Fick i morse 139Wh/km på väg till jobbet som jag har ca 60 km till, blandat landsväg och motorväg.Marof90 skrev: ↑23 nov 2023 21:41Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?joem65 skrev: ↑23 nov 2023 20:54Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: Model 3 Highland
Om du får ut 320km och bara kör 20km i stöten så är det helt galet bra.Marof90 skrev: ↑23 nov 2023 21:41Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?joem65 skrev: ↑23 nov 2023 20:54Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
Man får räkna med typ 3ggr högre förbrukning vid korta körningar.
Nu på vintern får jag ut typ 10 mil räckvidd ur min Zoe med 40kwh.
Model 3 RWD har ju bara 60kwh, dvs med samma förbrukning skulle du få ca 15 mil totalt. Men du får alltså mer än dubbla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Snyggt. Ännu inte testat någon resa mer än ca 20 km i sträck. Ska bli kul att se vid lite längre resor. Tack för att du delar med dig.joem65 skrev: ↑23 nov 2023 21:49Fick i morse 139Wh/km på väg till jobbet som jag har ca 60 km till, blandat landsväg och motorväg.Marof90 skrev: ↑23 nov 2023 21:41Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?joem65 skrev: ↑23 nov 2023 20:54Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
Re: Model 3 Highland
Intressant att det drar så pass mkt mer vid korta körningar. Märker iofs att förbrukningen är rätt hög. Körde en nissan leaf i ett par år innan denna och reflekterade nog aldrig över det (användes för samma typ av resor). Kanske för att förväntningarna inte var så höga.taliz skrev: ↑23 nov 2023 21:53Om du får ut 320km och bara kör 20km i stöten så är det helt galet bra.Marof90 skrev: ↑23 nov 2023 21:41Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?joem65 skrev: ↑23 nov 2023 20:54Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
Man får räkna med typ 3ggr högre förbrukning vid korta körningar.
Nu på vintern får jag ut typ 10 mil räckvidd ur min Zoe med 40kwh.
Model 3 RWD har ju bara 60kwh, dvs med samma förbrukning skulle du få ca 15 mil totalt. Men du får alltså mer än dubbla.
Re: Model 3 Highland
Vad står det i era CoC papper för helbilsgodkännandenummer?
e4*2007/46*1293*32 Eller någon annan slutsiffra?
e4*2007/46*1293*32 Eller någon annan slutsiffra?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 Highland
Det beror främst på klimatsystemet. Det måste ju antingen värma eller kyla kupén varje gång.Marof90 skrev: ↑23 nov 2023 22:24Intressant att det drar så pass mkt mer vid korta körningar. Märker iofs att förbrukningen är rätt hög. Körde en nissan leaf i ett par år innan denna och reflekterade nog aldrig över det (användes för samma typ av resor). Kanske för att förväntningarna inte var så höga.taliz skrev: ↑23 nov 2023 21:53Om du får ut 320km och bara kör 20km i stöten så är det helt galet bra.Marof90 skrev: ↑23 nov 2023 21:41Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?joem65 skrev: ↑23 nov 2023 20:54Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.
Man får räkna med typ 3ggr högre förbrukning vid korta körningar.
Nu på vintern får jag ut typ 10 mil räckvidd ur min Zoe med 40kwh.
Model 3 RWD har ju bara 60kwh, dvs med samma förbrukning skulle du få ca 15 mil totalt. Men du får alltså mer än dubbla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Ni som fått er Highland, är ni nöjda?
Har en Highland LR beställd som jag fick leveransdatum på för 1 vecka sen mellan februari till april.
Beställde då en MYP istället när de var sänkta. Sedan ändrades leveransdatumet för Highlanden till 15-29 december så nu måste jag bestämma mig till på måndag vilken som ska avbokas.
Prisskillnaden är ca 60k, båda med drag och vinterhjul.
Har en Highland LR beställd som jag fick leveransdatum på för 1 vecka sen mellan februari till april.
Beställde då en MYP istället när de var sänkta. Sedan ändrades leveransdatumet för Highlanden till 15-29 december så nu måste jag bestämma mig till på måndag vilken som ska avbokas.
Prisskillnaden är ca 60k, båda med drag och vinterhjul.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Model 3 Highland
Force-Walker skrev: ↑15 nov 2023 07:56Juli 2024 träder det i kraft med hastigheten,pefreli skrev: ↑14 nov 2023 22:28Ja, jag kunde köpa ljudet vid backning som tillkom nån gång runt 2020/2021.martinot skrev: ↑14 nov 2023 21:35Vad händer om man ligger i en omkörning?
Stryper den hastigheten blir det skitfarligt
Hastigheten som bilen kör i brukar stämma extremt bra på just Tesla (kalibreras mot GPS), men däremot så är ju kvaliteten på kartdata bedrövlig på många ställen.
Kommer bli många onödiga pipanden (om man inte stänger av) tex. på 90-vägar, när Teslas kartdata tror att det är 70 eller 80.
Bra att de i Higland iaf. gjort det väldigt snabbt och lätt att stänga av med ett enda tryck (istället för att som på andra bilar behöva 4-5 tryck i olika menyer).
Men detta är ju idiotier av EU. Tycker EU är bra till mycket, men på sina håll är det ju rent ut av bedrövliga idiotier de kommer upp med.
Men nu ska det pipa om man passerar hastighetsgränsen och, om jag förstår det rätt, även vid ”vingling”.
Det innebär alltså att hastighetsskyltavläsning (samt ”vingelavläsning”) blir standard i alla bilar framöver?
Nästa steg blir att bilen stryps till aktuell hastighet så man aldrig kör för fort…
Men jag är inte bitter…
https://road-safety-charter.ec.europa.e ... ory-across
Ser fram emot det då folk inte kan hålla hastigheten på vägar som har 30, 40, 60. Alla skall alltid ligga 10-20km/h snabbare.
Dock så kommer man kunna overrida det till en början, men förhoppningsvis blir det tvingande sen.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Model 3 Highland
Kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd, tog dock inte en LR. Körde tidigare en BMW 330e 2021 men denna är trevligare och jag upplever den som betydligt tystare. Har bara haft den i två veckor snart men so far so good.Andy132 skrev: ↑02 dec 2023 18:20Ni som fått er Highland, är ni nöjda?
Har en Highland LR beställd som jag fick leveransdatum på för 1 vecka sen mellan februari till april.
Beställde då en MYP istället när de var sänkta. Sedan ändrades leveransdatumet för Highlanden till 15-29 december så nu måste jag bestämma mig till på måndag vilken som ska avbokas.
Prisskillnaden är ca 60k, båda med drag och vinterhjul.
Re: Model 3 Highland
Behöver du utrymmet så är ju MYP given. Annars är nog 3an trevligare.Andy132 skrev: ↑02 dec 2023 18:20Ni som fått er Highland, är ni nöjda?
Har en Highland LR beställd som jag fick leveransdatum på för 1 vecka sen mellan februari till april.
Beställde då en MYP istället när de var sänkta. Sedan ändrades leveransdatumet för Highlanden till 15-29 december så nu måste jag bestämma mig till på måndag vilken som ska avbokas.
Prisskillnaden är ca 60k, båda med drag och vinterhjul.
Är ju najs att få "senaste versionen" också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Jag hämtade ut min LR i fredags och körde en del under helgen. Här är några av mina och familjens första intryck efter 4,5 år med en 2019 M3 SR:
Interiören har stor skillnad i premiumkänsla. Bilen är rejält mycket tystare och bekvämare än den gamla. Materialen är mjukare. Dörrstängningsljudet har en mycket bättre, dovare, ton. Vår förra hade en tydlig plåtklang i dörrstängningen medan denna är betydligt bättre dämpad. Min fru upplever den sammantagna kvalitetshöjningen så stor att hon tycker det är lite konstigt att det är samma modellnamn som tidigare.
Däremot är jag fundersam på om framrutan är ljuddämpad på samma sätt som sidorutorna. Ska den inte vara det? Jag hör tydligt mer av högfrekventa vägljud, t.ex rasslet av dubbdäck, framifrån än från sidan.
Rattvärme är en mycket trevlig nyhet och också bättre än den "handgrill" jag upplevde i en gammal Model S lånebil. Läge 1 håller ratten strax över ljummet vilket jag tycker är lagom. Precis som för sätesvärmen finns ett autoläge som startar på max och minskar efter hand.
Väghållningen över fartgupp och potthål är betydligt mjukare, tystare och effektivare utan att bilen blivit svampig eller gungig. Måhända är det "mindre sportigt", men det är inte en nackdel för mig. Detta tillsammans med fyrhjulsdriften gör den nya bilen märkbart stabilare än den förra när man korsar moddsträngar vid filbyten.
Det är överlag större mjukvaruförändringar än jag väntade mig. Förutom att växla på skärmen och blinka på ratten är det också skillnad i hur redan existerande funktioner fungerar, såsom:
Torkarautomatiken förefaller, eh, nollställd? Jag körde två timmar motorväg med ymnigt däckspray igår och under den resan gjorde automatiken nästan ingenting. Kanske är det en HW4-grej? Om det inte bättrar sig måste jag felanmäla det.
Autopilot-aktiveringen fungerar inte helt likadant med rullhjulet som den gjorde med spaken. När man drar ned spaken aktiveras farthållare resp autopilot omedelbart, men när man klickar på rullhjulet är det en fördröjning på ungefär en sekund innan funktionen aktiveras. Samma sak vid deaktivering. Oklart om det är meningen eller inte. Jag har heller inte hittat någon motsvarighet till funktionen att hålla ner spaken en sekund för att sätta inställd hastighet till den skyltade, ingenting händer när man håller in rullhjulet.
Det nya ISA-plinget (fortkörningsvarning) hade jag inte koll på att det var på gång. Jag har alltid farthållaren på hastighetsgränsen så egentligen ska det inte påverka mig, men det finns brister i både skyltläsningen och kartinformationen som leder till irriterande pling även för oss laglydiga. Man kan fantisera om att detta nya lagkrav kommer få Tesla att snäppa upp sig vad gäller kvaliteten på kartdatat, men eftersom detta är en strikt europeisk pålaga tror jag tyvärr inte att de kommer att prioritera det särskilt högt.
Strålkastarna är sämre än tidigare, tyvärr. Jag minns att jag blev glad av hur bra strålkastarna var på min 2019. På den nya modellen var det första intrycket snarare "är de på?". Kanske beror det delvis på att de mindre öppningarna är mer känsliga för smuts, men jag upplevde inte att det var onormalt grisigt när jag körde i helgen. För första gången överväger jag extraljus, men de hjälper ju inte halvljuset.
Rattspakarna då, saknar jag dem? Nja. Muskelminnet skickar ibland ut ett långfinger mot blinkersspaken innan närminnet korrigerar med en tumme. Mer är det inte. Inte heller rondellkörning är så konstigt, bara nytt. Knappen för att blinka ut är nästan alltid "klockan 6" när du kör i rondell och jag tror inte det kommer ta lång tid för mig att vänja mig. Jag har redan slutat titta efter den efter bara några få timmars körning. Däremot kan jag inte säga att jag har hittat någon direkt fördel med att ha kontrollerna på ratten heller. En förändring som inte tillför någon fördel ser jag som en nettoförsämring, så än så länge känns det mer som en gimmick än ett steg framåt.
En inte så synlig förändring med ratten är att rullhjulen har fått en lite annan plats än tidigare. De sitter aningen längre ifrån ytterkanten, vilket märks i muskelminnet. Tummarna behöver sträcka sig lite mer än de är vana vid. Även det en bagatell såklart.
Räckvidden är klart trevlig för mig som byter från en så gammal bil. Bytet från en 2019 SR med elvärme till en Highland LR med värmepump ger mig närapå dubblad räckvidd på vintern! Det blir ett kärt besvär att lära om hur många procent mina standardresor använder.
Interiören har stor skillnad i premiumkänsla. Bilen är rejält mycket tystare och bekvämare än den gamla. Materialen är mjukare. Dörrstängningsljudet har en mycket bättre, dovare, ton. Vår förra hade en tydlig plåtklang i dörrstängningen medan denna är betydligt bättre dämpad. Min fru upplever den sammantagna kvalitetshöjningen så stor att hon tycker det är lite konstigt att det är samma modellnamn som tidigare.
Däremot är jag fundersam på om framrutan är ljuddämpad på samma sätt som sidorutorna. Ska den inte vara det? Jag hör tydligt mer av högfrekventa vägljud, t.ex rasslet av dubbdäck, framifrån än från sidan.
Rattvärme är en mycket trevlig nyhet och också bättre än den "handgrill" jag upplevde i en gammal Model S lånebil. Läge 1 håller ratten strax över ljummet vilket jag tycker är lagom. Precis som för sätesvärmen finns ett autoläge som startar på max och minskar efter hand.
Väghållningen över fartgupp och potthål är betydligt mjukare, tystare och effektivare utan att bilen blivit svampig eller gungig. Måhända är det "mindre sportigt", men det är inte en nackdel för mig. Detta tillsammans med fyrhjulsdriften gör den nya bilen märkbart stabilare än den förra när man korsar moddsträngar vid filbyten.
Det är överlag större mjukvaruförändringar än jag väntade mig. Förutom att växla på skärmen och blinka på ratten är det också skillnad i hur redan existerande funktioner fungerar, såsom:
Torkarautomatiken förefaller, eh, nollställd? Jag körde två timmar motorväg med ymnigt däckspray igår och under den resan gjorde automatiken nästan ingenting. Kanske är det en HW4-grej? Om det inte bättrar sig måste jag felanmäla det.
Autopilot-aktiveringen fungerar inte helt likadant med rullhjulet som den gjorde med spaken. När man drar ned spaken aktiveras farthållare resp autopilot omedelbart, men när man klickar på rullhjulet är det en fördröjning på ungefär en sekund innan funktionen aktiveras. Samma sak vid deaktivering. Oklart om det är meningen eller inte. Jag har heller inte hittat någon motsvarighet till funktionen att hålla ner spaken en sekund för att sätta inställd hastighet till den skyltade, ingenting händer när man håller in rullhjulet.
Det nya ISA-plinget (fortkörningsvarning) hade jag inte koll på att det var på gång. Jag har alltid farthållaren på hastighetsgränsen så egentligen ska det inte påverka mig, men det finns brister i både skyltläsningen och kartinformationen som leder till irriterande pling även för oss laglydiga. Man kan fantisera om att detta nya lagkrav kommer få Tesla att snäppa upp sig vad gäller kvaliteten på kartdatat, men eftersom detta är en strikt europeisk pålaga tror jag tyvärr inte att de kommer att prioritera det särskilt högt.
Strålkastarna är sämre än tidigare, tyvärr. Jag minns att jag blev glad av hur bra strålkastarna var på min 2019. På den nya modellen var det första intrycket snarare "är de på?". Kanske beror det delvis på att de mindre öppningarna är mer känsliga för smuts, men jag upplevde inte att det var onormalt grisigt när jag körde i helgen. För första gången överväger jag extraljus, men de hjälper ju inte halvljuset.
Rattspakarna då, saknar jag dem? Nja. Muskelminnet skickar ibland ut ett långfinger mot blinkersspaken innan närminnet korrigerar med en tumme. Mer är det inte. Inte heller rondellkörning är så konstigt, bara nytt. Knappen för att blinka ut är nästan alltid "klockan 6" när du kör i rondell och jag tror inte det kommer ta lång tid för mig att vänja mig. Jag har redan slutat titta efter den efter bara några få timmars körning. Däremot kan jag inte säga att jag har hittat någon direkt fördel med att ha kontrollerna på ratten heller. En förändring som inte tillför någon fördel ser jag som en nettoförsämring, så än så länge känns det mer som en gimmick än ett steg framåt.
En inte så synlig förändring med ratten är att rullhjulen har fått en lite annan plats än tidigare. De sitter aningen längre ifrån ytterkanten, vilket märks i muskelminnet. Tummarna behöver sträcka sig lite mer än de är vana vid. Även det en bagatell såklart.
Räckvidden är klart trevlig för mig som byter från en så gammal bil. Bytet från en 2019 SR med elvärme till en Highland LR med värmepump ger mig närapå dubblad räckvidd på vintern! Det blir ett kärt besvär att lära om hur många procent mina standardresor använder.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 Highland
Torkarautomatiken förefaller vara helt normal, ibland kommer den att torka på torr ruta istället. Om du felanmäler kommer Tesla svara att det blir bättre efter en mjukvaruuppdatering, vilket det inte blir.
Det skulle vara intressant att se hur ljusbilden på halvljus ser ut mot en vägg.
Det skulle vara intressant att se hur ljusbilden på halvljus ser ut mot en vägg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 Highland
Jag var helt nöjd med torkarautomatiken på min 2019, så nej detta är inte normalt.
Halvljusbilden mot vägg ser ganska normal ut. Den saknar de "kattöron" som min 2019 hade, vilket är bra. Man ser tydligt att ljuset är starkare högre upp i ljusbilden än längre ner, vilket är nytt. Kanske är det detta som gör att jag upplever det som svagare? Vi får se hur min upplevelse utvecklas. Jag kan posta en bild ikväll.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Model 3 Highland
Samma erfarenhet med torkarautomatiken som du igår!
Körde i går knappt 40 mil i tidvis slask och sprut/duggregn och större delen av resan var det till att trycka själv på knappen, trots "auto". Eller att manuellt ställa över torkarna i läge ett eller två. Utan manuella tryck hade jag varit mer eller mindre blind. Dock imponerad av autopiloten som trots usel sikt lyckades hålla sig i filen. Kanske AI löste den biten.
Dock inte highland utan M3 2023 med sista mjukvaran - som om det spelar nån roll
I övrigt mycket trevliga mil!
M3 LR 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 Highland
Du hade nog tur med den gamla torkarautomatiken.BjornS skrev: ↑11 dec 2023 13:38Jag var helt nöjd med torkarautomatiken på min 2019, så nej detta är inte normalt.
Halvljusbilden mot vägg ser ganska normal ut. Den saknar de "kattöron" som min 2019 hade, vilket är bra. Man ser tydligt att ljuset är starkare högre upp i ljusbilden än längre ner, vilket är nytt. Kanske är det detta som gör att jag upplever det som svagare? Vi får se hur min upplevelse utvecklas. Jag kan posta en bild ikväll.
Din gamla bil hade inte asymmetriskt halvljus, utan istället de "dubbla alptopparna".
Är halvljuset på Highland som på faceliftade bilar med väldigt fyrkantig höjning till höger?
EDIT: Model Y facelift:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 Highland
Min polare har en M3 från 2019 och är relativt "nöjd" med torkarautomatiken.BjornS skrev: ↑11 dec 2023 13:38Jag var helt nöjd med torkarautomatiken på min 2019, så nej detta är inte normalt.
Halvljusbilden mot vägg ser ganska normal ut. Den saknar de "kattöron" som min 2019 hade, vilket är bra. Man ser tydligt att ljuset är starkare högre upp i ljusbilden än längre ner, vilket är nytt. Kanske är det detta som gör att jag upplever det som svagare? Vi får se hur min upplevelse utvecklas. Jag kan posta en bild ikväll.
Jag har nog kategoriserat honom som lite "fan boy" men det kanske är så att de var bättre 2019?
(jag har en från 2021 och automatiken är mer av typen "slumptalsgenerator" än automatik...)
Re: Model 3 Highland
Min nya Highland - där fungerar inte Auto torkarna alls, kör ettan intervall. Vet inte om dom dragit ner känsligheten men det spöregnade och den gick inte igång
Lead developer
Re: Model 3 Highland
Ljusbilden liknar definitivt ditt foto, men det är inte lika markanta höjningar hos mig: Det kan vara så att mitt missnöje med strålkastarna till viss del beror på ovana och missförstånd. Den nya bilen lyser inte upp vägen precis framför nosen lika starkt som den tidigare, vilket min hjärna tolkat som att belysningen är svagare överlag.Är halvljuset på Highland som på faceliftade bilar med väldigt fyrkantig höjning till höger?
En annan positiv sak som jag inte nämnde är att de tidigare minimala blinkersdioderna bak har ersatts med rejäla och mycket tydliga ljusramper:
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Model 3 Highland
Takräckes- och dragkroks-frågor
Igår när jag hämtade min nya Highland så frågade jag personalen om några saker:
Min egen bedömning är ju att det skall gå alldeles utmärkt att montera det förra takräcket.
Finns det någon här som faktiskt testat?
Igår när jag hämtade min nya Highland så frågade jag personalen om några saker:
- När kan jag förvänta att få dragkrok levererad/monterad?
- Svar: Sannolikt Q1 2024 men oklart.
- Blir det Mobile Service som monterar dragkrok?
- Svar: Njae, men kanske. Ev kanske man tycker att bilen är för låg för att det skall kunna göras hos kund.
- Passar originaltakräcket från förra Model 3?
- Svar: Ingen vet säkert! Malmö hade ej fått frågan, sa de.
Min egen bedömning är ju att det skall gå alldeles utmärkt att montera det förra takräcket.
Finns det någon här som faktiskt testat?
Re: Model 3 Highland
Ang. tackräcket så har jag nyligen köpt Teslas takräcke och har det monterat på min "Highland".Senspix skrev: ↑14 dec 2023 09:51Takräckes- och dragkroks-frågor
Igår när jag hämtade min nya Highland så frågade jag personalen om några saker:
- När kan jag förvänta att få dragkrok levererad/monterad?
- Svar: Sannolikt Q1 2024 men oklart.
- Blir det Mobile Service som monterar dragkrok?
- Svar: Njae, men kanske. Ev kanske man tycker att bilen är för låg för att det skall kunna göras hos kund.
- Passar originaltakräcket från förra Model 3?
Jag diskuterade takräcket lite mer med en, enligt personalen, extra tillbehörskunnig person. Han sa att jovisst verkar det som om markeringarna på taket är de samma som på förra Model 3 men.... Dvs inga löften/påståenden om att det gamla takräcket skall passa.
- Svar: Ingen vet säkert! Malmö hade ej fått frågan, sa de.
Min egen bedömning är ju att det skall gå alldeles utmärkt att montera det förra takräcket.
Finns det någon här som faktiskt testat?
Men det står i appen: "Obs: Kompatibel med alla Model 3".
Som jag förstår det så har det inte kommit något nytt takräcke, eller finns det en äldre variant?
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Re: Model 3 Highland
Nej, såvitt jag vet så finns det inte någon äldre variant från Tesla. Det finns också takräcken från andra tillverkare. Läser man i detta forum så finns det blandade synpunkter på dem.mykie skrev: ↑14 dec 2023 10:49Ang. tackräcket så har jag nyligen köpt Teslas takräcke och har det monterat på min "Highland".Senspix skrev: ↑14 dec 2023 09:51Takräckes- och dragkroks-frågor
Igår när jag hämtade min nya Highland så frågade jag personalen om några saker:
- När kan jag förvänta att få dragkrok levererad/monterad?
- Svar: Sannolikt Q1 2024 men oklart.
- Blir det Mobile Service som monterar dragkrok?
- Svar: Njae, men kanske. Ev kanske man tycker att bilen är för låg för att det skall kunna göras hos kund.
- Passar originaltakräcket från förra Model 3?
Jag diskuterade takräcket lite mer med en, enligt personalen, extra tillbehörskunnig person. Han sa att jovisst verkar det som om markeringarna på taket är de samma som på förra Model 3 men.... Dvs inga löften/påståenden om att det gamla takräcket skall passa.
- Svar: Ingen vet säkert! Malmö hade ej fått frågan, sa de.
Min egen bedömning är ju att det skall gå alldeles utmärkt att montera det förra takräcket.
Finns det någon här som faktiskt testat?
Men det står i appen: "Obs: Kompatibel med alla Model 3".
Som jag förstår det så har det inte kommit något nytt takräcke, eller finns det en äldre variant?
Takräcke.jpg
Jag hade missat texten "Obs: Kompatibel med alla Model 3" i onlinebutiken. Tack för test
Re: Model 3 Highland
Hämtade Model 3 idag och det är en tydlig förbättring på det mesta, ljudisolering, fjädringen, materialkvalitet. Det känns som Model 3 har gått från ungdom till vuxen Tyvärr sitter man fortfarande lite för högt, går inte att få ner stolen till normal sedannivå, känns lite SUVigt, men det var ju samma i den gamla M3 också. Att ta bort blinkersspaken för att spara 3 dollar känns som något av det dummaste jag varit med om. Riktigt kass ersättning med rattknappar. Jag läste t.o.m. en artikel idag om att norska körskolor går samman för att bojkotta bilar med blinkersknappar eftersom det är så lätt att eleverna kuggar vid uppkörning och specielt ut av rondell.
Det var lite spännande att köra på sommardäck bort till däckverkstaden, halt som fasen
Allt som allt nöjd med bytet mellan gamla och nya Model 3
Det var lite spännande att köra på sommardäck bort till däckverkstaden, halt som fasen
Allt som allt nöjd med bytet mellan gamla och nya Model 3
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 Highland
Det här förstår jag inte alls. Man sitter ju lågt i Model 3. Du har ju en i4. Den är mer SUV-aktig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 Highland
Håller med. Jag har alltid gillat att sitta lågt, men har inte känt någon begränsning alls på det området i Model 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Highland
Jär finns versionsinfo, skiljer mellan LR och RWD.
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=eivissa
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5