal släpvagnsvikt” i regbeviset?
Har inte hämtat ut men har regnr, så här ser min ut som är beställd utan drag.
SmartSelect_20231121_070210_Chrome.jpg
Tack!
Då stämmer det att det går att eftermontera drag på nya 3:or. En välkommen förändring.
Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Oh min avsikt var, om det skulle bli aktuellt, låta Tesla montera dragkrok. Både för garantins skull och trailer-mode. Det viktiga är att det går och inte som med första 3:an där den var tvungen att ha kork från fabrik pga. två olika typgodkännanden.
Var motsvarande diskussioner gällande dragkrok dragkrok för Y, alltså original jämfört med 3:e parts.
Även om Tesla är säkert 10k dyrare än en 3:e parts krok tycker jag det är värt att köra på original.
Sedan håller jag med om det är löjligt låg dragvikt på 3:an i Europa. Har tänkt många ggr att jag skulle googla vad dom får dra i USA men aldrig kommit till skott. Har sett en del YT videos där dom drar rejäla, med svenska mått mätt, husvagnar efter 3:or.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Dragkroksfråga till er som fått leverans av en Highland utan dragkrok:
Står det något under rubriken ”maximal släpvagnsvikt” i regbeviset?
Har inte hämtat ut men har regnr, så här ser min ut som är beställd utan drag.
SmartSelect_20231121_070210_Chrome.jpg
Tack!
Då stämmer det att det går att eftermontera drag på nya 3:or. En välkommen förändring.
Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Oh min avsikt var, om det skulle bli aktuellt, låta Tesla montera dragkrok. Både för garantins skull och trailer-mode. Det viktiga är att det går och inte som med första 3:an där den var tvungen att ha kork från fabrik pga. två olika typgodkännanden.
Var motsvarande diskussioner gällande dragkrok dragkrok för Y, alltså original jämfört med 3:e parts.
Även om Tesla är säkert 10k dyrare än en 3:e parts krok tycker jag det är värt att köra på original.
Sedan håller jag med om det är löjligt låg dragvikt på 3:an i Europa. Har tänkt många ggr att jag skulle googla vad dom får dra i USA men aldrig kommit till skott. Har sett en del YT videos där dom drar rejäla, med svenska mått mätt, husvagnar efter 3:or.
ok, men Tesla kommer nog aldrig montera dragkrok på en bil som de inte sålt med krok från början. Tesla är ju lite "svåra" med sånt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har inte hämtat ut men har regnr, så här ser min ut som är beställd utan drag.
SmartSelect_20231121_070210_Chrome.jpg
Tack!
Då stämmer det att det går att eftermontera drag på nya 3:or. En välkommen förändring.
Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Oh min avsikt var, om det skulle bli aktuellt, låta Tesla montera dragkrok. Både för garantins skull och trailer-mode. Det viktiga är att det går och inte som med första 3:an där den var tvungen att ha kork från fabrik pga. två olika typgodkännanden.
Var motsvarande diskussioner gällande dragkrok dragkrok för Y, alltså original jämfört med 3:e parts.
Även om Tesla är säkert 10k dyrare än en 3:e parts krok tycker jag det är värt att köra på original.
Sedan håller jag med om det är löjligt låg dragvikt på 3:an i Europa. Har tänkt många ggr att jag skulle googla vad dom får dra i USA men aldrig kommit till skott. Har sett en del YT videos där dom drar rejäla, med svenska mått mätt, husvagnar efter 3:or.
ok, men Tesla kommer nog aldrig montera dragkrok på en bil som de inte sålt med krok från början. Tesla är ju lite "svåra" med sånt.
Lite osäker på vad du menar.
Dom gör det på många Y, framförallt de tidiga innan det fanns krokar i lager. Krokarna dök upp i Norge före Sverige varför många Y-ägare åkte dit för montering. Draget på min Y är eftermonterat av tesla 6 mån efter jag hämtade bilen, den var såld utan drag. Drag blev standard på Y under sommaren 2022, jag beställde min i april 2022.
Tesla kommer däremot aldrig att montera drag på bilar som inte är helbilsgodkända för drag med dragvikt i registreringsbeviset, så som 3 före Highland och S pre-palladium.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Läste igår i Tibors skrivning om räckvidd på vintern attmodel 3 går kortare än model Y. Stämmer det att model 3 long range går kortare än model Y long range?
Läste igår i Tibors skrivning om räckvidd på vintern attmodel 3 går kortare än model Y. Stämmer det att model 3 long range går kortare än model Y long range?
Inte om dom har samma batteri.
Kan tex vara så att Model 3 i testet har det mindre LG-batteriet, eller inte testats vid samma tillfälle.
Läste igår i Tibors skrivning om räckvidd på vintern attmodel 3 går kortare än model Y. Stämmer det att model 3 long range går kortare än model Y long range?
Inte om dom har samma batteri.
Kan tex vara så att Model 3 i testet har det mindre LG-batteriet, eller inte testats vid samma tillfälle.
Står i valet mellan 3 och Y, vill ha bästa räckvidd, och är verkligen nyfiken på om det är så att dom går lika långt som artikeln angav och är överraskad att Kona går så mycket längre än 3 och Y.
Läste igår i Tibors skrivning om räckvidd på vintern attmodel 3 går kortare än model Y. Stämmer det att model 3 long range går kortare än model Y long range?
Inte om dom har samma batteri.
Kan tex vara så att Model 3 i testet har det mindre LG-batteriet, eller inte testats vid samma tillfälle.
Står i valet mellan 3 och Y, vill ha bästa räckvidd, och är verkligen nyfiken på om det är så att dom går lika långt som artikeln angav och är överraskad att Kona går så mycket längre än 3 och Y.
Inte så svårt då. 3 och Y har samma drivlina och batteri på LR och P(RWD skiljer lite då alla 3 har CATL medan Berlin-byggda Y har BYD). 3 är mindre och har därmed lägre förbrukning.
Med 3an får du ju också uppdateringarna i Highland.
Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok 2017 Model X 60D med dragkrok 2020 Model 3 LR med dragkrok 2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?